Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Pedagogisk filosofi

En introduktion
Skickas följande arbetsdag

Pedagogisk filosof

En introduktion

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Varje lärare bör bilda sig en uppfattning om de filosofiska frågor som utgör grunden för all pedagogisk verksamhet. Centrala områden som läraren bör söka svar inom är bland annat: skolans och pedagogikens uppgifter i samhället; stabilitet eller förändring; den pedagogiska verksamhetens etik och estetik; kunskap och den lärande människan; undervisningens vad och hur. Denna bok redovisar svar på dessa frågor från klassiska filosofer som Platon, Aristoteles, Locke, Kant, Rousseau. Pestalozzi, Ma...

Varje lärare bör bilda sig en uppfattning om de filosofiska frågor som utgör grunden för all pedagogisk verksamhet. Centrala områden som läraren bör söka svar inom är bland annat: skolans och pedagogikens uppgifter i samhället; stabilitet eller förändring; den pedagogiska verksamhetens etik och estetik; kunskap och den lärande människan; undervisningens vad och hur. Denna bok redovisar svar på dessa frågor från klassiska filosofer som Platon, Aristoteles, Locke, Kant, Rousseau. Pestalozzi, Marx och Dewey, men också modernare bidrag från Vygotskij, Piaget och Cherryholmes. Boken innehåller också ett avsnitt om fyra möjliga sätt att se på läroplaner. I denna andra upplaga har avsnittet om pedagogik och teoretisk samt praktisk filosofi utvidgats. De senare årens starka intresse för Aristoteles innebär att avsnittet om denne omarbetats, liksom avsnittet om den ständigt aktuelle Dewey. Boken är avsedd för grundläggande utbildning i pedagogik vid universitet och högskolor.

        • 7
          Förord
        • 9
          Inledning
        • 9
          Kultur
        • 11
          Kultur och lärande
        • 13
          Pedagogik
        • 15
          Pedagogisk filosofi
        • 18
          Filosofi och läroplansteori
        • 19
          Pedagogisk grundsyn
        • 22
          Bokens uppläggning
      • 1
        27
        Pedagogik och teoretisk filosofi
        • 27
          Ontologi
        • 30
          Epistemologi
        • 31
          Rationalism
        • 34
          Empirism
        • 36
          Konstruktivism
        • 39
          Logik
        • 41
          Vetenskapsteori
      • 2
        45
        Pedagogik och praktisk filosofi
        • 45
          Etik
        • 46
          Metaetik
        • 47
          Deskriptiv etik
        • 52
          Normativ etik
        • 55
          Exempel på etiska problem i pedagogiken
        • 58
          Estetik
        • 59
          Deskriptiv estetik
        • 60
          Religionsfilosofi
        • 61
          Socialfilosofi
        • 63
          Frihet
        • 64
          Jämlikhet
        • 65
          Demokrati
        • 66
          Miljö
      • 3
        69
        Platon: ontologisk idealism
        • 70
          Ontologi
        • 72
          Epistemologi
        • 74
          Etik
        • 75
          Människosyn
        • 76
          Samhällssyn
        • 79
          Läroplan
        • 81
          Metod
      • 4
        85
        Aristoteles: ontologisk realism
        • 85
          Ontologi
        • 88
          Epistemologi
        • 90
          Etik
        • 93
          Människosyn
        • 95
          Samhällssyn
        • 98
          Läroplan
        • 100
          Metod
      • 5
        103
        Locke: kritisk epistemologisk realism
        • 104
          Ontologi
        • 105
          Epistemologi
        • 106
          Etik
        • 108
          Samhällssyn
        • 109
          Pedagogik
        • 111
          Realism i samtida pedagogik och psykologi
      • 6
        115
        Kant: kritisk epistemologisk idealism
        • 115
          Ontologi
        • 116
          Epistemologi
        • 118
          Etik
        • 121
          Människosyn
        • 122
          Samhällssyn
        • 124
          Pedagogik
        • 127
          Kritisk idealism i samtida pedagogik
      • 7
        133
        Naturalism
        • 133
          Rousseaus naturalism
        • 134
          Ontologi
        • 135
          Epistemologi
        • 138
          Etik
        • 139
          Människosyn
        • 142
          Samhällssyn
        • 144
          Läroplan
        • 147
          Metod
        • 150
          Pestalozzis pedagogiska naturalism
        • 151
          Ontologi
        • 152
          Epistemologi
        • 154
          Etik och samhällssyn
        • 155
          Pedagogik
        • 157
          Samtida naturalism: Piaget
        • 158
          Epistemologi
        • 160
          Etik
        • 161
          Pedagogik
      • 8
        165
        Dialektisk materialism
        • 165
          Marx dialektiska materialism
        • 166
          Ontologi
        • 169
          Epistemologi
        • 171
          Etik
        • 173
          Människosyn
        • 174
          Samhällssyn
        • 176
          Läroplan
        • 180
          Metod
        • 181
          Samtida dialektisk materialism: Vygotskij
        • 182
          Ontologi
        • 184
          Epistemologi
        • 189
          Människosyn
        • 191
          Etik och samhällssyn
        • 192
          Läroplan
        • 195
          Metod
        • 198
          Den kulturhistoriska skolan och samtiden
      • 9
        201
        Pragmatism
        • 201
          Deweys pragmatism
        • 203
          Ontologi
        • 204
          Epistemologi
        • 208
          Etik
        • 211
          Människosyn
        • 215
          Samhällssyn
        • 217
          Läroplan
        • 220
          Metod
        • 223
          Cherryholmes neopragmatism
        • 224
          Ontologi
        • 226
          Epistemologi
        • 227
          Etik
        • 227
          Samhällssyn
        • 228
          Läroplan
        • 231
          Metod
      • 10
        233
        Pragmatismen och samtiden
        • 237
          Samtida utbildningsfilosofier
        • 238
          Utbildningsfilosofier
        • 241
          Essentialism
        • 242
          Arthur Bestor
        • 243
          Paul Hirst
        • 246
          Perennialism
        • 248
          Jacques Maritain
        • 250
          Mortimer Adler
        • 251
          Progressivism
        • 253
          William Kilpatrick
        • 256
          Elsa Köhler
        • 260
          Rekonstruktionism
        • 262
          George Counts
        • 264
          Jürgen Habermas
    • 273
      Person- och sakregister

