Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Uppfostran, underhållning, uppror

En västerländsk teaterhistoria
Skickas följande arbetsdag

Den västerländska teatern föddes i antikens Grekland. Då var den en stor medborgerlig fest och man anordnade dramatävlingar till guden Dionysos ära. Sedan dess har teatern förändrats på många sätt, men den har behållit sin grundläggande sociala karaktär. Teater i vår del av världen har förblivit en offentlig konstform som exploaterat gångbara mönster och sagt djupa sanningar. Publiken har kommit för att skratta, men också för att fyllas av medkänsla eller drabbas av insikt om livets tragik oc...

Den västerländska teatern föddes i antikens Grekland. Då var den en stor medborgerlig fest och man anordnade dramatävlingar till guden Dionysos ära. Sedan dess har teatern förändrats på många sätt, men den har behållit sin grundläggande sociala karaktär. Teater i vår del av världen har förblivit en offentlig konstform som exploaterat gångbara mönster och sagt djupa sanningar. Publiken har kommit för att skratta, men också för att fyllas av medkänsla eller drabbas av insikt om livets tragik och samhällets tillstånd. Denna bok berättar den västerländska teaterns brokiga historia från dess födelse på 500-talet före vår tideräkning fram till dagens globala teaterindustri och gränsöverskridande avantgarde. Läsaren möter dramatiker och skådespelare, firade stjärnor och kringvandrande komedianter, puritanska teaterhatare och levnadsglada åskådare. Shakespeare och Molière, Hrosvith från Gandersheim och Sarah Lane från East End ...Boken vänder sig främst till studenter på universitet och högskolor, men även till den teaterintresserade allmänheten.

