
Att följa lärande
- formativ bedömning i praktiken
Skickas följande arbetsdag
Hitta produkten hos våra återförsäljare som levererar utanför Sverige
- 7Tack
- 9Förord till den första svenska upplagan
- 13Förord till den andra svenska upplagan
- 17Om författaren
- 19Inledning
- 123Varför skolprestationer är av betydelse
- 23Skolprestationer blir allt viktigare
- 27Svårigheter med att höja elevprestationer
- 35Tre generationer forskning om effektivitet i skolan
- 37Effekten av lärarkvalitet
- 42Hur kan vi öka lärarkvaliteten?
- 47Sammanfattning
- 249Argument för formativ bedömning
- 50Vikten av kompetensutveckling
- 59Ursprunget till formativ bedömning
- 64Definitioner av formativ bedömning
- 78Strategier för formativ bedömning
- 79Bedömning: bron mellan undervisning och lärande
- 83Sammanfattning
- 385Klargöra, delge och skapa förståelse för lärandemål och kriterier för framgång
- 85Betydelsen av lärandemål
- 90När lärandemål ska användas
- 96Konstruera lärandemål och kriterier för framgång
- 101För och emot matriser
- 104Praktiska tekniker
- 112Sammanfattning
- 4113Ta fram belägg för elevernas lärande
- 114Att ta reda på vad eleverna vet
- 121Praktiska tekniker
- 155Sammanfattning
- 5157Ge återkoppling som för lärandet framåt
- 157Kvaliteten på återkoppling
- 167Hur elever reagerar på återkoppling
- 173Hur minnet fungerar
- 176Återkoppling som recept för framtida åtgärder
- 180Praktiska tekniker
- 190Sammanfattning
- 6191Aktivera eleverna som läranderesurser för varandra
- 192Effektivt kooperativt lärande
- 196Praktiska tekniker
- 204Sammanfattning
- 7207Aktivera elever som ägare av sitt eget lärande
- 208Självbedömning för elever
- 209Självtester
- 212Självreglerat lärande
- 220Praktiska tekniker
- 225Sammanfattning
- 227Epilog
- 231Bilaga: Lista med tekniker
- 235Referenser
- 257Register
Information
- Författare:
- Dylan Wiliam
- Översättare:
- Birgitta Önnerfält
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144124957
- Utgivningsår:
- 2013
- Revisionsår:
- 2019
- Artikelnummer:
- 36420-02
- Upplaga:
- Andra
- Sidantal:
- 264