Varukorg
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Elevens värld
- 15Förord
- 19DEL I – Inledning
- 121Lärarens värld – och elevens
- 1.123Att vara lärare i dagens samhälle
- 1.228Vad är en god lärare
- 1.330Pedagogisk psykologi – en del av lärarens yrkeskunnande
- 1.433Kontakten med eleverna
- 35Diskussionsfrågor
- 35Vidare läsning
- 237Vägar till elevens värld
- 2.138Behaviorismen
- 2.240Fenomenologisk och humanistisk psykologi
- 2.344Psykoanalytisk teori
- 2.445Kognitiv psykologi
- 2.547Det socialpsykologiska perspektivet
- 2.648Konstruktivism och sociokulturell teori
- 2.751Några viktiga skiljelinjer
- 2.853Det allmänna och det särskilda
- 2.954Psykologiska begrepp som hypotetiska konstruktioner
- 2.1056Praktisk teori och vetenskapligt grundad teori
- 2.1157Psykologi och värdegrund
- 2.1258Bokens uppläggning
- 60Diskussionsfrågor
- 60Vidare läsning
- 61DEL II – Eleven i samhället
- 363Socialisation och utveckling
- 3.163Att förändras från vaggan till graven
- 3.265Vad är socialisation
- 3.369Olika socialisationsinstanser
- 3.472Det stora samspelet: Bronfenbrenners ekologiska modell
- 3.579Individ och samhälle
- 81Diskussionsfrågor
- 82Vidare läsning
- 483Socialisation i hemmet och lokalmiljön
- 4.184Vem bestämmer barnens uppfostran
- 86Fostran – en privatsak
- 4.287Livet i barnfamiljen
- 87Att vara en barnfamilj
- 88När föräldrarna arbetar
- 91När familjebildningen förändras
- 93Hemmet: ett drivhus för känslor
- 95Vilka värden förmedlas genom familjen
- 100Att slåss mot väderkvarnar
- 4.3102Barn och barnkultur – en produkt av vår tid
- 4.4107Barns och ungas fritidssysselsättningar
- 107Organiserad och informell fritid
- 109Könsskillnader och etniska skillnader
- 111Att vara ung på en liten ort
- 112Fritidssysselsättningar och konsumtionspress
- 113Barns och ungas inflytande på varandra
- 114Träning i att vara vuxen
- 116Från demokratisk utbildning till kompetensutveckling
- 4.5117Ungdomskultur och modernitet
- 120Diskussionsfrågor
- 121Vidare läsning
- 5125Barn och unga i mediesamhället
- 5.1126Mediesamhället
- 5.2128Barns och ungas användning av medier
- 129Tidningar, böcker och tecknade serier
- 130TV och video
- 134Bio
- 135Radio och musik
- 136Mobiltelefon
- 5.3138Persondatorn i barns och ungas liv
- 139Nyttoanvändning i och utanför skolan
- 141Underhållning
- 144Kommunikation
- 5.4145Effekter på gott och ont
- 146Alla användare är inte lika
- 147TV och Internet som farliga medier
- 148Medier som tidstjuvar
- 149Är medierna passiviserande
- 150Skapar medierna personlighetsförvirring
- 152Nya digitala skillnader
- 5.5153Betydelsen av medieutbildning
- 154Diskussionsfrågor
- 155Vidare läsning
- 6157Skolan som socialiseringsarena
- 6.1158Känslomässig frånkoppling
- 6.2162De instrumentalistiska underströmmarna
- 6.3166Individualismen i skolan
- 6.4171Vad eleverna lär sig om makt
- 171Den osynliga hierarkin i skolan
- 172De informella regissörerna
- 174Mobbning som maktutövning
- 6.5175Hjälpsamhet och tolerans
- 6.6179Kön i skolan
- 179Pojkarna favoriseras under lektionerna
- 181Pojkarnas härskartekniker
- 183Läroböcker och kunskapsstoff
- 186Preferenser och val av ämne
- 186Arbetarklassens sårbara söner
- 6.7188Två rationaliteter
- 6.8191Barn under press
- 194Diskussionsfrågor
- 195Vidare läsning
- 197DEL III – Lärande och individuella skillnader
- 7199Vad är lärande
- 7.1199Elevens lärande – en utmaning för skolan
- 7.2200Hur vi kan använda inlärningsteori
- 7.3202Vad är lärande
- 7.4206Behavioristisk kontra kognitiv syn på lärande
- 7.5209”Färdig” eller konstruerad kunskap
- 7.6210Lärande som samspel
- 7.7214En översikt över inlärningsteorierna
- 7.8216Vad följande kapitel i del III handlar om
- 216Diskussionsfrågor
- 217Vidare läsning
- 8219Behavioristiskt orienterade inlärningsteorier
- 8.1219Vad kan vi använda dessa teorier till
- 8.2220Klassisk betingning och överföring av känsloreaktioner
- 8.3223Operant betingning och beteendeformning
- 8.4227Orsakssammanhang och förväntningar
- 8.5228Social-kognitiv inlärningsteori
- 8.6232Beteendemodifikation och klassrumskontroll
- 232Teoretisk grund
- 233Grundprinciper för beteendemodifikation i klassrummet
- 242Exempel på användning av beteendemodifikation i skolsammanhang
- 245Beteendemodifikation i barnuppfostran
- 248Etiska betänkligheter mot beteendemodifikation
- 249Diskussionsfrågor
- 250Vidare läsning
- 9251Kognitiva läroprocesser
- 9.1251Kognitiv lärandeteori och lärarens arbete
