Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Ledaridentiteter i skolan

Skickas följande arbetsdag

Skolans organisation och ledning är inne i en förändringsperiod där nya uppfattningar om ledarskap bryts mot etablerade värderingar. Den här boken handlar om ledaridentiteter i en tid av snabba förändringar och konkurrerande sätt att tala om ledning. Den redogör för hur rektorer från fyra olika länder, i olika karriärfaser lever sina liv som skolledare. Genom sina berättelser beskriver de vad som gör arbetet meningsfullt, spännande och utmanande, och vad som har betydelse för hur de upplever...

Skolans organisation och ledning är inne i en förändringsperiod där nya uppfattningar om ledarskap bryts mot etablerade värderingar. Den här boken handlar om ledaridentiteter i en tid av snabba förändringar och konkurrerande sätt att tala om ledning. Den redogör för hur rektorer från fyra olika länder, i olika karriärfaser lever sina liv som skolledare. Genom sina berättelser beskriver de vad som gör arbetet meningsfullt, spännande och utmanande, och vad som har betydelse för hur de upplever sig själva som ledare. Författaren visar i boken hur samhällsstrukturer, etablerade lokala traditioner och "snacket om ledning" påverkar hur individen förstår sig själv och sin egen ledaridentitet. De gemenskaper vi hör till och engagerar oss i verkar ha stor betydelse i den pågående processen att utveckla en egen ledaridentitet. Boken vänder sig till studenter inom lärarutbildningens och pedagogikämnets kurser som behandlar frågor om ledarskap, ledning och utbildningsvetenskap samt skolledarutbildning och kompetensutveckling av verksamma skolledare och lärare.

