Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Pedagogisk handledning

Skickas följande arbetsdag

Pedagogisk handledning är en introduktion till ett omfattande ämnesområde. Boken presenterar och diskuterar sex olika perspektiv på handledning vilka sammanfattas i tre metaforer: lärande genom handling, lärande genom reflektion och lärande genom dialog och berättelse.Inom de tre metaforerna redogör författaren för sex olika handledningsformer: modellärande, praxislärande, mentorskap, reflektion över handling, reflekterande och berättande positioner samt lösningsfokuserad handledning. Dessa h...

Pedagogisk handledning är en introduktion till ett omfattande ämnesområde. Boken presenterar och diskuterar sex olika perspektiv på handledning vilka sammanfattas i tre metaforer: lärande genom handling, lärande genom reflektion och lärande genom dialog och berättelse.Inom de tre metaforerna redogör författaren för sex olika handledningsformer: modellärande, praxislärande, mentorskap, reflektion över handling, reflekterande och berättande positioner samt lösningsfokuserad handledning. Dessa handledningsformer sätts in i ett vidare sammanhang där författaren beskriver deras historiska bakgrund, grundläggande idéer, begrepp, teorier och exemplifierar med case samt anger de grundläggande handledarkompetenser som krävs. Pedagogisk handledning vänder sig till lärarutbildningen men också till blivande och verksamma sjuksköterskor, barnmorskor, socionomer och fysioterapeuter. Britta Högberg har faktagranskat boken och skrivit förord.

    • 7
      Förord
    • 13
      Förord
  • 15
    Del 1
    • Inledning
    • Pedagogisk handledning – karta över
    • 17
      handledningslandskapet
        • 18
          Vilken väg ska vi gå
        • Karta över ett handledningslandskap
        • 19
          – hur handledning kan definieras
        • 20
          Bokens uppbyggnad
    • 23
      KAPITEL 1 Vad är handledning
        • 24
          Pedagogisk handledning
        • 28
          Handledning i dag
        • 30
          Vidare läsning om handledningsformer
    • 33
      KAPITEL 2 Kommunikation och lärande
        • 34
          Kommunikationens värld
        • 40
          Kommunikation som skapandet av sociala världar
        • 43
          Handledning på nya vägar – olika förståelser av lärande
        • 44
          Handledning som reflektion över handling
        • 45
          Sociokulturell syn på lärande
        • 48
          Handledning som mentorskap och som praxislärande
        • 49
          Handledning som samskapande
        • Handledningskompetenser – förhållningssätt
        • 51
          och färdigheter
        • 54
          Kommunikationsfärdigheter
        • 56
          Pedagogisk handledning – en pedagogisk grundmodell
        • 58
          Vidare läsning om kommunikation och lärande
  • 59
    Del 2
    • 61
      KAPITEL 3 Handledning som praxislärande och modellärande
        • Hur ska man bestämma praxislärande
        • 61
          och modellärande
        • 64
          Historisk bakgrund och huvudpersoner
        • Praxislärande – grundläggande idéer, begrepp
        • 65
          och teorier
        • Modellärande – grundläggande idéer, begrepp
        • 69
          och teorier
        • 73
          Iscensättning av handledning och handlednings­kompetenser: förhållningssätt och färdigheter
        • 81
          Kommentarer och utblickar
        • 84
          Vidare läsning om praxislärande och modellärande
    • 85
      KAPITEL 4 Handledning som mentorskap
        • 85
          Hur ska man bestämma mentorskap
        • 87
          Historisk bakgrund och huvudpersoner
        • 88
          Grundläggande idéer, begrepp och teorier
        • 89
          Handlings- och tolkningsteori
        • 96
          Iscensättning av handledning och handlednings­kompetenser: förhållningssätt och färdigheter
        • 99
          Kommentarer och utblickar
        • 100
          Vidare läsning om mentorskap
    • 101
      KAPITEL 5 Handledning som reflektion över handling
        • 101
          Hur ska man bestämma reflekterande handledning
        • 102
          Historisk bakgrund och huvudpersoner
        • 103
          Grundläggande idéer, begrepp och teorier
        • 106
          Reflektions- och erfarenhetsbegreppet
        • 109
          Iscensättning av handledning och handlednings­kompetenser: förhållningssätt och färdigheter
        • 116
          Kommentarer och utblickar
        • 119
          Vidare läsning om reflektion över handling
    • KAPITEL 6 Handledning som reflekterande processer
        • 121
          och positioner
        • Hur ska man bestämma samskapande
        • 121
          och reflekterande positioner
        • 122
          Historisk bakgrund och huvudpersoner
        • 123
          Grundläggande idéer, begrepp och teorier
        • 125
          Systemteori
        • 130
          Iscensättning av handledning och handlednings­kompetenser: förhållningssätt och färdigheter
        • 138
          Reflektionens rum – de professionella domänerna
        • 140
          Kommentarer och utblickar
        • 142
          Vidare läsning om reflekterande positioner
    • 145
      KAPITEL 7 Handledning som lösningsfokuserat samtal
        • 145
          Vad innebär lösningsfokuserad handledning
        • 146
          Historisk bakgrund och huvudpersoner
        • 147
          Grundläggande idéer, begrepp och teorier
        • 147
          Konstruktivism
        • 153
          Iscensättning av handledning och handlednings­kompetenser: förhållningssätt och färdigheter
        • 160
          Kommentarer och utblickar
        • 161
          Vidare läsning om LÖFT
    • 163
      KAPITEL 8 Handledning som bevittnande positioner – narrativ handledning
        • 163
          Hur ska man bestämma narrativ handledning
        • 164
          Historisk bakgrund och huvudpersoner
        • 166
          Grundläggande idéer, begrepp och teorier
        • 167
          Den narrativa metaforen och realiteten
        • 171
          Maktförhållanden, kunskap och diskurs
        • 173
          Iscensättning av handledning och handlednings­kompetenser: förhållningssätt och färdigheter
        • 192
          Kommentarer och utblickar
        • 193
          Vidare läsning om bevittnande positioner
    • 195
      KAPITEL 9 Handledning mellan påverkan och medverkan
        • 195
          Karta över ett handledningslandskap – hur definierades handledning
        • 200
          Handledning som balansgång – mellan teoretisk kunskap och praktisk erfarenhet
        • 202
          De tre perspektiven på handledning – tillbakablickar och utblickar
        • 204
          Frågor om utvärderingen av ditt eget lärande
        • 205
          Avrundning
        • 206
          Vidare läsning
    • 207
      Bilaga
    • 209
      Litteratur
    • 227
      Sakregister

Information

Författare:
Ole Löw
Översättare:
Sten Andersson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144068862
Utgivningsår:
2011
Artikelnummer:
33959-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
230

Författare

Ole Löw

Ole Løw är lektor vid lärarutbildningen i Århus, där han undervisar både i allmänna pedagogiska ämnen och i specialpedagogik. Han undervisar dessut...

 ;