Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Att undervisa i hållbar utveckling

Relationellt perspektiv
Skickas följande arbetsdag

Att undervisa i hållbar utveckling

Relationellt perspektiv

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Hur kan lärare arbeta med hållbar utveckling i en tid då globala kriser och klimatförändringar väcker både rädsla och oro? Och hur kan elever samtidigt känna hopp inför sin framtid och sitt vuxna liv? Dessa frågor är utgångspunkt för det utvecklings- och forskningsprojekt som utgör basen i denna bok. Du får följa med i berättelser som lärare och elever skapat tillsammans för att utveckla kunskap om social, ekologisk och ekonomisk hållbarhet. Boken redogör för de pedagogiska utgångspunkterna...

Hur kan lärare arbeta med hållbar utveckling i en tid då globala kriser och klimatförändringar väcker både rädsla och oro? Och hur kan elever samtidigt känna hopp inför sin framtid och sitt vuxna liv? Dessa frågor är utgångspunkt för det utvecklings- och forskningsprojekt som utgör basen i denna bok. Du får följa med i berättelser som lärare och elever skapat tillsammans för att utveckla kunskap om social, ekologisk och ekonomisk hållbarhet. Boken redogör för de pedagogiska utgångspunkterna, men ger också rikligt med praktiska exempel på metoder och former för undervisning i och genom demokratiska och relationella förhållningssätt. Du får konkreta tips på hur du kan integrera hållbar utveckling i undervisningen. Såväl kritiska aspekter som lärdomar och möjligheter lyfts fram. I centrum står eleven och läraren utifrån det relationspedagogiska perspektivet. Att undervisa i hållbar utveckling: Relationellt perspektiv vänder sig till lärarstudenter och verksamma lärare i årskurs F-6. Bokens syfte är att inspirera, stödja och utgöra diskussionsunderlag i skolans arbete med miljöperspektivet och hållbar utveckling.

Författare  13

Förord 17

Introduktion 19

Margaretha Häggström

Skolans demokratiska uppdrag 20

Undervisning som stödjer demokratiska arbetsformer 22

Relationellt förhållningssätt 22

Omsorg om individen och tilltro till elevens potential 24

Skolprojekt som integrerar demokratiska förhållningssätt, relationell pedagogik och hållbarutveckling 25

Meningsskapande undervisning 26

Aktionsforskningsprojekt 28

Rektor har ordet 29

Lärarna har ordet 32

Lärarstudenterna har ordet 33

Redaktören har ordet 34

Bokens upplägg och innehåll 35

Referenser 38

1. Hållbar utveckling och resiliens 41

Margaretha Häggström

Hållbar utveckling – en historisk tillbakablick 41

Antropocentriskt fokus 42

Internationella grundprinciper och styrdokument 43

Resiliens 44

Social-ekologisk innovation 45

Hållbarhet i ett pedagogiskt och didaktiskt sammanhang 46

Didaktiska utgångspunkter 46

Pluralistisk undervisningstradition 49

Hållbar utveckling och svenska skolans läroplan 49

Hållbarhet och resiliens i F–3 och 4–6 50

Traditioner gällande undervisning för hållbar utveckling 51

Kritik mot undervisning för hållbar utveckling 52

Hållbar utveckling i bokens projekt 53

Referenser 55

2. Relationscentrerad undervisning: storyline i fokus 57

Margaretha Häggström

Storyline 58

Utmärkande drag 60

Teoretiska utgångspunkter om lärande 62

Socialkonstruktivistisk grund 63

Sociokulturell grund 64

Pragmatism och erfarenhetsbaserat lärande 68

Teoretiska perspektiv på storyline 69

Multimodalt perspektiv på storyline 71

Lärares tysta kunskap: vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet 73

