
Lärande i praktiken
Ett sociokulturellt perspektiv
Skickas följande arbetsdag
Hitta produkten hos våra återförsäljare som levererar utanför Sverige
- 9Förord
- 1kapitel
- 11Lärande och utveckling i ett sociokulturellt perspektiv
- 11Inledning
- 13Lärande och kulturell dynamik
- 17Lärande och kulturella resurser
- 20Den kommunicerande varelsen
- 23Lärandets metaforik
- 27Lärande alltid av godo
- 2kapitel
- 29Kultur, kommunikation och artefakter
- 29Inledning
- 29Kultur, artefakter och människans släktingar
- 34Kommunikation och lärande
- 35Utvecklingens nivåer; från biologisk till sociokulturell
- 38Lärandets sociala organisering
- 41Institutionalisering av lärande som sociokulturell process
- 43Från lärling till elev, från mästare till lärare
- 3kapitel
- 47Teoretiska perspektiv på mänskligt lärande och utveckling
- 47Inledning
- 48Teoretiska traditioner vid studiet av lärande och utveckling
- 54Behaviourismen 50 • Den kognitiva revolutionen
- 65Att upptäcka sin omvärld: Piaget vs Vygotsky
- 71Utveckling: att nå samma eller olika mål? 68 • Utvecklingens ändpunkt
- 6 – Lärande i praktiken
- 4kapitel
- 74Mediering och tänkande
- 74Inledning
- 76Kunskapers genes: från handens insikt till ordets praktik
- 80Mediering och artefakter
- 82Mediering, språk och kommunikation
- Språkets utpekande funktion 83 • Språkets semiotiska funktion 84 • Kommunikation
- 88och språkets retoriska funktion
- 90Mediering, varseblivning och lärande
- 97Lärande som behärskning av intellektuella redskap
- 100Mediering och sociala praktiker
- 102Kunskap och makt
- 5kapitel
- 104Kommunikation mellan och inom människor
- 104Inledning
- Tänkandets utveckling: från samtal mellan människor till samtal
- 105inom människor
- 107Tänkande i huvudet och tänkande i samtal
- 115Att tänka och att tala: en forskningsmetodisk kommentar
- 119Utvecklingszonen och individers appropriering av kunskap
- Att reproducera och att skapa: om individen
- 125i kunskapsbildningen
- 6kapitel
- 128Lärandets situerade natur
- 128Inledning
- 129Handling och sociokulturell kontext
- 135Kontext, verksamhet och mening
- 137Verksamhetsteori
- 141Lärande som behärskande av sammanhang
- 146Strukturerande resurser och handling i sociala praktiker
- 150Bortom internalisering
- 152Sociokulturella metaforer för lärande
- 155Läroprocesser i institutionella miljöer
- 7kapitel
- 157Skriftspråk som medierande redskap
- 157Inledning
- Lärande och utveckling i ett sociokulturellt perspektiv - 7
- 158Information och lärande med och utan skrift
- 160Skrift som teknik och teknologi
- 163Från grottmålningar till skrift
- 170Alfabetet som medierande redskap
- 177Samhällsfunktioner, makt och mediering via text
- 182Fysiska tekniker för produktion av text
- 8kapitel
- 186Tolkning, kommunikation och lärande i skriftspråkskontexter
- 186Inledning
- 188Texten och nya världar
- 190Text och tolkning
- 194Textbaserade verkligheter
- 197Text, textpraktiker och meningsskapande
- 201Att lära sig urskilja vad som antas och vad som påstås
- 204Lärande och kunskapens diskursivitet
- 9kapitel
- 206Lärandets institutionalisering och förhållningssätt till budskap
- 206Inledning
- 208Textbruk och institutionaliserat lärande
- 211De- och rekontextualisering av lärande
- 214Förståelse som pedagogiskt problem
- 217Läroboken som medierande redskap
- 221Läsning och förståelseproblem
- Förståelseproblem och att lära sig mena inom
- 224institutionella diskurser
- 10kapitel
- 231Lärande och nya kommunikativa praktiker
- 231Inledning
- 233Kommunikation, artefakter och verksamhetssystem
- 235Lärande och utveckling som sociokulturella företeelser
- 239Lärande och nya kommunikativa praktiker
- 240Informationstekniken och den litterata kunskapstraditionen
- Informationsteknik som stöd för lärande och som samarbetspartner
- 245i kognitiva verksamheter
- 247Lärande och nya kulturella redskap
- 251Referenser
- 271Författarindex
- 276Sakregister
Information
- Författare:
- Roger Säljö
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144101736
- Utgivningsår:
- 2010
- Revisionsår:
- 2014
- Artikelnummer:
- 38028-03
- Upplaga:
- Tredje
- Sidantal:
- 280