Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Barnförhör

Att få vetenskap och juridik att fungera i praktiken
Skickas följande arbetsdag

Barnförhör

Att få vetenskap och juridik att fungera i praktiken

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

För ett kvartssekel sedan var själva idén att bygga barnförhör på forskningsbaserad kunskap kontroversiell, inte minst i Sverige. Men i dag är det för de flesta involverade i barnrättsliga frågor en självklarhet att vetenskaplig kunskap om barnförhör, utbildning i barnförhör och barnförhörets praktik måste gå hand i hand. Den här boken är baserad på det perspektivet, ett synsätt som ligger i linje med barnkonventionen och dess krav på myndigheter att hålla ett barnrättsperspektiv. Bokens ytt...

För ett kvartssekel sedan var själva idén att bygga barnförhör på forskningsbaserad kunskap kontroversiell, inte minst i Sverige. Men i dag är det för de flesta involverade i barnrättsliga frågor en självklarhet att vetenskaplig kunskap om barnförhör, utbildning i barnförhör och barnförhörets praktik måste gå hand i hand. Den här boken är baserad på det perspektivet, ett synsätt som ligger i linje med barnkonventionen och dess krav på myndigheter att hålla ett barnrättsperspektiv. Bokens yttersta syfte är att erbjuda kunskap om hur man på bästa sätt bör navigera i multidisciplinär samverkan med verklighets­baserad vetenskaplighet och ”sunt förnuft”. Teorin kompletteras med praktiska verktyg: handfasta exempel för studerande och intervjustöd för praktiker i deras yrkesutövande. Barnförhör vänder sig till studerande och yrkesverksamma inom polis och rättsväsende, socialtjänst, hälso- och sjukvård och i skolvärlden. Den riktar sig även till andra som deltar i diskussioner kring samtal med barn och/eller arbetar med barnutredningar och multidisciplinär samverkan, till exempel på barnahus.

Inledning11

Anneli S. Larsson & Rickard L. Sjöberg

Författarpresentationer 15

 

1. Den vetenskapliga bakgrunden     19

Rickard L. Sjöberg

Historisk skepsis mot barn som vittnen     21

Problemet med sexuella övergrepp mot barn     23

Om vetenskaplig kunskap     24

Felinformationseffekten     26

Åldersskillnader i påverkbarhet     27

Andra typer av suggestionseffekter     29

Forskningens framsida – barns trovärdighet     30

Mot det moderna barnförhöret     31

Huvudbudskap kapitel 1     32

 

2. Om minnesprocessen     35

Rickard L. Sjöberg

Minne och glömska     36

Misstag i ursprungsbedömning     38

Ursprungsbedömningsteori i praktiken     40

Igenkänning kontra fri återgivning     41

Fri återgivning      41

Fri återgivning ger mer information     44

Huvudbudskap kapitel 2     45

 

3. Situationskrav, sociala och sociokognitiva påverkansfaktorer     47

Rickard L. Sjöberg

Samtalets underförstådda antaganden     48

Social påverkan på förhörets informationsinnehåll     49

Suggestiva effekter av missuppfattningar kring förhörets ramar     50

Påverkan från jämnåriga     51

Tystnad som social påverkan     53

Tekniker för att undvika social påverkan     54

Specifika tekniker för barnförhör som en lösning     55

Huvudbudskap kapitel 3     56

 

4. Barnintervjuns genomförande      57

Anneli S. Larsson

Tid     58

Kommunikation     59

En sund arbetsallians      61

Intervjuinterventioner      64

Öppna frågor     65

Specifika frågor     65

Ledande frågor     65

Suggestiva frågor     65

Icke-verbal kommunikation     66

Intervjumetoder     67

NICHD-stommen     69

Nationella arbetsmodeller     72

PEACE-modellen     72

Den kognitiva intervjumetodiken (KI)     75

Grundstruktur     81

Övergångar      82

Kontaktskapande fas     83

Introduktion     85

Fritt berättande     91

Uppföljningar och förtydliganden     98

Avslut     101

Utbildning och betydelsen av kontinuerlig återkoppling      102

Huvudbudskap kapitel 4     104

Bilaga: Intervjustöd till intervjuledare       107

 