Referenser 76

3. Berättande och karaktärer 79

Helena Lindqvist, Jessica Hansson &Margaretha Häggström

Den berättande människan 79

Berättelsens kraft 80

Berättande i utbildningssammanhang 81

Dramaturgi 83

Berättelsens förlopp 83

Berättelsen i storylinearbete 84

Att var någon annan och sig själv 85

Rollek 86

Storyline som processdrama – en teoretisk utgångspunkt 87

Karaktärernas roll i en storyline 88

Tillverkning av karaktären 91

Att tänka på 92

Referenser 93

4. Storyline och föreställningsvärldar 97

Oliver Jönsson

Berättelsens betydelse 98

Berättelsen som pedagogiskt redskap 99

Drama och rollspel som pedagogiskt redskap 101

Föreställningsvärldar ochfiktionsförståelse 102

Fiktionsförståelse 102

Litterära föreställningsvärldar 104

Dramaturgins struktur 106

Berättelsens roll i Hållbar marknad 106

Tema 107

Tid, plats och miljö 109

Handling 111

Att tänka på 114

Referenser 115

5. Elevers agens 117

Torbjörn Nyberg

Elevers agens 118

Elevens handlingskompetens 118

Effekter av agens 119

Förutsättningar för elevers agensutövning 120

Kritiska aspekter för lärande genom agensutövning 121

Storyline som approach för att stärka elevers agens 122

Teoretisk förankring 122

Fenomenologiska utgångspunkter 123

Dewey: elevers aktiva roll och erfarenheter i lärande 124

Elevers utsagor 126

Agens och de ändliga världarna 127

Intersubjektivitet och demokratiska beslut 128

Beslut om frågor om hållbar utveckling 129

Agens genom karaktärerna 131

Kollaborativ agensutövning 134

Slutsatser som studien har lett till 134

Agens och hållbar utveckling 135

Begränsning av agensutövning 136

Storyline som potent undervisningsform för elevers känsla av agens 136

Iscensätta undervisning för och med elevers agens 137

Att tänka på 138

Referenser 139

6. Planering av storylineundervisning 141

Lovisa Thor & Sara Carlsson

Didaktisk medvetenhet 141

Didaktiska frågor som utgångspunkt förgenomtänkt planering 142

Didaktisk planering 143

Hur och var börjar planeringen? 143

Planeringsmatris för storyline 144

Planering av storyline i projektet 146

Inkludera miljöperspektiv och hållbarhetsfrågor i planeringen 147

Länka samman olika hållbarhetsaspekter 148

Bedömning 148

Förankring i skolans styrdokument 149

Teoretisk förankring 151

Tips 153

Tidsaspekten 153

Den röda tråden 154

Anpassning och stöttning 155

Utnyttja närsamhället 155

Att tänka på 156

Vänta med att bygga? 156

Avslutande ord 156

Referenser 157

7. Händelser i en storyline 159

Anna Johansson, Hanna Averby & Charlotta Acevski

Händelsens roll i en storyline 161

Elever söker lösningar 162

Initiativ till händelser 162

Exempel på lärarinitierad händelse 163

Exempel på elevinitierad händelse 167

Händelsers olika funktioner 169

Händelsens syfte och funktion i uppstarten 169

Händelsens syfte och funktion under berättelsens gång 170

Händelsens syfte och funktion i slutet 171

Händelser som involverar idéer om ett hållbart samhälle 173

Händelser i relation till social hållbarhet 173

Händelser i relation till ekonomisk hållbarhet 174

Händelser i relation till ekologiskt perspektiv 174

Teoretisk förankring 175

Tips för att integrera händelser i undervisningen 176

Att tänka på 177

Referenser 177

8. Nyckelfrågor och elevers förförståelse 179

Margaretha Häggström

Nyckelfrågor som aktiverar eleverna 179

Förförståelsen som grund 183

Vikten av att reflektera 184

Tidens betydelse för reflektionens kvalitet 185

Reflektion för att förstå undervisningens lärande innehåll 186

Nyckelfrågornas roll 187

Olika typer av nyckelfrågor 188

En fråga om organisation 190

Vad tycker eleverna om arbetet med nyckelfrågor? 191

Nyckelfrågor i en tid med klimathot i fokus 194

Teoretisk förankring 195

Att tänka på 196

Referenser 197

9. Visualisering och estetiska erfarenheter 201

Felicia Ramsén & Margaretha Häggström

Synliggöra lärandeprocesser och kunskapsområden 201

Estetiska erfarenheter och lärprocesser 202

Estetik, bild och meningsskapande 204

Bild som ämnesneutralt didaktiskt verktyg 205

Teoretisk analysmodell 206

Exempel från observationsstudie 209

Introduktion: Vara i båten 209

Skapa karaktärer, rekvisita och byggnader 211

Lek vid skapande och uppvisande av stad 212

Kopplingar till skolans läroplan 214

Didaktiska implikationer 216

Referenser 217

10. Storyline och hållbar utveckling: En summering 219

Nea Eliasson, Jessica Hansson, Anders Norén, Karin Glänneskog, Eva Marsh & Margaretha Häggström

