Varukorg
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Ledaridentiteter i skolan
- 7Förord
- 9Introduktion
- 9Förändringar i diskurser om utbildning och skolled-ning
- 11Ett komparativt forskningsprojekt utgör grunden
- 13Teoretiska perspektiv som dominerar i framställning-en
- 15Bokens innehåll och struktur
- Del I Teoretisk och metodisk ram
- 121Förhållandet mellan ledaridentitet och livshistorier
- 21”Livshistorier” som en källa till att förstå rektorers liv och arbete
- 24Karriärberättelser som en variant av livshistorier
- 26Karriärfaser och brist på kontinuitet
- 32Historisk och kulturell kontext för ledning i skolan
- 34Sammanfattning
- 235Metodval och analysstrategi i projektet
- 35Reflexioner över metoder som används i projektet
- 41Reflexioner över det genomförda analysarbetet
- 49Sammanfattning
- 351Forskningsfältet skol-ledning – en mängd perspektiv
- 51Skolledning som forskningsfält
- 53Organisationer som löst sammankopplade system
- 55Olika intellektuella positioner inom forskningen om skolledning
- 61En värdemässig grund för skolledning
- 63Sammanfattning
- 465Perspektiv på skapandet av ledaridentitet
- Av Jorunn Møller och Tone Dyrdal Solbrekke
- 65Roll eller identitet som analysbegrepp
- 69Identitetsarbete i det ”postmoderna samhället
- 69Globalisering och individualisering
- 71”Intimitetens förändring
- 72”Glokalisering” som ett uttryck för det lokala i det globala
- 73Om skapande av ledaridentitet – olika teoretiska perspektiv
- 73Identitetsskapande som ett reflexivt projekt
- 77Kulturella och strukturella relationer som grund för identitetsskapande
- 83Deltagande i olika praktikgemenskaper som grund för identitetsskapande
- 87Identitetsskapande i belysning av diskurser om ledning och kön
- 90Formell utbildning som grund för identitetsskapan-de
- 92Sammanfattning
- Del II Personerna i och bakom den formella ledar-funktionen
- 597Den främste bland likar – en länk i en lång tradition
- 97Inledning
- 98Övergången till posten som skolledare: Den förste bland jämlikar
- 99Det dolda kontraktet
- 101Växling mellan frustration och utveckling
- 103Kontinuitet och förändringar över tid
- 107Sammanfattning
- 6109Relationer, medlemskap och tillhörighet
- 109Inledning
- 110En rekonstruktion av lärobanor
- 110Familj och tillägnande av kulturellt kapital
- 112Början som skolledare
- 114Förhandling om mening i den lokala kontexten
- 118Ledaridentitet i förhållande till kön och klasstillhörig-het
- 120Karis berättelse i relation till diskurser om skolledning
- 124Sammanfattning
- 7127Individualiserade och flytande ledaridentiteter
- 127Inledning
- 128Identitetsskapande genom att skapa distans till ”de andra
- 130Pia: Omsorgsrationalitet som grundläggande orien-tering
- 132Lars: Positionering i det lokala utbildningsfältet
- 134Facklitteratur som identitetsmakt
- 136Gränserna mellan lärararbete och ledararbete
- 139Förtroenderelationer och ontologisk säkerhet
- 141Sammanfattning
- Del III Karriärberättelser i ljuset av olika teoretiska perspektiv
- 8145Man och kvinna – ledning och könsidentitet
- 145Inledning
- 145Feministiska perspektiv på skolledning
- 149Relationer mellan tillgängliga diskurser och tidpunkt
- 153Kvinnor och ledning inom en skandinavisk kontext
- 156Förhandlingar om makt och kön som betydelseinne-håll
- 156Val av karriär som ledare
- 158Bemästringsstrategier
- 162”Superkvinnan” och ”den gode fadern
- 166Sammanfattning
- 9169Makt och tillit – om möjligheter och gränser för led-ning
- 169Inledning
- 169Analysperspektiv
- 169Makt, legitimitet och lojalitet
- 172Tillit och tilltro till personer och institutioner
- 176Tillit till skolan som system
- 179Upplevelse och konstruktion av legitim makt som skolledare
- 179Förverkligande av läroplanens mandat
- 182Traditioner och religiös förankring som identitets-makt
- 184Skolkultur som ram för legitim makt
- 186Gemenskap med lärarna som identitetsmakt
- 189Identitetsskapande och relationer i den kommunala gemenskapen
- 192Dominerande diskurser om identitetsmakt
- 196Sammanfattning
- 10199Ansvarsplikt och emotionellt arbete
- 199Inledning
- 199Skolledning som emotionellt arbete
- 203Ledarens ansvarsplikt
- 205Att ta sitt ansvar – bemästringsstrategier i praktiken
- 212Hantering av känslor som uppstår när ansvars-plikten ska uppfyllas
- 214Sammanfattning
- 11217Stabilitet och förändring – att leva med osäkerhet
- 217Inledning
- 217En korseld av förväntningar
- 224Osäkerhet och oförutsägbarhet som kännetecken på arbetssituationen
- 225En moderniseringsprocess som sker stegvis
- 231Rektorskollegiet som en praktikbaserad gemenskap
- 233Sammanfattning
- Del IV Ledaridentiteter i skolan
- 12237Karriärberättelser som källa till lärande och utveck-ling
- 237Inledning
- 237Kunskapsutveckling som en dynamisk förhandlings-process
- 239Identitet som skolledare – en kontinuerlig förhand-lingsprocess
- 243Livshistorieforskning som källa till lärande
- 245Studiens implikationer – några avslutande kommen-tarer
- 249Litteratur
Information
- Författare:
- Jorunn Möller
- Översättare:
- Birgitta Önnerfält
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144043364
- Utgivningsår:
- 2006
- Artikelnummer:
- 32107-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 263