Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Skolans konflikter

Vad varje lärare behöver veta
Skickas följande arbetsdag

Skolans konflikter

Vad varje lärare behöver veta

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Skolan är en arena för en rad konflikter på olika nivåer – mellan elever, lärare, föräldrar och ledning men också i ett samhälleligt och ideologiskt perspektiv. Läraren befinner sig i och ska i sin vardag hantera det korstryck som olika konflikter ger upphov till. Den här antologin belyser konflikterna i skolan utifrån en rad olika perspektiv, från samhällets makrosystem till skolans mikrosystem. Den röda tråden utgörs av reflektioner om de konflikter som uppstår i och runt skolverksamheten, ...

Skolan är en arena för en rad konflikter på olika nivåer – mellan elever, lärare, föräldrar och ledning men också i ett samhälleligt och ideologiskt perspektiv. Läraren befinner sig i och ska i sin vardag hantera det korstryck som olika konflikter ger upphov till. Den här antologin belyser konflikterna i skolan utifrån en rad olika perspektiv, från samhällets makrosystem till skolans mikrosystem. Den röda tråden utgörs av reflektioner om de konflikter som uppstår i och runt skolverksamheten, hur och varför de uppstår och hur skolan och läraren kan agera i förhållande till dem, både för att utveckla, förebygga, hantera, hjälpa och stoppa. Vissa kapitel utgår från vetenskapliga forskningsrön, andra kapitel har stöd i beprövade erfarenheter. Tillsammans bildar kapitlen en väv som belyser den mångfacetterade skolverksamheten, komplexiteten i dess konfliktytor och hur ett utvecklande och förebyggande arbete kan se ut. Antologin vänder sig till lärarstuderande, lärare, skolledare och annan personal som arbetar i skolverksamheten och vill eller känner behov av att utveckla sin förståelse för konflikter och konflikthantering i skolan. Den kan också vara intressant för förvaltningsledningar och beslutsfattare. Varje kapitel ger förslag på vidare läsning inom det behandlade området samt frågor som hjälp för att diskutera kapitlet exempelvis under utbildning eller i arbetslaget.

Vill du veta mer? 

Läs intervjun med Ann S Pihlgren

Information

Redaktörer:
Ann S Pihlgren
Kapitelförfattare:
Magnus Dahlstedt Erik Flygare Anneli Frelin Hans Fröman Jan Grannäs Ilse Hakvoort Lena Holmberg Björn Johansson Joakim Krantz Ann-Marie Markström
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144124056
Utgivningsår:
2019
Artikelnummer:
39835-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
344

Författare

Ann S Pihlgren

Ann S. Pihlgren är filosofie doktor i pedagogik och forskningsledare vid Ignite Research Institute. Hennes forskningsintresse rör barns och eleve...

Magnus Dahlstedt

Magnus Dahlstedt är professor i socialt arbete vid Linköpings universitet. Hans forskning kretsar kring rätten till välfärd, med särskilt fokus på ...

Erik Flygare

Erika Flygare är filosofie doktor i sociologi och verksam vid Institutionen för beteende-,social- och rättsvetenskap, Örebro universitet. Ett av ha...

Anneli Frelin

Anneli Frelin är docent i didaktik vid Högskolan i Gävle. Hon intresserar sig för lärares arbete och professionalitet, särskilt den relationella di...

Hans Fröman

Hans Fröman är socionom med mångårig erfarenhet av konsultativt och handledande arbete med skola/förskola som dominerande arbetsområde. Han handled...

Ilse Hakvoort

Ilse Hakvoort är grundskollärare, filosofie doktor i psykologi och docent i pedagogik. Hon är verksam på Institutionen för pedagogik och specialped...

Lena Holmberg

Lena Holmberg har en mångårig erfarenhet som rektor för skolans samtliga stadier, fritidshems- och förskoleverksamhet. Hon är utbildad hushållslära...

Ann-Marie Markström

Ann-Marie Markström, biträdande professor i pedagogik vid Linköpings universitet. Forskningsintressen: barns och föräldrars möte med förskola och s...

Gudrun Rendling

Gudrun Rendling har en juris kandidatexamen och arbetar för närvarande som förbundsjurist på Friskolornas riksförbund. I arbetet ingår bland annat ...