Hållbar utveckling i projektet 219

Hållbar utveckling i de olika storylineuppläggen 220

Eleverna och hållbar utveckling 226

Lärarnas reflektioner över arbetet 227

Dilemman 228

Lärdomar 229

Avslutande ord 230

Referenser 231

Register 233

Information

Redaktörer:
Margaretha Häggström
Kapitelförfattare:
Charlotta Acevski Hanna Averby Sara Carlsson Nea Eliasson Karin Glänneskog Jessica Hansson Anna Johansson Oliver Jönsson Helena Lindqvist Eva Gustavsson Marsh
Illustratör:
Jonny Hallberg
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144156132
Utgivningsår:
2022
Artikelnummer:
44919-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
234

Författare

Margaretha Häggström

Margaretha Häggström, filosofie doktor i pedagogiskt arbete och universitetslektor i ämnesdidaktik med inriktning mot svenska och bild, och arbetar...

Charlotta Acevski

Charlotta Acevski, legitimerad förskollärare. Jag har arbetat både i förskola och förskoleklass, och jag kom i kontakt med storyline när jag börjad...

Hanna Averby

Hanna Averby, legitimerad förskollärare och lärare F-2 sedan 2010, arbetar som klasslärare. Jag kom i kontakt med storyline under lärarutbildningen...

Sara Carlsson

Sara Carlsson, lärare F-6 sedan 2009. Jag har ett särskilt intresse för just storyline, och jag har arbetat med det i många år - med alla klasser j...

Nea Eliasson

Nea Eliasson, legitimerad grundskollärare 1-7 med inriktning svenska/SO. Arbetar som klasslärare sedan 2001 och är förstelärare på skolan. Jag har ...

Karin Glänneskog

Karin Glänneskog, grundskollärare 1-7 med inriktning svenska/SO och musik. Jag har arbetat som lärare sedan 2000 och kom i kontakt med storyline nä...

Jessica Hansson

Jessica Hansson, lärare F-3. Jag har arbetat med storyline sedan jag började på skolan för 4 år sedan. Storyline är enligt mig ett väldigt bra sätt...

Anna Johansson

Anna Johansson, legitimerad grundskollärare 1-7 i svenska/SO, har arbetat som lärare sedan 1996 och är förstelärare på skolan. Jag kom i kontakt me...

Oliver Jönsson

Oliver Jönsson, lärare 4-6 i SO, hem- och konsumentkunskap, svenska, engelska och matematik. Jag är intresserad av berättelsens kraft, elevernas in...

Helena Lindqvist

Helena Lindqvist, lärare 1-7 i svenska/SO. Jag har arbetat med storyline-projekt vid sex tillfällen och deltagit i storylinekonferens i Skottland. ...

Eva Gustavsson Marsh

Eva Gustafsson Marsh, grundskollärare och undervisningsråd på Skolverket. Arbetar bland annat med kompetensutveckling kring IT och lärande i nation...

Anders Norén

Anders Norén, legitimerad lärare F-6 i matematik, engelska, svenska och idrott sedan 2009. Arbetar just nu som klasslärare i årskurs 4. Har alltid ...

Torbjörn Nyberg

Torbjörn Nyberg, lärare F-3. Jag är särskilt intresserad av elevers engagemang, aktiva deltagande och kreativitet. I bokens projekt skrev jag mitt ...

Felicia Ramsén

Felicia Ramsén, lärare F-3. Som nyexaminerad lärare känner jag mig nyfiken och intresserad av det mesta som har med undervisning att göra, och särs...

Lovisa Thor

Lovisa Thor, lärare F-3, arbetar just nu i förskoleklass. Är intresserad av kreativa undervisningsmetoder och kooperativt lärande. Jag har inte hun...

 ;

Hur kan lärare arbeta med hållbar utveckling i en tid då globala kriser och klimatförändringar väcker både rädsla och oro? Och hur kan elever samtidigt känna hopp inför sin framtid och sitt vuxna liv? Dessa frågor är utgångspunkt för det utvecklings- och forskningsprojekt som utgör basen i denna bok. Du får följa med i berättelser som lärare och elever skapat tillsammans för att utveckla kunskap om social, ekologisk och ekonomisk hållbarhet. Boken redogör för de pedagogiska utgångspunkterna...