Information

Författare:
Christer Stensmo
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144018904
Utgivningsår:
1994
Revisionsår:
2007
Artikelnummer:
3794-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
279

Författare

Christer Stensmo

Christer Stensmo (1941–2011) var docent och universitetslektor i pedagogik vid dåvarande Institutionen för lärarutbildning, Uppsala universitet. Ha...

 ;

Varje lärare bör bilda sig en uppfattning om de filosofiska frågor som utgör grunden för all pedagogisk verksamhet. Centrala områden som läraren bör söka svar inom är bland annat: skolans och pedagogikens uppgifter i samhället; stabilitet eller förändring; den pedagogiska verksamhetens etik och estetik; kunskap och den lärande människan; undervisningens vad och hur. Denna bok redovisar svar på dessa frågor från klassiska filosofer som Platon, Aristoteles, Locke, Kant, Rousseau. Pestalozzi, ...

Varje lärare bör bilda sig en uppfattning om de filosofiska frågor som utgör grunden för all pedagogisk verksamhet. Centrala områden som läraren bör söka svar inom är bland annat: skolans och pedagogikens uppgifter i samhället; stabilitet eller förändring; den pedagogiska verksamhetens etik och estetik; kunskap och den lärande människan; undervisningens vad och hur. Denna bok redovisar svar på dessa frågor från klassiska filosofer som Platon, Aristoteles, Locke, Kant, Rousseau. Pestalozzi, Marx och Dewey, men också modernare bidrag från Vygotskij, Piaget och Cherryholmes. Boken innehåller också ett avsnitt om fyra möjliga sätt att se på läroplaner. I denna andra upplaga har avsnittet om pedagogik och teoretisk samt praktisk filosofi utvidgats. De senare årens starka intresse för Aristoteles innebär att avsnittet om denne omarbetats, liksom avsnittet om den ständigt aktuelle Dewey. Boken är avsedd för grundläggande utbildning i pedagogik vid universitet och högskolor

Information

Författare:
Christer Stensmo
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144173566
Utgivningsår:
1994
Revisionsår:
2007
Artikelnummer:
3794-SB02
Upplaga:
Andra

Författare

Christer Stensmo

Christer Stensmo (1941–2011) var docent och universitetslektor i pedagogik vid dåvarande Institutionen för lärarutbildning, Uppsala universitet. Ha...

 ;