Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Ledarskap i klassrummet

Undervisningskvalitet från teori till praktik
Skickas följande arbetsdag

Forskning visar att ett gott ledarskap i klassrummet och goda relationer mellan lärare och elever höjer undervisningskvaliteten och utvecklar elevers kunskaper. Det goda ledarskapet kräver både övning och organisatoriskt stöd. Den här boken om ledarskap i klassrummet består av två delar. Den första delen fokuserar på hur lärar–elev-interaktionen på olika sätt främjar elevers motivation, ämneskunskaper och sociala lärande. Den andra delen visar hur skolan som organisation kan stödja lärarnas ...

Forskning visar att ett gott ledarskap i klassrummet och goda relationer mellan lärare och elever höjer undervisningskvaliteten och utvecklar elevers kunskaper. Det goda ledarskapet kräver både övning och organisatoriskt stöd. Den här boken om ledarskap i klassrummet består av två delar. Den första delen fokuserar på hur lärar–elev-interaktionen på olika sätt främjar elevers motivation, ämneskunskaper och sociala lärande. Den andra delen visar hur skolan som organisation kan stödja lärarnas arbete med att utveckla god klassrumspraktik. Med utgångspunkt i forskningsprojektet Classroom interaction for enhanced student learning (CIESL) presenteras ny kunskap om ledarskap i klassrummet, klassrumsinteraktioner, undervisningskvalitet, professionsutveckling och hur skolan som organisation kan stödja lärarna i sin klassrumspraktik. I boken omsätts forskning och teori i praktisk tillämpning i klassrummet. Ledarskap i klassrummet vänder sig till blivande och verksamma lärare, men även till forskare inom relevanta områden.

Förord till den svenska utgåvan 9

Förord 13

1. Ledarskap och inter-aktioner i klassrummet: ett inledande kapitel 15

Randi M. Sølvik & Sigrun K. Ertesvåg

Inledning 15

CIESL – en studie av ledarskap i klassrummet i teori och praktik 17

Klassrumsledarskap i ett relationellt perspektiv 20

Interaktioner som relationernas byggstenar 23

Undervisningskvalitet och klassrumsinteraktion 26

Att stärka undervisningskvaliteten 28

Bokens struktur och innehåll 30

Avslutande kommentar 34

Referenser 35

2. Komplexa klassrums-processer – En begrepps-apparat för exakta beskrivningar av klassrummet 41

Grete S. Vaaland & Sigrun K. Ertesvåg

Inledning 41

En bra begreppsapparat 42

Klassrumsinteraktion – ”Teaching through interactions” 45

Domänen emotionellt stöd 48

Domänen klassrumsorganisering 51

Domänen lärandestöd 54

Vägen från ett beskrivande ramverk till bedömning och rekommendationer för praktiken 57

