Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Perspektiv på lärande

Skickas följande arbetsdag

D.C. Phillips och Jonas Soltis, Stanford repsektive Columbia University, är båda mycket respekterade pedagoger. Deras Perspektiv på lärande har redan utkommit i fem utgåvor och är en klassiker i mindre format. Nu föreligger den i en elegant svensk översättning, till gagn för lärarstuderande och verksamma lärare men också andra som är intresserade av lärandets många aspekter. Med suverän överblick och känsla för det väsentliga leder de varsamt in läsaren i en spännande exposé över vårt tänkand...

D.C. Phillips och Jonas Soltis, Stanford repsektive Columbia University, är båda mycket respekterade pedagoger. Deras Perspektiv på lärande har redan utkommit i fem utgåvor och är en klassiker i mindre format. Nu föreligger den i en elegant svensk översättning, till gagn för lärarstuderande och verksamma lärare men också andra som är intresserade av lärandets många aspekter. Med suverän överblick och känsla för det väsentliga leder de varsamt in läsaren i en spännande exposé över vårt tänkande om lärandets natur, från begynnelsen till de senaste rönen i forskningen. Boken är hållen i en ledig ton med många pedagogiska liknelser och konkreta exemplel som får läsaren att känna sig smart och delaktig, plötsligt inbegripen i samtal med Platon - eller med moderna pedagogiska tänkare som Dewey, Piaget, Vygotskij och deras efterföljare. Boken har en given plats på lärarutbildningar och pedagogikkurser men lämpar sig också för självstudier. Efersom den innehåller ett stort antal fallstudier och fördjupningsövningar är den också givande läsning för dem som vill utveckla sitt pedagogiska kunnande i praktiken. Perspektiv på lärande ges numera ut av Studentlitteratur AB. Denna andra upplaga innehåller dock inga ändringar av innehållet jämfört med den första upplagan.

      • 9
        Tack
      • 11
        Till läraren
      • 1
        13
        Inledning
        • 14
          Lärande
        • 15
          Lärarens ansvar
        • 16
          Mångfalden av teorier
        • En möjlig invändning: »Vi behöver inga teorier
        • 18
           bara sunt förnuft«
        • 20
          Bokens upplägg
      • 2
        24
        Klassiska teorier
        • 25
          Platons teori om lärande
        • 28
          Fallstudie ett
        • 29
          Lockes atomistiska teori
        • 33
          Fallstudie två
        • 34
          En kritisk invändning
        • 37
          Fallstudie tre
      • 3
        40
        Behaviorism
        • 43
          Klassisk betingning
        • 46
          Instrumentell betingning
        • 48
          Fallstudie ett
        • 49
          B F Skinner
        • 51
          Starka och svaga sidor hos behaviorismen
        • 54
          Fallstudie två
      • 4
        56
        Problemlösning, insikt och aktivitet
        • 57
          Den gestaltteoretiska ansatsen
        • 60
          Fallstudie ett
        • 63
          Den utforskande organismen
        • 65
          Medvetandet hos den lärande
      • 5
        68
        Kognitiv struktur enligt Piaget och psykologisk konstruktivism
        • 69
          Utvecklingen av kognitiva strukturer
        • 73
          Principerna för konstruktionen
        • 75
          Fallstudie ett
        • 76
          Kritiska synpunkter
        • 79
          Riktlinjer för pedagoger
        • 80
          Konstruktivistiska lärteorier efter Piaget
      • 6
        84
        Sociala perspektiv på lärande
        • 87
          Social påverkan på »det piagetska barnet «
        • 89
          John Dewey
        • 90
          Fallstudie ett
        • 91
          Vygotskij och andra forskare
        • 95
          Fallstudie två
        • 96
          Fallstudie tre
        • Situerad kunskap och deltagande
        • 97
           i praktiska gemenskaper
        • 100
          Kultur och lärande
      • 7
        104
        Kognitiv struktur och läroämnets struktur
        • 106
          Mentala kartor och referenspunkter
        • 108
          Uppenbara och dolda brister i den kognitiva strukturen
        • 110
          Läroämnets struktur
        • 111
          Bruner, Schwab och Hirst
        • 114
          En utvärdering
      • 8
        117
        Kunskapens överförbarhet
        • 119
          Fallstudie ett
        • Tankedisciplin och formell bildning – två begrepp
        • 120
           förknippade med kunskapers överförbarhet
        • 122
          Fallstudie två
        • 123
          Förtydliganden och exempel
        • 126
          Fallstudie tre
        • 127
          Fallstudie fyra – en tidig empirisk studie
        • 129
          Dagens situation
      • 9
        133
        Den informationsteoretiska modellen
        • 135
          Datormodellens användbarhet för forskare
        • 139
          Datormodellens användbarhet för lärare
        • 141
          Brister med datormodellen
        • 144
          Förståelse, mening och »kinesiska rummet
        • 146
          Övning
        • 147
          Fallstudie ett: Bennys matematik
        • 149
          Platon och medvetandet
      • 10
        152
        Fallstudier och fördjupningar
        • 156
          Förhållandet mellan lärteori och undervisning
        • 157
          Olika slags lärande?
        • 158
          Lärandets utgångspunkt
        • 160
          Lärande och beteendeförändringar
        • Vetenskaplighet hos gestaltteorier och hos
        • 161
           behavioristiska teorier
        • 163
          Att lära sig att skriva bra
        • 164
          Undervisning, lärande och utvecklingsstadier
        • 165
          Läsinlärning
        • 166
          Inlärning av fakta och inlärning av strukturer
        • 167
          Att lära sig att ta ansvar
        • 169
          Lärteori och artificiell intelligens
        • 170
          Lärande för att kunna lösa kemiska ekvationer
        • 172
          Bedömning av intellektuell kunskap och färdigheter
        • 173
          Att inse betydelsen av addition
        • 174
          Att lära sig Shakespeare
        • 176
          Kultur och lärande
        • 177
          Individanpassat lärande
        • 178
          Ett problem med mångfaldiga lärteorier
      • 181
        Fotnoter
      • 185
        Litteratur för vidare läsning
      • 187
        Register

Information

Författare:
D C Phillips Jonas F Soltis
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144101743
Utgivningsår:
2010
Revisionsår:
2014
Artikelnummer:
38078-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
192

Författare

D C Phillips

D C Phillips är professor i pedagogik och filosofi vid School of Education, Stanford University.

Jonas F Soltis

Jonas F Soltis är professor emeritus i filosofi och pedagogik vid Teachers College, Columbia University, USA.

 ;