Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Blå cikoriablommor

Ateljén i Reggio Emilias pedagogiska verksamhet
Skickas följande arbetsdag

Blå Cikoriablommor utforskar konstens och kreativitetens bidrag till barns lär­processer och undersöker ateljéns och ateljeristans roller på de banbrytande förskolorna i Reggio Emilia. Den gör så genom Vea Vecchis unika erfarenhet. Hon var en av de första ateljeristorna i Reggio Emilia och anställdes 1970. Dels i form av minnen, samtal och reflektioner, ger boken ett unikt inifrån­perspektiv på det pedagogiska arbetet i detta utomordentliga lokala projekt som fortsätter att vara en inspiratio...

Blå Cikoriablommor utforskar konstens och kreativitetens bidrag till barns lär­processer och undersöker ateljéns och ateljeristans roller på de banbrytande förskolorna i Reggio Emilia. Den gör så genom Vea Vecchis unika erfarenhet. Hon var en av de första ateljeristorna i Reggio Emilia och anställdes 1970. Dels i form av minnen, samtal och reflektioner, ger boken ett unikt inifrån­perspektiv på det pedagogiska arbetet i detta utomordentliga lokala projekt som fortsätter att vara en inspirationskälla för den tidiga barndomens praktiker och beslutsfattare över hela världen. Vea drar med sig läsaren genom många vackra exempel, när hon förklarar ­ateljéns historia och hur ateljeristans roll har utvecklats. Centrala teman i boken är:  lärprocesser och kunskapsbyggande teorin om barns hundra språk och de poetiska språkens roll vikten av organisation, arbetssätt och verktyg, i synnerhet pedagogisk ­dokumentation den fysiska miljöns vitala bidrag relationen mellan ateljén, ateljeristan, förskolan och dess lärare. Flera belysande dialoger mellan författaren, pedagogistor, andra ateljeristor, lärare och arkitekter undersöker förhållandet mellan ateljeristan och andra som är aktivt engagerade i arbetet med små barn på förskolorna i Reggio ­Emilia. Denna upplysande bok är viktig läsning för studenter, praktiker, beslutsfattare och forskare på förskoleområdet och även för alla inom andra utbildnings­områden som är intresserade av förhållandet mellan konst och lärande.

