Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Kompetens
- 7Förord till den svenska upplagan
- 11Förord
- 15KAPITEL 1 Inledning
- DEL I VAD ÄR KOMPETENS?
- 19KAPITEL 2 Vad är det som skola och utbildningar ska åstadkomma
- 19De traditionella kategorierna
- 19Bildningsbegreppet
- 21Kvalificering och kvalifikationer
- 24Kompetensbegreppets genombrott
- 27Den aktuella situationen
- 31De många kompetensdefinitionerna
- 35KAPITEL 3 Det speciella med kompetensbegreppet
- 35Från definitioner till innehållsbestämning
- 36På alla nivåer och i alla kontexter
- 37Handlar om vad vi kan
- 38Dispositioner och potentialer
- 39Situations- och handlingsrelaterade
- 40Kunskaper, färdigheter och attityder
- 41Bedömningar och beslutsfattande
- 42Psykologiskt helhetsbetonade
- 43Strukturell förståelse och överblick
- 44Socialitet och samarbetsförmåga
- 45Självständighet, självinsikt och självförtroende
- 46En personlig profil
- 49KAPITEL 4 Det utvidgade kompetensbegreppet
- 49Några ofta förbisedda kompetenselement
- 50Kreativitet
- 51Fantasi
- 52Kombinationsförmåga
- 53Flexibilitet
- 53Empati
- 55Intuition
- 56Kritiskt perspektiv
- 57Motståndspotential
- 58Det kreativa, det kvinnliga och det kritiska
- 59Kompetensblomman
- 62Ytterligare en kompetensdefinition
- 63KAPITEL 5 Olika typer av kompetenser
- 63Kompetenselement och kompetenstyper
- 64Användningskategorier
- 65Innehållskategorier
- 68Fackkompetenser
- 72Realkompetenser
- DEL II KOMPETENSUTVECKLING
- 77KAPITEL 6 Kompetenser utvecklas genom lärande
- 77Kompetensutveckling som kvalificerat lärande
- 77Lärandets och kompetensernas dimensioner
- 81Lärandetyper
- 84Lärandehinder
- 86Lärandemässiga förutsättningar för kompetensutveckling
- 89KAPITEL 7 Kompetensformeln
- 89Kompetensutvecklingens nyckelbegrepp
- 90Engagemang
- 91Praktik eller problem
- 96Reflexion
- 98En formel i två versioner
- 101KAPITEL 8 Kompetensutveckling i olika livsåldrar och sammanhang
- 101Olika nivåer och kontexter
- 101Kompetensutveckling i förskoleåldern
- 104Kompetensutveckling bland stora barn
- 108Kompetensutveckling i ungdomsåren
- 113Kompetensutveckling i vuxenåldern
- 115Kompetensutveckling i mogen vuxenålder
- 116Kompetensutveckling för utsatta grupper
- DEL III MÄTNING AV KOMPETENSER
- 121KAPITEL 9 Kompetenser kan inte mätas
- 121Intresset för kompetensmätningar
- 122Den grundläggande omöjligheten
- 123Några ytterligare grundläggande problem
- 125KAPITEL 10 Mätning av delkompetenser och kompetenselement
- 125Tester som kompetensmätning
- 127Tentamina, betyg och fackmässiga bedömningar
- 128Samtal som ram för kompetensbedömningar
- 129Indikatorer
- 130Vad kan mätningarna användas till
- 133KAPITEL 11 Avrundning om kompetensbegreppet
- 133Vad kan kompetensbegreppet användas till
- 136Vad kan kompetensbegreppet inte användas till
- 137På väg mot ett kompetenssamhälle
- 141Referenser
- 153Person- och sakregister
Information
- Författare:
- Knud Illeris
- Översättare:
- Sven-Erik Torhell
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144079127
- Utgivningsår:
- 2012
- Artikelnummer:
- 35947-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 160