Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Ledarskap i klassrummet
Förord till den svenska utgåvan 9
Förord 13
1. Ledarskap och inter-aktioner i klassrummet: ett inledande kapitel 15
Randi M. Sølvik & Sigrun K. Ertesvåg
Inledning 15
CIESL – en studie av ledarskap i klassrummet i teori och praktik 17
Klassrumsledarskap i ett relationellt perspektiv 20
Interaktioner som relationernas byggstenar 23
Undervisningskvalitet och klassrumsinteraktion 26
Att stärka undervisningskvaliteten 28
Bokens struktur och innehåll 30
Avslutande kommentar 34
Referenser 35
2. Komplexa klassrums-processer – En begrepps-apparat för exakta beskrivningar av klassrummet 41
Grete S. Vaaland & Sigrun K. Ertesvåg
Inledning 41
En bra begreppsapparat 42
Klassrumsinteraktion – ”Teaching through interactions” 45
Domänen emotionellt stöd 48
Domänen klassrumsorganisering 51
Domänen lärandestöd 54
Vägen från ett beskrivande ramverk till bedömning och rekommendationer för praktiken 57
TTI som redskap för att införa ny läroplan 59
Grundsynen på lärande, utveckling och bildning 59
Principer för skolans praktik och principer i TTI 61
Avslutande kommentar 64
Referenser 65
3. Från teori till klassrums-praktik – en arbets--modell för läraren 71
Sigrun K. Ertesvåg & Grete S. Vaaland
Inledning 71
Syften och lärandeaktiviteter 73
Faktakunskap och fördjupad förståelse 75
En modell för att utveckla praktiken 76
Modellen – en del av en större helhet 88
Avslutande kommentar 93
Referenser 93
4. Fördjupat lärande och undervisningspraktik – att förbereda elever för framtida lärande 95
Randi M. Sølvik
Inledning 95
Fördjupat lärande – ett slagord, en process och ett resultat 96
Att underlätta fördjupat lärande i skolan 101
Avslutande kommentar 112
Referenser 113
5. Att stödja elevers autonomi och engagemang i skolan 117
Frank Rafaelsen
Inledning 117
Autonomistöd förstått genom självbestämmandeteorin 118
”Teaching through interactions” som ram för att förstå autonomistöd 119
Observation av autonomi 122
Autonomi och struktur 123
Autonomi och engagemang 126
Autonomi och elevrollen 128
Barriärer för autonomistödjande undervisningspraktik 130
Avslutande kommentar 133
Referenser 134
6. Lärarens betydelse för relationer mellan eleverna i klassen 137
Trude Havik
Inledning 137
Lärandemiljö och elev–elev-relationer 137
Att identifiera elever med sociala svårigheter 143
Åtgärder för bättre sociala relationer mellan eleverna 144
Systematiskt arbete 153
Avslutande kommentar 154
Referenser 155
7. Hur kan skolan lyckas implementera ny kunskap om klassrums-interaktion? 161
Pål Roland
Inledning 161
Centrala teman i implementeringsteori 163
Diskussion 174
Avslutande kommentar 180
Referenser 181
8. Rektorn som lagkapten, spelande tränare eller praktisk facilitator? 185
Unni Vere Midthassel
Inledning 185
Utveckling av praktiken 187
Värderingar och samspel 189
Ledares sätt att förhålla sig till förändringsarbete 191
Ledning av utvecklingsprocessen 192
Praktikexempel på ett implementerings-arbete som leds på ett bra sätt 195
Diskussion 197
Avslutande kommentar 199
Referenser 200
9. Lärares kollektiva och individuellA Ut-veck-ling av klassrums-interaktioner 203
Ksenia Solheim & Pål Roland
Inledning 203
Lärares lärande och utveckling av klassrumsinteraktioner 204
Vad hämmar respektive främjar lärares utveckling? 210
Utveckling av professionella lärandegemenskaper i skolan 214
Avslutande kommentar 217
Referenser 218
10. Sambanden mellan skolledares upplevda självförmåga, lärares upplevda kollektiva förmåga och elevernas läranderesultat 223
Elsa Westergård
Inledning 223
Upplevd självförmåga – skolledaren 224
Vad är upplevd kollektiv förmåga? 226
Skolledares ledarstil och lärares upplevda kollektiva förmåga 229
Upplevd kollektiv förmåga och det känslomässiga klimatet 230
Lärares upplevda kollektiva förmåga, klassrumsinteraktioner och elevers läranderesultat 231
Utveckling av upplevd kollektiv förmåga 234
Avslutande kommentar 237
Referenser 239
11. Att koppla samman teori och praktik genom systematisk observation, handledning och hand-ling i klassrummet 243
Randi M. Sølvik
Inledning 243
Kompetensutveckling i skolan 244
Systematisk observation 246
Handledning 250
Att omsätta reflektion i handling i klassrummet 253
Ett sätt att se på professionell utveckling i skolan 255
Avslutande kommentar 259
Referenser 259
Appendix 263
Författarpresentation 267
Kapitelförfattarna beskriver inte bara teori utan också hur den bakomliggande insikten ska kunna leda vidare till praktiska förändringar för läraren, arbetslaget och skolan som helhet. Avsnittens bredd och djup gör att boken torde kunna ligga till grund för en systematisk verksamhetsutveckling ute på skolorna.
Information
- Redaktörer:
- Randi M. Sølvik Sigrun K. Ertesvåg
- Kapitelförfattare:
- Pål Roland Trude Havik Unni Vere Midthasse Frank Rafaelsen Ksenia Solheim Grete S. Vaaland Elsa Westergård
- Översättare:
- Lisa Sjösten
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144152288
- Utgivningsår:
- 2022
- Artikelnummer:
- 44250-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 272