Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Perspektiv på fritidshemspedagogik

Skickas följande arbetsdag

Ett väl fungerande fritidshem är avgörande för de många barn som tillbringar stora delar av sin dag där. I Perspektiv på fritidshemspedagogik ger författarna en rad viktiga infallsvinklar på hur fritidshemmet kan bidra till barns lärande och allsidiga utveckling. Hur kan en framtida fritidshemspedagogik utvecklas? De första kapitlen skapar med hjälp av psykologiska och samhälleliga teorier en bred förståelseram för barnet i fritidshemmet. Boken är därefter uppbyggd runt centrala lärandeteori...

Ett väl fungerande fritidshem är avgörande för de många barn som tillbringar stora delar av sin dag där. I Perspektiv på fritidshemspedagogik ger författarna en rad viktiga infallsvinklar på hur fritidshemmet kan bidra till barns lärande och allsidiga utveckling. Hur kan en framtida fritidshemspedagogik utvecklas? De första kapitlen skapar med hjälp av psykologiska och samhälleliga teorier en bred förståelseram för barnet i fritidshemmet. Boken är därefter uppbyggd runt centrala lärandeteorier samt socialpedagogiska och fritidspedagogiska teorier. Tillsammans bidrar författarna till att skapa en relevant ämnesmässig kärna för en nytänkande fritidshemspedagogik. Perspektiv på fritidshemspedagogik ger en god grund för att skapa ett kvalificerat och inspirerande innehåll för den tid barnen tillbringar i fritidshemmet. Den riktar sig till blivande lärare och yrkesverksamma.

      • 7
        Förord till den svenska utgåvan
      • 9
        Förord
        • 12
          Presentation av bokens kapitel och författare
  • Ett samhälleligt och psykologiskt perspektiv
      • 1
        19
        Samhälleliga perspektiv på barns uppväxtvillkor i vår tid
        • Marcelo Ibanez i samtal med Lars Dencik
        • 19
          Ett nytt livsrum
        • 20
          Vilka förändringar karaktäriserar barndomsforskningen?
        • 24
          Självdisciplineringen
        • 25
          Barn måste ha välutvecklade sociala och kommunikativa kompetenser
        • 26
          Barn har i hög grad blivit kärleksobjekt
        • 27
          Vissa barn har det mycket svårt – men på ett helt annat sätt än tidigare
        • 28
          Att hantera osäkerheten
        • 29
          Tilliten till andra
        • 30
          Socialt kapital och förändrade livsideal
        • 30
          På väg mot ett ekologiskt tänkande
        • 32
          Litteratur
      • 2
        33
        Det 6–10-åriga barnet i förvandling och förändring
        • Thomas Gregersen
        • 33
          Ålder är inte vad det har varit
        • 38
          Generella teman i det 6–10-åriga fritidsbarnets liv
        • 47
          Fritidsbarnet som individ
        • 54
          Litteratur
  • Ett fritidspedagogiskt perspektiv
      • 3
        59
        Fritidspedagogik – förr, nu och i en nära framtid
        • Trine Ankerstjerne
        • 60
          Fritidshemmet som del av skolsystemet
        • 62
          Uppfostran, socialisering och omsorg
        • 65
          Fritiden
        • 67
          Hemmet
        • 67
          Fritidshemmet som omsorgs- och utvecklingsrum
        • 71
          Leken
        • 75
          Pedagogiken
        • 79
          Självstyrning
        • 82
          Framtidens fritidspedagogik
        • 85
          Litteratur
  • Ett lärandeteoretiskt perspektiv
      • 4
        91
        Fritidshemmet som arena för lärande
        • Stig Broström
        • 91
          Fritidshemmet idag
        • 97
          Vad barn kan lära sig i fritidshemmet
        • 99
          Hur barn lär sig i fritidshemmet
        • 109
          Fritidshemmets pedagogiska principer för lärande
        • 110
          Litteratur
  • Ett institutionellt praxisperspektiv
      • 5
        115
        När är en handling kränkande
        • Marie Wrethander & Magnus Karlsson
        • 116
          Barns relationsprojekt
        • 121
          Att skapa och skifta allianser
        • 127
          Sammanfattning
        • 130
          Litteratur
      • 6
        131
        Barnperspektiv på fritidshemmets praxis
        • Anja Hvitfeldt Stanek
        • 133
          Teoretisk utgångspunkt
        • 136
          Barnperspektiv – vad är det?
        • 137
          Fritidshemmet
        • 139
          Barn lever sina liv tvärs över de olika miljöerna
        • 140
          Att gå i fritids eller inte gå i fritids
        • 141
          Deltagande och betydelsen av strukturella arrangemang
        • 143
          De vuxnas fokus
        • 145
          Barnens fokus
        • 155
          Fritidspedagogiken i relation till skolan
        • 160
          Från vänskaper till gemenskaper
        • 162
          Barnperspektiv i praxis – möjligheter i en stressad vardag
        • 164
          Litteratur
  • Ett summerande perspektiv
      • 7
        169
        En framtidens fritidspedagogik
        • Trine Ankerstjerne
        • 170
          Samarbete fritidshem och skola
        • 174
          Samhällets förändrade villkor
        • 187
          Självbestämmande och medinflytande
        • 190
          Mål- och innehållsbeskrivning och pedagogiska läroplaner
        • 191
          Framtidens fritidspedagogik
        • 195
          Litteratur
      • 197
        Appendix
        • Monica Hansen Orwehag

Med både bredd och djup, pedagogiska, samhälliga och psykologiska teorier, didaktik och lärande, blandat med många praktiska exempel, är Perspektiv på fritidshemspedagogiken mycket läsvärd.

Information

Författare:
Trine Ankerstjerne Stig Broström Thomas Gregersen Marcelo Ibanez Anja Hvidtfeldt Stanek
Kapitelförfattare:
Magnus Karlsson Marie Wrethander
Översättare:
Monica Orwehag
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144088143
Utgivningsår:
2015
Artikelnummer:
37256-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
199

Författare

Trine Ankerstjerne

Trine Ankerstjerne är lektor vid Pædagoguddannelsen i Köpenhamn (UCC) och har skrivit en rad artiklar inom det fritidspedagogiska området.

Stig Broström

Stig Broström är fil.dr i pedagogik och professor emeritus vid Danmarks institut för pedagogik och utbildning (DPU), Århus universitet. Han har bla...

Thomas Gregersen

Thomas Gregersen är fil.kand. i psykologi och kommunikation och har en bred erfarenhet inom det pedagogiska fältet. Han undervisar som lektor vid P...

Marcelo Ibanez

Marcelo Ibanez är utbildad pedagog och har under många år arbetat med barn med psykosociala problem. Han är utbildad inom antropologi och pedagogis...

Anja Hvidtfeldt Stanek

Anja Hvitfeldt Stanek, som är fil.kand. i pedagogik och psykologi, fil.dr och anställd vid Roskilde universitet, där hon 2011 disputerade med en av...

Magnus Karlsson

Magnus Karlsson är utbildad förskollärare och har tidigare arbetat både i förskola och i fritidshem. Numera går Magnus en forskarutbildning och är ...

Marie Wrethander

Marie Wrethander är filosofie doktor i pedagogik och arbetar som universitetslektor vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs...

 ;