Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Etiskt ledarskap

Didaktik i förskola och skola
Skickas följande arbetsdag

Den moraliska dimensionen är alltid närvarande när man undervisar barn och elever, men den är ofta outtalad och hör till den tysta förtrogenhetskunskapen. Hur kan lärarens etiska ledarskap identifieras, verbaliseras och utvecklas? I Etiskt ledarskap – didaktik i förskola och skola synliggörs det komplexa och många gånger svårfångade etiska området. Författaren beskriver och diskuterar hur ett etiskt ledarskap kan utvecklas i undervisningen med hjälp av det didaktiska verktyget Didetik. Boken ...

Den moraliska dimensionen är alltid närvarande när man undervisar barn och elever, men den är ofta outtalad och hör till den tysta förtrogenhetskunskapen. Hur kan lärarens etiska ledarskap identifieras, verbaliseras och utvecklas? I Etiskt ledarskap – didaktik i förskola och skola synliggörs det komplexa och många gånger svårfångade etiska området. Författaren beskriver och diskuterar hur ett etiskt ledarskap kan utvecklas i undervisningen med hjälp av det didaktiska verktyget Didetik. Boken vänder sig främst till studenter som läser till förskollärare, grundlärare eller ämneslärare och kan även fungera som ett diskussionsunderlag för verksamma lärare.

    • Förord
      • 1
        9
        Introduktion
      • 2
        13
        Centrala begrepp
        • 14
          Ledarskap
        • 15
          Självkännedom
        • 16
          Människosyn och kunskapssyn
        • 17
          Exempel på frågor man kan ställa sig angående människosyn
        • 18
          Exempel på frågor man kan ställa sig angående kunskapssyn
        • 20
          Etik
        • 20
          Begrepp
        • 24
          Etiska modeller
        • 27
          Etiska koder
        • 28
          Didaktik
        • 30
          Ett etiskt ledarskap genom didaktiken
        • 32
          Studenterna som exemplifierar det etiska ledarskapet
      • 3
        35
        Planering
        • 36
          Didaktikens första fas
        • 37
          Etiken i didaktiken
        • 39
          Lärande, relationer och känslor är sammanvävda
        • 40
          Samtalets betydelse
        • 41
          Lärandet kan motverka fördomar och rädsla samt öka förståelsen för andra människor
        • 41
          Kunskap om barnen
        • 42
          Förklaringar för att stärka förståelse
        • 43
          Val av ämne/kunskapsinnehåll/förmågor som ska utvecklas i det etiska ledarskapet
        • 44
          Egna erfarenheter används för barnets bästa
        • 44
          Tidigare erfarenheter som hinder
        • 45
          Tidigare erfarenheter som tillgång
        • 46
          Inkludera varje barn
        • 47
          Delaktighet
        • 48
          Möta barnen på deras nivå
        • 49
          Utmaningar med delaktigheten
        • 50
          Auktoritet genom en atmosfär av glädje, respekt och trygghet
        • 51
          Positiv atmosfär av glädje
        • 52
          Positiv atmosfär av respekt
        • 52
          Positiv atmosfär av trygghet
        • 54
          Konflikthantering mellan barn
        • 55
          Konflikthantering mellan lärare och barn
        • 56
          Undervisningens innehåll
      • 4
        63
        Genomförande
        • 64
          Didaktikens andra fas
        • 66
          Mångtydighet som kräver ett förhållningssätt till ansvaret
        • 72
          Yttre faktorer hindrar
        • 74
          Studenters villkor under VFU (verksamhetsförlagd utbildning)
      • 5
        79
        Utvärdering
        • 80
          Didaktikens tredje fas
        • 81
          Utveckling när teori och praktik möts i reflektionen
      • 6
        87
        
Att utveckla ett etiskt ledarskap
        • 88
          Att ta det yrkesetiska ansvaret
        • 88
          Livslångt lärande
        • 90
          Reflektion
        • 92
          Distans
        • 93
          Självreflektion
        • 94
          Medveten reflektion
        • 97
          Omdöme
        • 99
          Dygdetik, att fungera som förebild
      • 7
        103
        Att vara professionell
        • 104
          Professionellt ansvar
        • 105
          Didetik
        • 107
          Yrkesetiska innebörder som etisk kod
      • 8
        109
        
Planering med hjälp av Didetik – fem konkreta exempel
        • 110
          Att lära om träd i förskolan
        • 112
          Spela sällskapsspel på fritidshemmet
        • 114
          Tiokamrater i årskurs 1
        • 116
          Engelsk text i årskurs 5
        • 118
          Ordklasser i årskurs 8
        • 120
          Avslutning
    • 121
      Referenser
    • 125
      Sakregister

Information

Författare:
Marita Cronqvist
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144125268
Utgivningsår:
2018
Artikelnummer:
39893-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
128

Författare

Marita Cronqvist

Marita Cronqvist är fil.dr i pedagogiskt arbete och verksam vid Högskolan i Borås på sektionen för pedagogisk utveckling och forskning. Forskningsi...

 ;