Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Att publicera

Etik och juridik för journalister och publicister
Skickas följande arbetsdag

Att publicera

Etik och juridik för journalister och publicister

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Att offentliggöra yttranden som inte går över lagens gränser och som håller sig inom det etiskt försvarbara kräver kunskap och omdöme. Att publicera beskriver ingående de juridiska och etiska frågor och överväganden som uppstår vid insamling av uppgifter och publicering i massmedier som omfattas av tryckfrihetsförordningen (TF) och yttrandefrihetsgrundlagen (YGL). Boken redogör för de grundläggande fri- och rättigheterna, upphovsrättsliga frågor, offentlighetsprincipen och meddelarfriheten sa...

Att offentliggöra yttranden som inte går över lagens gränser och som håller sig inom det etiskt försvarbara kräver kunskap och omdöme. Att publicera beskriver ingående de juridiska och etiska frågor och överväganden som uppstår vid insamling av uppgifter och publicering i massmedier som omfattas av tryckfrihetsförordningen (TF) och yttrandefrihetsgrundlagen (YGL). Boken redogör för de grundläggande fri- och rättigheterna, upphovsrättsliga frågor, offentlighetsprincipen och meddelarfriheten samt frågor om ansvar och etik. Att publicera är en saklig och lättillgänglig beskrivning av ett komplicerat regelverk och dess historiska rötter. Boken vänder sig främst till utgivare, journalister och journaliststudenter men utgör också en kunskapskälla för andra som är intresserade och vill utöva sina medborgerliga rättigheter. Denna tredje upplaga är uppdaterad och utökad. Lagändringar som började gälla 1 januari 2023 har tagits med. Rättsliga utslag och medieetiska prövningar till och med 1 februari 2023 har beaktats. Den nya upplagan har också försetts med en omfattande checklista vad gäller meddelarfriheten och en heltäckande beskrivning, steg för steg, av den medieetiska prövningen.