Hur kan lärare arbeta med hållbar utveckling i en tid då globala kriser och klimatförändringar väcker både rädsla och oro? Och hur kan elever samtidigt känna hopp inför sin framtid och sitt vuxna liv? Dessa frågor är utgångspunkt för det utvecklings- och forskningsprojekt som utgör basen i denna bok. Du får följa med i berättelser som lärare och elever skapat tillsammans för att utveckla kunskap om social, ekologisk och ekonomisk hållbarhet. Boken redogör för de pedagogiska utgångspunkterna, men ger också rikligt med praktiska exempel på metoder och former för undervisning i och genom demokratiska och relationella förhållningssätt. Du får konkreta tips på hur du kan integrera hållbar utveckling i undervisningen. Såväl kritiska aspekter som lärdomar och möjligheter lyfts fram. I centrum står eleven och läraren utifrån det relationspedagogiska perspektivet. Att undervisa i hållbar utveckling: Relationellt perspektiv vänder sig till lärarstudenter och verksamma lärare i årskurs F-6. Bokens syfte är att inspirera, stödja och utgöra diskussionsunderlag i skolans arbete med miljöperspektivet och hållbar utveckling.

Information

Redaktörer:
Margaretha Häggström
Kapitelförfattare:
Charlotta Acevski Hanna Averby Sara Carlsson Nea Eliasson Karin Glänneskog Jessica Hansson Anna Johansson Oliver Jönsson Helena Lindqvist Eva Gustavsson Marsh
Illustratör:
Jonny Hallberg
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144189505
Utgivningsår:
2022
Artikelnummer:
44919-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Margaretha Häggström

Margaretha Häggström, filosofie doktor i pedagogiskt arbete och universitetslektor i ämnesdidaktik med inriktning mot svenska och bild, och arbetar...

Charlotta Acevski

Charlotta Acevski, legitimerad förskollärare. Jag har arbetat både i förskola och förskoleklass, och jag kom i kontakt med storyline när jag börjad...

Hanna Averby

Hanna Averby, legitimerad förskollärare och lärare F-2 sedan 2010, arbetar som klasslärare. Jag kom i kontakt med storyline under lärarutbildningen...

Sara Carlsson

Sara Carlsson, lärare F-6 sedan 2009. Jag har ett särskilt intresse för just storyline, och jag har arbetat med det i många år - med alla klasser j...

Nea Eliasson

Nea Eliasson, legitimerad grundskollärare 1-7 med inriktning svenska/SO. Arbetar som klasslärare sedan 2001 och är förstelärare på skolan. Jag har ...

Karin Glänneskog

Karin Glänneskog, grundskollärare 1-7 med inriktning svenska/SO och musik. Jag har arbetat som lärare sedan 2000 och kom i kontakt med storyline nä...

Jessica Hansson

Jessica Hansson, lärare F-3. Jag har arbetat med storyline sedan jag började på skolan för 4 år sedan. Storyline är enligt mig ett väldigt bra sätt...

Anna Johansson

Anna Johansson, legitimerad grundskollärare 1-7 i svenska/SO, har arbetat som lärare sedan 1996 och är förstelärare på skolan. Jag kom i kontakt me...

Oliver Jönsson

Oliver Jönsson, lärare 4-6 i SO, hem- och konsumentkunskap, svenska, engelska och matematik. Jag är intresserad av berättelsens kraft, elevernas in...

Helena Lindqvist

Helena Lindqvist, lärare 1-7 i svenska/SO. Jag har arbetat med storyline-projekt vid sex tillfällen och deltagit i storylinekonferens i Skottland. ...

Eva Gustavsson Marsh

Eva Gustafsson Marsh, grundskollärare och undervisningsråd på Skolverket. Arbetar bland annat med kompetensutveckling kring IT och lärande i nation...

Anders Norén

Anders Norén, legitimerad lärare F-6 i matematik, engelska, svenska och idrott sedan 2009. Arbetar just nu som klasslärare i årskurs 4. Har alltid ...

Torbjörn Nyberg

Torbjörn Nyberg, lärare F-3. Jag är särskilt intresserad av elevers engagemang, aktiva deltagande och kreativitet. I bokens projekt skrev jag mitt ...

Felicia Ramsén

Felicia Ramsén, lärare F-3. Som nyexaminerad lärare känner jag mig nyfiken och intresserad av det mesta som har med undervisning att göra, och särs...

Lovisa Thor

Lovisa Thor, lärare F-3, arbetar just nu i förskoleklass. Är intresserad av kreativa undervisningsmetoder och kooperativt lärande. Jag har inte hun...

 ;