Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Learning study i fritidshemmet

Learning study i fritidshemmet
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt digitalt provexemplar av den här produkten.
Våra digitala provexemplar tillhandahålls via Studora.se och ger dig tillgång till boken under 180 dagar. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt digitalt provexemplar av den här produkten.
Våra digitala provexemplar tillhandahålls via Studora.se och ger dig tillgång till boken under 180 dagar. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
1 Introduktion – undervisning i fritidshemmet 9
Undervisning och lärande 14
Bokens upplägg 17
Fördjupad relevans och motiv 18
Fem frågor till er studiecirkel 21
Referenser 21
2 Professionsutvecklande undervisning 25
Variationsteorin – ett teoretiskt stöd för praktiken 27
Lärandeobjekt 29
Lärandeobjektets aspekter 31
Irrelevanta aspekter 33
Variationsmönster 36
Learning study – en kollaborativ klassrumsmodell som biter sig fast i praktiken 40
Learning study – några kännetecknande drag 41
Learning study – undervisningsmodell för alla elever 43
Tre frågor till er studiecirkel 51
Referenser 52
3 Learning study – som praktisk förståelse 57
Lärandeobjekt: Elevers förståelse av känslor 58
Förtest i de båda Learning study-studierna 60
Iscensättning av lektion 1 60
Fördjupad analys av eftertesterna i de båda Learning study-studierna 62
Betydelsen av för- och eftertester i Learning study-studierna 64
Fyra frågor till er studiecirkel 69
Referenser 69
4 Learning study och variationsteori – fördjupning i praktiken 71
Intentionellt lärande 72
Lärandeobjektet: Betydelsen av en passning på fotbollsplanen 72
Lärandeobjektet: Normer och värden under mellanmålssituationen 74
Lärandeobjektet: Hej! Jag ser dig 75
Lärandeobjektet: Kamerafunktionen – redigering och klippa en bild 76
Iscensatt lärande 77
Lärandeobjekt: Betydelsen av en passning på fotbollsplanen 78
Lärandeobjektet: Normer och värden under mellanmålssituationen 80
Lärandeobjektet: Hej! Jag ser dig 82
Lärandeobjektet: Kamerafunktionen – redigering och klippa en bild 84
Learning study-studiernas senarelagda eftertester 86
Betydelsen av senarelagt eftertest 87
Det erfarna lärandet 89
Fyra frågor till er studiecirkel 91
Referenser 92
5 Kollaborativ professionsutveckling – från teoretisk förståelse till praktisk förtrogenhet 93
Teoretisk förståelse och praktisk förtrogenhet 93
Praktikgemenskap som en kollaborativ framgångsfaktor 97
Från att ”sparka på sin egen boll” till ömsesidig gemenskap 103
Tre frågor till er studiecirkel 107
Referenser 107
6 Styrkedjans roll för att stärka skolans kvalitet 111
Utvecklingsprocesser genom gemensamt ledarskap och kollaborativt lärande 111
Klassrumsforskning och fritidshemmets pedagogiska uppdrag 113
Praktikgemenskaper som modell för skolans kunskapsutveckling 115
Avslutande tankar om bokens intentioner 118
Tre frågor till er studiecirkel 119
Referenser 120
Register 123
Information
- Författare:
- Balli Lelinge Christina Svensson
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144160016
- Utgivningsår:
- 2025
- Artikelnummer:
- 45362-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 128
1 Introduktion – undervisning i fritidshemmet 9
Undervisning och lärande 14
Bokens upplägg 17
Fördjupad relevans och motiv 18
Fem frågor till er studiecirkel 21
Referenser 21
2 Professionsutvecklande undervisning 25
Variationsteorin – ett teoretiskt stöd för praktiken 27
Lärandeobjekt 29
Lärandeobjektets aspekter 31
Irrelevanta aspekter 33
Variationsmönster 36
Learning study – en kollaborativ klassrumsmodell som biter sig fast i praktiken 40
Learning study – några kännetecknande drag 41
Learning study – undervisningsmodell för alla elever 43
Tre frågor till er studiecirkel 51
Referenser 52
3 Learning study – som praktisk förståelse 57
Lärandeobjekt: Elevers förståelse av känslor 58
Förtest i de båda Learning study-studierna 60
Iscensättning av lektion 1 60
Fördjupad analys av eftertesterna i de båda Learning study-studierna 62
Betydelsen av för- och eftertester i Learning study-studierna 64
Fyra frågor till er studiecirkel 69
Referenser 69
4 Learning study och variationsteori – fördjupning i praktiken 71
Intentionellt lärande 72
Lärandeobjektet: Betydelsen av en passning på fotbollsplanen 72
Lärandeobjektet: Normer och värden under mellanmålssituationen 74
Lärandeobjektet: Hej! Jag ser dig 75
Lärandeobjektet: Kamerafunktionen – redigering och klippa en bild 76
Iscensatt lärande 77
Lärandeobjekt: Betydelsen av en passning på fotbollsplanen 78
Lärandeobjektet: Normer och värden under mellanmålssituationen 80
Lärandeobjektet: Hej! Jag ser dig 82
Lärandeobjektet: Kamerafunktionen – redigering och klippa en bild 84
Learning study-studiernas senarelagda eftertester 86
Betydelsen av senarelagt eftertest 87
Det erfarna lärandet 89
Fyra frågor till er studiecirkel 91
Referenser 92
5 Kollaborativ professionsutveckling – från teoretisk förståelse till praktisk förtrogenhet 93
Teoretisk förståelse och praktisk förtrogenhet 93
Praktikgemenskap som en kollaborativ framgångsfaktor 97
Från att ”sparka på sin egen boll” till ömsesidig gemenskap 103
Tre frågor till er studiecirkel 107
Referenser 107
6 Styrkedjans roll för att stärka skolans kvalitet 111
Utvecklingsprocesser genom gemensamt ledarskap och kollaborativt lärande 111
Klassrumsforskning och fritidshemmets pedagogiska uppdrag 113
Praktikgemenskaper som modell för skolans kunskapsutveckling 115
Avslutande tankar om bokens intentioner 118
Tre frågor till er studiecirkel 119
Referenser 120
Register 123
Information
- Författare:
- Balli Lelinge Christina Svensson
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144197562
- Utgivningsår:
- 2025
- Artikelnummer:
- 45362-SB01
- Upplaga:
- Första