Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Barns hybrida lek i fritidshemmet

Skickas följande arbetsdag

Barns hybrida lek i fritidshemmet

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Det digitala samhället är här för att stanna och bidrar till förändrade villkor för barns lek och lärande. Lek i dag är ofta en hybrid praktik där digitala och fysiska element sammanflätas, vilket får konsekvenser för deltagande, identitetsskapande och lärande. Boken diskuterar undervisning i fritidshemmet och didaktiska val i relation till hybrida praktiker. Den erbjuder rika empiriska beskrivningar och teoretiska modeller som kan fungera som stöd i arbetet att utveckla ett kritiskt och ans...

Det digitala samhället är här för att stanna och bidrar till förändrade villkor för barns lek och lärande. Lek i dag är ofta en hybrid praktik där digitala och fysiska element sammanflätas, vilket får konsekvenser för deltagande, identitetsskapande och lärande. Boken diskuterar undervisning i fritidshemmet och didaktiska val i relation till hybrida praktiker. Den erbjuder rika empiriska beskrivningar och teoretiska modeller som kan fungera som stöd i arbetet att utveckla ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till digitala processer. Boken riktar sig till studenter på grundlärarutbildningen med inriktning fritidshem. Den är även lämplig som reflektions­underlag i arbetslag och som stöd för verksamma lärare som behöver ett vetenskapligt grundat underlag för att utveckla sin undervisningspraktik.

Författarpresentation 7

1 Inledning 9

Från lek till hybrid lek 15

Bokens upplägg 19

2 Meningsfull fritid i ett digitaliserat samhälle 21

Meningsfull fritid 23

Fritidshemslärares förhållningssätt till barns hybrida lekaktiviteter 24

Sammankopplat lärande 31

3 Fritidshemslärares undervisningsuppdrag 37

Den betydelsefulla fritidshemsläraren 38

Barnkonventionen 41

Läroplaner förändras över tid 42

Lärdesignsekvensmodellen (LDS) 45

4 Förändrade villkor för barns lek 57

Lekplatser 58

Lekkamrater 62

Lekaktiviteter 63

5 Barns lärande i hybrid lek 65

Barns vardagliga deltagande i digitala gemenskaper 66

Barn iscensätter deltagaridentiteter 72

Barn representerar kunskaper och färdigheter 75

6 Att närma sig barns perspektiv på deltagande i hybrid lek 79

Metoder för att studera barns lärande i lek i en hybrid verklighet  80

Metodologiska och etiska utmaningar med att utforska barns perspektiv 88

7 Att närma sig barns vardagliga deltagande i digitala gemenskaper …|i fritidshemmet 91

En empirisk modell för att tolka och förstå barns vardagliga deltagande i digitala gemenskaper 94

8 Att tolka och förstå barns lärande i hybrid lek 105

En teoretisk modell för att tolka och förstå barns hybrida lek 106

Den teoretiska modellen för att tolka och förstå barns lärande i hybrid lek appliceras 109

9 Hybrid lek i fritidshemmet – hinder och möjligheter 115

Att förhålla sig till hinder 117

Att förhålla sig till möjligheter 120

Sammanfattning 124

Avslutande reflektioner 125

Referenser 127

Register 139

Information

Författare:
Marina Wernholm
Illustratör:
Jonny Hallberg
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144164342
Utgivningsår:
2024
Artikelnummer:
45836-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
138

Författare

Marina Wernholm

Marina Wernholm är grundskollärare årskurs 1–7, specialpedagog och universitetslektor vid Linnéuniversitetet i Kalmar.

 ;

Det digitala samhället är här för att stanna och bidrar till förändrade villkor för barns lek och lärande. Lek i dag är ofta en hybrid praktik där digitala och fysiska element sammanflätas, vilket får konsekvenser för deltagande, identitetsskapande och lärande. Boken diskuterar undervisning i fritidshemmet och didaktiska val i relation till hybrida praktiker. Den erbjuder rika empiriska beskrivningar och teoretiska modeller som kan fungera som stöd i arbetet att utveckla ett kritiskt och an...

Det digitala samhället är här för att stanna och bidrar till förändrade villkor för barns lek och lärande. Lek i dag är ofta en hybrid praktik där digitala och fysiska element sammanflätas, vilket får konsekvenser för deltagande, identitetsskapande och lärande. Boken diskuterar undervisning i fritidshemmet och didaktiska val i relation till hybrida praktiker. Den erbjuder rika empiriska beskrivningar och teoretiska modeller som kan fungera som stöd i arbetet att utveckla ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till digitala processer. Boken riktar sig till studenter på grundlärarutbildningen med inriktning fritidshem. Den är även lämplig som reflektionsunderlag i arbetslag och som stöd för verksamma lärare som behöver ett vetenskapligt grundat underlag för att utveckla sin undervisningspraktik.

Information

Författare:
Marina Wernholm
Illustratör:
Jonny Hallberg
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144188089
Utgivningsår:
2024
Artikelnummer:
45836-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Marina Wernholm

Marina Wernholm är grundskollärare årskurs 1–7, specialpedagog och universitetslektor vid Linnéuniversitetet i Kalmar.

 ;