Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Learning study i fritidshemmet

En modell för professionsutvecklande undervisning och hållbar skolutveckling
Skickas följande arbetsdag

Learning study i fritidshemmet

En modell för professionsutvecklande undervisning och hållbar skolutveckling

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Vill du som fritidslärare utveckla din undervisning och skapa verklig skillnad för eleverna? Learning study i fritidshemmet erbjuder en kraftfull modell som stärker din professionella utveckling och fördjupar din förståelse för undervisningsbegreppet i fritidshemmet. Genom ett engagerande och kollaborativt tillvägagångssätt får du praktiska verktyg för att • Förstå vad det innebär för eleverna att verkligen tillägna sig det du vill att de ska lära sig. • Identifiera vilka delar av din under...

Vill du som fritidslärare utveckla din undervisning och skapa verklig skillnad för eleverna? Learning study i fritidshemmet erbjuder en kraftfull modell som stärker din professionella utveckling och fördjupar din förståelse för undervisningsbegreppet i fritidshemmet. Genom ett engagerande och kollaborativt tillvägagångssätt får du praktiska verktyg för att • Förstå vad det innebär för eleverna att verkligen tillägna sig det du vill att de ska lära sig. • Identifiera vilka delar av din undervisning som gör störst skillnad för elevernas lärande. • Hjälpa eleverna att nå en djupare förståelse och bemästra nya kunskaper. Boken sätter fokus på undervisningens kvalitet och visar hur systematiskt kvalitetsarbete kan skapa långsiktigt positiva effekter - både för elevernas utveckling och fritidshemmets helhet. Genom konkreta exempel på specifika lärandeobjekt visar boken hur fritidslärare kan förbättra sin undervisning och samtidigt bidra till en hållbar skolutveckling. Learning study i fritidshemmet riktar sig till blivande och verksamma fritidslärare. Den är även relevant för rektorer och andra skolledare.

       1  Introduktion – undervisning i fritidshemmet 9

Undervisning och lärande 14

Bokens upplägg 17

Fördjupad relevans och motiv 18

Fem frågor till er studiecirkel 21

Referenser 21

 

       2  Professionsutvecklande undervisning 25

Variationsteorin – ett teoretiskt stöd för praktiken 27

Lärandeobjekt 29

Lärandeobjektets aspekter 31

Irrelevanta aspekter 33

Variationsmönster 36

Learning study – en kollaborativ klassrums­modell som biter sig fast i praktiken 40

Learning study – några kännetecknande drag 41

Learning study – undervisningsmodell för alla elever 43

Tre frågor till er studiecirkel 51

Referenser 52

 

       3  Learning study – som praktisk förståelse  57

Lärandeobjekt: Elevers förståelse av känslor 58

Förtest i de båda Learning study-studierna 60

Iscensättning av lektion 1 60

Fördjupad analys av eftertesterna i de båda Learning study-studierna 62

Betydelsen av för- och eftertester i Learning study-studierna 64

Fyra frågor till er studiecirkel 69

Referenser 69

 

       4  Learning study och variations­teori – fördjupning i praktiken 71

Intentionellt lärande  72

Lärandeobjektet: Betydelsen av en passning på fotbollsplanen 72

Lärandeobjektet: Normer och värden under mellanmålssituationen 74

Lärandeobjektet: Hej! Jag ser dig 75

Lärandeobjektet: Kamerafunktionen – redigering och klippa en bild 76

Iscensatt lärande 77

Lärandeobjekt: Betydelsen av en passning på fotbollsplanen 78

Lärandeobjektet: Normer och värden under mellanmålssituationen  80

Lärandeobjektet: Hej! Jag ser dig 82

Lärandeobjektet: Kamerafunktionen – redigering och klippa en bild 84

Learning study-studiernas senarelagda eftertester 86

Betydelsen av senarelagt eftertest 87

Det erfarna lärandet 89

Fyra frågor till er studiecirkel 91

Referenser 92

 

       5  Kollaborativ professions­utveckling – från teoretisk förståelse till praktisk förtrogenhet 93

Teoretisk förståelse och praktisk förtrogenhet 93

Praktikgemenskap som en kollaborativ framgångsfaktor  97

Från att ”sparka på sin egen boll” till ömsesidig gemenskap 103

Tre frågor till er studiecirkel 107

Referenser 107

 

       6  Styrkedjans roll för att stärka skolans kvalitet 111

Utvecklingsprocesser genom gemensamt ledarskap och kollaborativt lärande 111

Klassrumsforskning och fritidshemmets pedagogiska uppdrag 113

Praktikgemenskaper som modell för skolans kunskapsutveckling 115

Avslutande tankar om bokens intentioner  118

Tre frågor till er studiecirkel 119

Referenser 120


Register 123

Information

Författare:
Balli Lelinge Christina Svensson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144160016
Utgivningsår:
2025
Artikelnummer:
45362-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
128

Författare

Balli Lelinge

Balli Lelinge är lektor i pedagogik vid Malmö universitet. Han forskar om kollaborativ professionell utveckling och innehållsinkluderande undervisn...

