Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem

Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Förord till den tredje upplagan 9
1 Introduktion 11
Motiv för det systematiska kvalitetsarbetet 12
Erfarenheter och forskning på området 13
Delar i ett systematiskt kvalitetsarbete 15
Kraven på ett systematiskt kvalitetsarbete 21
Planering, ledarskap och inflytande 24
Att förvänta sig av den fortsatta läsningen 28
2 Praktisk bearbetning av mål och kunskapskrav 31
Integrera målen 35
Forskningsstöd för tydliga mål 38
Tydliga mål och kunskapskrav i praktiken 42
Skilj på mål och medel 42
Skilj på måltyper 45
Uppmärksamma vilken nivå målet formuleras på 53
Målkriterier 56
Vanliga felkällor 62
Mål och icke-mål förväxlas 63
Måltyper och målkriterier används på fel sätt 65
Övertäckning och undertäckning 66
Ekorrhjulet 66
En tydlig planering 67
Sammanfattning inför den fortsatta läsningen 68
3 Uppföljning och utvärdering av mål och kunskapskrav 69
Likheter och skillnader 71
Kännetecken på uppföljning 73
Kännetecken på utvärdering 74
Styrdokumenten om uppföljning och utvärdering 77
Olika utvärderingsansatser 81
Uppföljnings- och utvärderingsplanering 83
Så här kan en utvärdering läggas upp 88
Planering, genomförande och värdering 94
Sammanfattning inför den fortsatta läsningen 95
4 Att skapa underlag 97
Enkäter 99
Frågekonstruktion 102
Svarsalternativen 105
Intervjuer 107
Dokument 112
Observationer 115
Etik i arbetet med insamling av underlag 119
Sammanställning och bearbetning 121
Bedömning av måluppfyllelse 124
Sammanfattning inför den fortsatta läsningen 125
5 Analys 127
Viktiga beståndsdelar 128
Analysbegreppet 129
Analysens förutsättningar 131
Analysens referensramar 135
Analysens olika former 136
Analysens innehåll 140
Analysens arbetsgång 149
Sammanfattning inför den fortsatta läsningen 154
6 Förbättringsarbetets teori och praktik 157
Prioritera förbättringar 158
Formulera förväntningar 160
Strategier och metoder i utvecklingsarbetet 164
Strategier beroende på nuvarande status 165
Undervisning och lärande i fokus 165
Kollegialt lärande och annan kompetensutveckling 169
Styrning och ledning 170
Att koppla ihop vad och hur 173
Kvalitetsbedömning efter genomförda analyser 174
Utvecklingsbehov i förhållande till nationella mål 174
Förväntade effekter av utvecklingsarbetet 175
Planerade insatser 175
Organisationens förutsättningar att genomföra insatserna 176
Uppföljning och utvärdering av insatserna 176
Sammanfattning inför den fortsatta läsningen 177
7 Den felande länken – förbättringskapaciteten 179
Förbättringskapaciteten i forskningen 180
Grunden för kartläggning, analys och värdering 186
Verktyg för kartläggning, analys och värdering 188
Sammanfattning inför den fortsatta läsningen 193
8 Skiljelinjer mellan nivåer och skolformer 195
Huvudmannen 196
Förskolan 199
Förskoleklassen 201
Fritidshemmet 204
Grundskoleutbildningen 207
Grundsärskolan 208
Sameskolan och specialskolan 209
Gymnasieskolan och gymnasiesärskolan 210
Vuxenutbildningen 211
Resultat och måluppfyllelse efter läsningen 213
Några avslutande ord 215
Litteratur 217
Person- och sakregister 227
Information
- Författare:
- Jan Håkansson
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144152936
- Utgivningsår:
- 2013
- Revisionsår:
- 2021
- Artikelnummer:
- 37137-03
- Upplaga:
- Tredje
- Sidantal:
- 232
Information
- Författare:
- Jan Håkansson
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144183480
- Utgivningsår:
- 2013
- Revisionsår:
- 2021
- Artikelnummer:
- 37137-SB03
- Upplaga:
- Tredje