Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Läroplansteori för lärare

en introduktion
Skickas följande arbetsdag

Läroplansteori för lärare

En introduktion

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Läroplanen är ett viktigt styrdokument för lärare, men det räcker inte att lärare oreflekterat utför det som står där. Läroplanens innehåll måste tolkas och sättas i ett sammanhang. Läroplansteorin hjälper oss till exempel att förstå vilka historiska och samhälleliga idéer och tankeströmningar som påverkar läroplanen, vilket innehåll som väljs ut och hur det går till. Lärare behöver ha djupa kunskaper om hur styrdokument tar form samt hur dessa processer villkorar undervisning och utbildning....

Läroplanen är ett viktigt styrdokument för lärare, men det räcker inte att lärare oreflekterat utför det som står där. Läroplanens innehåll måste tolkas och sättas i ett sammanhang. Läroplansteorin hjälper oss till exempel att förstå vilka historiska och samhälleliga idéer och tankeströmningar som påverkar läroplanen, vilket innehåll som väljs ut och hur det går till. Lärare behöver ha djupa kunskaper om hur styrdokument tar form samt hur dessa processer villkorar undervisning och utbildning. Syftet med den här boken är att ge en kort introduktion till läroplans­teorins betydelse för lärares dagliga praktik eftersom läroplansteorin, med avstamp i läroplanens innehåll, både motiverar och pekar ut en riktning för vad lärare behöver kunna för att förstå sitt yrke. Boken är indelad i fyra korta kapitel: Läroplansteori – en bakgrund, Läroplansteori och den professionella läraren, Strategier att närma sig läroplaner – ett litet nedslag, Avslut – några reflektioner. Läroplansteori för lärare riktar sig till lärare inom förskola, skola och fritidshem. Den vänder sig till dig som håller på att läsa till lärare, arbetar som lärare eller som intresserar dig för läraryrket. Förhoppningen är att denna korta översikt ger dig mersmak till att fördjupa dig inte bara i läroplansteori utan i läraryrkets ansvarsområden generellt.

Tack 9

Författarpresentation 11

 

1. Inledning     13

Lärare som en del i en lärarprofession     15

Läroplansteori som kunskapsinnehåll     18

Bokens upplägg     21

 

2. Läroplansteori och vetenskapsparadigm – en bakgrund     23

Olika förhållningssätt till vetenskap     23

Thomas Kuhns vetenskapliga paradigm     30

Den språkliga vändningen     32

Pedagogik och didaktik     36

Pedagogik/didaktik: spänningen mellan snäva och breda perspektiv     36

Läroplansteori     38

Läroplansteori som forsknings- och kunskapsfält – några nedslag     41

Sammanfattning     46

 

3. Läroplansteori och den professionella läraren     47

Lärarprofessionen och omdömets betydelse     47

Vetenskaplig grund, vetenskapligt förhållningssätt och beprövad erfarenhet     50

Att bygga repertoarer/kartor för orientering och tolkning     52

Tolkning, teorier, seendets och omdömets betydelse     56

Konsten att pussla och sätta saker i relation till varandra     61

Att röra sig mellan olika fokus (zooma in och zooma ut)     64

Varva långsamt och snabbt tänkande     66

Sammanfattning     68

 

4. Strategier för att jobba med läroplaner – ett nedslag     71

Djupinlärning och vetenskapligt förhållningssätt     71

Att skaffa sig en översikt över yrket via lärarexamensmål     73

Att sortera källor och innehåll     78

Att orientera sig bland olika fokus innan omdöme görs     82

Att inkludera nivån för fördjupad förståelse     84

(Alla) lärare jobbar med språk     86

Att plocka isär läroplanens språkliga delar     87

Att använda begrepp från läroplanen för analys av praktik     94

Systematisk tolkning av texter: långsamt tänkande   97

Sammanfattning   110

 

Avslut – några reflektioner 111

Slutnoter 119

Bilagor 137

Register 139

 

Information

Författare:
Silvia Edling
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144151793
Utgivningsår:
2021
Artikelnummer:
44168-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
144

Författare

Silvia Edling

Silvia Edling är excellent lärare och professor i didaktik vid Högskolan i Gävle. Hennes forskning rör sig på olika sätt kring lärarprofession och ...

 ;

Läroplanen är ett viktigt styrdokument för lärare, men det räcker inte att lärare oreflekterat utför det som står där. Läroplanens innehåll måste tolkas och sättas i ett sammanhang. Läroplansteorin hjälper oss till exempel att förstå vilka historiska och samhälleliga idéer och tankeströmningar som påverkar läroplanen, vilket innehåll som väljs ut och hur det går till. Lärare behöver ha djupa kunskaper om hur styrdokument tar form samt hur dessa processer villkorar undervisning och utbildning....

Läroplanen är ett viktigt styrdokument för lärare, men det räcker inte att lärare oreflekterat utför det som står där. Läroplanens innehåll måste tolkas och sättas i ett sammanhang. Läroplansteorin hjälper oss till exempel att förstå vilka historiska och samhälleliga idéer och tankeströmningar som påverkar läroplanen, vilket innehåll som väljs ut och hur det går till. Lärare behöver ha djupa kunskaper om hur styrdokument tar form samt hur dessa processer villkorar undervisning och utbildning. Syftet med den här boken är att ge en kort introduktion till läroplans­teorins betydelse för lärares dagliga praktik eftersom läroplansteorin, med avstamp i läroplanens innehåll, både motiverar och pekar ut en riktning för vad lärare behöver kunna för att förstå sitt yrke. Boken är indelad i fyra korta kapitel: Läroplansteori – en bakgrund, Läroplansteori och den professionella läraren, Strategier att närma sig läroplaner – ett litet nedslag, Avslut – några reflektioner. Läroplansteori för lärare riktar sig till lärare inom förskola, skola och fritidshem. Den vänder sig till dig som håller på att läsa till lärare, arbetar som lärare eller som intresserar dig för läraryrket. Förhoppningen är att denna korta översikt ger dig mersmak till att fördjupa dig inte bara i läroplansteori utan i läraryrkets ansvarsområden generellt.

Information

Författare:
Silvia Edling
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144189451
Utgivningsår:
2021
Artikelnummer:
44168-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Silvia Edling

Silvia Edling är excellent lärare och professor i didaktik vid Högskolan i Gävle. Hennes forskning rör sig på olika sätt kring lärarprofession och ...

 ;