Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Allmändidaktik

mellan normativitet och evidens
Skickas följande arbetsdag

Allmändidaktik är konsten att undervisa, en konst man kan lära sig genom att studera den i teorin och utöva den i praktiken. Den grundläggande kompetensen i undervisning är att skapa en växelverkan mellan teori och praktik genom att utifrån sina teoretiska kunskaper och sina erfarenheter bedöma vad som är det mest ändamålsenliga i en given praktik. Allmändidaktik handlar om undervisningens fenomen och problem. Författaren gör en framställning av tre grundläggande dimensioner inom allmändida...

Allmändidaktik är konsten att undervisa, en konst man kan lära sig genom att studera den i teorin och utöva den i praktiken. Den grundläggande kompetensen i undervisning är att skapa en växelverkan mellan teori och praktik genom att utifrån sina teoretiska kunskaper och sina erfarenheter bedöma vad som är det mest ändamålsenliga i en given praktik. Allmändidaktik handlar om undervisningens fenomen och problem. Författaren gör en framställning av tre grundläggande dimensioner inom allmändidaktiken: Disciplinering – att föra in en struktur som gör eleverna redo att lära. Undervisning – att förmedla kunskap till eleverna som nyanserar och utvecklar deras kunskap och förhållningssätt. Vägledning – att utmana elevernas reflektionsförmåga och omdömeskraft i förhållande till deras framtid. Boken utreder dessa tre dimensioner genom att bygga en bro mellan den pedagogiska filosofins normativa bildningstänkande och den empiriska didaktikens evidenstänkande, som därmed placeras i ett användbart system för undervisaren. Allmändidaktik vänder sig till alla som studerar för att bli en duktig undervisare.

    • 9
      Förord till den svenska utgåvan
    • 13
      Inledning
        • 15
          Allmän pedagogik
        • 16
          En didaktisk vision
        • 17
          Skolans paradox och subjektets frihet
        • 21
          Allmändidaktikens tre grundpelare
        • 21
          Styrning av barnet
        • 22
          Uppfostrande undervisning
        • 22
          Tukt
        • 24
          Lärarens didaktiska kompetens
        • 28
          Utbildningspolitisk styrning
      • 1
        29
        Disciplinering
        • 31
          Disciplin och disciplinering
        • 32
          Frihet och disciplin
        • 33
          Skolan är en tvångskultur
        • 34
          Lärarens disciplinering
        • 36
          Didaktiska disciplineringstekniker
        • 39
          Tid och rum som disciplinerande strukturer
        • 42
          Undervisningens organisering
        • 44
          Klassrummet
        • 45
          Klassens visuella rum
        • 46
          Klassens akustiska rum
        • 47
          Klassens kroppsliga rum
        • 48
          Skolans tid
        • 50
          Uttråkning
        • 52
          Sammanfattning
      • 2
        55
        Undervisning
        • 59
          Den didaktiska triangeln
        • 62
          Undervisningens omväg
        • 63
          Den didaktiska skillnaden
        • 64
          Kunskap
        • 67
          Skolans läroplan
        • 68
          Läroplanens utformning
        • 68
          Läroplanens samhälleliga och kulturella nivå
        • 70
          Läroplanens programmatiska nivå
        • 71
          Läroplanens praktiska nivå
        • 71
          Läroplanens historia
        • 74
          Den didaktiska läroplanen
        • 77
          Kunskap och kompetenser
        • 77
          Intelligent kunskap
        • 78
          Reflexivitet – framtidens kompetens
        • 80
          Lärande
        • 82
          Lärandets reflexivitet
        • 84
          Lärandet och kroppen
        • 85
          Lärande mellan receptivitet och spontanitet
        • 88
          Lärande som negationsprocess
        • 91
          Lärandet gör ont
        • 93
          Att lära är att öva
        • 98
          Form
        • 100
          Artikulation
        • 101
          Herbarts formella undervisningsstruktur
        • 103
          Undervisningens faser
        • 104
          Fas 1 Utgångspunkt
        • 105
          Fas 2 Förmedling
        • 106
          Fas 3 Resultatsäkring
        • 106
          Fas 4 Perspektivering
        • 107
          Klassundervisning som artikulationsform
        • 109
          Sju argument för klassundervisning
        • 112
          Differentiering
        • 112
          Differentieringsparadoxen
        • 113
          Differentieringsformer
        • 115
          Sammanfattning
      • 3
        119
        Vägledning
        • 121
          Avgränsnings- och legitimitetsproblemet
        • 124
          Deltagande i det offentliga rummet
        • 124
          Allmän bildning kontra skolans bildning
        • 126
          Vägledning inom en allmän bildningshorisont
        • 128
          Elevens förhållande till sig själv och omvärlden
        • 132
          Sammanfattning
    • 135
      Skolans etos – avslutande betraktelser
    • 139
      Litteratur
    • 145
      Person- och sakregister

Information

Författare:
Alexander Von Oettingen
Översättare:
Nils-Martin Lundsgård
Språk:
Danska
ISBN:
9789144121987
Utgivningsår:
2018
Artikelnummer:
39754-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
148

Författare

Alexander Von Oettingen

Alexander von Oettingen är dr.pæd. och prorektor vid University College Syd i Danmark.

 ;