Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Kommunikationsplanering

En handbok på vetenskaplig grund
Skickas följande arbetsdag

Kommunikationsplanering

En handbok på vetenskaplig grund

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Kommunikationsplanering – en handbok på vetenskaplig grund är en praktiskt inriktad vägledning inom området kommunikation och kommunikationsplanering. Boken är disponerad i enlighet med kommunikatörens arbetssätt. Samtliga steg i kommunikatörens arbetsprocess beskrivs på ett enkelt och tydligt sätt, från inledande målanalys, målgruppsanalys samt omvärldsanalys, till val av budskaps- och medievalsstrategier samt val av aktiviteter och metodik. Varje avsnitt avslutas med exempel och rekommendat...

Kommunikationsplanering – en handbok på vetenskaplig grund är en praktiskt inriktad vägledning inom området kommunikation och kommunikationsplanering. Boken är disponerad i enlighet med kommunikatörens arbetssätt. Samtliga steg i kommunikatörens arbetsprocess beskrivs på ett enkelt och tydligt sätt, från inledande målanalys, målgruppsanalys samt omvärldsanalys, till val av budskaps- och medievalsstrategier samt val av aktiviteter och metodik. Varje avsnitt avslutas med exempel och rekommendationer. I denna andra upplaga har texten uppdaterats och aktualiserats, inte minst har stor vikt lagts vid sociala och digitala mediers betydelse för kommunikationsplanering och kommunikatörens användning av sociala medier. Kommunikationsplanering handlar om alla former av målstyrda kommunikationsprojekt, även sådana som bygger på samtal, möten och nätverksbyggande. Den vänder sig därför till den som har kommunikationsansvar i en organisation, på en arbetsplats eller i en förening. Den lämpar sig också väl för kurser om kommunikationsplanering på universitet och högskola, liksom i andra utbildningar där kommunikationsplanering och projektarbeten med kommunikationsinriktning ingår.

    • 11
      Förord
    • 13
      Bruksanvisning
      • 1
        17
        Centrala begrepp
        • 17
          Information, kommunikation, dialog
        • 19
          PR-konsulter, informatörer och kommunikatörer
        • 20
          Etiska överväganden
        • 24
          Kommunikatörsroller
        • 25
          Digitala och sociala medier
        • 26
          Mer att läsa om de viktigaste begreppen
      • 2
        29
        Alla problem är inte kommunikationsproblem
      • 3
        33
        Sociala och digitala medier
        • 33
          Rollupplösning
        • 35
          Från hierarkiskt till horisontellt agendasättande
        • 36
          Cirkulation istället för distribution
        • 38
          Globaliserad digital kommunikation och spridningseffekter
        • 40
          Med- och motspelare i det hybrida mediesystemet
        • 43
          Relationsbyggandet i fokus
        • 45
          Kommunikationsprojekt utan skriven eller talad kommunikation
        • 51
          Mer att läsa om sociala och digitala medier
      • 4
        53
        Målanalys
        • 53
          Slutmål: systemmål och visionsmål
        • 55
          Beteendemål
        • 56
          Kommunikationsmål
        • 57
          Målet att tillfredsställa informationsbehov
        • 58
          Från kataloger och telefon till digitala och sociala plattformar
        • 58
          Internet och mobile first
        • 60
          Fördelar med efterfrågestyrd kommunikation
        • 61
          Nackdelar med efterfrågestyrd kommunikation
        • 62
          Information om information
        • 62
          Vilken information serveras och vilken förväntas man själv söka upp?
      • 5
        65
        Att analysera målgrupper
        • 65
          Relation till sändaren
        • 66
          Position i kommunikationsprocessen
        • 69
          Demografiska egenskaper
        • 70
          Livsstil
        • 72
          Psykografiska egenskaper
        • 73
          Värderingssegment
        • 75
          Normer
        • 76
          Medievanor
        • 76
          Situation
        • 77
          Sambandet mellan olika segmenteringsprinciper
        • 78
          Mentalt avstånd till beteendemålet
        • 80
          Vidmakthållande
        • 80
          Att förhindra återfall
      • 6
        83
        Omvärldsanalys
        • 84
          Tekniker för omvärldsanalys
        • 86
          Omvärldsanalys i samband med opinionsbildning
        • 89
          Omvärldsanalys i samband med Issues Management
        • 89
          Omvärldsanalys i samband med lokala nätverksprojekt
        • 90
          Mer att läsa om omvärldsanalys
      • 7
        91
        Budskapsstrategier
        • 91
          Att öka målgruppens intresse
        • 97
          Undvik överövertalning
        • 98
          Värden, normer och förhandsinställning
        • 99
          Förebilder
        • 99
          HUR-information istället för VARFÖR-information
        • 102
          Materiella och symboliska belöningar
        • 103
          Skräckpropaganda och social HUR-information
        • 104
          Mer att läsa om budskapsstrategier
      • 8
        105
        Profilering och varumärkesstrategier
        • 106
          Kärnvärden
        • 108
          Kännedom + anseende = förtroendekapital
        • 110
          Respekt + likeability = anseende
        • 111
          Living the brand
        • 112
          Co-creation
        • 113
          Corporate Social Responsibility
        • 113
          Relationer med lokalsamhället (community relations)
        • 115
          Positionering
        • 115
          Citybranding av Malmö
        • 116
          Mer att läsa om varumärkesbyggande och profilering
      • 9
        117
        Medievalsstrategi
        • 117
          Bombmatta och organisk tillväxt
        • 122
          Kontaktkostnad och kontaktkvalitet
        • 123
          Räckvidd och selektivitet
        • 123
          Snabbhet
        • 124
          Återframkallningsförmåga
        • 125
          Point of action display
        • 125
          Strategival
        • 127
          Mer att läsa om medieval
      • 10
        129
        Opinionsbildning
        • 130
          Opinionsbildning genom tredje part
        • 134
          Opinionsbildningens etappmål
        • 136
          Målgrupper för opinionsbildningen
        • 137
          Opinionsbildningens förutsättningar
        • 138
          Opinionsbildningens metodik
        • 140
          Hinder för opinionsbildningen
        • 141
          Mer att läsa om opinionsbildning
      • 11
        143
        Issues Management
        • 144
          David och Goliat
        • 144
          Agera eller reagera
        • 147
          När skadan är skedd
        • 151
          Mer att läsa om Issues Management
      • 12
        153
        Nätverksprojekt
        • 154
          Viral kommunikation, spridning och virala kampanjer
        • 155
          Nätverksteorier
        • 157
          Olika typer av nätverk
        • 159
          Nätverksmetodik
        • 159
          Roller i ett nätverksprojekt
        • 160
          Nätverksprojektens arenor
        • 160
          Att undvika misstag i nätverksprojekt
        • 162
          Fördelar och nackdelar med nätverksprojekt
        • 164
          Mer att läsa om nätverksprojekt
      • 13
        165
        Dialogprojekt
        • 166
          Konfliktreducering
        • 166
          Symboliska effekter
        • 167
          Den kosmetiska demokratin – kommunala dialogprojekt
        • 169
          Vägval i ett dialogprojekt – ett exempel
        • 172
          Mer att läsa om dialogprojekt
      • 14
        173
        Samordning av projekt
        • 174
          Att låta den ena åtgärden främja den andra
      • 15
        177
        Utvärderingar
        • 178
          Kriterier på framgång
        • 184
          Utvärderingsmetoder
        • 187
          Avkastning på kommunikationsinvesteringar
        • 188
          Varning för önsketänkande vid tolkning av resultat
        • 189
          Mer att läsa om utvärderingar
    • 191
      Referenser

