Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Variationsteori
- 7Förord
- 9Författarens förord
- 13Tack
- 15KAPITEL 1 Från variationsteori till learning study
- 15Lärandeteorier på tre nivåer
- 22Betydelsen av innehåll i lärandet
- 26Variationsteorin
- 27Medvetandets struktur
- 28Att överbrygga den naturliga attityden
- 29”Sätt att erfara” och ”relevansstruktur”
- 33Lärandeobjektets externa horisont
- 34Lärandeobjektet
- 39Lärande är en funktion av urskiljning och urskiljning är en funktion av variation
- 41Variationsteorin i praktiken – hur learning study har utvecklats i Hongkong
- 44Effekterna av learning study i Hongkong
- 44Vad eleverna lär sig
- 45Lärarfortbildning
- 49Avslutning
- 51KAPITEL 2 Lärandeobjektet
- 51Skillnaden mellan lärandemål och lärandeobjekt
- 54Lärandeobjektets externa horisonter
- 58Ett lärandeobjekts två aspekter
- 62Direkta och indirekta lärandeobjekt
- 63Lärandeobjektets dynamiska natur
- 69Lärandeobjektets interna horisonter
- 69Delarna och helheten av ett lärandeobjekt
- 73Förhållandet mellan en aspekt och helheten och mellan olika aspekter
- 76Vikten av simultant urskiljande
- 77Sammanfattning
- 79KAPITEL 3 Kritiska drag och kritiska aspekter
- 79Inledning
- 80Skillnaden mellan kritiska drag och kritiska aspekter
- 80Vikten av att identifiera kritiska drag
- 180För att göra det lättare för lärarna att förstå lärandeobjektet
- 283För att hjälpa lärare att hantera elevers individuella olikheter
- 85Identifiera de kritiska dragen hos ett lärandeobjekt
- 186Granska läroböckerna och utbyta erfarenheter lärare emellan
- 289Att upptäcka kritiska drag genom elevernas sätt att se
- 99Slutsats
- 101KAPITEL 4 Att använda variationsmönster
- 101Inledning
- 102Variation och lärande
- 104Olika sorters medvetenhet skapade genom variationsmönster
- 104Kontrast
- 110Separation
- 113Generalisering
- 117Fusion
- 122Eleven måste erfara variation
- 124Sammanfattning
- 127KAPITEL 5 Använda variationsteorin som vägledande princip i undervisningen
- 127Inledning
- 128Variationsteorin och allmänt vedertagna undervisningsprinciper
- 1129Lärare måste identifiera och arbeta med de föreställningar och förkun-skaper som eleverna har med sig
- 2130Lärare måste ibland gå på djupet i sin ämnesundervisning och presentera många exempel kring ett och samma koncept samt bygga en stabil grund i form av faktakunskaper
- 3131Undervisning av metakognitiva färdigheter måste integreras i lärogången inom flera olika ämnesområden
- 133Hur variationsteorin gör vanliga undervisningsstrategier mer effektiva
- 134Förhållandet mellan variationsteorin och ämnesspecifika undervisningsstrategier
- 141Variationsteorin och motivation för lärande
- 147Variationsteorin och att utveckla en attityd
- 157Variationsteorin som vetenskaplig bas för undervisningskonsten
- 158Förhållandet mellan undervisning som konst och vetenskap
- 160Konsten att utforma undervisningsaktiviteter
- 173Sammanfattning
- 175KAPITEL 6 Använda variationsteorin som ramverk för lektionsanalys
- 176Använda variationsteorin som pedagogisk princip för lektionsanalys och förbättrad undervisning
- 176Analys av den inledande lektionen i en learning study
- 176Beskrivning av lektionen
- 182Analys av lektionen
- 184Analys av aktiviteterna på lektionen
- 191Vad eleverna lärde sig
- 196Förslag för ytterligare förbättringar
- 203Analysera en lektion
- 203Beskrivning av lektionen
- 208Intervjuer före och efter lektionen
- 215Lektionsanalys
- 223Andra exempel på lektionsanalys med hjälp av variationsteorin
- 1223En lektion i naturkunskap: metallers reaktion tillsammans med utspädda syror
- 2225En lektion i matematik: bråk
- 226Slutsats
- 229KAPITEL 7 Variationsteorins utveckling – reflektioner och vägen vidare
- 229Variationsteorins effekt på undervisning och lärande
- 1229Synen på lärande
- 2230Lärarens roll
- 3230Åsikter om hur individuella skillnader mellan eleverna ska bemötas
- 4232Att fokusera på varenda lektion – learning study
- 233Några reflektioner om den framtida utvecklingen för learning study och variationsteorin
- 1234Vi behöver testa variationsteorin praktiskt
- 2234Bredare och Mer intensiv tillämpning av alla delar av variationsteorin
- 3237Vi behöver klargöra släktskapet mellan variationsteorin och andra teorier för lärande
- 4238Variationsteorin och att utveckla beredskapen för framtida utmaningar
- 5249Hjälpa till att lösa problem relaterade till lärarens språkbruk
- 253Sammanfattning
- 257Referenser
- 263Om författaren
Otvivelaktigt representerar den variationsteori som här ges en bred och djupgripande presentation ett kvalitativt språng inom pedagogiken. Inte minst visas det i den mängd illustrerande, konkreta, autentiska och öppet reflekterade exempel på hur den kan tillämpas och utvecklas i klassrumssituationer som läsaren här generöst får tillgång till.
Information
- Författare:
- Mun Ling LO
- Översättare:
- Ingmar Johansson
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144090498
- Utgivningsår:
- 2014
- Artikelnummer:
- 37374-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 264