
Etiskt ledarskap
Didaktik i förskola och skola
Skickas följande arbetsdag
Hitta produkten hos våra återförsäljare som levererar utanför Sverige
- 19Introduktion
- 213Centrala begrepp
- 14Ledarskap
- 15Självkännedom
- 16Människosyn och kunskapssyn
- 17Exempel på frågor man kan ställa sig angående människosyn
- 18Exempel på frågor man kan ställa sig angående kunskapssyn
- 20Etik
- 20Begrepp
- 24Etiska modeller
- 27Etiska koder
- 28Didaktik
- 30Ett etiskt ledarskap genom didaktiken
- 32Studenterna som exemplifierar det etiska ledarskapet
- 335Planering
- 36Didaktikens första fas
- 37Etiken i didaktiken
- 39Lärande, relationer och känslor är sammanvävda
- 40Samtalets betydelse
- 41Lärandet kan motverka fördomar och rädsla samt öka förståelsen för andra människor
- 41Kunskap om barnen
- 42Förklaringar för att stärka förståelse
- 43Val av ämne/kunskapsinnehåll/förmågor som ska utvecklas i det etiska ledarskapet
- 44Egna erfarenheter används för barnets bästa
- 44Tidigare erfarenheter som hinder
- 45Tidigare erfarenheter som tillgång
- 46Inkludera varje barn
- 47Delaktighet
- 48Möta barnen på deras nivå
- 49Utmaningar med delaktigheten
- 50Auktoritet genom en atmosfär av glädje, respekt och trygghet
- 51Positiv atmosfär av glädje
- 52Positiv atmosfär av respekt
- 52Positiv atmosfär av trygghet
- 54Konflikthantering mellan barn
- 55Konflikthantering mellan lärare och barn
- 56Undervisningens innehåll
- 463Genomförande
- 64Didaktikens andra fas
- 66Mångtydighet som kräver ett förhållningssätt till ansvaret
- 72Yttre faktorer hindrar
- 74Studenters villkor under VFU (verksamhetsförlagd utbildning)
- 579Utvärdering
- 80Didaktikens tredje fas
- 81Utveckling när teori och praktik möts i reflektionen
- 687Att utveckla ett etiskt ledarskap
- 88Att ta det yrkesetiska ansvaret
- 88Livslångt lärande
- 90Reflektion
- 92Distans
- 93Självreflektion
- 94Medveten reflektion
- 97Omdöme
- 99Dygdetik, att fungera som förebild
- 7103Att vara professionell
- 104Professionellt ansvar
- 105Didetik
- 107Yrkesetiska innebörder som etisk kod
- 8109Planering med hjälp av Didetik – fem konkreta exempel
- 110Att lära om träd i förskolan
- 112Spela sällskapsspel på fritidshemmet
- 114Tiokamrater i årskurs 1
- 116Engelsk text i årskurs 5
- 118Ordklasser i årskurs 8
- 120Avslutning
- 121Referenser
- 125Sakregister
Information
- Författare:
- Marita Cronqvist
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144125268
- Utgivningsår:
- 2018
- Artikelnummer:
- 39893-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 128