Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem

Strategier och metoder
Skickas följande arbetsdag

Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem

Strategier och metoder

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Kraven på att systematiskt arbeta med kvalitetsförbättring är fortsatt höga i det svenska skolväsendet - men hur gör man för att få det att fungera i praktiken? Med utgångspunkt i mångåriga erfarenheter och forskning visar författaren: • Vilka krav som kan ställas på ett systematiskt kvalitetsarbete • Vad som kännetecknar och hur man kan förtydliga olika typer av mål • Vad uppföljning och utvärdering innebär och principerna för att utföra det arbetet • Hur några metoder för datainsamlin...

Kraven på att systematiskt arbeta med kvalitetsförbättring är fortsatt höga i det svenska skolväsendet - men hur gör man för att få det att fungera i praktiken? Med utgångspunkt i mångåriga erfarenheter och forskning visar författaren: • Vilka krav som kan ställas på ett systematiskt kvalitetsarbete • Vad som kännetecknar och hur man kan förtydliga olika typer av mål • Vad uppföljning och utvärdering innebär och principerna för att utföra det arbetet • Hur några metoder för datainsamling kan användas i det systematiska kvalitetsarbetet på en grundläggande metodik för att genomföra analyser i det systematiska kvalitetsarbetet • Hur utvecklings- och förbättringsarbetet kan planeras, följas upp och utvärderas. Den tredje upplagan av boken innehåller ett nytt kapitel om hur verksamhetens ”självförbättrande förmåga” - förbättringskapaciteten, kan kartläggas, analyseras och värderas. En angelägen fråga om man vill att kvalitetsarbetet ska fylla sin funktion och göra verklig skillnad. I övrigt har texten uppdaterats utifrån senare tids forskning och läroplansförändringar, särskilt i förskolan. Boken vänder sig till alla som är berörda av ett systematiskt kvalitets-arbete inom skolväsendet i såväl kommunala som fristående verksamheter. Den är lämplig som kurslitteratur i rektors- och lärarutbildningar samt som handbok för verksamma inom alla skolformer och fritidshem.