    • 9
      Förord
    • 11
      En timmas tid på scenen
    • 19
      KAPITEL 1 Antikens teater
        • 20
          Grekland
        • 21
          Ursprunget
        • 24
          Den athenska demokratin
        • 25
          Festen och tävlingen
        • 27
          Tre tragedier och ett satyrspel
        • 29
          Teatern
        • 31
          Guden anländer per maskin
        • 33
          Mask
        • 34
          Tragedin
        • 38
          Stichomytin
        • 41
          Aristofanes och komedin
        • 43
          Menander och den nya komedin
        • 45
          Mimen
        • 46
          Den romerska teatern
        • 47
          Inhemska förformer
        • 48
          Romerska fester
        • 50
          Brev från Horatius
        • 52
          Tragedin och komedin under republiken
        • 56
          Kejsartidens teater
        • 57
          Gladiatorer och krokodiler
        • 59
          Antik epilog
        • 61
          Sammanfattning
    • 63
      KAPITEL 2 Medeltidens teater
        • 66
          Den lärda nunnan i Gandersheim
        • 67
          Den religiösa teatern
        • 71
          Spelen i Tyskland
        • 72
          Franska mysteriespel
        • 73
          Mysteriet i Valenciennes
        • 74
          Engelska mystery plays
        • 77
          Heliga förevisningar i Italien
        • 78
          Den profana scenkulturen
        • 81
          Retoriska skådespel
        • 83
          Moraliteten
        • 85
          Skoldrama och pedagogisk teater
        • 86
          Protestantismens skoldrama
        • 87
          Jesuitdramat
        • 90
          Sammanfattning
    • 93
      KAPITEL 3 Renässansens teater
        • 96
          Den italienska utgångspunkten
        • 97
          Operans födelse
        • 98
          Vägen mot perspektivscenen
        • 102
          Enligt konstens alla regler
        • 104
          Donna Isabella
        • 108
          De första franska försöken
        • 110
          Den engelska renässansens teater
        • 111
          En tid av förändringar
        • 112
          ”This wooden O”
        • 118
          Trupper och teatrar
        • 121
          Skådespelarna
        • 122
          Pojkskådespelarna
        • 124
          The Bard – Shakespeare
        • 125
          Shakespeares ansikte
        • 129
          Konventioner
        • 131
          Christopher Marlowe
        • 132
          ”Den skotska pjäsen”
        • 133
          Övriga elisabetaner
        • 134
          Stuartperioden
        • 135
          Ben Jonson och hans Works
        • 138
          Inigo Jones
        • 139
          Förbudstiden
        • 141
          Sammanfattning
    • 143
      KAPITEL 4 Barockens och klassicismens teater
        • 145
          Den spanska barockens världsteater
        • 147
          Med kappa och svärd – den nya komedin
        • 150
          Lope de Vega
        • 151
          Kvinnobanditen
        • 152
          Tirso de Molina
        • 153
          Fontäner och maskiner – den spanska hovteatern
        • 156
          Nattvardens under – autos sacramentales
        • 157
          Autons mästare – Calderón
        • 159
          Skådespelare, kompanier, publik
        • 161
          Den franska klassicismen
        • 163
          ”De lärdas republik”
        • 168
          Solkonungens scen – hovteatern
        • 171
          Från tennis till teater – scenerna i Paris
        • 176
          Komedins triumf – Molière
        • 177
          Madeleine och Armande Béjart
        • 180
          Borgaren som tragöd – Corneille
        • 182
          Den obönhörliga passionen – Racine
        • 185
          En kunglig historiograf
        • 186
          Engelsk restauration
        • 188
          Trupper och skådespelare
        • 191
          Bearbetningar och det elisabetanska arvet
        • 193
          Heroiskt drama och sedekomedi
        • 195
          Den nya sedekomedin
        • 197
          Dramatikerna
        • 199
          En övergångens teater
        • 200
          Sammanfattning
    • 203
      KAPITEL 5 1700-talet – rokoko, upplysning, revolution
        • 204
          Adelsmannen blir borgare – den franska scenen
        • 208
          Marknadens mästare
        • 210
          Rokoko och tableau – Marivaux och Diderot
        • 215
          ”The public voice” – den engelska scenen
        • 219
          David Garrick – den nye skådespelaren
        • 222
          Burlesken och den nya komedin
        • 224
          En moralisk anstalt – den tyska teateridealismen
        • 225
          Vägen till ensemblen
        • 228
          Regins födelse
        • 230
          Schackmästaren Goethe
        • 233
          Goethes Faust
        • 235
          Komedins förvandlingar – Italien
        • 239
          Den italienska operan
        • 240
          ”Kärlekens giljotin” – drama och teater under franska revolutionen
        • 243
          Ett revolutionsöde
        • 247
          Fest och åkallan
        • 249
          Sammanfattning
    • 251
      KAPITEL 6 1800-talet – det borgerliga århundradet
        • 255
          Den romantiske skådespelaren
        • 257
          Frankrike – melodram och tendensdramatik
        • 259
          Organisatorisk nyordning
        • 261
          Gasljus
        • 262
          Det romantiska dramat
        • 266
          Vaudevillens röst
        • 268
          Melodramens gest
        • 273
          Det sociala dramat och operetten
        • 276
          Betalda ovationer
        • 277
          Brittisk teater
        • 281
          Keans Shakespeare
        • 282
          Den brittiska melodramen
        • 286
          Kvinnorna i East End
        • 288
          Music hall
        • 290
          Ansatser till förändring
        • 293
          Den tyskspråkiga teatern
        • 296
          Romantikerna och teatern
        • 299
          Från Meiningen till Bayreuth – två reformförslag
        • 303
          Richard Wagners revolutionära reformer
        • 307
          Borgaren som narr – wiensk folkteater
        • 308
          Mörklagd salong
        • 312
          Den nationella scenen – Norge
        • 315
          Hjältar på den gröna ön – Irland mellan myt och modernism
        • 319
          Dockteater
        • 320
          Fantastisk realism – den ryska teatern
        • 325
          Pleasure and Virtue – tidig amerikansk teater
        • 327
          Den eviga vägen – judisk teater
        • 332
          Femme fatale och femme fragile
        • 335
          Sammanfattning
    • 337
      KAPITEL 7 1900-talet – ytterligheternas sekel
    • 341
      KAPITEL 8 Det moderna genombrottets teater
        • 343
          Modernismens ismer
        • 348
          Tre teaterledare – Antoine, Lugné-Poë, Stanislavskij
        • 349
          Naturalismen på teatern
        • 363
          Två visionärer – Appia och Craig
        • 367
          Tre regissörer – Meyerhold, Reinhardt, Copeau
        • 377
          Det elektriska ljuset
        • 385
          1900-talets politiska teaterformer
        • 385
          Den stora folkteatern
        • 397
          Fyra teaterledare
    • 417
      KAPITEL 9 Det rituella uppdraget
        • 418
          Grymhetens avantgarde
        • 419
          Teaterns dubbelgångare – Antonin Artaud
        • 422
          Lyckade missförstånd
        • 424
          Den totala teatern – Jean-Louis Barrault
        • 426
          Den ursprungliga teatern – Peter Brook
        • 429
          Fattigdomens regissör – Jerzy Grotowski
        • 435
          Amerikanskt avantgarde
        • 437
          Actor’s Studio
        • 441
          Absurdismen och de arga unga
        • 447
          Postmodernismens avantgarde
    • 453
      KAPITEL 10 Nationalscen, institution, festival
        • 459
          En nationell hemlighet
        • 461
          Fransk decentralisering
        • 464
          Amerikas sällan förenta teatrar
        • 465
          Afrikan-amerikansk teater
        • 467
          Chicanoteater
        • 468
          Radioteater
        • 469
          Teveteater
        • 471
          Det gåtfulla folkets teater
        • 476
          Nationella och internationella festivaler
        • 480
          Sammanfattning
    • 483
      Avslutning
    • 487
      Litteraturförteckning
    • 495
      Person- och sakregister
    • 507
      Verkregister

Information

Författare:
Per Arne Tjäder
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144045351
Utgivningsår:
2008
Artikelnummer:
32264-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
512

Författare

 ;