        • 7
          Förord
        • 9
          Introduktion
        • 9
          Förändringar i diskurser om utbildning och skolled-ning
        • 11
          Ett komparativt forskningsprojekt utgör grunden
        • 13
          Teoretiska perspektiv som dominerar i framställning-en
        • 15
          Bokens innehåll och struktur
  • Del I  Teoretisk och metodisk ram
      • 1
        21
        Förhållandet mellan ledaridentitet och livshistorier
        • 21
          ”Livshistorier” som en källa till att förstå rektorers liv och arbete
        • 24
          Karriärberättelser som en variant av livshistorier
        • 26
          Karriärfaser och brist på kontinuitet
        • 32
          Historisk och kulturell kontext för ledning i skolan
        • 34
          Sammanfattning
      • 2
        35
        Metodval och analysstrategi i projektet
        • 35
          Reflexioner över metoder som används i projektet
        • 41
          Reflexioner över det genomförda analysarbetet
        • 49
          Sammanfattning
      • 3
        51
        Forskningsfältet skol-ledning – en mängd perspektiv
        • 51
          Skolledning som forskningsfält
        • 53
          Organisationer som löst sammankopplade system
        • 55
          Olika intellektuella positioner inom forskningen om skolledning
        • 61
          En värdemässig grund för skolledning
        • 63
          Sammanfattning
      • 4
        65
        Perspektiv på skapandet av ledaridentitet
        • Av Jorunn Møller och Tone Dyrdal Solbrekke
        • 65
          Roll eller identitet som analysbegrepp
        • 69
          Identitetsarbete i det ”postmoderna samhället
        • 69
          Globalisering och individualisering
        • 71
          ”Intimitetens förändring
        • 72
          ”Glokalisering” som ett uttryck för det lokala i det globala
        • 73
          Om skapande av ledaridentitet – olika teoretiska perspektiv
        • 73
          Identitetsskapande som ett reflexivt projekt
        • 77
          Kulturella och strukturella relationer som grund för identitetsskapande
        • 83
          Deltagande i olika praktikgemenskaper som grund för identitetsskapande
        • 87
          Identitetsskapande i belysning av diskurser om ledning och kön
        • 90
          Formell utbildning som grund för identitetsskapan-de
        • 92
          Sammanfattning
  • Del II  Personerna i och bakom den formella ledar-funktionen
      • 5
        97
        Den främste bland likar – en länk i en lång tradition
        • 97
          Inledning
        • 98
          Övergången till posten som skolledare: Den förste bland jämlikar
        • 99
          Det dolda kontraktet
        • 101
          Växling mellan frustration och utveckling
        • 103
          Kontinuitet och förändringar över tid
        • 107
          Sammanfattning
      • 6
        109
        Relationer, medlemskap och tillhörighet
        • 109
          Inledning
        • 110
          En rekonstruktion av lärobanor
        • 110
          Familj och tillägnande av kulturellt kapital
        • 112
          Början som skolledare
        • 114
          Förhandling om mening i den lokala kontexten
        • 118
          Ledaridentitet i förhållande till kön och klasstillhörig-het
        • 120
          Karis berättelse i relation till diskurser om skolledning
        • 124
          Sammanfattning
      • 7
        127
        Individualiserade och flytande ledaridentiteter
        • 127
          Inledning
        • 128
          Identitetsskapande genom att skapa distans till ”de andra
        • 130
          Pia: Omsorgsrationalitet som grundläggande orien-tering
        • 132
          Lars: Positionering i det lokala utbildningsfältet
    • 134
      Facklitteratur som identitetsmakt
        • 136
          Gränserna mellan lärararbete och ledararbete
        • 139
          Förtroenderelationer och ontologisk säkerhet
        • 141
          Sammanfattning
  • Del III  Karriärberättelser i ljuset av olika teoretiska perspektiv
      • 8
        145
        Man och kvinna – ledning och könsidentitet
        • 145
          Inledning
        • 145
          Feministiska perspektiv på skolledning
        • 149
          Relationer mellan tillgängliga diskurser och tidpunkt
        • 153
          Kvinnor och ledning inom en skandinavisk kontext
        • 156
          Förhandlingar om makt och kön som betydelseinne-håll
        • 156
          Val av karriär som ledare
        • 158
          Bemästringsstrategier
        • 162
          ”Superkvinnan” och ”den gode fadern
        • 166
          Sammanfattning
      • 9
        169
        Makt och tillit – om möjligheter och gränser för led-ning
        • 169
          Inledning
        • 169
          Analysperspektiv
        • 169
          Makt, legitimitet och lojalitet
        • 172
          Tillit och tilltro till personer och institutioner
        • 176
          Tillit till skolan som system
        • 179
          Upplevelse och konstruktion av legitim makt som skolledare
        • 179
          Förverkligande av läroplanens mandat
        • 182
          Traditioner och religiös förankring som identitets-makt
        • 184
          Skolkultur som ram för legitim makt
        • 186
          Gemenskap med lärarna som identitetsmakt
        • 189
          Identitetsskapande och relationer i den kommunala gemenskapen
        • 192
          Dominerande diskurser om identitetsmakt
        • 196
          Sammanfattning
      • 10
        199
        Ansvarsplikt och emotionellt arbete
        • 199
          Inledning
        • 199
          Skolledning som emotionellt arbete
        • 203
          Ledarens ansvarsplikt
        • 205
          Att ta sitt ansvar – bemästringsstrategier i praktiken
        • 212
          Hantering av känslor som uppstår när ansvars-plikten ska uppfyllas
        • 214
          Sammanfattning
      • 11
        217
        Stabilitet och förändring – att leva med osäkerhet
        • 217
          Inledning
        • 217
          En korseld av förväntningar
        • 224
          Osäkerhet och oförutsägbarhet som kännetecken på arbetssituationen
        • 225
          En moderniseringsprocess som sker stegvis
        • 231
          Rektorskollegiet som en praktikbaserad gemenskap
        • 233
          Sammanfattning
  • Del IV  Ledaridentiteter i skolan
      • 12
        237
        Karriärberättelser som källa till lärande och utveck-ling
        • 237
          Inledning
        • 237
          Kunskapsutveckling som en dynamisk förhandlings-process
        • 239
          Identitet som skolledare – en kontinuerlig förhand-lingsprocess
        • 243
          Livshistorieforskning som källa till lärande
        • 245
          Studiens implikationer – några avslutande kommen-tarer
    • 249
      Litteratur

Information

Författare:
Jorunn Möller
Översättare:
Birgitta Önnerfält
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144043364
Utgivningsår:
2006
Artikelnummer:
32107-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
263

Författare

Jorunn Möller

Jurunn Møller är professor vid Institutet för lärarutbildning och skolutveckling vid Universitetet i Oslo. Hon leder ett masterprogram i utbildning...

 ;