Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Variationsteori

- för bättre undervisning och lärande
Skickas följande arbetsdag

”Du kan inte veta vad något är utan att veta vad det inte är.” Denna motsägelsefulla sentens exemplifierar och fångar på ett bra sätt grundtanken bakom variationsteori. Du kan inte förstå decimalsystemet utan att ha stött på siffersystem baserade på andra grundvalar, och du kan inte förstå vad linjära ekvationer är utan att ha stött på andra sorters ekvationer. Variationsteorin, de perspektiv den utgår ifrån, hur den tillämpas i hundratals fall och vilka resultaten blir presenteras i den här...

”Du kan inte veta vad något är utan att veta vad det inte är.” Denna motsägelsefulla sentens exemplifierar och fångar på ett bra sätt grundtanken bakom variationsteori. Du kan inte förstå decimalsystemet utan att ha stött på siffersystem baserade på andra grundvalar, och du kan inte förstå vad linjära ekvationer är utan att ha stött på andra sorters ekvationer. Variationsteorin, de perspektiv den utgår ifrån, hur den tillämpas i hundratals fall och vilka resultaten blir presenteras i den här boken med hjälp av en mängd illustrerande och autentiska klassrumsexempel. Där nämns även andra teorier om lärande, men endast i syfte att visa på likheter med och skillnader mot variationsteorin på praktisk nivå. Syftet är att hjälpa lärare förstå hur variationsteorin kan användas i det praktiska arbetet. Variationsteori – för bättre undervisning och lärande vänder sig till lärare och forskare i pedagogik som är intresserade av att förbättra undervisningen och lärandet i klassrummet. Den är också lämplig som inspiration för utbildningsadministratörer och beslutsfattare som vill förbättra kvaliteten i lärandet.

