Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Lärande

Skickas följande arbetsdag

Vi lever i ett kunskaps- och informationssamhälle där lärande är centralt både för den enskilda individen och för samhället. Lärande är en engagerande och kunskapsrik introduktion till både den traditionella och den allra senaste lärandeforskningen. Den täcker in en rad ämnen av central betydelse för en helhetsförståelse: lärandets förhållande till kroppslighet, självuppfattning, motivation, kompetens utveckling, intelligens, lärstil, kön, livsålder, den moderna hjärnforskningen, undervisni...

Vi lever i ett kunskaps- och informationssamhälle där lärande är centralt både för den enskilda individen och för samhället. Lärande är en engagerande och kunskapsrik introduktion till både den traditionella och den allra senaste lärandeforskningen. Den täcker in en rad ämnen av central betydelse för en helhetsförståelse: lärandets förhållande till kroppslighet, självuppfattning, motivation, kompetens utveckling, intelligens, lärstil, kön, livsålder, den moderna hjärnforskningen, undervisningsformer och utbildningspolitik samt skollärande, internetlärande och lärande i arbetslivet. Den tredje upplagan är uppdaterad med hänsyn till den senaste forskningen på fältet. Lärande innehåller även fördjupade resonemang kring kompetensbegreppet, transformativt lärande, identitet och identitetsutveckling samt konkurrensstatens omfattande förändringar av ramarna för utbildning och lärande. Boken vänder sig till studenter i pedagogik och inom lärarutbildning samt verksamma lärare och skolledare i kompetensutveckling.

