Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Elevens värld

Introduktion till pedagogisk psykologi
Skickas följande arbetsdag

Den här boken handlar om hur det är att vara ung i dagens skola och samhälle, om hur det allt mer teknifierade och konkurrenspräglade samhällsklimatet påverkar elevers lärande och upplevelser av skolan. I den här fjärde omarbetade upplagan fokuserar författaren på de fyra teoritraditionerna behavioristisk, kognitiv, konstruktivistisk och sociokulturell teori och hur de har relevans för skolans arbete. Teorierna illustreras med konkreta och levande exempel från skolans vardag. Temat om sociali...

Den här boken handlar om hur det är att vara ung i dagens skola och samhälle, om hur det allt mer teknifierade och konkurrenspräglade samhällsklimatet påverkar elevers lärande och upplevelser av skolan. I den här fjärde omarbetade upplagan fokuserar författaren på de fyra teoritraditionerna behavioristisk, kognitiv, konstruktivistisk och sociokulturell teori och hur de har relevans för skolans arbete. Teorierna illustreras med konkreta och levande exempel från skolans vardag. Temat om socialisering har fått ökar utrymme i jämförelse med tidigare utgåvor tillsammans med frågor individualiserad undervisning bl.a. enligt Vygotskijs teorier om närmaste utvecklingszon. Författaren lyfter också ett antal kritiska frågor om ensidighet i pedagogiskt tänkande och arbete. Hon argumenterar för balans och helhet i utformningen av uppfostran, utbildning och skolans läromiljöer. Boken, som är en klassiker inom området pedagogisk psykologi vänder sig till studenter på lärarutbildning och pedagogik samt verksamma lärare.

