Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Maria Montessori

Anteckningar ur ett liv
Skickas följande arbetsdag

För många människor är montessoripedagogiken identisk med det undervisningsmaterial som konstruerades av Maria Montessori i början av 1900-talet. Syftet med denna bok är att visa en annan sida av hennes pedagogik, en sida där Montessoris tankar om barn och undervisning kommer fram. Boken ger inledningsvis en bild av Maria Montessori, från hennes barndom fram till studierna och öppnandet av den första skolan, Casa dei Bambini, i Rom 1907. Här ges också en beskrivning av de pedagoger som Montes...

För många människor är montessoripedagogiken identisk med det undervisningsmaterial som konstruerades av Maria Montessori i början av 1900-talet. Syftet med denna bok är att visa en annan sida av hennes pedagogik, en sida där Montessoris tankar om barn och undervisning kommer fram. Boken ger inledningsvis en bild av Maria Montessori, från hennes barndom fram till studierna och öppnandet av den första skolan, Casa dei Bambini, i Rom 1907. Här ges också en beskrivning av de pedagoger som Montessori kom i kontakt med, personligen eller genom litteraturen, och hur hon påverkades av dem och vidareutvecklade deras teorier. Vidare tar författaren upp Montessoris holistiska syn och tankar om freden, fram till det att hon nominerades till Nobels fredspris i slutet av sin levnad. I bokens senare del beskrivs montessorirörelsens utveckling i Sverige 1920–1999. Avslutningsvis behandlas den kritik som förekommit och som fortfarande förekommer, både mot Maria Montessori själv och hennes pedagogik. Boken är lika viktig inom grundutbildningen som i fortbildningen av lärare och förskollärare. Den är också värdefull för andra som är intresserade av att få veta mer om personen Maria Montessori och den pedagogik hon skapade.

      • 7
        Förord
      • 1
        9
        Tidigare forskning
      • 2
        11
        Bakgrund
        • 11
          Samhällsutvecklingen i Italien från slutet av 1800-talet till första hälften av 1900-talet
        • 13
          Samhället och pedagogikens utveckling i Europa i slutet av 1800-talet och första hälften av 1900-talet
      • 3
        16
        Maria Montessori 1870–1952
      • 4
        24
        Maria Montessoris utvecklingsarbete
      • 5
        34
        Montessoripedagogikens grundtankar
        • 34
          Förberedd miljö
        • 35
          Självständighet
        • 36
          Observation
        • 37
          Utvecklingsperioder
        • 39
          Praktiska vardagsövningar
        • 41
          Sinnesträning
        • 42
          Konkret material
        • 43
          Läroplanen
        • 45
          Undervisningen
        • 46
          Trestegslektionen
        • 46
          Kosmisk undervisning
      • 6
        50
        Montessorilitteratur
        • 50
          Boken The Montessori Method
        • 51
          Boken The Secret of the Childhood
        • 53
          Boken The Discovery of the Child
        • 53
          Boken From Childhood to Adolescence
        • 54
          Boken Education and Peace
        • 55
          Boken The Absorbent Mind
        • 56
          Sammanfattning
      • 7
        59
        Pedagoger och filosofer av betydelse för Maria Montessori
          • 59
            Johann Amos Comenius (1592–1670)
          • 62
            Jean-Jacques Rousseau (1712–1778)
          • 65
            Johann H. Pestalozzi (1746–1827)
          • 67
            Jean-Marc-Gaspard Itard (1775–1838)
          • 70
            Johann Friedrich Herbart (1776–1841)
          • 73
            Friedrich Fröbel (1782–1852)
          • 75
            Édouard Séguin (1812–1880)
          • 77
            Giuseppe Sergi
          • 78
            Ellen Key (1849–1926)
          • 81
            Hugo de Vries (1848–1935)
          • 82
            Sigmund Freud (1856–1939)
          • 84
            John Dewey (1859–1952)
        • 86
          Varför vill dessa pedagoger reformera undervisningen?
      • 8
        89
        På vilket sätt vidareutvecklade Maria Montessori dessa inflöden?
        • 90
          Observation
        • 92
          Miljön
        • 93
          Undervisning
        • 94
          Vem skall undervisas?
        • 95
          Vad skall det undervisas om?
        • 95
          Hur skall det undervisas?
        • 98
          När skall man undervisas?
        • 99
          Var skall det undervisas?
        • 101
          Vem skall undervisa?
      • 9
        103
        Montessorirörelsen i Europa och Sverige från 1920 till 1999
      • 10
        106
        Hur och när introducerades montessoripedagogiken i Sverige?
        • 109
          Svenska Montessoriföreningen
        • 111
          Svensk Montessorilärarförening
        • 112
          Montessoriutbildningar i Sverige
      • 11
        113
        Kritik av Montessoris arbete
        • 118
          Avslutning
      • 123
        Litteratur
      • 127
        Personregister
      • 129
        Sakregister

Information

Författare:
Kerstin Signert
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144013039
Utgivningsår:
2000
Artikelnummer:
7224-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
160

Författare

Kerstin Signert

Kerstin Signert är fil.dr i pedagogik och tidigare lärarutbildare vid Göteborgs universitet. I doktorsavhandlingen "Variation och invarians i Maria...

 ;