Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Fritidshemmet

uppdrag och juridik
Skickas följande arbetsdag

Fritidshemmets uppdrag handlar om att elever ska få uppleva en meningsfull fritid och social gemenskap. Elever ska också stimuleras i sin utveckling och i sitt lärande, men utan krav på prestation. Många fritidshem lever emellertid inte upp till de krav som ställs på utbildningen, andra skulle kunna nå ännu längre med rätt typ av förutsättningar och stöd. Den här boken är tänkt att fungera som ett sådant stöd. Den kan läsas från pärm till pärm, men fungerar ännu bättre som uppslagsbok. Skol...

Fritidshemmets uppdrag handlar om att elever ska få uppleva en meningsfull fritid och social gemenskap. Elever ska också stimuleras i sin utveckling och i sitt lärande, men utan krav på prestation. Många fritidshem lever emellertid inte upp till de krav som ställs på utbildningen, andra skulle kunna nå ännu längre med rätt typ av förutsättningar och stöd. Den här boken är tänkt att fungera som ett sådant stöd. Den kan läsas från pärm till pärm, men fungerar ännu bättre som uppslagsbok. Skollagen och läroplanen är i fokus men också andra författningar uppmärksammas, såsom socialtjänstlagen, diskrimineringslagen och offentlighets- och sekretesslagen. Författningstext förklaras med exempel, förarbeten och praxis. Exempel på frågor som berörs är: - Vad innebär det att undervisningen ska vila på vetenskaplig grund? - När har jag tystnadsplikt? - Vilket stöd har en elev rätt till i fritidshemmet? - Varför är det viktigt att veta vem som är elevens vårdnadshavare? - Hur kan systematiskt kvalitetsarbete bidra till att förbättra utbildningen i fritidshem? - Varför ska fritidshemmet samarbeta med förskolan och skolan? Boken riktar sig till rektorer och personal i fritidshem men också studenter som tänker utbilda sig till lärare i fritidshem. Även huvudmän och skolchefer kan ha anledning att fördjupa sin kunskap om fritidshemmets verksamhet.

Inledning 13

Vem behöver kunskap om fritidshemmet?     14

Särskilt om fritidshem för elever i grundsärskola, specialskola och sameskola     15

 

1. Författningar som styr fritidshemmet      17

1.1  Grundlagar och internationella konventioner skyddar demokratin     17

1.2  Fritidshemmets uppdrag anges i skollag och läroplan     18

1.3  Förarbeten och praxis ger stöd i tolkningen av lagen     21

1.4  Allmänna råd är rekommendationer om hur man kan handla för att uppfylla bestämmelserna     22

1.5  Fritidshemmet styrs av fler lagar     23

 

2. Fritidshemmets uppdrag och plats i skolväsendet     25

2.1  Fritidshemmets plats i skolväsendet     25

2.2  Fritidshemmets syfte och kärnuppdrag     26

2.3  Komplettera skolan tids-, innehålls- och metodmässigt     28

2.4  Meningsfull fritid – utifrån elevernas behov, intressen och erfarenheter     32

2.5  Stimulera utveckling och lärande – men inga prestationskrav på eleverna     33

2.6  Rekreation och vila för hälsa och välbefinnande     34

2.7  Allsidiga kontakter med omvärlden och social gemenskap med andra     36

2.8  Helhetssyn på eleven och en god omsorg     36

 

3. Rätten till plats i fritidshemmet     39

3.1  Rätt till plats om föräldrarna arbetar, studerar eller eleven har eget behov     39

3.2  Fritidshemmets öppettider – vardagar, dagtid och under lov      42

3.3  Erbjudande om plats så snart och så nära som möjligt     44

3.4  Hemkommunen finansierar och hemmet betalar en avgift     45

 

4. Samarbetet med hemmen     49

4.1  Personalen behöver veta vem som är vårdnadshavare     49

4.2  Vårdnad − att ha det juridiska ansvaret för barnet     53

4.3  Tydlighet om ansvar vid hämtning och lämning     58

4.4  Gemensamt ansvar för barnets utveckling och lärande     59

 

5. Utbildning och undervisning     71

5.1  Undervisning – målstyrda processer under ledning av lärare     71

 

6. Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet     79

6.1  Utbildningen ska bygga på bästa tillgängliga kunskap     79

 

7. Elevgruppen och fritidshemmets miljö i övrigt     83

7.1  Elevgruppen ska ha lämplig sammansättning och storlek     83

7.2  Miljön ska vara trygg, hälsosam och pedagogiskt utvecklande     88

 

8. Mänskliga rättigheter, demokrati och elevinflytande     95

8.1  Värdegrunden ska förmedlas, förankras och gestaltas     95

8.2  Barnkonventionen – ger barnets rättigheter en starkare ställning     98

8.3  Barnets bästa ska vara utbildningens utgångspunkt     104

8.4  Elever ska ges reellt inflytande över innehåll och arbetssätt     107

 

