Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Pedagogiskt ledarskap och pedagogisk ledning

Skickas följande arbetsdag

Pedagogiskt ledarskap och pedagogisk ledning

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Pedagogiskt ledarskap i skola och förskola har åldrats på ett värdigt sätt. Trots sin aktningsvärda ålder är begreppet fortfarande livskraftigt och har definitivt inte förlorat sin aktualitet. Tvärtom – det är alltjämt älskat, ja nästan ihjälkramat. Många texter har genom åren skrivits om det gäckande pedagogiska ledarskapet, men ofta på en övergripande och idealistisk nivå. Det som motiverar denna bok är dels ambitionen att återinföra pedagogiken i pedagogiskt ledarskap, dels att det har sa...

Pedagogiskt ledarskap i skola och förskola har åldrats på ett värdigt sätt. Trots sin aktningsvärda ålder är begreppet fortfarande livskraftigt och har definitivt inte förlorat sin aktualitet. Tvärtom – det är alltjämt älskat, ja nästan ihjälkramat. Många texter har genom åren skrivits om det gäckande pedagogiska ledarskapet, men ofta på en övergripande och idealistisk nivå. Det som motiverar denna bok är dels ambitionen att återinföra pedagogiken i pedagogiskt ledarskap, dels att det har saknats mer professionsorienterade texter om skolledarens utmaningar och möjligheter. Det är en slags metodbok på vetenskaplig grund för skolledare som ger en översikt över olika tillvägagångssätt i en stundtals pressad vardag. Boken bidrar därför till en vetenskapligt och erfarenhetsmässigt grundad förståelse av pedagogiskt ledarskap och pedagogisk ledning och hur man kan hedra en komplex uppgift med stolthet och lust. Boken vänder sig till rektorer och andra skolledare liksom alla andra som är intresserade av pedagogiskt ledarskap och dess praktik. Denna tredje upplaga är grundligt reviderad och många nya avsnitt har tillkommit utifrån 30 års erfarenhet av utbildning av skolledare och skolchefer.

Förord 7

1. I demokratins namn – rektor i en skola för alla 11

En spjutspets mot framtiden13

Skolan i skrattspegeln18

En papperskvarn som mal och mal 20

2. Det pedagogiska ledarskapets DNA och dess särart  23

Det pedagogiska ledarskapets legala förutsättningar och villkor 27

Pedagogiken i pedagogiskt ledarskap29

Forskning om pedagogiskt ledarskap31

Pedagogiskt ledarskap och skolans trefaldiga samhällsuppdrag33

3. Hur ska skolan styras – om demokratibranschens villkor 37

Konkurrerande styrningslogiker – en källa till komplexitet42

4. Att leda, organisera och möjliggöra lärande  47

Strukturella och kulturella (a)symmetrier i skolans styrning50

Pedagogisk ledning – det är viktigt för mig att det går bra för dig!55

Skolans ledningsorganisation – vad är viktigt för det som är viktigt?60

5. Skolans rollbesättning – strukturella förutsättningar och relationellt samspel 69

6. Rollen som verktyg – abstrakt och kraftfull 73

Om dubbla känslor och maktens ansikten78

Rektor vet bäst?83

7. Gärna sedd, men inte observerad – om betydelsen av respektfull feedback 85

Lektions- och verksamhetsbesök 86

Att leda ledare 95

Instructional round100

Vilka ledarhandlingar har störst inflytande på undervisningens kvalitet?101

8. Kollegiala samarbeten – evangelium eller framgångsrecept 103

Tron på den goda gruppen104

Gruppens identitet och prestation106

Kollegial undersökande kultur – att synliggöra ”hantverket”110

Forskningsperspektiv på kollegiala samarbeten112

På väg mot ett professionellt rum118

En undersökande och nyfiken skola121

Pedagogiskt ledarskap och kollegiala samarbeten – en sammanfattning126

9. Pedagogisk ledning i ett sammanfattande systemiskt perspektiv 129

Mål – lokala och nationella132

Organisation – struktur och organism134

Processer – skolans själ143

Data och resultat – att välja lämplig måttstock145

Analys – varför blir det som det blir när vi gör som vi gör?147

Verksamhetsutveckling – förnyelse, förbättring eller förädling154

Aristoteles diagnos159

10. Avslutningsvis – att betona pedagogiken i pedagogiskt ledarskap 161

Särarten – att vara förankrad i skolans meningsinnehåll162

Referenser165

Information

Författare:
Lars Svedberg
Illustratör:
Jonny Hallberg
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144184470
Utgivningsår:
2016
Revisionsår:
2024
Artikelnummer:
39180-03
Upplaga:
Tredje
Sidantal:
174

Författare

Lars Svedberg

Lars Svedberg är docent i pedagogik, legitimerad psykolog och legitimerad lärare i matematik och fysik. Han har en gedigen erfarenhet av lärarutbil...

 ;

Pedagogiskt ledarskap i skola och förskola har åldrats på ett värdigt sätt. Trots sin aktningsvärda ålder är begreppet fortfarande livskraftigt och har definitivt inte förlorat sin aktualitet. Tvärtom – det är alltjämt älskat, ja nästan ihjälkramat. Många texter har genom åren skrivits om det gäckande pedagogiska ledarskapet, men ofta på en övergripande och idealistisk nivå. Det som motiverar denna bok är dels ambitionen att återinföra pedagogiken i pedagogiskt ledarskap, dels att det har sa...

Pedagogiskt ledarskap i skola och förskola har åldrats på ett värdigt sätt. Trots sin aktningsvärda ålder är begreppet fortfarande livskraftigt och har definitivt inte förlorat sin aktualitet. Tvärtom – det är alltjämt älskat, ja nästan ihjälkramat. Många texter har genom åren skrivits om det gäckande pedagogiska ledarskapet, men ofta på en övergripande och idealistisk nivå. Det som motiverar denna bok är dels ambitionen att återinföra pedagogiken i pedagogiskt ledarskap, dels att det har saknats mer professionsorienterade texter om skolledarens utmaningar och möjligheter. Det är en slags metodbok på vetenskaplig grund för skolledare som ger en översikt över olika tillvägagångssätt i en stundtals pressad vardag. Boken bidrar därför till en vetenskapligt och erfarenhetsmässigt grundad förståelse av pedagogiskt ledarskap och pedagogisk ledning och hur man kan hedra en komplex uppgift med stolthet och lust. Boken vänder sig till rektorer och andra skolledare liksom alla andra som är intresserade av pedagogiskt ledarskap och dess praktik. Denna tredje upplaga är grundligt reviderad och många nya avsnitt har tillkommit utifrån 30 års erfarenhet av utbildning av skolledare och skolchefer.

Information

Författare:
Lars Svedberg
Illustratör:
Jonny Hallberg
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144191133
Utgivningsår:
2016
Revisionsår:
2024
Artikelnummer:
39180-SB03
Upplaga:
Tredje

Författare

Lars Svedberg

Lars Svedberg är docent i pedagogik, legitimerad psykolog och legitimerad lärare i matematik och fysik. Han har en gedigen erfarenhet av lärarutbil...

 ;