        • 15
          Förord
  • 19
    DEL I – Inledning
      • 1
        21
        Lärarens värld – och elevens
        • 1.1
          23
          Att vara lärare i dagens samhälle
        • 1.2
          28
          Vad är en god lärare
  • 1.3
    30
    Pedagogisk psykologi – en del av lärarens yrkeskunnande
        • 1.4
          33
          Kontakten med eleverna
        • 35
          Diskussionsfrågor
        • 35
          Vidare läsning
      • 2
        37
        Vägar till elevens värld
        • 2.1
          38
          Behaviorismen
        • 2.2
          40
          Fenomenologisk och humanistisk psykologi
        • 2.3
          44
          Psykoanalytisk teori
        • 2.4
          45
          Kognitiv psykologi
        • 2.5
          47
          Det socialpsykologiska perspektivet
        • 2.6
          48
          Konstruktivism och sociokulturell teori
        • 2.7
          51
          Några viktiga skiljelinjer
        • 2.8
          53
          Det allmänna och det särskilda
        • 2.9
          54
          Psykologiska begrepp som hypotetiska konstruktioner
        • 2.10
          56
          Praktisk teori och vetenskapligt grundad teori
        • 2.11
          57
          Psykologi och värdegrund
        • 2.12
          58
          Bokens uppläggning
        • 60
          Diskussionsfrågor
        • 60
          Vidare läsning
  • 61
    DEL II – Eleven i samhället
      • 3
        63
        Socialisation och utveckling
        • 3.1
          63
          Att förändras från vaggan till graven
        • 3.2
          65
          Vad är socialisation
        • 3.3
          69
          Olika socialisationsinstanser
        • 3.4
          72
          Det stora samspelet: Bronfenbrenners ekologiska modell
        • 3.5
          79
          Individ och samhälle
        • 81
          Diskussionsfrågor
        • 82
          Vidare läsning
      • 4
        83
        Socialisation i hemmet och lokalmiljön
        • 4.1
          84
          Vem bestämmer barnens uppfostran
        • 86
          Fostran – en privatsak
        • 4.2
          87
          Livet i barnfamiljen
        • 87
          Att vara en barnfamilj
        • 88
          När föräldrarna arbetar
        • 91
          När familjebildningen förändras
        • 93
          Hemmet: ett drivhus för känslor
        • 95
          Vilka värden förmedlas genom familjen
        • 100
          Att slåss mot väderkvarnar
        • 4.3
          102
          Barn och barnkultur – en produkt av vår tid
        • 4.4
          107
          Barns och ungas fritidssysselsättningar
        • 107
          Organiserad och informell fritid
        • 109
          Könsskillnader och etniska skillnader
        • 111
          Att vara ung på en liten ort
        • 112
          Fritidssysselsättningar och konsumtionspress
        • 113
          Barns och ungas inflytande på varandra
        • 114
          Träning i att vara vuxen
        • 116
          Från demokratisk utbildning till kompetensutveckling
        • 4.5
          117
          Ungdomskultur och modernitet
        • 120
          Diskussionsfrågor
        • 121
          Vidare läsning
      • 5
        125
        Barn och unga i mediesamhället
        • 5.1
          126
          Mediesamhället
        • 5.2
          128
          Barns och ungas användning av medier
        • 129
          Tidningar, böcker och tecknade serier
        • 130
          TV och video
        • 134
          Bio
        • 135
          Radio och musik
        • 136
          Mobiltelefon
        • 5.3
          138
          Persondatorn i barns och ungas liv
        • 139
          Nyttoanvändning i och utanför skolan
        • 141
          Underhållning
        • 144
          Kommunikation
        • 5.4
          145
          Effekter på gott och ont
        • 146
          Alla användare är inte lika
        • 147
          TV och Internet som farliga medier
        • 148
          Medier som tidstjuvar
        • 149
          Är medierna passiviserande
        • 150
          Skapar medierna personlighetsförvirring
        • 152
          Nya digitala skillnader
        • 5.5
          153
          Betydelsen av medieutbildning
        • 154
          Diskussionsfrågor
        • 155
          Vidare läsning
      • 6
        157
        Skolan som socialiseringsarena
        • 6.1
          158
          Känslomässig frånkoppling
        • 6.2
          162
          De instrumentalistiska underströmmarna
        • 6.3
          166
          Individualismen i skolan
        • 6.4
          171
          Vad eleverna lär sig om makt
        • 171
          Den osynliga hierarkin i skolan
        • 172
          De informella regissörerna
        • 174
          Mobbning som maktutövning
        • 6.5
          175
          Hjälpsamhet och tolerans
        • 6.6
          179
          Kön i skolan
        • 179
          Pojkarna favoriseras under lektionerna
        • 181
          Pojkarnas härskartekniker
        • 183
          Läroböcker och kunskapsstoff
    • 186
      Preferenser och val av ämne
        • 186
          Arbetarklassens sårbara söner
        • 6.7
          188
          Två rationaliteter
        • 6.8
          191
          Barn under press
        • 194
          Diskussionsfrågor
        • 195
          Vidare läsning
  • 197
    DEL III – Lärande och individuella skillnader
      • 7
        199
        Vad är lärande
        • 7.1
          199
          Elevens lärande – en utmaning för skolan
        • 7.2
          200
          Hur vi kan använda inlärningsteori
        • 7.3
          202
          Vad är lärande
        • 7.4
          206
          Behavioristisk kontra kognitiv syn på lärande
        • 7.5
          209
          ”Färdig” eller konstruerad kunskap
        • 7.6
          210
          Lärande som samspel
        • 7.7
          214
          En översikt över inlärningsteorierna
  • 7.8
    216
    Vad följande kapitel i del III handlar om
        • 216
          Diskussionsfrågor
        • 217
          Vidare läsning
      • 8
        219
        Behavioristiskt orienterade inlärningsteorier
        • 8.1
          219
          Vad kan vi använda dessa teorier till
        • 8.2
          220
          Klassisk betingning och överföring av känsloreaktioner
        • 8.3
          223
          Operant betingning och beteendeformning
        • 8.4
          227
          Orsakssammanhang och förväntningar
        • 8.5
          228
          Social-kognitiv inlärningsteori
        • 8.6
          232
          Beteendemodifikation och klassrumskontroll
        • 232
          Teoretisk grund
        • 233
          Grundprinciper för beteendemodifikation i klassrummet
        • 242
          Exempel på användning av beteendemodifikation i skolsammanhang
        • 245
          Beteendemodifikation i barnuppfostran
        • 248
          Etiska betänkligheter mot beteendemodifikation
        • 249
          Diskussionsfrågor
        • 250
          Vidare läsning
      • 9
        251
        Kognitiva läroprocesser
        • 9.1
          251
          Kognitiv lärandeteori och lärarens arbete