 ;

Skolan är en arena för en rad konflikter på olika nivåer – mellan elever, lärare, föräldrar och ledning men också i ett samhälleligt och ideologiskt perspektiv. Läraren befinner sig i och ska i sin vardag hantera det korstryck som olika konflikter ger upphov till. Den här antologin belyser konflikterna i skolan utifrån en rad olika perspektiv, från samhällets makrosystem till skolans mikrosystem. Den röda tråden utgörs av reflektioner om de konflikter som uppstår i och runt skolverksamheten, ...

Skolan är en arena för en rad konflikter på olika nivåer – mellan elever, lärare, föräldrar och ledning men också i ett samhälleligt och ideologiskt perspektiv. Läraren befinner sig i och ska i sin vardag hantera det korstryck som olika konflikter ger upphov till. Den här antologin belyser konflikterna i skolan utifrån en rad olika perspektiv, från samhällets makrosystem till skolans mikrosystem. Den röda tråden utgörs av reflektioner om de konflikter som uppstår i och runt skolverksamheten, hur och varför de uppstår och hur skolan och läraren kan agera i förhållande till dem, både för att utveckla, förebygga, hantera, hjälpa och stoppa. Vissa kapitel utgår från vetenskapliga forskningsrön, andra kapitel har stöd i beprövade erfarenheter. Tillsammans bildar kapitlen en väv som belyser den mångfacetterade skolverksamheten, komplexiteten i dess konfliktytor och hur ett utvecklande och förebyggande arbete kan se ut. Antologin vänder sig till lärarstuderande, lärare, skolledare och annan personal som arbetar i skolverksamheten och vill eller känner behov av att utveckla sin förståelse för konflikter och konflikthantering i skolan. Den kan också vara intressant för förvaltningsledningar och beslutsfattare. Varje kapitel ger förslag på vidare läsning inom det behandlade området samt frågor som hjälp för att diskutera kapitlet exempelvis under utbildning eller i arbetslaget.

Vill du veta mer? 

Läs intervjun med Ann S Pihlgren

Information

Redaktörer:
Ann S Pihlgren
Kapitelförfattare:
Magnus Dahlstedt Erik Flygare Anneli Frelin Hans Fröman Jan Grannäs Ilse Hakvoort Lena Holmberg Björn Johansson Joakim Krantz Ann-Marie Markström
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144174235
Utgivningsår:
2019
Artikelnummer:
39835-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Ann S Pihlgren

Ann S. Pihlgren är filosofie doktor i pedagogik och forskningsledare vid Ignite Research Institute. Hennes forskningsintresse rör barns och eleve...

Magnus Dahlstedt

Magnus Dahlstedt är professor i socialt arbete vid Linköpings universitet. Hans forskning kretsar kring rätten till välfärd, med särskilt fokus på ...

Erik Flygare

Erika Flygare är filosofie doktor i sociologi och verksam vid Institutionen för beteende-,social- och rättsvetenskap, Örebro universitet. Ett av ha...

Anneli Frelin

Anneli Frelin är docent i didaktik vid Högskolan i Gävle. Hon intresserar sig för lärares arbete och professionalitet, särskilt den relationella di...

Hans Fröman

Hans Fröman är socionom med mångårig erfarenhet av konsultativt och handledande arbete med skola/förskola som dominerande arbetsområde. Han handled...

Ilse Hakvoort

Ilse Hakvoort är grundskollärare, filosofie doktor i psykologi och docent i pedagogik. Hon är verksam på Institutionen för pedagogik och specialped...

Lena Holmberg

Lena Holmberg har en mångårig erfarenhet som rektor för skolans samtliga stadier, fritidshems- och förskoleverksamhet. Hon är utbildad hushållslära...

Ann-Marie Markström

Ann-Marie Markström, biträdande professor i pedagogik vid Linköpings universitet. Forskningsintressen: barns och föräldrars möte med förskola och s...

Gudrun Rendling

Gudrun Rendling har en juris kandidatexamen och arbetar för närvarande som förbundsjurist på Friskolornas riksförbund. I arbetet ingår bland annat ...

 ;