9. Diskriminering och kränkande behandling     111

9.1  Trakasserier och kränkande behandling − att kränka en elevs värdighet     113

9.2  Förbud för personal att kränka, diskriminera eller utsätta elever för repressalier     116

9.3  Skyldighet att anmäla, utreda och åtgärda     119

9.4  Sätta stopp för trakasserier, sexuella trakasserier och kränkande behandling     121

9.5  Sexuella trakasserier utreds av både utbildningsanordnare och polis      122

9.6  Att diskriminera genom att missgynna en elev     125

9.7  Aktiva åtgärder för att motverka och förebygga diskriminering och kränkande behandling     130

9.8  Rutiner visar hur man ska agera mot trakasserier och sexuella trakasserier     133

9.9  Planering och dokumentation av arbetet     134

 

10. Likvärdigheten och det kompensatoriska uppdraget     139

10.1  Likvärdigt men inte likadant     139

10.2  Att få utvecklas utifrån sina behov, förutsättningar och erfarenheter     143

10.3  Behov av extra anpassningar eller särskilt stöd      145

10.4  Egenvård i fritidshemmet – när en elev är sjuk eller skadad      156

10.5  Personal måste anmäla till socialnämnden vid oro för en elev     159

10.6  Efter anmälan gör socialtjänsten en utredning     165

 

11. Övergång och samverkan     173

11.1  Många övergångar inom och mellan verksamhetsformer     173

11.2  Kontinuerlig samverkan med skola och fritidshem     175

11.3  Förbereda barn och vårdnadshavare inför övergången     177

11.4  Samverkan vid övergång kring elever i behov av särskilt stöd – för att undvika misslyckanden     179

 

12. Delat ansvar     181

12.1  Legitimerade lärare ska leda undervisningen     181

12.2  Annan personal ska främja elevens utveckling och lärande     188

12.3  Skyldighet att lämna utdrag ur belastningsregistret     190

12.4  Andelen outbildade ökar      192

12.5  Personalens kompetensutveckling – ett ansvar för huvudman och rektor     192

12.6  Pedagogisk insikt – krav på rektorer     195

12.7  Rektorn är chef och pedagogisk ledare     196

12.8  Skolchefen ska se till att författningarna följs     202

12.9  Huvudmannen har det yttersta ansvaret     203

12.10  Staten styr genom författningar, statsbidrag och myndigheter     207

 

13. Det systematiska kvalitetsarbetet     211

13.1  En metod för att förbättra kvaliteten och utveckla verksamheten     212

13.2  Planera, genomföra, följa upp, analysera, utveckla, planera …      213

13.3  Dokumentation av vad som behöver utvecklas, varför och hur     218

13.4  Kvalitet – när mål, krav och riktlinjer uppfylls     219

13.5  Olika aktörers medverkan i det systematiska kvalitetsarbetet     221

13.6  Huvudmannen måste åtgärda kvarstående brister     223

13.7  Klagomål – användbart underlag i kvalitetsarbetet     224

13.8  Exempel på systematiskt kvalitetsarbete – nulägesanalys     225

 

14. Offentlighet och sekretess     233

14.1  Huvudregel – allmänna handlingar är offentliga     233

14.2  Sekretess och tystnadsplikt innebär förbud att röja uppgifter     234

14.3  Sekretessförbehåll ”binder” utomstående vid tystnadsplikt     240

14.4  Samtycke kan bryta sekretess och tystnadsplikt     241

14.5  Meddelarfrihet − ett skydd för ”visselblåsare”     246

14.6  Tre typer av skyddade personuppgifter     247

 

15. Skydd för den personliga integriteten     253

 

16. Fristående fritidshem med enskild huvudman     261

16.1  Fristående fritidshem har samma uppdrag som kommunala     261

16.2  Enskild huvudman ska ha insikt, goda förutsättningar och vara lämplig     262

16.3  Grundbelopp och tilläggsbelopp från hemkommunen     267

 

17. Annan pedagogisk verksamhet     271

17.1  Pedagogisk omsorg i stället för fritidshem     271

17.2  Öppen fritidsverksamhet i stället för fritidshem     275

17.3  Omsorg på kvällar, nätter och helger – ingen rättighet i det enskilda fallet     281

17.4  Gemensamma krav på annan pedagogisk verksamhet     282

 

18. Tillsyn och kvalitetsgranskning     287

18.1  Skolinspektionen och kommunen granskar fritidshem     287

18.2  Återkommande granskningar visar att fritidshemmets potential inte nyttjas     295

Slutord 297

Bilaga. Lgr 11, del 1, 2 och 4 299

Sakregister 325

Information

Författare:
Helene Roslund
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144134000
Utgivningsår:
2020
Artikelnummer:
40449-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
330

Författare

Helene Roslund

Helene Roslund har arbetat med skol- och förskole­juridik i 20 år, först som undervisningsråd på Skolverket och Skolinspektionen, därefter som juri...

 ;