Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Förbättring i en förändringstrött skola

Ett undersökande tillvägagångssätt
Skickas följande arbetsdag

Förändringströttheten är stor i skolans värld, där mängder av välmenande och ambitiösa förbättringsinitiativ ofta samsas med en pressad vardag. Med utgångspunkt i begreppet handlingsteori erbjuder den här boken: 1) en förståelse av varför förändringsförsök ofta misslyckas 2) ett konkret tillvägagångssätt som beskriver hur skolledare och andra förändringsagenter kan handla och kommunicera i situationer av förändring. För att åstadkomma ändamålsenlig förändring krävs en förståelse för de överty...

Förändringströttheten är stor i skolans värld, där mängder av välmenande och ambitiösa förbättringsinitiativ ofta samsas med en pressad vardag. Med utgångspunkt i begreppet handlingsteori erbjuder den här boken: 1) en förståelse av varför förändringsförsök ofta misslyckas 2) ett konkret tillvägagångssätt som beskriver hur skolledare och andra förändringsagenter kan handla och kommunicera i situationer av förändring. För att åstadkomma ändamålsenlig förändring krävs en förståelse för de övertygelser, värderingar och materiella förutsättningar som upprätthåller nuvarande arbetssätt. Denna insikt ligger till grund för det undersökande tillvägagångssättet som förordas i denna bok. Det undersökande tillvägagångssättet illustreras grundligt med hjälp av konkreta exempel och utdrag från vardagliga interaktioner, och det kontrasteras samtidigt mot det mindre lyckade, men långt mycket vanligare sättet att bedriva förändring: det argumenterande tillvägagångssättet. Förbättring i en förändringstrött skola kombinerar praktiska erfarenheter med teoretiska insikter. Resultatet blir en tänkvärd och användbar bok som riktar sig till skolledare och andra personer med ansvar att driva förändring i skolans värld.

    • 9
      Röster om Förbättring i en förändringstrött skola
    • 15
      Förord
      • 16
        Grundidéer
      • 19
        Bokens struktur
    • 21
      Författarens tack
    • 23
      Om författaren
      • 25
        Kapitel 1 För mycket förändring – för lite förbättring
        • 26
          All förändring är inte önskvärd
        • 27
          Skilj mellan förändring och förbättring
          • 27
            Distinktionen mellan förändring och förbättring ökar skolledares ansvarstagande
          • 29
            Distinktionen gör människor mer uppmärksamma på om förändringen fungerar
          • 30
            Är förändringen värd att genomföra?
        • 31
          Förbättring – positiv inverkan på eleverna
        • 34
          Ledarskapets inverkan på elevresultaten
        • 39
          Reflektion och handling
      • 41
        Kapitel 2 Förstå utmaningen med förbättring
        • 42
          Förstå handlingsteorier
        • 47
          Uttalade handlingsteorier kontra bruksteorier
        • 50
          Bidra till att förändra handlingsteorier
        • 54
          Reflektion och handling
      • 55
        Kapitel 3 Leda förbättring: det argumenterande och det undersökande tillvägagångssättet
        • 58
          Det argumenterande tillvägagångssättets begränsningar
          • 58
            Dubbelkretslärande är osannolikt
          • 59
            Otillräcklig kritisk granskning av den alternativa teorin
          • 60
            Ömsesidig misstro
        • 61
          Det argumenterande tillvägagångssättet: ett nationellt initiativ
        • 65
          Från ett argumenterande till ett undersökande tillvägagångssätt
          • 66
            Ett skolinitiativ
        • 69
          Reflektion och handling
      • 71
        Kapitel 4 De fyra faserna i det undersökande tillvägagångssättet
        • 73
          Fas I: Enas om problemet som ska lösas
          • 74
            Kan data visa vad som är problematiskt?
          • 75
            Konstruktiva samtal om problem
          • 77
            Defensiva samtal om problem
          • 81
            Skapa tillräcklig enighet
        • 82
          Fas II: Undersöka den relevanta handlingsteorin
          • 83
            Ställ direkta och respektfulla frågor
          • 85
            Senarelägg utvärderingen av teorin
          • 86
            Gör en systematisk undersökning av varje enskild komponent i handlingsteorin
        • 91
          Fas III: Utvärdera de relativa fördelarna med den nuvarande respektive alternativa handlingsteorin
          • 92
            Vilka värderingar är viktiga?
          • 97
            Teoriutvärdering och interpersonellt beteende
          • 101
            Förmedla respektfulla utvärderingar
        • 103
          Fas IV: Genomföra och övervaka en ny handlingsteori som det råder tillräckligt stor enighet om
          • 104
            Använd indikatorer för genomförande och resultat
          • 107
            Integrera indikatorerna i förbättringsarbetet
        • 111
          Reflektion och handling
      • 113
        Kapitel 5 Coachning av rektorer utifrån ett undersökande tillvägagångssätt
        • 114
          Utdrag 1: Undersöka och utmana andras sätt att tänka
          • 118
            Lager 1: Coachen erbjuder relevant kunskap
          • 119
            Lager 2: Coachen visar hur man upprätthåller ett gemensamt fokus
          • 120
            Lager 3: Coachen visar prov på de interpersonella värdena respekt, sanningssökande och inre motivation
        • 121
          Utdrag 2: Den självrefererande kritiken
          • 124
            Hur man erbjuder självrefererande kritik
        • 125
          Utdrag 3: Ignorera och omformulera
        • 129
          Reflektion och handling
      • 131
        Kapitel 6 Professionellt lärande utifrån ett undersökande tillvägagångssätt
        • 133
          Kontexten
        • 135
          Fas I: Enas om problemet som ska lösas
        • 138
          Fas II: Identifiera den relevanta handlingsteorin
          • 139
            Konstruera en generell handlingsteori
          • 142
            Konstruera en personlig handlingsteori
        • 144
          Fas III: Utvärdera de relativa fördelarna med den nuvarande respektive alternativa handlingsteorin
          • 145
            Konstruera och utvärdera en alternativ generell handlingsteori
        • 149
          Fas IV: Genomföra och övervaka en ny handlingsteori som det råder tillräckligt stor enighet om
        • 155
          Reflektion och handling
      • 157
        Efterord
        • Av Stephen Dinham
    • 161
      Referenser
    • 165
      Person- och sakregister

En mycket bra och evidensbaserad bok om skolförbättring.

Information

Författare:
Viviane Robinson
Översättare:
Lisa Sjösten
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144124711
Utgivningsår:
2019
Artikelnummer:
39864-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
176

Författare

 ;