Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Handledande samtal

Skickas följande arbetsdag

Handledande samtal

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Som handledare möter du utmaningar på flera plan. Att ha djupgående kunskaper om handledningens teori och praktik räcker inte. Du måste även skapa en bärande relation till klienten, oavsett om det är en student på praktik eller en yrkesverksam person du handleder. Den goda relationen är en förutsättning för ett framåtskridande samarbete. I den här boken ger författaren dig vägledning kring vilka förhållningssätt som kan leda fram till en bra samverkan. Du får hjälp förbi hinder i handledninge...

Som handledare möter du utmaningar på flera plan. Att ha djupgående kunskaper om handledningens teori och praktik räcker inte. Du måste även skapa en bärande relation till klienten, oavsett om det är en student på praktik eller en yrkesverksam person du handleder. Den goda relationen är en förutsättning för ett framåtskridande samarbete. I den här boken ger författaren dig vägledning kring vilka förhållningssätt som kan leda fram till en bra samverkan. Du får hjälp förbi hinder i handledningen. Klienten kan till exempel vara rädd för att bli bedömd, inte förmå förmedla vad som är väsentligt eller ha svårigheter att förstå vad handledaren uttrycker. För att komma vidare är kommunikationen A och O; genom en tystnadens och lyssnandets kultur skapar du utrymme för klientens utveckling. Boken Handledande samtal är skriven utifrån lång erfarenhet och forskning och passar dig som är på väg att bli eller vill utvecklas som handledare inom privat och offentlig verksamhet.

    • 7
      Inledning
        • 8
          Vad är handledning
        • 9
          Vad handledning inte är
        • 10
          Form och innehåll
        • 11
          Handledningens ramar
    • 13
      KAPITEL 1 Att vara klient
        • 14
          Förväntningar på handledaren
        • 14
          Rädsla
        • 16
          Handledarsätt och klientreaktioner
        • 18
          Andra hinder i handledning
    • 21
      KAPITEL 2 Det systemiska och det interpersonella perspektivet
        • 21
          Det systemiska perspektivet
        • 23
          Interpersonella relationer i handledningen
    • 27
      KAPITEL 3 Handledningsmötet
        • 29
          Olika stadier i handledningsprocessen
        • 30
          Handledarens inställning till handledning
        • 33
          Handledaruppgifter
        • 35
          Feedbackprocessen
        • 36
          Exempel på olika sätt att handleda
    • 43
      KAPITEL 4 Kommunikationsprocessen
        • 44
          Om ordens betydelse
        • 44
          Hur vi kommunicerar
        • 46
          Att ge och ta i kommunikationsprocessen
        • 47
          Om att lyssna till det som sägs
        • 50
          Tystnadens plats i kommunikationen
        • 51
          Att förstå det som kommuniceras
        • 52
          Frågetekniker
        • 56
          Maktrelationen
        • 57
          Rådgivning i handledning
        • 57
          Reflektioner kring kommunikationsprocessen
    • 59
      KAPITEL 5 Psykodynamiska processer i handledningen
        • 59
          Överföring och motöverföring
        • 60
          Projektiv identifikation
        • 62
          Parallellprocesser
        • 62
          Självkännedom – personlig utveckling
    • 65
      KAPITEL 6 Handledarens förhållningssätt
        • 65
          Byggandet av en bärande relation
        • 67
          Att vara observant på känslor och tankar
        • 68
          Hur gör man när man inte vet vad man ska göra
        • 69
          Förhållningssättet att inte tro sig förstå
        • 71
          Konsekvenser av att inte tro sig förstå
        • 72
          Att möta konsekvenserna
        • 73
          Vägar till en fruktbar handledning
        • 77
          Några andra tillvägagångssätt som handledare
        • 78
          Hur gör man när en klient inte kan formulera sig
        • 78
          Vad innebär det att provocera
        • 79
          Precisera frågan
        • 82
          Håll fast vid klientens frågeställning
        • 84
          Att bli fast i problemet eller att hantera det
        • 89
          Intuition och improvisation i handledning
        • 89
          Sammanfattning av kapitlet
    • 91
      KAPITEL 7 Om grupphandledning
        • 92
          Grupprocessen
        • 93
          För- och nackdelar med grupphandledning
    • 97
      KAPITEL 8 I huvudet på en handledare
    • 115
      Avslutande reflektioner
    • 119
      Litteratur

Information

Författare:
Hans Birnik
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144055725
Utgivningsår:
2010
Artikelnummer:
33432-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
120

Författare

Hans Birnik

Hans Birnik, universitetslektor och leg. psykoterapeut.

 ;

Som handledare möter du utmaningar på flera plan. Att ha djupgående kunskaper om handledningens teori och praktik räcker inte. Du måste även skapa en bärande relation till klienten, oavsett om det är en student på praktik eller en yrkesverksam person du handleder. Den goda relationen är en förutsättning för ett framåtskridande samarbete. I den här boken ger författaren dig vägledning kring vilka förhållningssätt som kan leda fram till en bra samverkan. Du får hjälp förbi hinder i handledninge...

Som handledare möter du utmaningar på flera plan. Att ha djupgående kunskaper om handledningens teori och praktik räcker inte. Du måste även skapa en bärande relation till klienten, oavsett om det är en student på praktik eller en yrkesverksam person du handleder. Den goda relationen är en förutsättning för ett framåtskridande samarbete. I den här boken ger författaren dig vägledning kring vilka förhållningssätt som kan leda fram till en bra samverkan. Du får hjälp förbi hinder i handledningen. Klienten kan till exempel vara rädd för att bli bedömd, inte förmå förmedla vad som är väsentligt eller ha svårigheter att förstå vad handledaren uttrycker. För att komma vidare är kommunikationen A och O; genom en tystnadens och lyssnandets kultur skapar du utrymme för klientens utveckling. Boken Handledande samtal är skriven utifrån lång erfarenhet och forskning och passar dig som är på väg att bli eller vill utvecklas som handledare inom privat och offentlig verksamhet.

Information

Författare:
Hans Birnik
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144183589
Utgivningsår:
2010
Artikelnummer:
33432-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Hans Birnik

Hans Birnik, universitetslektor och leg. psykoterapeut.

 ;