Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Allmändidaktik
- 9Förord till den svenska utgåvan
- 13Inledning
- 15Allmän pedagogik
- 16En didaktisk vision
- 17Skolans paradox och subjektets frihet
- 21Allmändidaktikens tre grundpelare
- 21Styrning av barnet
- 22Uppfostrande undervisning
- 22Tukt
- 24Lärarens didaktiska kompetens
- 28Utbildningspolitisk styrning
- 129Disciplinering
- 31Disciplin och disciplinering
- 32Frihet och disciplin
- 33Skolan är en tvångskultur
- 34Lärarens disciplinering
- 36Didaktiska disciplineringstekniker
- 39Tid och rum som disciplinerande strukturer
- 42Undervisningens organisering
- 44Klassrummet
- 45Klassens visuella rum
- 46Klassens akustiska rum
- 47Klassens kroppsliga rum
- 48Skolans tid
- 50Uttråkning
- 52Sammanfattning
- 255Undervisning
- 59Den didaktiska triangeln
- 62Undervisningens omväg
- 63Den didaktiska skillnaden
- 64Kunskap
- 67Skolans läroplan
- 68Läroplanens utformning
- 68Läroplanens samhälleliga och kulturella nivå
- 70Läroplanens programmatiska nivå
- 71Läroplanens praktiska nivå
- 71Läroplanens historia
- 74Den didaktiska läroplanen
- 77Kunskap och kompetenser
- 77Intelligent kunskap
- 78Reflexivitet – framtidens kompetens
- 80Lärande
- 82Lärandets reflexivitet
- 84Lärandet och kroppen
- 85Lärande mellan receptivitet och spontanitet
- 88Lärande som negationsprocess
- 91Lärandet gör ont
- 93Att lära är att öva
- 98Form
- 100Artikulation
- 101Herbarts formella undervisningsstruktur
- 103Undervisningens faser
- 104Fas 1 Utgångspunkt
- 105Fas 2 Förmedling
- 106Fas 3 Resultatsäkring
- 106Fas 4 Perspektivering
- 107Klassundervisning som artikulationsform
- 109Sju argument för klassundervisning
- 112Differentiering
- 112Differentieringsparadoxen
- 113Differentieringsformer
- 115Sammanfattning
- 3119Vägledning
- 121Avgränsnings- och legitimitetsproblemet
- 124Deltagande i det offentliga rummet
- 124Allmän bildning kontra skolans bildning
- 126Vägledning inom en allmän bildningshorisont
- 128Elevens förhållande till sig själv och omvärlden
- 132Sammanfattning
- 135Skolans etos – avslutande betraktelser
- 139Litteratur
- 145Person- och sakregister
Information
- Författare:
- Alexander Von Oettingen
- Översättare:
- Nils-Martin Lundsgård
- Språk:
- Danska
- ISBN:
- 9789144121987
- Utgivningsår:
- 2018
- Artikelnummer:
- 39754-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 148