
Internationell beskattning
Förord till femte upplagan 19
Förord till första upplagan 21
Vissa förkortningar 23
Avdelning 1 / Internationell beskattning
01 /Inledning 27
Delområden 27
Disposition och terminologi 28
Utgångspunkter för framställningen 31
Principer för ett lands beskattningsmakt utåt 33
Internationell juridisk dubbelbeskattning 35
Internationell skatteflykt 36
Om grundproblem i internationell skatterätt 38
I) Intern internationell skatterätt 39
II) Skatteavtalsrätt 39
III) EU-skatterätt 40
Avdelning 2 / Intern internationell skatterätt
01 /Inledning 43
02 /Obegränsad skattskyldighet 45
2.1 Fysiska personer 45
2.1.1 Inledning 45
2.1.2 Bosatt 45
2.1.3 Stadigvarande vistas 46
2.1.4 Väsentlig anknytning 48
2.2 Juridiska personer 55
03 /Begränsad skattskyldighet för fysiska personer 57
3.1 Bestämmelser i inkomstskattelagen (IL) 57
3.2 Särskild inkomstskatt för utomlands bosatta (”SINK”) 61
3.2.1 Bakgrund 61
3.2.2 Skattskyldighet, betalningsskyldighet och skattesats 62
3.2.3 Skattepliktig inkomst 62
3.2.4 Fria rörligheter och SINK 63
3.3 Artistskatten (”A-SINK”) 65
04 /Begränsad skattskyldighet för utländsk juridisk person 69
4.1 Klassificeringen av utländska juridiska personer i inkomstskattelagen 69
4.2 Begränsad skattskyldighet för utländsk juridisk person 70
4.3 Innebörden av ”utländskt bolag” 77
05 /Kupongskatt 79
06 /Särskilda frågor 85
6.1 Expertskatten 85
6.1.1 Inledning 85
6.1.2 Vilka arbetsuppgifter omfattas av expertskatten? 86
6.1.3 Skatteförmånerna samt förfarande med mera 87
6.1.4 2012 års utvidgning av expertbeskattningen 88
6.2 Utländska försäkringar 89
6.2.1 Bakgrund 89
6.2.2 Närmare om pensionsförsäkringar 90
6.3 Utländska fastigheter och bostadsrätter med mera 92
6.4 Avdrag för kapitalförluster i inkomstslagen kapital och näringsverksamhet 94
6.5 Avdragsförbudet i 9 kap. 5 § IL 98
6.6 Utländska spelvinster 99
6.7 Investeringssparkonto 100
07 /Undanröjande av internationell juridisk dubbelbeskattning 103
7.1 Inledning 103
7.2 Undantag från beskattning 103
7.3 Avräkningslagen 107
7.3.1 Inledning 107
7.3.2 Övergripande mål med avräkningslagen 108
7.3.3 Förhållandet mellan avräkningslagen och de svenska skatteavtalen 109
7.3.4 Spärrbeloppet 114
7.4 Avdrag för utländsk skatt 118
08 /Näringsbetingade andelar och skattefria utdelningar och kapitalvinster 119
8.1 Inledning 119
8.2 Utdelning 120
8.2.1 Allmänt 120
8.2.2 Utdelning på näringsbetingade andelar 121
8.3 Kapitalvinst vid avyttring av näringsbetingade andelar 125
09 /Gränsöverskridande royaltybetalningar mellan närstående företag 127
10 / Omstruktureringar 129
10.1 Allmänt 129
10.2 Uttagsbeskattning i gränsöverskridande situationer 129
10.2.1 Introduktion 129
10.2.2 Exitbeskattning och skatteflyktsdirektivet 130
10.2.3 Anstånd med uttagsbeskattning till följd av Maltamålet 131
10.2.4 EU-domstolens dom i mål C-371/10 National Grid 134
10.2.5 Något om underprisöverlåtelse enligt 23 kap. IL 137
10.2.6 Något om underprisöverlåtelse enligt 53 kap. IL 138
10.3 Verksamhetsavyttring 138
10.4 Partiella fissioner 140
10.5 Andelsbyte 141
10.6 Fusioner 145
11 /Resultatutjämning 149
11.1 Inledning 149
11.2 Koncernbidrag 150
11.3 Koncernavdrag 157
11.4 Något om behandlingen av underskott i övrigt 163
12 /Internprissättning 165
12.1 Inledning 165
12.2 Felprisregeln i svensk rätt 168
12.2.1 14 kap. 19–20 §§ IL 168
12.2.2 Något om felprisregeln i svensk rättspraxis 169