5. Multidisciplinär samverkan och barnahus     121

Anneli S. Larsson

Samråd     123

Medhörning vid barnförhör     124

Från internationell standard till nationell implementering     125

Huvudbudskap kapitel 5     127

 

6. Tolk i barnförhör     129

Kristina Gustafsson

Tidigare forskning     131

Tolkens kompetenser, roll och yrkesetik     135

Förhör med barn genom tolk     142

Planering och förarbete inför förhör     143

Genomförande av förhöret     146

Uppföljning och information efter förhöret     147

Huvudbudskap kapitel 6     149

 

7. Rättsmedicinsk bedömning     151

Ingemar Thiblin

Den rättsmedicinska undersökningens syfte     151

Grundläggande principer      154

Återkommande misstag där barn är det förmodade brottsoffret     157

Kategorisk intuitiv deduktion – Sherlock Holmes-syndromet     157

Bristande förmåga att beakta statistiska sannolikheter     160

Heuristik – tumregelstänkande     161

Strategier för rättssäkra och rättstrygga bedömningar      167

Huvudbudskap kapitel 7     169

 

8. Barn som målsäganden     171

Sandra Rohdin

Att ta tillvara barnets rätt     172

Barnets egen självbestämmanderätt     172

Vårdnadshavarens roll     174

Särskild företrädare     175

Målsägandebiträde     180

Kravet på gärningens precision     180

Allmänt om barnförhör     183

Innan förhöret     185

Transport av barn till förhör     187

Närvarande vid förhör med barn som målsägande     187

Själva förhöret     189

Efter förhöret     190

Information till vårdnadshavarna     190

Dokumentation     190

Granskning av förhör     192

Misstänkt och försvaret     193

Domstolens värdering av barnets berättelse     196

Huvudbudskap kapitel 8     199

 

9. Barn som vittnen     201

Anna Mårtensson

Rättsliga utgångspunkter     201

Vårdnadshavarens inflytande     202

Närstående vittne kan vara målsägande     203

Videoförhör     203

Huvudbudskap kapitel 9     204

 

10. Barn som misstänkta     207

Anna Mårtensson

Utredning av brott     207

Polis och åklagare      208

Förordnande av offentlig försvarare/juridiskt biträde      209

Offentlig försvarare vid förhör     210

Vårdnadshavare     211

Socialtjänsten     211

Huvudbudskap kapitel 10     212

Sammanfattande efterord215

Julia Korkman

Avslutningsord225

Rickard L. Sjöberg & Anneli S. Larsson

Appendix 1: Feedbackmanual229

Pär Stihl & Anneli S. Larsson

Appendix 2: Nationella riktlinjer och kriterier kring barn som misstänks vara utsatta för brott och kriterier för landets Barnahus245

Referenslista253

 

Register273

Boken är mycket bra, skriven utifrån aktuell forskning och gedigen erfarenhet hos författarna. Läsaren får grundläggande kunskaper i att hålla barnförhör och får följa ärenden och ta del av intressanta och lärorika exempel. Att Barnförhör är skriven utifrån svenskt rättsläge och praktik gör den till en utmärkt kursbok för studerande och yrkesverksamma inom till exempel rättsväsende och socialtjänst.

Information

Redaktörer:
Anneli Larsson Rickard Sjöberg
Kapitelförfattare:
Kristina Gustafsson Anna Mårtensson Sandra Rohdin Pär Stihl Ingemar Thiblin
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144138305
Utgivningsår:
2022
Artikelnummer:
40938-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
282

Författare

Anneli Larsson

Anneli S. Larsson disputerade 2005 på Psykologiska institutionen, Göteborgs universitet med avhandlingen Interviewing child witnes-ses. Därefter ar...

Rickard Sjöberg

Rickard L. Sjöberg disputerade 2002 vid Karolinska Institutet med en avhandling om barnvittnesmål. Året därpå avlade han läkarexamen vid samma inst...

Kristina Gustafsson

Kristina Gustafsson är docent i etnologi och lektor i socialt arbete vid Linnéuniversitetet i Växjö. Åren 2008–2012 forskade hon om tolkning i offe...