      • 7
        Förord
      • 9
        Författarens förord
      • 13
        Tack
      • 15
        KAPITEL 1 Från variationsteori till learning study
        • 15
          Lärandeteorier på tre nivåer
        • 22
          Betydelsen av innehåll i lärandet
        • 26
          Variationsteorin
        • 27
          Medvetandets struktur
        • 28
          Att överbrygga den naturliga attityden
        • 29
          ”Sätt att erfara” och ”relevansstruktur”
        • 33
          Lärandeobjektets externa horisont
        • 34
          Lärandeobjektet
        • 39
          Lärande är en funktion av urskiljning och urskiljning är en funktion av variation
        • 41
          Variationsteorin i praktiken – hur learning study har utvecklats i Hongkong
        • 44
          Effekterna av learning study i Hongkong
        • 44
          Vad eleverna lär sig
        • 45
          Lärarfortbildning
        • 49
          Avslutning
      • 51
        KAPITEL 2 Lärandeobjektet
        • 51
          Skillnaden mellan lärandemål och lärandeobjekt
        • 54
          Lärandeobjektets externa horisonter
        • 58
          Ett lärandeobjekts två aspekter
        • 62
          Direkta och indirekta lärandeobjekt
        • 63
          Lärandeobjektets dynamiska natur
        • 69
          Lärandeobjektets interna horisonter
        • 69
          Delarna och helheten av ett lärandeobjekt
        • 73
          Förhållandet mellan en aspekt och helheten och mellan olika aspekter
        • 76
          Vikten av simultant urskiljande
        • 77
          Sammanfattning
      • 79
        KAPITEL 3 Kritiska drag och kritiska aspekter
        • 79
          Inledning
        • 80
          Skillnaden mellan kritiska drag och kritiska aspekter
        • 80
          Vikten av att identifiera kritiska drag
        • 1
          80
          För att göra det lättare för lärarna att förstå lärandeobjektet
        • 2
          83
          För att hjälpa lärare att hantera elevers individuella olikheter
        • 85
          Identifiera de kritiska dragen hos ett lärandeobjekt
        • 1
          86
          Granska läroböckerna och utbyta erfarenheter lärare emellan
        • 2
          89
          Att upptäcka kritiska drag genom elevernas sätt att se
        • 99
          Slutsats
      • 101
        KAPITEL 4 Att använda variationsmönster
        • 101
          Inledning
        • 102
          Variation och lärande
        • 104
          Olika sorters medvetenhet skapade genom variationsmönster
        • 104
          Kontrast
        • 110
          Separation
        • 113
          Generalisering
        • 117
          Fusion
        • 122
          Eleven måste erfara variation
        • 124
          Sammanfattning
      • 127
        KAPITEL 5 Använda variationsteorin som vägledande princip i undervisningen
        • 127
          Inledning
        • 128
          Variationsteorin och allmänt vedertagna undervisningsprinciper
        • 1
          129
          Lärare måste identifiera och arbeta med de före­ställningar och förkun-skaper som eleverna har med sig
        • 2
          130
          Lärare måste ibland gå på djupet i sin ämnes­under­visning och presentera många exempel kring ett och samma koncept samt bygga en stabil grund i form av faktakunskaper
        • 3
          131
          Undervisning av metakognitiva färdigheter måste integreras i lärogången inom flera olika ämnesområden
        • 133
          Hur variationsteorin gör vanliga undervisningsstrategier mer effektiva
        • 134
          Förhållandet mellan variationsteorin och ämnesspecifika undervisningsstrategier
        • 141
          Variationsteorin och motivation för lärande
        • 147
          Variationsteorin och att utveckla en attityd
        • 157
          Variationsteorin som vetenskaplig bas för undervisningskonsten
        • 158
          Förhållandet mellan undervisning som konst och vetenskap
        • 160
          Konsten att utforma undervisningsaktiviteter
        • 173
          Sammanfattning
      • 175
        KAPITEL 6 Använda variationsteorin som ramverk för lektionsanalys
        • 176
          Använda variationsteorin som pedagogisk princip för lektionsanalys och förbättrad undervisning
        • 176
          Analys av den inledande lektionen i en learning study
        • 176
          Beskrivning av lektionen
        • 182
          Analys av lektionen
        • 184
          Analys av aktiviteterna på lektionen
        • 191
          Vad eleverna lärde sig
        • 196
          Förslag för ytterligare förbättringar
        • 203
          Analysera en lektion
        • 203
          Beskrivning av lektionen
        • 208
          Intervjuer före och efter lektionen
        • 215
          Lektionsanalys
        • 223
          Andra exempel på lektionsanalys med hjälp av variationsteorin
        • 1
          223
          En lektion i naturkunskap: metallers reaktion tillsammans med utspädda syror
        • 2
          225
          En lektion i matematik: bråk
        • 226
          Slutsats
      • 229
        KAPITEL 7 Variationsteorins utveckling – reflektioner och vägen vidare
        • 229
          Variationsteorins effekt på undervisning och lärande
        • 1
          229
          Synen på lärande
        • 2
          230
          Lärarens roll
        • 3
          230
          Åsikter om hur individuella skillnader mellan eleverna ska bemötas
        • 4
          232
          Att fokusera på varenda lektion – learning study
        • 233
          Några reflektioner om den framtida utvecklingen för learning study och variationsteorin
        • 1
          234
          Vi behöver testa variationsteorin praktiskt
        • 2
          234
          Bredare och Mer intensiv tillämpning av alla delar av variationsteorin
        • 3
          237
          Vi behöver klargöra släktskapet mellan variationsteorin och andra teorier för lärande
        • 4
          238
          Variationsteorin och att utveckla beredskapen för framtida utmaningar
        • 5
          249
          Hjälpa till att lösa problem relaterade till lärarens språkbruk
        • 253
          Sammanfattning
      • 257
        Referenser
      • 263
        Om författaren

Otvivelaktigt representerar den variationsteori som här ges en bred och djupgripande presentation ett kvalitativt språng inom pedagogiken. Inte minst visas det i den mängd illustrerande, konkreta, autentiska och öppet reflekterade exempel på hur den kan tillämpas och utvecklas i klassrumssituationer som läsaren här generöst får tillgång till.

Information

Författare:
Mun Ling LO
Översättare:
Ingmar Johansson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144090498
Utgivningsår:
2014
Artikelnummer:
37374-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
264

Författare

Mun Ling LO

Professor LO Mun Ling är Adjunct Professor på Department of Curriculum and Instruction, och biträdande chef för Centre for Learning Study på Hong K...

 ;