12.3 OECD:s riktlinjer för internprissättning 171
12.3.1 Inledning 171
12.3.2 Förhållningssätt till de närstående parternas avtal, transaktioner och verkliga handlande 172
12.3.3 Jämförbarhetsanalays 173
12.3.4 Prissättningsmetoder 178
12.3.4.1 Inledning 178
12.3.4.2 Traditionella transaktionsbaserade metoder 178
12.3.4.3 Transaktionsbaserade vinstfördelningsmetoder 179
12.3.5 Svårvärderade immateriella tillgångar (”HTVI”) 180
12.4 Prissättningsbesked 181
12.5 Dokumentationskrav och krav på land-för-land-rapportering 183
12.6 Avslutning 186
13 /CFC-lagstiftning 187
13.1 Inledning 187
13.1.1 Syfte och bakgrund 187
13.1.2 Äldre CFC-lagstiftning 188
13.1.3 2004 års CFC-lagstiftning 189
13.2 Rättsföljden av CFC-lagstiftningen 190
13.3 Grundförutsättningar för att CFC-lagstiftningen ska vara tillämplig 191
13.3.1 Delägare i en utländsk juridisk person 191
13.3.2 Personer i intressegemenskap 192
13.4 Lågbeskattade inkomster och särskilda former av verksamheter 194
13.4.1 Inledning 194
13.4.2 Huvudregeln – 39 a kap. 5 och 6 §§ IL 194
13.4.3 Kompletteringsregeln – 39 a kap. 7 § IL 195
13.4.4 Närmare om den ”vit/grå” listan – bilaga 39 a till IL 197
13.5 Internationell rederiverksamhet 199
13.6 Filialregeln 199
13.7 Några övriga frågor 200
13.7.1 Rätt beskattningsår 200
13.7.2 Avräkning av i utlandet erlagd skatt på inkomst som CFC-beskattas i Sverige, med mera 200
13.7.3 Behandling av underskott i utländsk juridisk person 201
13.8 Om förhållandet mellan CFC-lagstiftningen och Sveriges internationella åtaganden 202
13.8.1 Skatteavtal 202
13.8.1.1 Bakgrund 202
13.8.1.2 Artikel 1.3 i 2017 års version av OECD:s modellavtal 205
13.8.2 EU-rätt 207
13.8.2.1 Inledning 207
13.8.2.2 Fria rörligheter 208
13.8.2.3 Skatteflyktsdirektivet 212
13.8.3 Avslutande kommentar 214
14 /Ränteavdragsbegränsningar 215
14.1 Bakgrund 215
14.2 Struktur för 2019 års ränteavdragsbegränsningar 217
14.3 Definition av ränteutgifter och ränteinkomster 219
14.4 Avdragsförbud vid hybrida missmatchningar enligt 2019 års regler 220
14.4.1 Inledning 220
14.4.2 Intressegemenskap 222
14.4.3 ”Höra hemma” i en viss stat 223
14.4.4 Hybrida missmatchningar som omfattas av avdragsbegränsningarna 223
14.4.5 Nya hybridregler från år 2020 med mera 224
14.5 Riktade ränteavdragsbegränsningar – förbud mot ”räntesnurror” 225
14.5.1 Inledning samt vissa definitioner 225
14.5.2 Huvudregeln 225
14.5.3 Undantag från huvudregeln 226
14.5.3.1 EES-undantaget 226
14.5.3.2 Skatteavtalsundantaget 227
14.5.3.4 Tioprocentsregeln och det ”hypotetiska testet” 228
14.5.4 Den ”omvända ventilen” till förmån för ”fiscus” (staten) 230
14.5.5 Avdragsbegränsning vid förvärv av delägarrätt inom intressegemenskapen 231
14.5.6 Tillfälliga lån samt ”back to back”-lån 233
14.5.7 Avslutning 234
14.6 Avdragsbegränsning för negativa räntenetton 234
14.6.1 Inledning 234
14.6.2 Huvudsakliga motiv 235
14.6.3 Avdragsbegränsning för negativa räntenetton – 30 procent av EBITDA 236
14.7 Något om ränta vid finansiella leasingavtal 237
14.8 Ränteavdragsbegränsningarnas förenlighet med EU-rätten 238
14.8.1 Inledning 238
14.8.2 Skatteflyktsdirektivet 239
14.8.3 Fria rörligheter 240
15 /2020 års regler om hybridsituationer 245
15.1 Inledning 245
15.2 Hybridreglernas övergripande tillämpningsområde 251
15.3 Vissa definitioner 253
15.3.1 Intressegemenskap 253
15.3.2 Företag hemmahörande i viss stat 256
