Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Hållbart ledarskap i skolan

Skickas följande arbetsdag

I den här boken tar författarna upp en av ledarskapets viktigaste men ofta försummade aspekter - hållbarhet. Författarna diskuterar sju principer för hållbart ledarskap: Djup i lärandet framför ytliga provresultat Längd och långsiktighet genom planerade och effektivt hanterade ledarskiften Bredd i inflytandet, genom att skolledning blir ett gemensamt ansvar Rättvisa genom att ledningens handlande aktivt gynnar andra skolor Mångfald och sammanhållning i stället för standardisering och likriktn...

I den här boken tar författarna upp en av ledarskapets viktigaste men ofta försummade aspekter - hållbarhet. Författarna diskuterar sju principer för hållbart ledarskap: Djup i lärandet framför ytliga provresultat Längd och långsiktighet genom planerade och effektivt hanterade ledarskiften Bredd i inflytandet, genom att skolledning blir ett gemensamt ansvar Rättvisa genom att ledningens handlande aktivt gynnar andra skolor Mångfald och sammanhållning i stället för standardisering och likriktning Resursrikedom som bevarar och förnyar snarare än bränner ut ledares krafter Bevarande som bygger på det bästa ur det förflutna för att skapa en bättre framtid Denna synnerligen angelägna bok vänder sig till lärarstuderande och deltagare i rektorsutbildning samt verksamma lärare och skolledare. Den kan också bidra till fördjupad kunskap och diskussion om skolledning och skolutveckling för verksamma politiker och tjänstemän på kommunal och statlig nivå.

    • 7
      Författarnas tack
    • 9
      Förord till den svenska upplagan
    • 13
      Inledning
        • Hållbarhet och ohållbarhet
        • 13
          Välja förändring
        • 14
          Behovet av hållbarhet
        • 16
          Hållbara företag
        • 20
          Ohållbar ledning och förändring inom utbildningen
        • 24
          För hållbar förändring
        • 25
          Hållbart skolledarskap
        • 27
          Sju principer för hållbarhet
        • 29
          Att studera hållbarhet
        • 30
          Sammanfattning
    • 31
      Kapitel 1 Djup
        • Lärande och integritet
        • 31
          En känsla av mening
        • 38
          Djupt och brett lärande
        • 47
          Långsamt vetande
        • 55
          Sammanfattning
    • 57
      Kapitel 2 Längd
        • Uthållighet och avlösning
        • 57
          Ledarskapsskiftets problem
        • 60
          Succession utanför utbildningsområdet
        • 61
          Succession i företagsvärlden
        • 61
          Succession i den offentliga sektorn
        • 63
          Successionsplanering
        • 63
          Planerad kontinuitet
        • 66
          Planerad diskontinuitet
        • 68
          Oplanerad kontinuitet och diskontinuitet
        • 70
          Successionsstyrning
        • 71
          Införd kunskap
        • 73
          Utgående kunskap
        • 74
          Successionsfrekvens
        • 78
          Ledarskiftet och jaget
        • 84
          Sammanfattning
    • 87
      Kapitel 3 Bredd
        • Fördelning, inte delegering
        • 87
          Ensamma ledare
        • 89
          På väg mot fördelat ledarskap
        • 94
          Ambition eller verklighet
        • 94
          Ambition
        • 98
          Verkligheten
        • 99
          Sammanfattning
        • 100
          En skala över fördelat ledarskap
        • 101
          Autokrati
        • 102
          Traditionell delegering
        • 104
          Progressiv delegering
        • 105
          Styrd fördelning
        • 107
          Spontan fördelning
        • 114
          Självmedveten fördelning
        • 117
          Anarkisk fördelning
        • 118
          Sammanfattning
    • 121
      Kapitel 4 Rättvisa
        • Andra och vi själva
        • 121
          Orättvist ledarskap
        • 126
          Rättvist ledarskap
        • 130
          Att bli rättvisare
        • 133
          Sammanfattning
    • 135
      Kapitel 5 Mångfald
        • Komplexitet och sammanhållning
        • 135
          Biologisk mångfald
        • 137
          Organisatorisk och kulturell mångfald
        • 140
          Att förneka mångfald
        • 145
          Att återställa mångfald
        • 147
          Nätverkad mångfald
        • 147
          Naturliga nätverk
        • 147
          Tekniska nätverk
        • 149
          Utbildningens nätverk
        • 152
          Nätverkens begränsningar
        • 153
          Nätverkslösningar
        • 158
          Sammanfattning
    • 159
      Kapitel 6 Resursrikedom
        • Återhållsamhet och förnyelse
        • 159
          Förbättringar och energi
        • 160
          Slutna och öppna system
        • 162
          Mekaniskt spill
        • 165
          Ekologisk återhållsamhet och förnyelse
        • 166
          Återhållsamhet
        • 170
          Förnyelse
        • 175
          Tre källor till förnyelse
        • 175
          Tillit
        • 179
          Tillförsikt
        • 180
          Känslor
        • 184
          Sammanfattning
    • 187
      Kapitel 7 Att bevara
        • Historia och arv
        • 187
          Att finkamma och omkombinera det förflutna
        • 189
          Visdom och minne
        • 189
          Att avfärda det förflutna
        • 193
          Att glömma det förflutna
        • 194
          Förspillning
        • 194
          Nedbrytning
        • 195
          Suspendering
        • 197
          Utrensning
        • 198
          Att romantisera det förflutna
        • 201
          Att förnya det förflutna
        • 206
          Sammanfattning
    • 207
      Sammanfattning: Hållbarhet i praktiken
        • En måltid, ingen meny
        • 211
          Fem principer för handling
        • 212
          Aktivism
        • 212
          Vaksamhet
        • 214
          Tålamod
        • 215
          Transparens
        • 217
          Utformning
        • 219
          Hållbarhetssfärer
        • 219
          Skolans och lokalsamhällets sfär
        • 222
          Uthålligt lokalt ledarskap
        • 223
          Det hållbara ledarskapets regionala och nationella sfär
        • 225
          Ett slutord
    • 227
      Källor
    • 229
      Noter

Information

Författare:
Andy Hargreaves Dean Fink
Översättare:
Gunnar Sandin
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144046259
Utgivningsår:
2008
Artikelnummer:
32351-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
260

Författare

Andy Hargreaves

Andy Hargreaves innehar Thomas More Brennanprofessuren vid Lynch School of Education och är professor vid Carroll School of Management vid Boston C...

Dean Fink

Dean Fink arbetar som konsult och har erfarenhet från mer än trettio länder. Han har varit lärare och skolledare och är författare eller medförfatt...

 ;