    • Förord till andra upplagan
    • 3
      Förord till tredje upplagan
      • 1
        15
        Inledning
        • 1.1
          15
          Vad är lärande?
        • 1.2
          17
          En definition av lärande
        • 1.3
          19
          Bokens uppbyggnad
        • 1.4
          20
          Sammanfattning
      • 2
        21
        Läroförståelsens grunder
        • 2.1
          21
          Läroförståelsens olika källor
        • 2.2
          23
          Lärande och psykologi
        • 2.3
          24
          Lärande, biologi och kroppslighet
        • 2.4
          28
          Lärande och hjärnfunktionerna
        • 2.5
          34
          Omedvetet lärande och tyst kunskap
        • 2.6
          37
          Lärande och samhälle
        • 2.7
          39
          Sammanfattning
      • 3
        41
        Lärandets processer och dimensioner
        • 3.1
          41
          Samspelsprocessen och tillägnelseprocessen
        • 3.2
          45
          Lärandets tre dimensioner
        • 3.3
          49
          Sammanfattning
      • 4
        51
        Olika typer av lärande
        • 4.1
          51
          Lärotypologier
        • 4.2
          56
          Piagets syn på lärande
        • 4.3
          60
          Kumulativt lärande
        • 4.4
          62
          Assimilativt lärande
        • 4.5
          63
          Ackommodativt lärande
        • 4.6
          67
          Transformativt lärande
        • 4.7
          71
          Sammanhang och möjligheter till transfer
        • 4.8
          73
          Sammanfattning
      • 5
        75
        Lärandets innehållsdimension
        • 5.1
          75
          Olika typer av läroinnehåll
        • 5.2
          77
          Kolbs lärocirkel
        • 5.3
          82
          Från verksamhetsteori till kulturpsykologi
        • 5.4
          87
          Vuxenutbildning, transformation och kritiskt tänkande
        • 5.5
          91
          Reflektion och metalärande
        • 5.6
          95
          Reflexivitet och biograficitet: självet eller identiteten som läroinnehåll
        • 5.7
          101
          Sammanfattning
      • 6
        103
        Lärandets drivkraftsdimension
        • 6.1
          103
          Den kluvna helheten
        • 6.2
          104
          Freuds syn på drifter
        • 6.3
          106
          Innehållsstrukturer och drivkraftsmönster
        • 6.4
          111
          Känslornas intelligens
        • 6.5
          114
          Känslor, motivation och vilja
        • 6.6
          118
          Störningar, konflikter och obalans som motivation
        • 6.7
          120
          Motivationsproblem i dagens samhälle
        • 6.8
          123
          Sammanfattning
      • 7
        125
        Lärandets samspelsdimension
        • 7.1
          125
          Situerat lärande
        • 7.2
          129
          Samspelets former
        • 7.3
          131
          Lärandets sociala inbäddning
        • 7.4
          133
          Kritisk teori och socialisation
        • 7.5
          137
          Arvet efter den kulturhistoriska traditionen
        • 7.6
          139
          Praxiskollektiv
        • 7.7
          143
          Politiskt orienterade perspektiv
        • 7.8
          146
          Socialkonstruktivism och postmodernism
        • 7.9
          150
          Kollektivt lärande, kollaborativt lärande och masspsykologi
        • 7.10
          153
          Sammanfattning
      • 8
        155
        Lärandets helhet
        • 8.1
          155
          Lärande och erfarenhet
        • 8.2
          161
          Personlig utveckling
        • 8.3
          165
          Kompetensutveckling
        • 8.4
          168
          Lärande och identitet
        • 8.5
          175
          Helhetsinriktade lärandeteorier
        • 8.6
          179
          Läromodeller och läroförlopp
        • 8.7
          187
          Sammanfattning
      • 9
        189
        Hinder för lärande
        • 9.1
          189
          När det avsedda eller möjliga lärandet uteblir
        • 9.2
          190
          Fellärande
        • 9.3
          192
          Försvar mot lärande
        • 9.4
          201
          Ambivalens
        • 9.5
          204
          Motstånd mot lärande
        • 9.6
          209
          Sammanfattning
      • 10
        211
        Lärande, dispositioner och förutsättningar
        • 10.1
          211
          Arv, miljö och dispositioner
        • 10.2
          215
          Intelligens, förmågor och begåvning
        • 10.3
          220
          Lärstil
        • 10.4
          224
          Lärande och kön
        • 10.5
          233
          Socialt arv och etnicitet
        • 10.6
          235
          Sammanfattning
      • 11
        237
        Lärande och levnadslopp
        • 11.1
          237
          Livscykelpsykologin
        • 11.2
          239
          Barn vill erövra världen
        • 11.3
          242
          Ungdomar vill hitta sig själva
        • 11.4
          246
          Vuxna vill leva sina egna liv
        • 11.5
          251
          Mogna vuxna söker mening och harmoni
        • 11.6
          254
          Lärandet genom livsåldrarna
        • 11.7
          255
          Sammanfattning
      • 12
        257
        Lärande i olika lärorum
        • 12.1
          257
          Lärorum
        • 12.2
          258
          Vardagslärande
        • 12.3
          259
          Skol- och utbildningslärande
        • 12.4
          265
          Lärande i arbetslivet
        • 12.5
          270
          E-lärande
        • 12.6
          273
          Fritidsintressen och arbete på gräsrotsnivå
        • 12.7
          274
          Tvärsektoriellt lärande och varvad utbildning
        • 12.8
          277
          Sammanfattning
      • 13
        279
        Lärande, utbildning och samhälle
        • 13.1
          279
          Fyra missuppfattningar om lärande och utbildning
        • 13.2
          284
          Deltagande i organiserat lärande
        • 13.3
          288
          Lärande och didaktik
        • 13.4
          290
          Lärandets innehåll och aktivitetsformer
        • 13.5
          292
          Lärande, styrning och medbestämmande
        • 13.6
          295
          Innehåll, styrning, kunskapsformer och arbetsmönster
        • 13.7
          298
          Lärande och nuvarande utbildningspolitik
        • 13.8
          302
          Sammanfattning
      • 14
        303
        Överblick
        • 14.1
          303
          Resumé av den skisserade lärandeteorin
        • 14.2
          307
          Lärandeteoretiska positioner
        • 14.3
          311
          Avrundning och perspektiv
    • 15
      Litteratur
    • 33
      Person- och sakregister

Knud Illeris, professor emeritus, har med tredje upplagan av sin bok Lärande ytterligare utvecklat och uppdaterat en redan nyanserad och välskriven bok om lärande och vilka faktorer som påverkar lärandeprocessen, allt från makronivå, socioekonomisk, interpersonell, intrapsykisk och kroppslig nivå.

Information

Författare:
Knud Illeris
Översättare:
Sten Andersson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144107981
Utgivningsår:
2001
Revisionsår:
2015
Artikelnummer:
7249-03
Upplaga:
Tredje
Sidantal:
341

Författare

Knud Illeris

Knud Illeris är internationellt känd som en nyskapande kraft inom läroforskning. Han är professor i livslångt lärande på Learning Lab Denmark vid D...

 ;