Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Lärande i praktiken

Ett sociokulturellt perspektiv
Skickas följande arbetsdag

Att omvärlden och den kultur en människa lever i har stor betydelse för hennes sätt att lära och utvecklas är de flesta lärare och pedagoger medvetna om. Men hur ser egentligen samspelet mellan lärande och omvärld ut? Och vilken inverkan har traditioner, förväntningar och den kommunikativa miljön på lärandet? Det är frågor av detta slag som Roger Säljö tar upp i Lärande i praktiken – ett sociokulturellt perspektiv, den första boken på svenska som tar upp detta fascinerande ämne. Genom att b...

Att omvärlden och den kultur en människa lever i har stor betydelse för hennes sätt att lära och utvecklas är de flesta lärare och pedagoger medvetna om. Men hur ser egentligen samspelet mellan lärande och omvärld ut? Och vilken inverkan har traditioner, förväntningar och den kommunikativa miljön på lärandet? Det är frågor av detta slag som Roger Säljö tar upp i Lärande i praktiken – ett sociokulturellt perspektiv, den första boken på svenska som tar upp detta fascinerande ämne. Genom att betrakta lärande ur ett sociokulturellt perspektiv och börja långt tillbaka i mänsklighetens historia då kunskaper och tekniker började utvecklas på allvar, växer så småningom fram en bild av människans möjligheter och begränsningar som är både tankeväckande och samtidigt manar till handling i enlighet med de observationer som presenteras. Vad var goda läs- och skrivfärdigheter för femtio år sedan och vad krävs idag? Hur lär man i samhällen som inte använder skrift eller andra tekniker för att kommunicera? Hur formas vi av språk, teknik och kultur? Vår hjärna har inte blivit större eller mer väloljad under de senaste årtusendena, men det har inte hindrat vår förmåga att utveckla kunskaper och tekniker på ett häpnadsväckande sätt. Lösningen på denna gåta är att vi utvecklar och bevarar en del kunskaper och insikter i huvudet och kroppen, och andra delar förlägger vi i alltmer sofistikerade redskap utanför oss själva. Som en följd av denna rastlösa utveckling ändrar sig hela tiden våra sätt att lära och tänka. Denna titel har tidigare givits ut av Norstedts men ingår numera i Studentlitteraturs sortiment. Denna tredje upplaga innehåller dock inga förändringar av innehållet jämfört med den andra upplagan.

