Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Kompetens

vad, varför och hur
Skickas följande arbetsdag

Vad är kompetens? Kompetens är ett viktigt begrepp inom både utbildning och arbetsliv. I den här boken finns en grundlig och klargörande genomgång av vad som kan ingå, både traditionella kategorier och sådana som kommer från ett utvidgat kompetensbegrepp. Varför är användningen av kompetensbegreppet så utbredd? Därför att det mycket bättre än kunskap, kvalifikationer och utbildning lyfter fram det som liv och arbete i det moderna samhället fordrar. Hur utvecklas kompetens? Det handlar inte om...

Vad är kompetens? Kompetens är ett viktigt begrepp inom både utbildning och arbetsliv. I den här boken finns en grundlig och klargörande genomgång av vad som kan ingå, både traditionella kategorier och sådana som kommer från ett utvidgat kompetensbegrepp. Varför är användningen av kompetensbegreppet så utbredd? Därför att det mycket bättre än kunskap, kvalifikationer och utbildning lyfter fram det som liv och arbete i det moderna samhället fordrar. Hur utvecklas kompetens? Det handlar inte om en viss metod. Författaren presenterar de centrala element som gör kompetensutveckling möjlig. Kompetens. Vad, varför, hur? är en nödvändig bok för alla som arbetar inom skola, utbildning och organisationsutveckling.

      • 7
        Förord till den svenska upplagan
      • 11
        Förord
      • 15
        KAPITEL 1 Inledning
  • DEL I VAD ÄR KOMPETENS?
      • 19
        KAPITEL 2 Vad är det som skola och utbildningar ska åstadkomma
        • 19
          De traditionella kategorierna
        • 19
          Bildningsbegreppet
        • 21
          Kvalificering och kvalifikationer
        • 24
          Kompetensbegreppets genombrott
        • 27
          Den aktuella situationen
        • 31
          De många kompetensdefinitionerna
      • 35
        KAPITEL 3 Det speciella med kompetens­begreppet
        • 35
          Från definitioner till innehållsbestämning
        • 36
          På alla nivåer och i alla kontexter
        • 37
          Handlar om vad vi kan
        • 38
          Dispositioner och potentialer
        • 39
          Situations- och handlingsrelaterade
        • 40
          Kunskaper, färdigheter och attityder
        • 41
          Bedömningar och beslutsfattande
        • 42
          Psykologiskt helhetsbetonade
        • 43
          Strukturell förståelse och överblick
        • 44
          Socialitet och samarbetsförmåga
        • 45
          Självständighet, självinsikt och självförtroende
        • 46
          En personlig profil
      • 49
        KAPITEL 4 Det utvidgade kompetensbegreppet
        • 49
          Några ofta förbisedda kompetenselement
        • 50
          Kreativitet
        • 51
          Fantasi
        • 52
          Kombinationsförmåga
        • 53
          Flexibilitet
        • 53
          Empati
        • 55
          Intuition
        • 56
          Kritiskt perspektiv
        • 57
          Motståndspotential
        • 58
          Det kreativa, det kvinnliga och det kritiska
        • 59
          Kompetensblomman
        • 62
          Ytterligare en kompetensdefinition
      • 63
        KAPITEL 5 Olika typer av kompetenser
        • 63
          Kompetenselement och kompetenstyper
        • 64
          Användningskategorier
        • 65
          Innehållskategorier
        • 68
          Fackkompetenser
        • 72
          Realkompetenser
  • DEL II KOMPETENSUTVECKLING
      • 77
        KAPITEL 6 Kompetenser utvecklas genom lärande
        • 77
          Kompetensutveckling som kvalificerat lärande
        • 77
          Lärandets och kompetensernas dimensioner
        • 81
          Lärandetyper
        • 84
          Lärandehinder
        • 86
          Lärandemässiga förutsättningar för kompetensutveckling
      • 89
        KAPITEL 7 Kompetensformeln
        • 89
          Kompetensutvecklingens nyckelbegrepp
        • 90
          Engagemang
        • 91
          Praktik eller problem
        • 96
          Reflexion
        • 98
          En formel i två versioner
      • 101
        KAPITEL 8 Kompetensutveckling i olika livsåldrar och sammanhang
        • 101
          Olika nivåer och kontexter
        • 101
          Kompetensutveckling i förskoleåldern
        • 104
          Kompetensutveckling bland stora barn
        • 108
          Kompetensutveckling i ungdomsåren
        • 113
          Kompetensutveckling i vuxenåldern
        • 115
          Kompetensutveckling i mogen vuxenålder
        • 116
          Kompetensutveckling för utsatta grupper
  • DEL III MÄTNING AV KOMPETENSER
      • 121
        KAPITEL 9 Kompetenser kan inte mätas
        • 121
          Intresset för kompetensmätningar
        • 122
          Den grundläggande omöjligheten
        • 123
          Några ytterligare grundläggande problem
      • 125
        KAPITEL 10 Mätning av delkompetenser och kompetenselement
        • 125
          Tester som kompetensmätning
        • 127
          Tentamina, betyg och fackmässiga bedömningar
        • 128
          Samtal som ram för kompetensbedömningar
        • 129
          Indikatorer
        • 130
          Vad kan mätningarna användas till
      • 133
        KAPITEL 11 Avrundning om kompetensbegreppet
        • 133
          Vad kan kompetensbegreppet användas till
        • 136
          Vad kan kompetensbegreppet inte användas till
        • 137
          På väg mot ett kompetenssamhälle
      • 141
        Referenser
      • 153
        Person- och sakregister

Information

Författare:
Knud Illeris
Översättare:
Sven-Erik Torhell
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144079127
Utgivningsår:
2012
Artikelnummer:
35947-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
160

Författare

Knud Illeris

Knud Illeris är internationellt känd som en nyskapande kraft inom läroforskning. Han är professor i livslångt lärande på Learning Lab Denmark vid D...

 ;