Varukorg
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Förbättring i en förändringstrött skola
- 9Röster om Förbättring i en förändringstrött skola
- 15Förord
- 16Grundidéer
- 19Bokens struktur
- 21Författarens tack
- 23Om författaren
- 25Kapitel 1 För mycket förändring – för lite förbättring
- 26All förändring är inte önskvärd
- 27Skilj mellan förändring och förbättring
- 27Distinktionen mellan förändring och förbättring ökar skolledares ansvarstagande
- 29Distinktionen gör människor mer uppmärksamma på om förändringen fungerar
- 30Är förändringen värd att genomföra?
- 31Förbättring – positiv inverkan på eleverna
- 34Ledarskapets inverkan på elevresultaten
- 39Reflektion och handling
- 41Kapitel 2 Förstå utmaningen med förbättring
- 42Förstå handlingsteorier
- 47Uttalade handlingsteorier kontra bruksteorier
- 50Bidra till att förändra handlingsteorier
- 54Reflektion och handling
- 55Kapitel 3 Leda förbättring: det argumenterande och det undersökande tillvägagångssättet
- 58Det argumenterande tillvägagångssättets begränsningar
- 58Dubbelkretslärande är osannolikt
- 59Otillräcklig kritisk granskning av den alternativa teorin
- 60Ömsesidig misstro
- 61Det argumenterande tillvägagångssättet: ett nationellt initiativ
- 65Från ett argumenterande till ett undersökande tillvägagångssätt
- 66Ett skolinitiativ
- 69Reflektion och handling
- 71Kapitel 4 De fyra faserna i det undersökande tillvägagångssättet
- 73Fas I: Enas om problemet som ska lösas
- 74Kan data visa vad som är problematiskt?
- 75Konstruktiva samtal om problem
- 77Defensiva samtal om problem
- 81Skapa tillräcklig enighet
- 82Fas II: Undersöka den relevanta handlingsteorin
- 83Ställ direkta och respektfulla frågor
- 85Senarelägg utvärderingen av teorin
- 86Gör en systematisk undersökning av varje enskild komponent i handlingsteorin
- 91Fas III: Utvärdera de relativa fördelarna med den nuvarande respektive alternativa handlingsteorin
- 92Vilka värderingar är viktiga?
- 97Teoriutvärdering och interpersonellt beteende
- 101Förmedla respektfulla utvärderingar
- 103Fas IV: Genomföra och övervaka en ny handlingsteori som det råder tillräckligt stor enighet om
- 104Använd indikatorer för genomförande och resultat
- 107Integrera indikatorerna i förbättringsarbetet
- 111Reflektion och handling
- 113Kapitel 5 Coachning av rektorer utifrån ett undersökande tillvägagångssätt
- 114Utdrag 1: Undersöka och utmana andras sätt att tänka
- 118Lager 1: Coachen erbjuder relevant kunskap
- 119Lager 2: Coachen visar hur man upprätthåller ett gemensamt fokus
- 120Lager 3: Coachen visar prov på de interpersonella värdena respekt, sanningssökande och inre motivation
- 121Utdrag 2: Den självrefererande kritiken
- 124Hur man erbjuder självrefererande kritik
- 125Utdrag 3: Ignorera och omformulera
- 129Reflektion och handling
- 131Kapitel 6 Professionellt lärande utifrån ett undersökande tillvägagångssätt
- 133Kontexten
- 135Fas I: Enas om problemet som ska lösas
- 138Fas II: Identifiera den relevanta handlingsteorin
- 139Konstruera en generell handlingsteori
- 142Konstruera en personlig handlingsteori
- 144Fas III: Utvärdera de relativa fördelarna med den nuvarande respektive alternativa handlingsteorin
- 145Konstruera och utvärdera en alternativ generell handlingsteori
- 149Fas IV: Genomföra och övervaka en ny handlingsteori som det råder tillräckligt stor enighet om
- 155Reflektion och handling
- 157Efterord
- Av Stephen Dinham
- 161Referenser
- 165Person- och sakregister
En mycket bra och evidensbaserad bok om skolförbättring.
Information
- Författare:
- Viviane Robinson
- Översättare:
- Lisa Sjösten
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144124711
- Utgivningsår:
- 2019
- Artikelnummer:
- 39864-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 176