Information

Författare:
Lars Palm Marja Åkerström
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144125039
Utgivningsår:
2006
Revisionsår:
2019
Artikelnummer:
31559-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
200

Författare

Lars Palm

Lars Palm är professor i planerad kommunikation vid högskolan i Halmstad. Han har sedan många år arbetat med planering och utvärdering av hälsokomm...

Marja Åkerström

Marja Åkerström är lektor vid Institutionen för strategisk kommunikation på Campus Helsingborg, Lunds universitet. Undervisnings- och forskningsfäl...

 ;

Kommunikationsplanering - en handbok på vetenskaplig grund är en praktiskt inriktad vägledning inom området kommunikation och kommunikationsplanering. Boken är disponerad i enlighet med kommunikatörens arbetssätt. Samtliga steg i kommunikatörens arbetsprocess beskrivs på ett enkelt och tydligt sätt, från inledande målanalys, målgruppsanalys samt omvärldsanalys, till val av budskaps- och medievalsstrategier samt val av aktiviteter och metodik. Varje avsnitt avslutas med exempel och rekommendat...

Kommunikationsplanering - en handbok på vetenskaplig grund är en praktiskt inriktad vägledning inom området kommunikation och kommunikationsplanering. Boken är disponerad i enlighet med kommunikatörens arbetssätt. Samtliga steg i kommunikatörens arbetsprocess beskrivs på ett enkelt och tydligt sätt, från inledande målanalys, målgruppsanalys samt omvärldsanalys, till val av budskaps- och medievalsstrategier samt val av aktiviteter och metodik. Varje avsnitt avslutas med exempel och rekommendationer. I denna andra upplaga har texten uppdaterats och aktualiserats, inte minst har stor vikt lagts vid sociala och digitala mediers betydelse för kommunikationsplanering och kommunikatörens användning av sociala medier. Kommunikationsplanering handlar om alla former av målstyrda kommunikationsprojekt, även sådana som bygger på samtal, möten och nätverksbyggande. Den vänder sig därför till den som har kommunikationsansvar i en organisation, på en arbetsplats eller i en förening. Den lämpar sig också väl för kurser om kommunikationsplanering på universitet och högskola, liksom i andra utbildningar där kommunikationsplanering och projektarbeten med kommunikationsinriktning ingår.

Information

Författare:
Lars Palm Marja Åkerström
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144170671
Utgivningsår:
2006
Revisionsår:
2019
Artikelnummer:
31559-SB02
Upplaga:
Andra

Författare

Lars Palm

Lars Palm är professor i planerad kommunikation vid högskolan i Halmstad. Han har sedan många år arbetat med planering och utvärdering av hälsokomm...

Marja Åkerström

Marja Åkerström är lektor vid Institutionen för strategisk kommunikation på Campus Helsingborg, Lunds universitet. Undervisnings- och forskningsfäl...

 ;