Christina Svensson

Christina Svensson är lektor i pedagogiskt arbete vid Högskolan i Kristianstad. Hon forskar om kollaborativ professionell utveckling och innehållsi...

 ;

Vill du som fritidslärare utveckla din undervisning och skapa verklig skillnad för eleverna? Learning study i fritidshemmet erbjuder en kraftfull modell som stärker din professionella utveckling och fördjupar din förståelse för undervisningsbegreppet i fritidshemmet. Genom ett engagerande och kollaborativt tillvägagångssätt får du praktiska verktyg för att • Förstå vad det innebär för eleverna att verkligen tillägna sig det du vill att de ska lära sig. • Identifiera vilka delar av din under...

Vill du som fritidslärare utveckla din undervisning och skapa verklig skillnad för eleverna? Learning study i fritidshemmet erbjuder en kraftfull modell som stärker din professionella utveckling och fördjupar din förståelse för undervisningsbegreppet i fritidshemmet. Genom ett engagerande och kollaborativt tillvägagångssätt får du praktiska verktyg för att • Förstå vad det innebär för eleverna att verkligen tillägna sig det du vill att de ska lära sig. • Identifiera vilka delar av din undervisning som gör störst skillnad för elevernas lärande. • Hjälpa eleverna att nå en djupare förståelse och bemästra nya kunskaper. Boken sätter fokus på undervisningens kvalitet och visar hur systematiskt kvalitetsarbete kan skapa långsiktigt positiva effekter - både för elevernas utveckling och fritidshemmets helhet. Genom konkreta exempel på specifika lärandeobjekt visar boken hur fritidslärare kan förbättra sin undervisning och samtidigt bidra till en hållbar skolutveckling. Learning study i fritidshemmet riktar sig till blivande och verksamma fritidslärare. Den är även relevant för rektorer och andra skolledare.

       1  Introduktion – undervisning i fritidshemmet 9

Undervisning och lärande 14

Bokens upplägg 17

Fördjupad relevans och motiv 18

Fem frågor till er studiecirkel 21

Referenser 21

 

       2  Professionsutvecklande undervisning 25

Variationsteorin – ett teoretiskt stöd för praktiken 27

Lärandeobjekt 29

Lärandeobjektets aspekter 31

Irrelevanta aspekter 33

Variationsmönster 36

Learning study – en kollaborativ klassrums­modell som biter sig fast i praktiken 40

Learning study – några kännetecknande drag 41

Learning study – undervisningsmodell för alla elever 43

Tre frågor till er studiecirkel 51

Referenser 52

 

       3  Learning study – som praktisk förståelse  57

Lärandeobjekt: Elevers förståelse av känslor 58

Förtest i de båda Learning study-studierna 60

Iscensättning av lektion 1 60

Fördjupad analys av eftertesterna i de båda Learning study-studierna 62

Betydelsen av för- och eftertester i Learning study-studierna 64

Fyra frågor till er studiecirkel 69

Referenser 69

 

       4  Learning study och variations­teori – fördjupning i praktiken 71

Intentionellt lärande  72

Lärandeobjektet: Betydelsen av en passning på fotbollsplanen 72

Lärandeobjektet: Normer och värden under mellanmålssituationen 74

Lärandeobjektet: Hej! Jag ser dig 75

Lärandeobjektet: Kamerafunktionen – redigering och klippa en bild 76

Iscensatt lärande 77

Lärandeobjekt: Betydelsen av en passning på fotbollsplanen 78

Lärandeobjektet: Normer och värden under mellanmålssituationen  80

Lärandeobjektet: Hej! Jag ser dig 82

Lärandeobjektet: Kamerafunktionen – redigering och klippa en bild 84

Learning study-studiernas senarelagda eftertester 86

Betydelsen av senarelagt eftertest 87

Det erfarna lärandet 89

Fyra frågor till er studiecirkel 91

Referenser 92

 

       5  Kollaborativ professions­utveckling – från teoretisk förståelse till praktisk förtrogenhet 93

Teoretisk förståelse och praktisk förtrogenhet 93

Praktikgemenskap som en kollaborativ framgångsfaktor  97

Från att ”sparka på sin egen boll” till ömsesidig gemenskap 103

Tre frågor till er studiecirkel 107

Referenser 107

 

       6  Styrkedjans roll för att stärka skolans kvalitet 111

Utvecklingsprocesser genom gemensamt ledarskap och kollaborativt lärande 111

Klassrumsforskning och fritidshemmets pedagogiska uppdrag 113

Praktikgemenskaper som modell för skolans kunskapsutveckling 115

Avslutande tankar om bokens intentioner  118

Tre frågor till er studiecirkel 119

Referenser 120


Register 123

Information

Författare:
Balli Lelinge Christina Svensson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144197562
Utgivningsår:
2025
Artikelnummer:
45362-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Balli Lelinge

Balli Lelinge är lektor i pedagogik vid Malmö universitet. Han forskar om kollaborativ professionell utveckling och innehållsinkluderande undervisn...

Christina Svensson

Christina Svensson är lektor i pedagogiskt arbete vid Högskolan i Kristianstad. Hon forskar om kollaborativ professionell utveckling och innehållsi...

 ;