15.4 Situationer med avdrag för utgifter utan att motsvarande inkomster tas upp till beskattning 257
15.4.1 Inledning 257
15.4.2 Skillnader i klassificeringen av finansiella instrument och betalningar enligt dessa 257
15.4.3 Skillnader i klassificeringen av det betalande eller mottagande företaget 260
15.4.4 Skillnader i bedömning av förekomst av ett fast driftställe 261
15.4.5 Skillnader i fördelning (”allokering”) av inkomst i fast driftställe 262
15.5 Situationer med avdrag för utgifter till företag utanför Europeiska unionen 264
15.6 Situationer med avdrag för samma utgifter 265
15.6.1 Inledning 265
15.6.2 Avdrag för samma utgift i olika företag 265
15.6.3 Avdrag för samma utgifter genom fast driftställe 266
15.6.4 Återföring av avdrag 267
15.6.5 Företag med dubbel hemvist 268
15.7 Avslutande synpunkter på 2020 års hybridregler 268
Något om litteraturen inom området (intern) internationell skatterätt 269
Avdelning 3 / Skatteavtalsrätt
01 /Om metoden att tillämpa skatteavtal 275
1.1 Inledning 275
1.2 Grundläggande steg vid tillämpning av skatteavtal 276
Steg 1: Föreligger en dubbelbeskattningssituation? 276
Steg 2: Vilka är de inblandade stater som ställer beskattningsanspråk? 277
Steg 3: Vilket svenskt skatteavtal är tillämpligt? 277
Steg 4: Omfattas den eller de aktuella skatterna av skatteavtalet? 277
Steg 5: Vilken stat är hemviststat respektive källstat enligt skatteavtalet? 277
Steg 6: Vilken fördelningsartikel är tillämplig? 278
Steg 7: Vad medför tillämpningen av avtalets metodartikel? 278
02 /Skatteavtalens ställning och något om tolkning av skatteavtal 281
2.1 Skatteavtalens dubbla status 281
2.2 Syftet med skatteavtal 281
2.3 Tolkning av skatteavtal 282
2.3.1 1969 års Wienkonvention om traktaträtten 282
2.3.2 OECD:s modellavtal jämte kommentar 284
2.3.3 Den allmänna tolkningsregeln i artikel 3.2 i OECD:s modellavtal 286
2.3.4 Skatteavtalens införlivande med svensk rätt 288
2.3.5 ”Tax treaty override” och skatteavtalens ställning i förhållande till rent intern rätt 290
2.4 Tillämpning av intern skatteflyktslagstiftning i förhållande till skatteavtal 293
03 /Definitioner och uttryck i skatteavtalen 299
3.1 Avtalens tillämpningsområde och hemvistbegreppet 299
3.2 Artikel 3.1 samt artikel 5 om fast driftställe 302
04 /Fördelningsartiklar i skatteavtalen 305
4.1 Inledning 305
4.2 Artikel 6 om fast egendom och artikel 7 om inkomst av rörelse 305
4.3 Artikel 8 om internationell sjö- och luftfartstrafik 311
4.4 Artikel 9 och företag i intressegemenskap 312
4.5 Utdelning, ränta och royalty 313
4.5.1 Inledning 313
4.5.2 Artikel 10 om utdelning 314
4.5.3 Artikel 11 om ränta 314
4.5.4 Artikel 12 om royalty 315
4.5.5 Innebörden av uttrycken ”den som har rätt till” eller ”verklig mottagare av” utdelning, ränta och royalty 315
4.5.6 Om särskilda förbindelser mellan utbetalare och mottagare 316
4.6 Artikel 13 om kapitalvinst 316
4.7 Enskild tjänst, styrelsearvode samt artister och sportutövare 319
4.7.1 Artikel 15 om enskild tjänst 319
4.7.2 Artikel 16 om styrelsearvode 322
4.7.3 Artikel 17 om artister och sportutövare 322
4.8 Pension och offentlig tjänst 323
4.8.1 Artikel 18 om pension 323
4.8.2 Artikel 19 om offentlig tjänst 324
4.9 Studerande och ”annan inkomst” 325
4.9.1 Artikel 20 om studerande 325
4.9.2 Artikel 21 om ”annan inkomst” 326
4.10 Artikel 22 om förmögenhet 328
05 /Metodartiklar 329
5.1 Introduktion 329