Förord till den tredje upplagan 9

1 Introduktion 11

Motiv för det systematiska kvalitetsarbetet 12

Erfarenheter och forskning på området 13

Delar i ett systematiskt kvalitetsarbete 15

Kraven på ett systematiskt kvalitetsarbete 21

Planering, ledarskap och inflytande 24

Att förvänta sig av den fortsatta läsningen 28

2 Praktisk bearbetning av mål och kunskapskrav 31

Integrera målen 35

Forskningsstöd för tydliga mål 38

Tydliga mål och kunskapskrav i praktiken 42

Skilj på mål och medel 42

Skilj på måltyper 45

Uppmärksamma vilken nivå målet formuleras på 53

Målkriterier 56

Vanliga felkällor 62

Mål och icke-mål förväxlas 63

Måltyper och målkriterier används på fel sätt 65

Övertäckning och undertäckning 66

Ekorrhjulet 66

En tydlig planering 67

Sammanfattning inför den fortsatta läsningen 68

3 Uppföljning och utvärdering av mål och kunskapskrav 69

Likheter och skillnader 71

Kännetecken på uppföljning 73

Kännetecken på utvärdering 74

Styrdokumenten om uppföljning och utvärdering 77

Olika utvärderingsansatser 81

Uppföljnings- och utvärderingsplanering 83

Så här kan en utvärdering läggas upp 88

Planering, genomförande och värdering 94

Sammanfattning inför den fortsatta läsningen 95

4 Att skapa underlag 97

Enkäter 99

Frågekonstruktion 102

Svarsalternativen 105

Intervjuer 107

Dokument 112

Observationer 115

Etik i arbetet med insamling av underlag 119

Sammanställning och bearbetning  121

Bedömning av måluppfyllelse 124

Sammanfattning inför den fortsatta läsningen 125

5 Analys 127

Viktiga beståndsdelar 128

Analysbegreppet 129

Analysens förutsättningar 131

Analysens referensramar 135

Analysens olika former 136

Analysens innehåll 140

Analysens arbetsgång 149

Sammanfattning inför den fortsatta läsningen 154

6 Förbättringsarbetets teori och praktik 157

Prioritera förbättringar 158

Formulera förväntningar  160

Strategier och metoder i utvecklingsarbetet 164

Strategier beroende på nuvarande status 165

Undervisning och lärande i fokus 165

Kollegialt lärande och annan kompetensutveckling 169

Styrning och ledning 170

Att koppla ihop vad och hur 173

Kvalitetsbedömning efter genomförda analyser 174

Utvecklingsbehov i förhållande till nationella mål 174

Förväntade effekter av utvecklingsarbetet 175

Planerade insatser 175

Organisationens förutsättningar att genomföra insatserna 176

Uppföljning och utvärdering av insatserna 176

Sammanfattning inför den fortsatta läsningen 177

7 Den felande länken – förbättringskapaciteten 179

Förbättringskapaciteten i forskningen 180

Grunden för kartläggning, analys och värdering 186

Verktyg för kartläggning, analys och värdering 188

Sammanfattning inför den fortsatta läsningen 193

8 Skiljelinjer mellan nivåer och skolformer 195

Huvudmannen 196

Förskolan 199

Förskoleklassen 201

Fritidshemmet 204

Grundskoleutbildningen 207

Grundsärskolan 208

Sameskolan och specialskolan 209

Gymnasieskolan och gymnasiesärskolan 210

Vuxenutbildningen 211

Resultat och måluppfyllelse efter läsningen 213

Några avslutande ord 215

Litteratur 217

Person- och sakregister 227

Information

Författare:
Jan Håkansson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144152936
Utgivningsår:
2013
Revisionsår:
2021
Artikelnummer:
37137-03
Upplaga:
Tredje
Sidantal:
232

Författare

Jan Håkansson

Jan Håkanssson är professor i pedagogiskt arbete vid Högskolan Dalarna med inriktning mot skolledning och skolutveckling. Han har arbetat med forsk...

 ;

Kraven på att systematiskt arbeta med kvalitetsförbättring är fortsatt höga i det svenska skolväsendet – men hur gör man för att få det att fungera i praktiken? Med utgångspunkt i mångåriga erfarenheter och forskning visar författaren: • Vilka krav som kan ställas på ett systematiskt kvalitetsarbete • Vad som kännetecknar och hur man kan förtydliga olika typer av mål • Vad uppföljning och utvärdering innebär och principerna för att utföra det arbetet • Hur några metoder för datainsamlin...

Kraven på att systematiskt arbeta med kvalitetsförbättring är fortsatt höga i det svenska skolväsendet – men hur gör man för att få det att fungera i praktiken? Med utgångspunkt i mångåriga erfarenheter och forskning visar författaren: • Vilka krav som kan ställas på ett systematiskt kvalitetsarbete • Vad som kännetecknar och hur man kan förtydliga olika typer av mål • Vad uppföljning och utvärdering innebär och principerna för att utföra det arbetet • Hur några metoder för datainsamling kan användas i det systematiska kvalitetsarbetet på en grundläggande metodik för att genomföra analyser i det systematiska kvalitetsarbetet • Hur utvecklings- och förbättringsarbetet kan planeras, följas upp och utvärderas. Den tredje upplagan av boken innehåller ett nytt kapitel om hur verksamhetens ”självförbättrande förmåga” – förbättringskapaciteten, kan kartläggas, analyseras och värderas. En angelägen fråga om man vill att kvalitetsarbetet ska fylla sin funktion och göra verklig skillnad. I övrigt har texten uppdaterats utifrån senare tids forskning och läroplansförändringar, särskilt i förskolan. Boken vänder sig till alla som är berörda av ett systematiskt kvalitets-arbete inom skolväsendet i såväl kommunala som fristående verksamheter. Den är lämplig som kurslitteratur i rektors- och lärarutbildningar samt som handbok för verksamma inom alla skolformer och fritidshem.

Information

Författare:
Jan Håkansson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144183480
Utgivningsår:
2013
Revisionsår:
2021
Artikelnummer:
37137-SB03
Upplaga:
Tredje

Författare

Jan Håkansson

Jan Håkanssson är professor i pedagogiskt arbete vid Högskolan Dalarna med inriktning mot skolledning och skolutveckling. Han har arbetat med forsk...

 ;