
Perspektiv på lärande
Skickas följande arbetsdag
Hitta produkten hos våra återförsäljare som levererar utanför Sverige
- 9Tack
- 11Till läraren
- 113Inledning
- 14Lärande
- 15Lärarens ansvar
- 16Mångfalden av teorier
- 18bara sunt förnuft«
- 20Bokens upplägg
- 224Klassiska teorier
- 25Platons teori om lärande
- 28Fallstudie ett
- 29Lockes atomistiska teori
- 33Fallstudie två
- 34En kritisk invändning
- 37Fallstudie tre
- 340Behaviorism
- 43Klassisk betingning
- 46Instrumentell betingning
- 48Fallstudie ett
- 49B F Skinner
- 51Starka och svaga sidor hos behaviorismen
- 54Fallstudie två
- 456Problemlösning, insikt och aktivitet
- 57Den gestaltteoretiska ansatsen
- 60Fallstudie ett
- 63Den utforskande organismen
- 65Medvetandet hos den lärande
- 568Kognitiv struktur enligt Piaget och psykologisk konstruktivism
- 69Utvecklingen av kognitiva strukturer
- 73Principerna för konstruktionen
- 75Fallstudie ett
- 76Kritiska synpunkter
- 79Riktlinjer för pedagoger
- 80Konstruktivistiska lärteorier efter Piaget
- 684Sociala perspektiv på lärande
- 87Social påverkan på »det piagetska barnet «
- 89John Dewey
- 90Fallstudie ett
- 91Vygotskij och andra forskare
- 95Fallstudie två
- 96Fallstudie tre
- 97i praktiska gemenskaper
- 100Kultur och lärande
- 7104Kognitiv struktur och läroämnets struktur
- 106Mentala kartor och referenspunkter
- 108Uppenbara och dolda brister i den kognitiva strukturen
- 110Läroämnets struktur
- 111Bruner, Schwab och Hirst
- 114En utvärdering
- 8117Kunskapens överförbarhet
- 119Fallstudie ett
- 120förknippade med kunskapers överförbarhet
- 122Fallstudie två
- 123Förtydliganden och exempel
- 126Fallstudie tre
- 127Fallstudie fyra – en tidig empirisk studie
- 129Dagens situation
- 9133Den informationsteoretiska modellen
- 135Datormodellens användbarhet för forskare
- 139Datormodellens användbarhet för lärare
- 141Brister med datormodellen
- 144Förståelse, mening och »kinesiska rummet
- 146Övning
- 147Fallstudie ett: Bennys matematik
- 149Platon och medvetandet
- 10152Fallstudier och fördjupningar
- 156Förhållandet mellan lärteori och undervisning
- 157Olika slags lärande?
- 158Lärandets utgångspunkt
- 160Lärande och beteendeförändringar
- 161behavioristiska teorier
- 163Att lära sig att skriva bra
- 164Undervisning, lärande och utvecklingsstadier
- 165Läsinlärning
- 166Inlärning av fakta och inlärning av strukturer
- 167Att lära sig att ta ansvar
- 169Lärteori och artificiell intelligens
- 170Lärande för att kunna lösa kemiska ekvationer
- 172Bedömning av intellektuell kunskap och färdigheter
- 173Att inse betydelsen av addition
- 174Att lära sig Shakespeare
- 176Kultur och lärande
- 177Individanpassat lärande
- 178Ett problem med mångfaldiga lärteorier
- 181Fotnoter
- 185Litteratur för vidare läsning
- 187Register
Information
- Författare:
- D C Phillips Jonas F Soltis
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144101743
- Utgivningsår:
- 2010
- Revisionsår:
- 2014
- Artikelnummer:
- 38078-02
- Upplaga:
- Andra
- Sidantal:
- 192