5.2 Friställningsmetoden (exemptmetoden) 330
5.3 Avräkningsmetoden (creditmetoden) 331
06 /Övriga artiklar 335
6.1 Artikel 24 om förbud mot diskriminering 335
6.2 Artikel 25 om ömsesidig överenskommelse 338
6.3 Artikel 26 om utbyte av upplysningar samt andra mekanismer för informationsutbyte 339
07 /Regler i skatteavtal mot internationell skatteflykt 345
7.1 Allmänt 345
7.2 Artikel 29 i OECD:s modellavtal – ”Entitlement to benefits” 347
7.3 Uteslutningsartiklar i Sveriges skatteavtal 348
7.4 Treaty shopping och ”limitation on benefits”-artiklar i ett historiskt perspektiv 350
08 /Det multilaterala skatteavtalet (”MLI”) 351
8.1 Inledning 351
8.2 Generell utformning och tillämpning av MLI 352
8.3 Sveriges val av skatteavtal inom ramen för MLI 353
8.4 Sveriges val av artiklar i MLI – ett minimum 354
8.5 Artikel 7 i MLI – ”the principle purpose test” (”PPT”) 354
8.6 Något om övriga artiklar i MLI 356
8.7 Avslutande synpunkter 357
09 /Förhållandet mellan skatteavtal och EU-rätten 359
9.1 Allmänt 359
9.2 Medlemsstaternas suveränitet på skatteavtalsrättens område 360
9.3 Förmåner enligt skatteavtal till utländska filialer 362
9.4 Medför EU-rätten ett krav på behandling som mest gynnad nation i skatteavtalsrätten? 363
Något om litteraturen inom området skatteavtalsrätt 366
Avdelning 4 / EU-skatterätt
01 /Inledning 371
1.1 Avdelningens disposition 371
1.2 Något om utvecklingslinjer i EU-skatterätten 372
1.3 Något om EU:s statsstödsrätt i förhållande till direkt beskattning 378
1.3.1 Inledning 378
1.3.2 Förbudet mot statligt stöd i artikel 107.1 i EUF-fördraget 378
1.3.3 Selektivitet 380
1.3.3.1 Inledning 380
1.3.3.2 Regional selektivitet 381
1.3.3.3 Materiell selektivitet 381
1.3.3.4 Selektiva åtgärder som är eller kan vara förenliga med den inre marknaden 383
1.3.4 Något om förfarandet i statsstödsärenden 384
1.3.5 Något om pågående ärenden om otillåtet statligt stöd och internprissättning 385
02 /Fördraget om Europeiska unionens funktionssätt och direkt beskattning 387
03 /Om förhållandet mellan EU-rätten och nationell rätt 389
04 /Om EU-domstolen som uttolkare av EU-rätten 393
05 /De grundläggande friheterna och restriktionsförbudet 395
5.1 Diskriminerings- och restriktionsförbud 395
5.1.1 Allmänt om diskriminering 395
5.1.2 Objektivt jämförbara situationer 396
5.1.3 Ursprungsstat och värdstat 399
5.1.4 Öppen diskriminering 400
5.1.5 Dold diskriminering 401
5.1.6 Icke-diskriminerande restriktion 402
5.1.7 Avslutande kommentar och ”restriktionsmodellen” 402
5.2 Rättfärdigande av begränsningar av de grundläggande friheterna 403
5.2.1 Introduktion 403
5.2.2 Rule of reason-doktrinen 404
5.2.2.1 Allmänt 404
5.2.2.2 Mål C-55/94 Gebhard 404
5.3 Principiellt accepterade rättfärdigandegrunder inom den direkta beskattningens område 406
5.3.1 Introduktion 406
5.3.2 Förhindra skatteflykt och något om doktrinen om förfarandemissbruk 406
5.3.3 Skattesystemets inre sammanhang 409
5.3.4 Effektiv skattekontroll 412
5.3.5 Den skatterättsliga territorialitetsprincipen 413
5.3.6 Mål C-446/03 Marks & Spencer 416
5.3.6.1 Inledning 416
5.3.6.2 Omständigheterna i målet 416
5.3.6.3 Avgörandet av ”the Special Commissioners” 417
5.3.6.4 Generaladvokatens förslag till avgörande 418
5.3.6.5 EU-domstolens dom 419
5.3.7 Mål C-337/08 X Holding och nyare praxis om koncernbeskattning 421
5.4 Ej accepterade rättfärdigandegrunder inom den direkta beskattningens område 423
