Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Att följa lärande

- formativ bedömning i praktiken
Skickas följande arbetsdag

Dylan Wiliam är fil.dr, lärare och konsult och arbetar med verksamma lärare i Nordamerika, Storbritannien och många andra länder för att utveckla effektiv, evidensbaserad formativ bedömning. Att följa lärande Formativ bedömning i praktiken Skolprestationer och utbildning har blivit allt viktigare för att människor ska kunna växa, frodas och delta aktivt i dagens samhälle. I denna andra upplaga av Att följa lärande: formativ bedömning i praktiken, stärker Dylan Wiliam med ny evidens den...

Dylan Wiliam är fil.dr, lärare och konsult och arbetar med verksamma lärare i Nordamerika, Storbritannien och många andra länder för att utveckla effektiv, evidensbaserad formativ bedömning. Att följa lärande Formativ bedömning i praktiken Skolprestationer och utbildning har blivit allt viktigare för att människor ska kunna växa, frodas och delta aktivt i dagens samhälle. I denna andra upplaga av Att följa lärande: formativ bedömning i praktiken, stärker Dylan Wiliam med ny evidens den formativa bedömningens verkningskraft på elevprestationer. Belägg från hela världen visar att formativ bedömning i klassrummet inte endast fungerar, utan att metoden kan användas i vanliga klassrum utan extra resurser. I den nya upplagan av Att följa lärande: formativ bedömning i praktiken har de praktiska tipsen utökats för att visa hur den formativa bedömningen kan tillämpas vid katederundervisning och föreläsningar. Den innehåller också en djupare diskussion kring forskningen om hur vi människor lär, om hur minnet fungerar och om neurovetenskapens roll i lärarutbildningen. I kapitel 1 förklarar författaren att den avgörande och enskilt viktigaste faktorn i utbildningssystemet är lärarkvalitet, och hans grundläggande argument är att vi måste hjälpa de lärare som redan tjänstgör i våra skolor att bli bättre. I kapitel 2 sammanfattas forskningen om formativ bedömning och ett nytt ramverk presenteras för hur de formativa tekniker som anges i boken passar ihop. I kapitel 3–7 avhandlas i tur och ordning de fem nyckelstrategierna inom formativ bedömning, som går ut på att • klargöra, delge och skapa förståelse för lärandemål och framsteg • åstadkomma effektiva klassrumsdiskussioner, aktiviteter och inlämningsuppgifter • ge feedback som för lärandet framåt • aktivera eleverna till att bli läranderesurser för varandra • äga sitt eget lärande. Att följa lärande: formativ bedömning i praktiken vänder sig till blivande och verksamma lärare i grund- och gymnasieskolan, lärare i högre utbildning samt till skolledare, skolpolitiker, föräldrar och andra med intresse för området. Andra upplagan

    • 7
      Tack
    • 9
      Förord till den första svenska upplagan
    • 13
      Förord till den andra svenska upplagan
    • 17
      Om författaren
    • 19
      Inledning
      • 1
        23
        Varför skolprestationer är av betydelse
        • 23
          Skolprestationer blir allt viktigare
        • 27
          Svårigheter med att höja elevprestationer
        • 35
          Tre generationer forskning om effektivitet i skolan
        • 37
          Effekten av lärarkvalitet
        • 42
          Hur kan vi öka lärarkvaliteten?
        • 47
          Sammanfattning
      • 2
        49
        Argument för formativ bedömning
        • 50
          Vikten av kompetensutveckling
        • 59
          Ursprunget till formativ bedömning
        • 64
          Definitioner av formativ bedömning
        • 78
          Strategier för formativ bedömning
        • 79
          Bedömning: bron mellan undervisning och lärande
        • 83
          Sammanfattning
      • 3
        85
        Klargöra, delge och skapa förståelse för lärandemål och kriterier för framgång
        • 85
          Betydelsen av lärandemål
        • 90
          När lärandemål ska användas
        • 96
          Konstruera lärandemål och kriterier för framgång
        • 101
          För och emot matriser
        • 104
          Praktiska tekniker
        • 112
          Sammanfattning
      • 4
        113
        Ta fram belägg för elevernas lärande
        • 114
          Att ta reda på vad eleverna vet
        • 121
          Praktiska tekniker
        • 155
          Sammanfattning
      • 5
        157
        Ge återkoppling som för lärandet framåt
        • 157
          Kvaliteten på återkoppling
        • 167
          Hur elever reagerar på återkoppling
        • 173
          Hur minnet fungerar
        • 176
          Återkoppling som recept för framtida åtgärder
        • 180
          Praktiska tekniker
        • 190
          Sammanfattning
      • 6
        191
        Aktivera eleverna som läranderesurser för varandra
        • 192
          Effektivt kooperativt lärande
        • 196
          Praktiska tekniker
        • 204
          Sammanfattning
      • 7
        207
        Aktivera elever som ägare av sitt eget lärande
        • 208
          Självbedömning för elever
        • 209
          Självtester
        • 212
          Självreglerat lärande
        • 220
          Praktiska tekniker
        • 225
          Sammanfattning
    • 227
      Epilog
    • 231
      Bilaga: Lista med tekniker
    • 235
      Referenser
    • 257
      Register

Information

Författare:
Dylan Wiliam
Översättare:
Birgitta Önnerfält
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144124957
Utgivningsår:
2013
Revisionsår:
2019
Artikelnummer:
36420-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
264

Författare

Dylan Wiliam

Dylan Wiliam är professor emeritus i pedagogisk bedömning vid University College i London. Efter att ha undervisat på olika skolor i London i sju å...

 ;