- 9.2255Vad är minne
- 255Kort historik
- 9.3257Inlärning som informationsbehandling
- 260Det sensoriska registret
- 261Den centrala arbetsenheten
- 263Begränsningar hos den centrala arbetsenheten
- 267Uppmärksamhet och koncentration
- 269Långtidsminne
- 272Glömska
- 9.4273Metakognition
- 275Diskussionsfrågor
- 275Vidare läsning
- 10277Hur konstruerar vi kunskap? Några drag i Piagets teori
- 10.1277Det konstruktivistiska perspektivet
- 10.2279Bakgrunden till Piagets teori
- 10.3281Teorins grundbegrepp
- 282Den inre representationen: scheman
- 283Läroprocessen: assimilation och ackommodation
- 285Drivkraften i processen: jämviktsprincipen
- 286Figurativ och operativ kunskap
- 10.4288Stadierna i den intellektuella utvecklingen
- 289Den sensorimotoriska perioden (ca 0–2 år
- 290Den preoperationella perioden (ca 2–7 år
- 293Den konkret-operationella perioden (ca 7–11 år
- 294Den formellt-operationella perioden (från ca 11 år
- 10.5296Användningsområde och kritik
- 296Vad har Piaget själv sagt om pedagogik
- 297Vad för slags aktivitet
- 298Hur ska vi se på stadierna
- 301Är språket väsentligt
- 302Kompetensorientering eller kommunikationsorientering
- 303Var står Piagets teori i dag
- 305Diskussionsfrågor
- 305Vidare läsning
- 11307Sociokulturella perspektiv på lärande
- 11.1308Vygotskijs bakgrund
- 308Vygotskijs korta liv
- 310Den marxistiska grundvalen
- 11.2311Vygotskijs syn på utveckling
- 11.3313Språket som mentalt redskap
- 11.4316Den proximala utvecklingszonen
- 11.5319Vygotskijs syn på undervisning
- 11.6323Vygotskijs syn på lek
- 11.7325Värdering av Vygotskijs teori
- 11.8327Lite verksamhetsteori
- 11.9332Det sociokulturella perspektivet på 2000-talet
- 333Diskussionsfrågor
- 333Vidare läsning
- 12335Språk, tänkande och kommunikation
- 12.1336Språkets betydelse i läroprocessen
- 336Representation och presentation
- 337Bruners teori om representationsformerna
- 340Bruner i klassrummet
- 342Är bilder fördummande
- 12.2343Språk och tänkande
- 343Bruners syn på språk
- 344Vygotskij om språk och tänkande
- 346Skriftspråk, språkmedvetande och abstrakt tänkande
- 12.3348Teorier om språkutveckling
- 12.4350Skriftspråk och talspråk
- 12.5353Tvåspråkighet
- 12.6355Språk och kommunikation: Bachtin och de många ”rösterna
- 12.7360Sociolingvistiska skillnader
- 366Diskussionsfrågor
- 367Vidare läsning
- 13369Läroprocesser i klassrummet
- 13.1369Behavioristiska inlärningsmodeller
- 370Gagnés hierarkiska lärandesystem
- 371Begreppsinlärning
- 375Principinlärning
- 377Överföring av inlärning
- 379Inlärningshierarkier
- 380Programmerad undervisning och ”mastery learning
- 381”Tegelstensprincipen” – några kritiska anmärkningar
- 382Datorstödd undervisning
- 13.2385Kognitiva inlärningsmodeller
- 385Inlärningsstrategier
- 390Ansvar för eget lärande
- 391Ausubel och meningsfullt verbalt lärande
- 394Tankekartor
- 13.3396Konstruktivistiska inlärningsmodeller
- 396Bruner som konstruktivistisk pedagog
- 399Kritik av konstruktivistiska arbetsformer
- 13.4402Sociokulturella och kulturellt orienterade inlärningsmodeller
- 403Att bygga en lärandegemenskap
- 405Struktur och kultur
- 406Berger och Luckmann: barndomens verklighet
- 408Kulturellt lyhörd undervisning
- 411Diskussionsfrågor
- 411Vidare läsning
- 14413Individuella skillnader och anpassad undervisning
- 14.1414Vad är anpassad undervisning
- 414Den formella grundvalen
- 415Begreppsdjungeln
- 416Specialundervisning
- 14.2419Teoretiska perspektiv på anpassad undervisning
- 419Vad säger inlärningsteorierna
- 421Vad är elevförutsättningar
- 14.3422Individuella skillnader
- 423Intelligens
- 425Howard Gardners teori om multipla intelligenser
- 428Kreativitet
- 430Inlärningsstilar
- 14.4432En modell för anpassad undervisning
- 14.5435Läs- och skrivsvårigheter
- 14.6440Matematiksvårigheter
- 14.7443Sociala och emotionella svårigheter
- 14.8447Andra specialpedagogiska utmaningar
- 447Syn- och hörselsvårigheter
- 448Lättare hjärndysfunktioner (MBD
- 449Psykisk utvecklingsstörning
- 451Autism
- 14.9451Vad gör vi med elever med inlärningssvårigheter
- 452Diskussionsfrågor
- 453Vidare läsning
- 455DEL IV – Känslor, motivation och identitet
- 15457Känslor och motivation
Information
- Författare:
- Gunn Imsen
- Översättare:
- Joachim Retzlaff
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144002712
- Utgivningsår:
- 1988
- Revisionsår:
- 2006
- Artikelnummer:
- 2585-04
- Upplaga:
- Fjärde
- Sidantal:
- 644