5.4.1 Introduktion 423
5.4.2 Ingen behörighet på den direkta beskattningens område 423
5.4.3 Kompenserande fördel 424
5.4.4 Annan form av etablering skulle medföra likabehandling 424
5.4.5 Europeiska unionens brist på behörighet på skatteavtalsrättens område 425
5.4.6 Förlust av skatteintäkter – skydd av skattebasen 425
5.5 Fri rörlighet för arbetstagare och etableringsfrihet 426
5.5.1 Introduktion 426
5.5.2 Fri rörlighet för arbetstagare 426
5.5.3 Etableringsfriheten 427
5.5.3.1 Artikel 49 EUF 427
5.5.3.2 Artikel 54 EUF 427
5.5.3.3 Etableringsfrihet i värdstaten 428
5.5.3.4 Etableringsfrihet i ursprungsstaten 429
5.6 Fri rörlighet för tjänster 432
5.7 Fria kapitalrörelser 432
5.7.1 Introduktion 432
5.7.2 Artikel 65 EUF 433
5.7.3 Rättspraxis på den direkta beskattningens område 433
5.7.4 Artikel 65 EUF i förhållande till rule of reason-doktrinen 437
5.7.5 Förhållandet till andra grundläggande friheter 438
5.8 Fria kapitalrörelser i förhållande till andra friheter och till tredje land 439
06 /Direktiv på den direkta beskattningens område 445
6.1 Inledning 445
6.2 Moder-/dotterbolagsdirektivet 445
6.3 Fusionsdirektivet 453
6.3.1 Inledning 453
6.3.2 Övergripande om fusionsdirektivet och dess ingress 455
6.3.3 Allmänna bestämmelser 456
6.3.3.1 Inledning 456
6.3.3.2 Fusion 457
6.3.3.3 Uppdelning – fission 457
6.3.3.4 Partiell fission 458
6.3.3.5 Överföring av tillgångar 458
6.3.3.6 Utbyte av aktier eller andelar 460
6.3.3.7 Andra termer och uttryck 461
6.3.4 Skatterättsliga konsekvenser av en omstrukturering enligt direktivet 461
6.3.5 Skatteflykt 463
6.3.6 Fusionsdirektivet i förhållande till etableringsfriheten 465
6.4 Ränte/royaltydirektivet 466
6.5 Skatteflyktsdirektivet 470
6.5.1 Bakgrund 470
6.5.2 Direktivets struktur, vissa definitioner och innebörden av ”minsta skyddsnivå” 471
6.5.3 Ränteavdragsbegränsning 473
6.5.4 Utflyttningsbeskattning 475
6.5.4.1 Innebörden av utflyttningsskatt 475
6.5.4.2 Anstånd med utflyttningsbeskattning 476
6.5.4.3 Beräkning av ingångsvärde och marknadsvärde 477
6.5.5 Allmän regel mot missbruk 477
6.5.6 CFC-lagstiftning 478
6.5.6.1 Inledning 478
6.5.6.2 Definition av ”kontrollerat utländskt bolag” 479
6.5.6.3 Vad är CFC-inkomst? 480
6.5.6.4 Beräkning av kontrollerade utländska bolags inkomster 482
6.5.7 Hybrida missmatchningar 483
6.5.7.1 Inledning 483
6.5.7.2 Olika former av hybrida missmatchningar 485
6.5.7.3 Konsekvenser av en ”hybrid missmatchning” 487
6.5.7.4 Omvända hybrida missmatchningar 488
6.5.8 Avslutande synpunkter 489
07 /Administrativt skattesamarbete inom EU 491
7.1 EU och den internationella utvecklingen 491
7.2 2011 års direktiv om administrativt samarbete 493
7.3 Utvecklingen av 2011 års direktiv om administrativt samarbete 495
08 /Skattetvistlösningsmekanismer inom EU 499
8.1 Inledning 499
8.2 Direktivet om skattetvistlösningsmekanismer 500
8.3 Skiljemannakonventionen 501
09 /Skadlig skattekonkurrens 505
9.1 EU:s arbete mot skadlig skattekonkurrens 505
9.2 Något om OECD:s arbete mot skadlig skattekonkurrens 507
Något om litteraturen inom området EU-skatterätt 508
Käll- och litteraturförteckning 509
Offentligt tryck 509
Litteratur 515
Rättsfall 527
Sakregister 535
Information
- Författare:
- Mattias Dahlberg
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144115504
- Utgivningsår:
- 2006
- Revisionsår:
- 2020
- Artikelnummer:
- 31923-05
- Upplaga:
- Femte
- Sidantal:
- 540