Juristens förord 11

Publicistens förord 13

Inledning 15

01 / Grundläggande fri- och rättigheter 17

1.1 Yttrandefrihetens filosofi 17

1.2 Friheternas reglering 26

1.3 Yttrandefrihetsgrundlagarna 29

02 / Anskaffning 71

2.1 Anskaffarfrihet 71

2.2 Allmänna handlingar 85

2.3 Meddelarfrihet och meddelarskydd 104

2.4 Obehörig befattning 134

2.5 Olagliga arbetsmetoder 135

2.6 Särskilt om fotografering 141

2.7 Lojalitet och företagshemligheter 159

2.8 Privatlivets helgd 164

2.9 Lömska arbetsmetoder 168

03 / Publicitet och ansvar 181

3.1 Ensamansvar 181

3.2 Tryckta medier 184

3.3 Radio och tv 191

3.4 Tekniska upptagningar 195

3.5 Webbpubliceringar 196

3.6 Sociala medier 204

3.7 Ansvar enligt BBS-lagen 205

3.8 Ansvar enligt GDPR 208

04 / Brottsliga yttranden 209

4.1 Yttranden utanför TF och YGL 209

4.2 Historik 209

4.3 Brottskatalog 213

05 / Tvångsmedel och straff 265

5.1 Om tvångsmedel 265

5.2 Tvångsmedel och publicistik 266

5.3 Beslag och konfiskation 281

5.4 Editionsföreläggande 282

5.5 Två prejudikat 285

06 / Rättslig prövning 291

6.1 Preskriptionsregler 291

6.2 Processregler 292

6.3 Juryinstitutet 293

6.4 Inför huvudförhandlingen 295

6.5 Juryprövning 297

6.6 Straff och påföljder 298

6.7 En modern indragningsmakt 304

07 / Statlig tillsyn och granskning 307

7.1 Vem övervakar vad och vem? 307

7.2 Lagar och villkor 309

7.3 Granskningsnämnden 313

7.4 Biografbyrån 324

7.5 Bestämmelser om pornografi 325

7.6 Medierådet 326

7.7 Projekt och kommittéer 326

08 / Moral och medieetik 329

8.1 Etikprövningens grunder 329

8.2 Lagen och etiken 332

8.3 Medieetiken – historik och syfte 333

8.4 Pressetik blir medieetik 339

8.5 Medieetikens organisation 341

8.6 Medieetiken i praktiken 343

8.7 #metoo, nätet och etiken 380

8.8 Etik och sociala medier 389

8.9 Yrkesetik 391

8.10 Textreklam och sponsring 398

09 / Källor, källskydd och källkritik 403

9.1 Uppgiftslämnarnas betydelse 403

9.2 Fyra varför 404

9.3 Vem är källan? 405

9.4 Värna och vårda källan 406

9.5 Off och on the record 411

10 / Upphovsrätt 413

10.1 Upphovsrätt och yttrandefrihet 413

10.2 Upphovsrättens uppkomst 414

10.3 Upphovsrättslagen 414

10.4 Undantag från upphovsrätten 425

10.5 Upphovsrätten i praktiken 431

Bilagor

Bilaga 1: Medieetisk prövning – steg för steg 451

Bilaga 2: Meddelarskydd – steg för steg 471

Bilaga 3: Lathund för källskydd 481

Bilaga 4: Webbadresser till lagar och regler 485

Bilaga 5: Förkortningar av myndigheter och lagar 487

Litteratur 491

Register 495

En mycket välskriven, pedagogiskt upplagd och synnerligen uttömmande och djuplodande framställning av publiceringens juridiska och etiska frågor samt överväganden som uppstår vid insamling av uppgifter och publicering i massmedier.

Information

Författare:
Nils Funcke
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144159942
Utgivningsår:
2016
Revisionsår:
2023
Artikelnummer:
39055-03
Upplaga:
Tredje
Sidantal:
499

Författare

Nils Funcke

Nils Funcke är journalist, utbildare och författare. Han har bland annat varit utgivare för Riksdag & Departement, ledarskribent på Dagens Nyheter,...

 ;

Att offentliggöra yttranden som inte går över lagens gränser och som håller sig inom det etiskt försvarbara kräver kunskap och omdöme. Att publicera beskriver ingående de juridiska och etiska frågor och överväganden som uppstår vid insamling av uppgifter och publicering i massmedier som omfattas av tryckfrihetsförordningen (TF) och yttrandefrihetsgrundlagen (YGL). Boken redogör för de grundläggande fri- och rättigheterna, upphovsrättsliga frågor, offentlighetsprincipen och meddelarfriheten sa...

Att offentliggöra yttranden som inte går över lagens gränser och som håller sig inom det etiskt försvarbara kräver kunskap och omdöme. Att publicera beskriver ingående de juridiska och etiska frågor och överväganden som uppstår vid insamling av uppgifter och publicering i massmedier som omfattas av tryckfrihetsförordningen (TF) och yttrandefrihetsgrundlagen (YGL). Boken redogör för de grundläggande fri- och rättigheterna, upphovsrättsliga frågor, offentlighetsprincipen och meddelarfriheten samt frågor om ansvar och etik. Att publicera är en saklig och lättillgänglig beskrivning av ett komplicerat regelverk och dess historiska rötter. Boken vänder sig främst till utgivare, journalister och journaliststudenter men utgör också en kunskapskälla för andra som är intresserade och vill utöva sina medborgerliga rättigheter. Denna tredje upplaga är uppdaterad och utökad. Lagändringar som började gälla 1 januari 2023 har tagits med. Rättsliga utslag och medieetiska prövningar till och med 1 februari 2023 har beaktats. Den nya upplagan har också försetts med en omfattande checklista vad gäller meddelarfriheten och en heltäckande beskrivning, steg för steg, av den medieetiska prövningen.

Information

Författare:
Nils Funcke
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144177755
Utgivningsår:
2016
Revisionsår:
2023
Artikelnummer:
39055-SB03
Upplaga:
Tredje

Författare

Nils Funcke

Nils Funcke är journalist, utbildare och författare. Han har bland annat varit utgivare för Riksdag & Departement, ledarskribent på Dagens Nyheter,...

 ;