Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Professionella pedagogiska samtal för en inkluderande skolkultur

Skickas följande arbetsdag

Professionella pedagogiska samtal för en inkluderande skolkultur

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Det professionella samtalet har en framträdande plats i lärares vardagliga arbete. Ändå ägnas förhållandevis lite tid i skolan åt att förstå vad som kan bidra till en för alla inkluderande samtalskultur; en kultur vars förhållningssätt präglas av lyhördhet och respekt för olika sätt att förstå och där samtliga deltagare bemöts som kompetenta och omdömesgilla. I boken presenteras en kommunikationspedagogisk teori för att förstå vad inkluderande samtal i förskola och skola kan innebära. Denna ...

Det professionella samtalet har en framträdande plats i lärares vardagliga arbete. Ändå ägnas förhållandevis lite tid i skolan åt att förstå vad som kan bidra till en för alla inkluderande samtalskultur; en kultur vars förhållningssätt präglas av lyhördhet och respekt för olika sätt att förstå och där samtliga deltagare bemöts som kompetenta och omdömesgilla. I boken presenteras en kommunikationspedagogisk teori för att förstå vad inkluderande samtal i förskola och skola kan innebära. Denna teori varvas och illustreras med hjälp av rika, autentiska exempel. Dessa handlar dels om samtal med och om elever som möter utmaningar i skolan, dels om samtal inom ramen för kollegialt lärande. Den kommunikationsteoretiska ansatsen kombinerar insikter från framför allt Freire, Habermas, Benhabib och Bornemark och har utvecklats och prövats inom en pedagogisk praktik. Dock är teorin användbar i alla professionella sammanhang där man eftersträvar en inkluderande samtalskultur. Professionella pedagogiska samtal för en inkluderande skolkultur vänder sig till blivande och verksamma lärare, specialpedagoger och speciallärare men också till andra yrkesgrupper som är intresserade av professionella samtal.

 

Förord 7

Författarpresentation 9

 1 Inledning 11

Professionella samtal för pedagogisk verksamhet 12

Bokens disposition 14

 2 Från praktik till teori – med erfarenheten som grund 19

Erfarenheten som blir en vändpunkt 20

Om maktasymmetrier i skolan 23

En kommunikationsteoretisk ansats – ett etiskt förhållningssätt 25

Professionella samtal inom ramen för pedagogisk handledning 30

Från praktik till teori till en förändrad praktik 33

Sammanfattande reflektion 34

 3 Inkluderande kommunikationspedagogik 35

Medvetet samtalsledarskap: ramverkets framväxt 36

Teori och praktik i ständig växelverkan 37

Paulo Freires dialogpedagogik 39

Jürgen Habermas språkteori 45

Seyla Benhabib – en kritisk uttolkare av Habermas teori 53

Inkluderande och exkluderande samtal 55

Jonna Bornemark, icke-vetande och omdöme 57

Inkluderande kommunikationspedagogik – ett förhållningssätt, inte en metod 60

Inkluderande kommunikationspedagogik – ett exempel 61

Sammanfattande reflektion 63

 4 Inkluderande samtal med fokus på elevers lärandesituationer 65

Samtalsledare med uppdrag att leda pedagogiskt inriktade samtal 66

Mia 66

Viggo 75

Stina 83

Sammanfattande reflektion 91

 5 Kollegialt lärande utifrån inkluderande kommunikationspedagogik 93

Kollegialt lärande 94

Förutsättningar för kollegialt lärande 98

Processinriktade samtal 101

Att inleda ett processinriktat, kollegialt lärandesamtal 109

Att leda kollegiala lärandesamtal – ett exempel 111

Sammanfattande reflektion 117

 6 Professionella samtal för en inkluderande och hållbar skolkultur 119

Beslutsprocedur i ett sammanhang av samhandlande 122

Helhetssyn och samhandlande 125

Ett inkluderande ledarskap 125

Professionellt omdöme och flexibilitet 127

Empowerment eller modiggörande 128

Inkluderande skolkultur för hållbar utveckling 130

Professionella samtal för en inkluderande skolkultur 133

Sammanfattande reflektion 134

Litteraturlista 137

Information

Författare:
Désirée von Ahlefeld Nisser
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144190532
Utgivningsår:
2021
Revisionsår:
2025
Artikelnummer:
43585-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
142

Författare

Désirée von Ahlefeld Nisser

Désirée von Ahlefeld Nisser, fil.dr i specialpedagogik och docent i pedagogik, har varit verksam som lektor i pedagogik vid Högskolan Dalarna. År 2...

 ;

Det professionella samtalet har en framträdande plats i lärares vardagliga arbete. Ändå ägnas förhållandevis lite tid i skolan åt att förstå vad som kan bidra till en för alla inkluderande samtalskultur; en kultur vars förhållningssätt präglas av lyhördhet och respekt för olika sätt att förstå och där samtliga deltagare bemöts som kompetenta och omdömesgilla. I boken presenteras en kommunikationspedagogisk teori för att förstå vad inkluderande samtal i förskola och skola kan innebära. Denna ...

Det professionella samtalet har en framträdande plats i lärares vardagliga arbete. Ändå ägnas förhållandevis lite tid i skolan åt att förstå vad som kan bidra till en för alla inkluderande samtalskultur; en kultur vars förhållningssätt präglas av lyhördhet och respekt för olika sätt att förstå och där samtliga deltagare bemöts som kompetenta och omdömesgilla. I boken presenteras en kommunikationspedagogisk teori för att förstå vad inkluderande samtal i förskola och skola kan innebära. Denna teori varvas och illustreras med hjälp av rika, autentiska exempel. Dessa handlar dels om samtal med och om elever som möter utmaningar i skolan, dels om samtal inom ramen för kollegialt lärande. Den kommunikationsteoretiska ansatsen kombinerar insikter från framför allt Freire, Habermas, Benhabib och Bornemark och har utvecklats och prövats inom en pedagogisk praktik. Dock är teorin användbar i alla professionella sammanhang där man eftersträvar en inkluderande samtalskultur. Professionella pedagogiska samtal för en inkluderande skolkultur vänder sig till blivande och verksamma lärare, specialpedagoger och speciallärare men också till andra yrkesgrupper som är intresserade av professionella samtal.

Information

Författare:
Désirée von Ahlefeld Nisser
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144195018
Utgivningsår:
2021
Revisionsår:
2025
Artikelnummer:
43585-SB02
Upplaga:
Andra

Författare

Désirée von Ahlefeld Nisser

Désirée von Ahlefeld Nisser, fil.dr i specialpedagogik och docent i pedagogik, har varit verksam som lektor i pedagogik vid Högskolan Dalarna. År 2...

 ;