TTI som redskap för att införa ny läroplan 59

Grundsynen på lärande, utveckling och bildning 59

Principer för skolans praktik och principer i TTI 61

Avslutande kommentar 64

Referenser 65

3. Från teori till klassrums-praktik – en arbets--modell för läraren 71

Sigrun K. Ertesvåg & Grete S. Vaaland

Inledning 71

Syften och lärandeaktiviteter 73

Faktakunskap och fördjupad förståelse 75

En modell för att utveckla praktiken 76

Modellen – en del av en större helhet 88

Avslutande kommentar 93

Referenser 93

4. Fördjupat lärande och undervisningspraktik – att förbereda elever för framtida lärande 95

Randi M. Sølvik

Inledning 95

Fördjupat lärande – ett slagord, en process och ett resultat 96

Att underlätta fördjupat lärande i skolan 101

Avslutande kommentar 112

Referenser 113

5. Att stödja elevers autonomi och engagemang i skolan 117

Frank Rafaelsen

Inledning 117

Autonomistöd förstått genom självbestämmandeteorin 118

”Teaching through interactions” som ram för att förstå autonomistöd 119

Observation av autonomi 122

Autonomi och struktur 123

Autonomi och engagemang 126

Autonomi och elevrollen 128

Barriärer för autonomistödjande undervisningspraktik 130

Avslutande kommentar 133

Referenser 134

6. Lärarens betydelse för relationer mellan eleverna i klassen 137

Trude Havik

Inledning 137

Lärandemiljö och elev–elev-relationer 137

Att identifiera elever med sociala svårigheter 143

Åtgärder för bättre sociala relationer mellan eleverna 144

Systematiskt arbete 153

Avslutande kommentar 154

Referenser 155

7. Hur kan skolan lyckas implementera ny kunskap om klassrums-interaktion? 161

Pål Roland

Inledning 161

Centrala teman i implementeringsteori 163

Diskussion 174

Avslutande kommentar 180

Referenser 181

8. Rektorn som lagkapten, spelande tränare eller praktisk facilitator? 185

Unni Vere Midthassel

Inledning 185

Utveckling av praktiken 187

Värderingar och samspel 189

Ledares sätt att förhålla sig till förändringsarbete 191

Ledning av utvecklingsprocessen 192

Praktikexempel på ett implementerings-arbete som leds på ett bra sätt 195

Diskussion 197

Avslutande kommentar 199

Referenser 200

9. Lärares kollektiva och individuellA Ut-veck-ling av klassrums-interaktioner 203

Ksenia Solheim & Pål Roland

Inledning 203

Lärares lärande och utveckling av klassrumsinteraktioner 204

Vad hämmar respektive främjar lärares utveckling? 210

Utveckling av professionella lärandegemenskaper i skolan 214

Avslutande kommentar 217

Referenser 218

10. Sambanden mellan skolledares upplevda självförmåga, lärares upplevda kollektiva förmåga och elevernas läranderesultat 223

Elsa Westergård

Inledning 223

Upplevd självförmåga – skolledaren 224

Vad är upplevd kollektiv förmåga? 226

Skolledares ledarstil och lärares upplevda kollektiva förmåga 229

Upplevd kollektiv förmåga och det känslomässiga klimatet 230

Lärares upplevda kollektiva förmåga, klassrumsinteraktioner och elevers läranderesultat 231

Utveckling av upplevd kollektiv förmåga 234

Avslutande kommentar 237

Referenser 239

11. Att koppla samman teori och praktik genom systematisk observation, handledning och hand-ling i klassrummet 243

Randi M. Sølvik

Inledning 243

Kompetensutveckling i skolan 244

Systematisk observation 246

Handledning 250

Att omsätta reflektion i handling i klassrummet 253

Ett sätt att se på professionell utveckling i skolan 255

Avslutande kommentar 259

Referenser 259

Appendix 263

Författarpresentation 267

Kapitelförfattarna beskriver inte bara teori utan också hur den bakomliggande insikten ska kunna leda vidare till praktiska förändringar för läraren, arbetslaget och skolan som helhet. Avsnittens bredd och djup gör att boken torde kunna ligga till grund för en systematisk verksamhetsutveckling ute på skolorna.

Information

Redaktörer:
Randi M. Sølvik Sigrun K. Ertesvåg
Kapitelförfattare:
Pål Roland Trude Havik Unni Vere Midthasse Frank Rafaelsen Ksenia Solheim Grete S. Vaaland Elsa Westergård
Översättare:
Lisa Sjösten
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144152288
Utgivningsår:
2022
Artikelnummer:
44250-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
272

Författare

Pål Roland

Pål Roland har en doktorsgrad i utbildningsvetenskap och är docent vid Læringsmiljøsenteret, UiS. Hans forskning handlar om innovation i skola och ...

Trude Havik

Trude Havik är førsteamanuensis vid Læringsmiljøsenteret, UiS. Hon har doktorerat i specialpedagogik om skolans roll vid skolfrånvaro och skolvägra...

Unni Vere Midthasse

Unni Vere Midthassel är professor vid Læringsmiljøsenteret, UiS. Hennes främsta intresseområde är ledning och förändringsarbete i skolan, och henne...

Frank Rafaelsen

Frank Rafaelsen är universitetslektor vid Læringsmiljøsenteret och har sedan 2006 arbetat med skolutveckling och utveckling av professionella läran...

Ksenia Solheim

Ksenia Solheim är førsteamanuensis vid Institutt for barnehagelærerutdanning vid UiS. Hon doktorerade vid Læringsmiljøsenteret som en del av CIESL-...

Grete S. Vaaland

Grete S. Vaaland är førsteamanuensis vid Læringsmiljøsenteret, UiS. Hon arbetar med forskning, undervisning och utvecklingsarbete inom klassledning...

Elsa Westergård

Elsa Westergård är førsteamanuensis vid Læringsmiljøsenteret, UiS. Hon forskar om samarbete mellan hem och skola, klassrumsinteraktioner och implem...

Randi M. Sølvik

Randi M. Sølvik är førsteamanuensis vid Læringsmiljøsenteret, UiS. Hon arbetar med forskning, handledning och utvecklingsarbete med koppling till k...

Sigrun K. Ertesvåg

Sigrun K. Ertesvåg är professor vid Læringsmiljøsenteret, Universitetet i Stavanger (UiS), och projektledare för CIESL-projektet. Hon har lång erfa...

 ;