
Blå cikoriablommor
Ateljén i Reggio Emilias pedagogiska verksamhet
Skickas följande arbetsdag
Hitta produkten hos våra återförsäljare som levererar utanför Sverige
- 9Tack
- 11Om Reggio Emilia-terminologin
- Gunilla Dahlberg och Peter Moss
- 13Serieredaktörernas inledning
- Bjuda upp till dans
- Gunilla Dahlberg och Peter Moss
- 13Ett pionjärliv
- 15Att utmana tänkandet inom förskoledidaktiken
- 22Oro, hopp och begeistring
- 25KAPITEL 1 Inledning
- 27Om ateljén
- 29KAPITEL 2 Estetik/poetik
- 31Estetik som metastruktur
- 33Estetik som aktivator för lärandet
- 35Skönhet som en strävan och en rättighet för vårt släkte
- 36Poetik
- 37Den estetiska känslan
- 39Influenser från konsten
- 40Estetik/etik
- 41Estetik/epistemologi
- 43KAPITEL 3 Allmän överblick
- 43En vanvördig hypotes
- 45En mångfald av språk
- 47Folkmassan
- 49Matematiska utforskningar
- 51Solrosen
- 55Undervisningen kan inte glömma skönheten
- 58Svåra barn
- 59Kollektiv intelligens
- 60Barns teorier
- 61Kromatiska reflektioner
- 63Empati
- 67Metaforleken
- 69Att välja ateljeristor
- 72Ateljé och verkstäder
- 73Mattia och passerhålet
- 76Pelaren av svart gummi
- 85KAPITEL 4 Cykelmetaforen
- 88Havsbollen
- 88Respekt
- 92En kvinnlig pedagogik
- 93Om pedagogistor
- 95Intervju med Simona Bonilauri och Claudia Giudici
- 103KAPITEL 5 Den långa blicken på organisationen
- 104Det normala förskolelivet
- 105Viktiga val
- 107Förändringar
- 109Ett borgarråds röst
- 115KAPITEL 6 En etisk gemenskap
- 116Avdelningsmötet och ateljeristans relation med familjerna
- 118Offentlig kommunikation
- 119Flaskpost
- 120Val att försvara
- 122Händelser i staden
- 125Betydelsen av den allmänna opinionen i en demokrati
- 129KAPITEL 7 Miljön
- 131Hur tankar om miljön föds
- 132En viktig forskning
- 138Pedagogik och tekniker
- 139Ett miljömässigt metaprojekt
- 140Sensoriska upptäcktsfärder
- 141Platsers ekologi
- 143Uppkomsten av två inredningslinjer
- 145Mellan konst och pedagogik
- Arkitekturen är pedagogikens form.
- 148Vea Vecchi i samtal med Carla Rinaldi och Michele Zini
- 157Arkitektur och pedagogik Vea Vecchi i samtal med Paola Cavazzoni, Maddalena Tedeschi och Tullio Zini
- 169KAPITEL 8 Förundrans yrkesutövare
- 171Olika synvinklar
- 174Ekonomiska avtal
- 175Utbildning av ateljeristor
- 178Fysikaliska simuleringar
- 179Små gester av solidaritet
- 180Kreativitetens grammatik
- 183Dürers noshörning
- 185Att lära tillsammans
- 186Från programinriktat till projektinriktat arbetssätt
- 187Ett återspeglat fragment av världen
- 189Sammanfattande dokumentation
- 190Ögon och sinne
- 191Vistelsetid
- 193Behov av några brådskande reflektioner
- 194Att växa tillsammans
- 196Organisation av ateljén
- 197Gränser av ljus
- 200Ordinära märkvärdigheter
- 201Det synliga lyssnandet Vea Vecchi i samtal med Marina Mori, Evelina Reverberi och Laura Rubizzi
- 211KAPITEL 9 Synligt lyssnande
- 212Ett mångfaldigat utrymme
- 213Att passera en skiljelinje
- 215Arkivet
- 216En lärande grupp
- 217Observation som utvärdering
- 219En fotografisk blick
- 220Anteckningar
- 225Olika synvinklar
- 230Många sidor av samma motiv
- 231Uppskattning, överraskning och glädje
- 232Tränat samförstånd
- 234Tvivel
- 235Subjektivitet
- 237Nya dokumentationsstrukturer
- 239Barn som dokumentatörer
- 239Nya blickar
- 241Ett viktigt verk för staden
- 242Slutligen
- 242Det synliga lyssnandet Vea Vecchi i samtal med Isabella Meninno, Giovanni Piazza, Mirella Ruozzi, Simona Spaggiari och Barbara Quinti
- 259KAPITEL 10 Vi återtar vår vandring
- 260Visuell skrift
- 261Förändringar
- 262Accelererat förlopp
- 264Ateljé, utställningar, stad
- 271Uppläggningsstrategier för fortbildningskurser
- 272Utställningar som ett lackmustest
- 275KAPITEL 11 Loris Malaguzzis internationella centrum
- 278Bortom förskolekulturen
- 280Med blicken mot framtiden: en ny vandringsutställning
- 287Med blicken mot framtiden: den första ateljén på det internationella centret
- 295KAPITEL 12 Tre år senare
- 298Från 0 till 99 – parken för hundra språk Stadsateljéer
- 305Ateljén ”Från våg till våg” Den internationella studieveckan ”De hundra språken i dialog med den naturliga miljön”
- 311Loris Malaguzzis internationella centrum
- 313KAPITEL 13 Blå cikoriablommor
- 314Reskamrater
- 319Litteratur och lästips
Den är väl värd att läsa för den som söker utmaning i det för givet tagna i svensk förskola och skola.
Information
- Författare:
- Vea Vecchi
- Översättare:
- Anna Barsotti
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144081762
- Utgivningsår:
- 2014
- Artikelnummer:
- 36161-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 328