      • 9
        Förord
      • 1kapitel
      • 11
        Lärande och utveckling i ett sociokulturellt perspektiv
        • 11
          Inledning
        • 13
          Lärande och kulturell dynamik
        • 17
          Lärande och kulturella resurser
        • 20
          Den kommunicerande varelsen
        • 23
          Lärandets metaforik
        • 27
          Lärande alltid av godo
      • 2kapitel
      • 29
        Kultur, kommunikation och artefakter
        • 29
          Inledning
        • 29
          Kultur, artefakter och människans släktingar
        • 34
          Kommunikation och lärande
        • 35
          Utvecklingens nivåer; från biologisk till sociokulturell
        • 38
          Lärandets sociala organisering
        • 41
          Institutionalisering av lärande som sociokulturell process
        • 43
          Från lärling till elev, från mästare till lärare
      • 3kapitel
      • 47
        Teoretiska perspektiv på mänskligt lärande och utveckling
        • 47
          Inledning
        • 48
          Teoretiska traditioner vid studiet av lärande och utveckling
        • 54
          Behaviourismen 50 • Den kognitiva revolutionen
        • 65
          Att upptäcka sin omvärld: Piaget vs Vygotsky
        • 71
          Utveckling: att nå samma eller olika mål? 68 • Utvecklingens ändpunkt
        • 6 – Lärande i praktiken
      • 4kapitel
      • 74
        Mediering och tänkande
        • 74
          Inledning
        • 76
          Kunskapers genes: från handens insikt till ordets praktik
        • 80
          Mediering och artefakter
        • 82
          Mediering, språk och kommunikation
        • Språkets utpekande funktion 83 • Språkets semiotiska funktion 84 • Kommunikation
        • 88
          och språkets retoriska funktion
        • 90
          Mediering, varseblivning och lärande
        • 97
          Lärande som behärskning av intellektuella redskap
        • 100
          Mediering och sociala praktiker
        • 102
          Kunskap och makt
      • 5kapitel
      • 104
        Kommunikation mellan och inom människor
        • 104
          Inledning
        • Tänkandets utveckling: från samtal mellan människor till samtal
        • 105
          inom människor
        • 107
          Tänkande i huvudet och tänkande i samtal
        • 115
          Att tänka och att tala: en forskningsmetodisk kommentar
        • 119
          Utvecklingszonen och individers appropriering av kunskap
        • Att reproducera och att skapa: om individen
        • 125
          i kunskapsbildningen
      • 6kapitel
      • 128
        Lärandets situerade natur
        • 128
          Inledning
        • 129
          Handling och sociokulturell kontext
        • 135
          Kontext, verksamhet och mening
        • 137
          Verksamhetsteori
        • 141
          Lärande som behärskande av sammanhang
        • 146
          Strukturerande resurser och handling i sociala praktiker
        • 150
          Bortom internalisering
        • 152
          Sociokulturella metaforer för lärande
        • 155
          Läroprocesser i institutionella miljöer
      • 7kapitel
      • 157
        Skriftspråk som medierande redskap
        • 157
          Inledning
        • Lärande och utveckling i ett sociokulturellt perspektiv - 7
        • 158
          Information och lärande med och utan skrift
        • 160
          Skrift som teknik och teknologi
        • 163
          Från grottmålningar till skrift
        • 170
          Alfabetet som medierande redskap
        • 177
          Samhällsfunktioner, makt och mediering via text
        • 182
          Fysiska tekniker för produktion av text
      • 8kapitel
      • 186
        Tolkning, kommunikation och lärande i skriftspråkskontexter
        • 186
          Inledning
        • 188
          Texten och nya världar
        • 190
          Text och tolkning
        • 194
          Textbaserade verkligheter
        • 197
          Text, textpraktiker och meningsskapande
        • 201
          Att lära sig urskilja vad som antas och vad som påstås
        • 204
          Lärande och kunskapens diskursivitet
      • 9kapitel
      • 206
        Lärandets institutionalisering och förhållningssätt till budskap
        • 206
          Inledning
        • 208
          Textbruk och institutionaliserat lärande
        • 211
          De- och rekontextualisering av lärande
        • 214
          Förståelse som pedagogiskt problem
        • 217
          Läroboken som medierande redskap
        • 221
          Läsning och förståelseproblem
        • Förståelseproblem och att lära sig mena inom
        • 224
          institutionella diskurser
      • 10kapitel
      • 231
        Lärande och nya kommunikativa praktiker
        • 231
          Inledning
        • 233
          Kommunikation, artefakter och verksamhetssystem
        • 235
          Lärande och utveckling som sociokulturella företeelser
        • 239
          Lärande och nya kommunikativa praktiker
        • 240
          Informationstekniken och den litterata kunskapstraditionen
        • Informationsteknik som stöd för lärande och som samarbetspartner
        • 245
          i kognitiva verksamheter
        • 247
          Lärande och nya kulturella redskap
      • 251
        Referenser
      • 271
        Författarindex
      • 276
        Sakregister

Information

Författare:
Roger Säljö
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144101736
Utgivningsår:
2010
Revisionsår:
2014
Artikelnummer:
38028-03
Upplaga:
Tredje
Sidantal:
280

Författare

Roger Säljö

Roger Säljö är seniorforskare och tidigare professor i pedagogisk psykologi, verksam vid Göteborgs universitet. Hans forskning handlar om frågor om...

 ;