Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Perspektiv på fritidshemspedagogik
- 7Förord till den svenska utgåvan
- 9Förord
- 12Presentation av bokens kapitel och författare
- 119Samhälleliga perspektiv på barns uppväxtvillkor i vår tid
- Marcelo Ibanez i samtal med Lars Dencik
- 19Ett nytt livsrum
- 20Vilka förändringar karaktäriserar barndomsforskningen?
- 24Självdisciplineringen
- 25Barn måste ha välutvecklade sociala och kommunikativa kompetenser
- 26Barn har i hög grad blivit kärleksobjekt
- 27Vissa barn har det mycket svårt – men på ett helt annat sätt än tidigare
- 28Att hantera osäkerheten
- 29Tilliten till andra
- 30Socialt kapital och förändrade livsideal
- 30På väg mot ett ekologiskt tänkande
- 32Litteratur
- 233Det 6–10-åriga barnet i förvandling och förändring
- Thomas Gregersen
- 33Ålder är inte vad det har varit
- 38Generella teman i det 6–10-åriga fritidsbarnets liv
- 47Fritidsbarnet som individ
- 54Litteratur
- 359Fritidspedagogik – förr, nu och i en nära framtid
- Trine Ankerstjerne
- 60Fritidshemmet som del av skolsystemet
- 62Uppfostran, socialisering och omsorg
- 65Fritiden
- 67Hemmet
- 67Fritidshemmet som omsorgs- och utvecklingsrum
- 71Leken
- 75Pedagogiken
- 79Självstyrning
- 82Framtidens fritidspedagogik
- 85Litteratur
- 491Fritidshemmet som arena för lärande
- Stig Broström
- 91Fritidshemmet idag
- 97Vad barn kan lära sig i fritidshemmet
- 99Hur barn lär sig i fritidshemmet
- 109Fritidshemmets pedagogiska principer för lärande
- 110Litteratur
- 5115När är en handling kränkande
- Marie Wrethander & Magnus Karlsson
- 116Barns relationsprojekt
- 121Att skapa och skifta allianser
- 127Sammanfattning
- 130Litteratur
- 6131Barnperspektiv på fritidshemmets praxis
- Anja Hvitfeldt Stanek
- 133Teoretisk utgångspunkt
- 136Barnperspektiv – vad är det?
- 137Fritidshemmet
- 139Barn lever sina liv tvärs över de olika miljöerna
- 140Att gå i fritids eller inte gå i fritids
- 141Deltagande och betydelsen av strukturella arrangemang
- 143De vuxnas fokus
- 145Barnens fokus
- 155Fritidspedagogiken i relation till skolan
- 160Från vänskaper till gemenskaper
- 162Barnperspektiv i praxis – möjligheter i en stressad vardag
- 164Litteratur
- 7169En framtidens fritidspedagogik
- Trine Ankerstjerne
- 170Samarbete fritidshem och skola
- 174Samhällets förändrade villkor
- 187Självbestämmande och medinflytande
- 190Mål- och innehållsbeskrivning och pedagogiska läroplaner
- 191Framtidens fritidspedagogik
- 195Litteratur
- 197Appendix
- Monica Hansen Orwehag
Med både bredd och djup, pedagogiska, samhälliga och psykologiska teorier, didaktik och lärande, blandat med många praktiska exempel, är Perspektiv på fritidshemspedagogiken mycket läsvärd.
Information
- Författare:
- Trine Ankerstjerne Stig Broström Thomas Gregersen Marcelo Ibanez Anja Hvidtfeldt Stanek
- Kapitelförfattare:
- Magnus Karlsson Marie Wrethander
- Översättare:
- Monica Orwehag
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144088143
- Utgivningsår:
- 2015
- Artikelnummer:
- 37256-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 199