Anna Mårtensson

Anna Mårtensson anställdes som åklagare 1992. Hon var en av de första i Sverige som befordrades till relationsvåldsspecialist och var verksam som s...

Sandra Rohdin

Sandra Rohdin är jurist och har sedan 2002 arbetat inom rätts­väsendet, främst som kammaråklagare. Sedan 2018 är hon ad-junkt i juridik på Linnéuni...

Pär Stihl

Pär Stihl, polis sedan 30 år, har bland annat arbetat som barnför-hörsledare i Malmö på Projekt Karin och som närpolischef. Han arbe-tar med implem...

Ingemar Thiblin

Ingemar Thiblin, överläkare, professor, Rättsmedicinalverkets rättsmedicinska avdelning och Institutionen för kirurgiska vetenskaper, Enheten för r...

 ;

För ett kvartssekel sedan var själva idén att bygga barnförhör på forskningsbaserad kunskap kontroversiell, inte minst i Sverige. Men i dag är det för de flesta involverade i barnrättsliga frågor en självklarhet att vetenskaplig kunskap om barnförhör, utbildning i barnförhör och barnförhörets praktik måste gå hand i hand. Den här boken är baserad på det perspektivet, ett synsätt som ligger i linje med barnkonventionen och dess krav på myndigheter att hålla ett barnrättsperspektiv. Bokens ytt...

För ett kvartssekel sedan var själva idén att bygga barnförhör på forskningsbaserad kunskap kontroversiell, inte minst i Sverige. Men i dag är det för de flesta involverade i barnrättsliga frågor en självklarhet att vetenskaplig kunskap om barnförhör, utbildning i barnförhör och barnförhörets praktik måste gå hand i hand. Den här boken är baserad på det perspektivet, ett synsätt som ligger i linje med barnkonventionen och dess krav på myndigheter att hålla ett barnrättsperspektiv. Bokens yttersta syfte är att erbjuda kunskap om hur man på bästa sätt bör navigera i multidisciplinär samverkan med verklighets­baserad vetenskaplighet och ”sunt förnuft”. Teorin kompletteras med praktiska verktyg: handfasta exempel för studerande och intervjustöd för praktiker i deras yrkesutövande. Barnförhör vänder sig till studerande och yrkesverksamma inom polis och rättsväsende, socialtjänst, hälso- och sjukvård och i skolvärlden. Den riktar sig även till andra som deltar i diskussioner kring samtal med barn och/eller arbetar med barnutredningar och multidisciplinär samverkan, till exempel på barnahus.

Information

Redaktörer:
Anneli Larsson Rickard Sjöberg
Kapitelförfattare:
Kristina Gustafsson Anna Mårtensson Sandra Rohdin Pär Stihl Ingemar Thiblin
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144186627
Utgivningsår:
2022
Artikelnummer:
40938-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Anneli Larsson

Anneli S. Larsson disputerade 2005 på Psykologiska institutionen, Göteborgs universitet med avhandlingen Interviewing child witnes-ses. Därefter ar...

Rickard Sjöberg

Rickard L. Sjöberg disputerade 2002 vid Karolinska Institutet med en avhandling om barnvittnesmål. Året därpå avlade han läkarexamen vid samma inst...

Kristina Gustafsson

Kristina Gustafsson är docent i etnologi och lektor i socialt arbete vid Linnéuniversitetet i Växjö. Åren 2008–2012 forskade hon om tolkning i offe...

Anna Mårtensson

Anna Mårtensson anställdes som åklagare 1992. Hon var en av de första i Sverige som befordrades till relationsvåldsspecialist och var verksam som s...

Sandra Rohdin

Sandra Rohdin är jurist och har sedan 2002 arbetat inom rätts­väsendet, främst som kammaråklagare. Sedan 2018 är hon ad-junkt i juridik på Linnéuni...

Pär Stihl

Pär Stihl, polis sedan 30 år, har bland annat arbetat som barnför-hörsledare i Malmö på Projekt Karin och som närpolischef. Han arbe-tar med implem...

Ingemar Thiblin

Ingemar Thiblin, överläkare, professor, Rättsmedicinalverkets rättsmedicinska avdelning och Institutionen för kirurgiska vetenskaper, Enheten för r...

 ;