      • 9
        Tack
      • 11
        Om Reggio Emilia-terminologin
        • Gunilla Dahlberg och Peter Moss
      • 13
        Serieredaktörernas inledning
        • Bjuda upp till dans
        • Gunilla Dahlberg och Peter Moss
        • 13
          Ett pionjärliv
        • 15
          Att utmana tänkandet inom förskoledidaktiken
        • 22
          Oro, hopp och begeistring
      • 25
        KAPITEL 1 Inledning
        • 27
          Om ateljén
      • 29
        KAPITEL 2 Estetik/poetik
        • 31
          Estetik som metastruktur
        • 33
          Estetik som aktivator för lärandet
        • 35
          Skönhet som en strävan och en rättighet för vårt släkte
        • 36
          Poetik
        • 37
          Den estetiska känslan
        • 39
          Influenser från konsten
        • 40
          Estetik/etik
        • 41
          Estetik/epistemologi
      • 43
        KAPITEL 3 Allmän överblick
        • 43
          En vanvördig hypotes
        • 45
          En mångfald av språk
        • 47
          Folkmassan
        • 49
          Matematiska utforskningar
        • 51
          Solrosen
        • 55
          Undervisningen kan inte glömma skönheten
        • 58
          Svåra barn
        • 59
          Kollektiv intelligens
        • 60
          Barns teorier
        • 61
          Kromatiska reflektioner
        • 63
          Empati
        • 67
          Metaforleken
        • 69
          Att välja ateljeristor
        • 72
          Ateljé och verkstäder
        • 73
          Mattia och passerhålet
        • 76
          Pelaren av svart gummi
      • 85
        KAPITEL 4 Cykelmetaforen
        • 88
          Havsbollen
        • 88
          Respekt
        • 92
          En kvinnlig pedagogik
        • 93
          Om pedagogistor
        • 95
          Intervju med Simona Bonilauri och Claudia Giudici
      • 103
        KAPITEL 5 Den långa blicken på organisationen
        • 104
          Det normala förskolelivet
        • 105
          Viktiga val
        • 107
          Förändringar
        • 109
          Ett borgarråds röst
      • 115
        KAPITEL 6 En etisk gemenskap
        • 116
          Avdelningsmötet och ateljeristans relation med familjerna
        • 118
          Offentlig kommunikation
        • 119
          Flaskpost
        • 120
          Val att försvara
        • 122
          Händelser i staden
        • 125
          Betydelsen av den allmänna opinionen i en demokrati
      • 129
        KAPITEL 7 Miljön
        • 131
          Hur tankar om miljön föds
        • 132
          En viktig forskning
        • 138
          Pedagogik och tekniker
        • 139
          Ett miljömässigt metaprojekt
        • 140
          Sensoriska upptäcktsfärder
        • 141
          Platsers ekologi
        • 143
          Uppkomsten av två inredningslinjer
        • 145
          Mellan konst och pedagogik
        • Arkitekturen är pedagogikens form.
        • 148
          Vea Vecchi i samtal med Carla Rinaldi och Michele Zini
        • 157
          Arkitektur och pedagogik Vea Vecchi i samtal med Paola Cavazzoni, Maddalena Tedeschi och Tullio Zini
      • 169
        KAPITEL 8 Förundrans yrkesutövare
        • 171
          Olika synvinklar
        • 174
          Ekonomiska avtal
        • 175
          Utbildning av ateljeristor
        • 178
          Fysikaliska simuleringar
        • 179
          Små gester av solidaritet
        • 180
          Kreativitetens grammatik
        • 183
          Dürers noshörning
        • 185
          Att lära tillsammans
        • 186
          Från programinriktat till projektinriktat arbetssätt
        • 187
          Ett återspeglat fragment av världen
        • 189
          Sammanfattande dokumentation
        • 190
          Ögon och sinne
        • 191
          Vistelsetid
        • 193
          Behov av några brådskande reflektioner
        • 194
          Att växa tillsammans
        • 196
          Organisation av ateljén
        • 197
          Gränser av ljus
        • 200
          Ordinära märkvärdigheter
        • 201
          Det synliga lyssnandet Vea Vecchi i samtal med Marina Mori, Evelina Reverberi och Laura Rubizzi
      • 211
        KAPITEL 9 Synligt lyssnande
        • 212
          Ett mångfaldigat utrymme
        • 213
          Att passera en skiljelinje
        • 215
          Arkivet
        • 216
          En lärande grupp
        • 217
          Observation som utvärdering
        • 219
          En fotografisk blick
        • 220
          Anteckningar
        • 225
          Olika synvinklar
        • 230
          Många sidor av samma motiv
        • 231
          Uppskattning, överraskning och glädje
        • 232
          Tränat samförstånd
        • 234
          Tvivel
        • 235
          Subjektivitet
        • 237
          Nya dokumentationsstrukturer
        • 239
          Barn som dokumentatörer
        • 239
          Nya blickar
        • 241
          Ett viktigt verk för staden
        • 242
          Slutligen
        • 242
          Det synliga lyssnandet Vea Vecchi i samtal med Isabella Meninno, Giovanni Piazza, Mirella Ruozzi, Simona Spaggiari och Barbara Quinti
      • 259
        KAPITEL 10 Vi återtar vår vandring
        • 260
          Visuell skrift
        • 261
          Förändringar
        • 262
          Accelererat förlopp
        • 264
          Ateljé, utställningar, stad
        • 271
          Uppläggningsstrategier för fortbildningskurser
        • 272
          Utställningar som ett lackmustest
      • 275
        KAPITEL 11 Loris Malaguzzis internationella centrum
        • 278
          Bortom förskolekulturen
        • 280
          Med blicken mot framtiden: en ny vandringsutställning
        • 287
          Med blicken mot framtiden: den första ateljén på det internationella centret
      • 295
        KAPITEL 12 Tre år senare
        • 298
          Från 0 till 99 – parken för hundra språk Stadsateljéer
        • 305
          Ateljén ”Från våg till våg” Den internationella studieveckan ”De hundra språken i dialog med den naturliga miljön”
        • 311
          Loris Malaguzzis internationella centrum
      • 313
        KAPITEL 13 Blå cikoriablommor
        • 314
          Reskamrater
      • 319
        Litteratur och lästips

Den är väl värd att läsa för den som söker utmaning i det för givet tagna i svensk förskola och skola.

Information

Författare:
Vea Vecchi
Översättare:
Anna Barsotti
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144081762
Utgivningsår:
2014
Artikelnummer:
36161-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
328

Författare

Vea Vecchi

Vea Vecchi arbetade som ateljerista på den kommunala förskolan Diana i ­Reggio Emilia i 30 år. Hon har utforskat och dokumenterat en rad projekt ­i...

 ;