        • 9.2
          255
          Vad är minne
        • 255
          Kort historik
        • 9.3
          257
          Inlärning som informationsbehandling
        • 260
          Det sensoriska registret
        • 261
          Den centrala arbetsenheten
        • 263
          Begränsningar hos den centrala arbetsenheten
        • 267
          Uppmärksamhet och koncentration
        • 269
          Långtidsminne
        • 272
          Glömska
        • 9.4
          273
          Metakognition
        • 275
          Diskussionsfrågor
        • 275
          Vidare läsning
      • 10
        277
        Hur konstruerar vi kunskap? Några drag i Piagets teori
        • 10.1
          277
          Det konstruktivistiska perspektivet
        • 10.2
          279
          Bakgrunden till Piagets teori
        • 10.3
          281
          Teorins grundbegrepp
        • 282
          Den inre representationen: scheman
        • 283
          Läroprocessen: assimilation och ackommodation
        • 285
          Drivkraften i processen: jämviktsprincipen
        • 286
          Figurativ och operativ kunskap
        • 10.4
          288
          Stadierna i den intellektuella utvecklingen
        • 289
          Den sensorimotoriska perioden (ca 0–2 år
        • 290
          Den preoperationella perioden (ca 2–7 år
        • 293
          Den konkret-operationella perioden (ca 7–11 år
        • 294
          Den formellt-operationella perioden (från ca 11 år
        • 10.5
          296
          Användningsområde och kritik
        • 296
          Vad har Piaget själv sagt om pedagogik
        • 297
          Vad för slags aktivitet
        • 298
          Hur ska vi se på stadierna
        • 301
          Är språket väsentligt
        • 302
          Kompetensorientering eller kommunikationsorientering
        • 303
          Var står Piagets teori i dag
        • 305
          Diskussionsfrågor
        • 305
          Vidare läsning
      • 11
        307
        Sociokulturella perspektiv på lärande
        • 11.1
          308
          Vygotskijs bakgrund
        • 308
          Vygotskijs korta liv
        • 310
          Den marxistiska grundvalen
        • 11.2
          311
          Vygotskijs syn på utveckling
        • 11.3
          313
          Språket som mentalt redskap
        • 11.4
          316
          Den proximala utvecklingszonen
        • 11.5
          319
          Vygotskijs syn på undervisning
        • 11.6
          323
          Vygotskijs syn på lek
        • 11.7
          325
          Värdering av Vygotskijs teori
        • 11.8
          327
          Lite verksamhetsteori
        • 11.9
          332
          Det sociokulturella perspektivet på 2000-talet
        • 333
          Diskussionsfrågor
        • 333
          Vidare läsning
      • 12
        335
        Språk, tänkande och kommunikation
        • 12.1
          336
          Språkets betydelse i läroprocessen
        • 336
          Representation och presentation
        • 337
          Bruners teori om representationsformerna
        • 340
          Bruner i klassrummet
        • 342
          Är bilder fördummande
        • 12.2
          343
          Språk och tänkande
        • 343
          Bruners syn på språk
        • 344
          Vygotskij om språk och tänkande
        • 346
          Skriftspråk, språkmedvetande och abstrakt tänkande
        • 12.3
          348
          Teorier om språkutveckling
        • 12.4
          350
          Skriftspråk och talspråk
        • 12.5
          353
          Tvåspråkighet
        • 12.6
          355
          Språk och kommunikation: Bachtin och de många ”rösterna
        • 12.7
          360
          Sociolingvistiska skillnader
        • 366
          Diskussionsfrågor
        • 367
          Vidare läsning
      • 13
        369
        Läroprocesser i klassrummet
        • 13.1
          369
          Behavioristiska inlärningsmodeller
        • 370
          Gagnés hierarkiska lärandesystem
        • 371
          Begreppsinlärning
        • 375
          Principinlärning
        • 377
          Överföring av inlärning
        • 379
          Inlärningshierarkier
        • 380
          Programmerad undervisning och ”mastery learning
        • 381
          ”Tegelstensprincipen” – några kritiska anmärkningar
        • 382
          Datorstödd undervisning
        • 13.2
          385
          Kognitiva inlärningsmodeller
        • 385
          Inlärningsstrategier
        • 390
          Ansvar för eget lärande
        • 391
          Ausubel och meningsfullt verbalt lärande
        • 394
          Tankekartor
        • 13.3
          396
          Konstruktivistiska inlärningsmodeller
        • 396
          Bruner som konstruktivistisk pedagog
        • 399
          Kritik av konstruktivistiska arbetsformer
        • 13.4
          402
          Sociokulturella och kulturellt orienterade inlärningsmodeller
        • 403
          Att bygga en lärandegemenskap
        • 405
          Struktur och kultur
        • 406
          Berger och Luckmann: barndomens verklighet
        • 408
          Kulturellt lyhörd undervisning
        • 411
          Diskussionsfrågor
        • 411
          Vidare läsning
      • 14
        413
        Individuella skillnader och anpassad undervisning
        • 14.1
          414
          Vad är anpassad undervisning
        • 414
          Den formella grundvalen
        • 415
          Begreppsdjungeln
        • 416
          Specialundervisning
        • 14.2
          419
          Teoretiska perspektiv på anpassad undervisning
        • 419
          Vad säger inlärningsteorierna
        • 421
          Vad är elevförutsättningar
        • 14.3
          422
          Individuella skillnader
        • 423
          Intelligens
        • 425
          Howard Gardners teori om multipla intelligenser
        • 428
          Kreativitet
        • 430
          Inlärningsstilar
        • 14.4
          432
          En modell för anpassad undervisning
        • 14.5
          435
          Läs- och skrivsvårigheter
        • 14.6
          440
          Matematiksvårigheter
        • 14.7
          443
          Sociala och emotionella svårigheter
        • 14.8
          447
          Andra specialpedagogiska utmaningar
        • 447
          Syn- och hörselsvårigheter
        • 448
          Lättare hjärndysfunktioner (MBD
        • 449
          Psykisk utvecklingsstörning
        • 451
          Autism
        • 14.9
          451
          Vad gör vi med elever med inlärningssvårigheter
        • 452
          Diskussionsfrågor
        • 453
          Vidare läsning
  • 455
    DEL IV – Känslor, motivation och identitet
      • 15
        457
        Känslor och motivation

    Information

    Författare:
    Gunn Imsen
    Översättare:
    Joachim Retzlaff
    Språk:
    Svenska
    ISBN:
    9789144002712
    Utgivningsår:
    1988
    Revisionsår:
    2006
    Artikelnummer:
    2585-04
    Upplaga:
    Fjärde
    Sidantal:
    644

    Författare

    Gunn Imsen

    Gunn Imsen är professor vid Norges teknisk-naturvetenskapliga universitet i Trondheim. Hon har lång erfarenhet både som lärare i skolan och som lär...

     ;