Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Skönlitteratur för barn och unga

Historik, genrer, termer, analyser
Skickas följande arbetsdag

Skönlitteratur för barn och unga

Historik, genrer, termer, analyser

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

I en tid av kulturell och medieteknologisk förändring, och då betydelsen av humaniora inte sällan ifrågasätts, är det av stor vikt att ge blivande och verksamma lärare redskap att arbeta med litteratur. Skönlitteratur för barn och unga ger kunskap om barnlitteraturens framväxt och exempel på hur barnlitterära texter kan indelas, analyseras och diskuteras utifrån olika litteraturvetenskapliga teorier och metoder. Boken ger en överblick också över nyare genrer inom barnlitteraturen såsom gr...

I en tid av kulturell och medieteknologisk förändring, och då betydelsen av humaniora inte sällan ifrågasätts, är det av stor vikt att ge blivande och verksamma lärare redskap att arbeta med litteratur. Skönlitteratur för barn och unga ger kunskap om barnlitteraturens framväxt och exempel på hur barnlitterära texter kan indelas, analyseras och diskuteras utifrån olika litteraturvetenskapliga teorier och metoder. Boken ger en överblick också över nyare genrer inom barnlitteraturen såsom grafisk roman, teen lit och fanfiction. Författaren behandlar såväl bilderböcker som ungdomsböcker liksom så kallad crossover, litteratur för både barn och vuxna. Skönlitteratur för barn och unga vänder sig till såväl lärarstudenter som verksamma lärare, samt till studenter i litteraturvetenskap på universitet och högskolor.

Inledning 9

1. Barnbokens framväxt   19

Levnadsregler   19

Gemensam läsning för barn och vuxna   21

Exempellitteratur   22

Synen på barnet och barndomen   26

Den uppfostrande barnboken   27

Det roande har svårt att slå igenom   32

Barnboken finner nya vägar under 1800-talet   35

Barnboken som estetik och folkuppfostran   39

Kvinnornas frammarsch på barnboksområdet   41

Barnkammaridyll ifrågasatt   43

Många satsningar på barn efter 1945   46

Politisering och lekfullhet   49

Ungdomsromanens genombrott   51

Didaktik med nya förtecken   54

Från hemmiljö till institutionsmiljö   56

Lekfulla fäder   58

Vidgad realism   59

Flytande gränser mellan barn och vuxna   62

2. Barnbokens genrer   67

Olika indelningsgrunder   67

Genreindelningens svårigheter   67

Behovet av en indelning växer fram   72

Bokhandelns och bokkatalogernas indelning   73

Svenska barnboksinstitutets bokkategorier   74

Bibliotekens klassifikationssystem   76

Handböckernas indelning   77

Klassikerbegreppet   79

Fabeln   82

ABC-boken   85

Sagan88

Bilderboken   93

Faktaböcker   95

Biografiska skildringar   98

Fantasy och science fiction   100

Ungdomslitteratur   103

Chick lit   107

Deckare och thrillers   110

Grafisk roman   113

Fanfiction   114

3. Barnbokens kontexter   117

Gränsdragningen mellan barn- och vuxenlitteratur   118

Växelverkan mellan barn- och vuxenlitteratur   121

Tidiga studier av barnboken   125

Ellen Keys betydelse   127

Barnboken blir akademisk   129

Barnboken mellan etik och estetik   131

En naiv estetik   135

Den naiva läsningen   138

Barnets avsiktslösa tillvaro   141

Hemmet   143

Förskolan   146

Skolan150

4. Barnbokens berättande   155

Termer och begrepp   155

Motiv och tema   156

Den tematiska kritiken   161

Temat det kompetenta barnet   162

Arketyper   166

Narratologi   168

Handling och intrig   169

Metafiktion   172

Barnbokens karaktärer   174

Vem berättar?   177

Att byta perspektiv   181

Intertextualitet   185

Barnbokens språk   190

Bildspråk och symboler   194

5. Barnboken i teorin   197

Tolkningar och analysexempel   197

Ett rikt teoriutbud   197

Historisk-biografisk forskning   200

Litteratursociologisk forskning   202

Rysk formalism och främmandegöring   205

Nykritiken och närläsningens metod   210

Strukturalismen   211

Propps narrativa funktionsanalys   212

Exemplet Hur gick det sen?214

Exemplet Den farliga resan219

Genusinriktad forskning   223

Mansforskning   232

Queer234

Kroppsfixering   235

Intermedialitet och bilderboksanalys   237

Läsarorienterade teorier och läsarens makt – receptionsforskning241

6. Barnboken i praktiken   245

Litteraturdidaktiska resonemang   245

Läroplanerna och barnlitteraturen   250

Exemplet H.C. Andersens saga om den lilla sjöjungfrun   253

Samtalets betydelse   257

7. Barnbokens framtid?   263

Berättandet i en ny medievärld   263

Läsfrämjande för hundra år sedan och i dag   268

Termer och begrepp 277

Litteratur 287

Sak- och personregister 305

Information

Författare:
Lena Kåreland
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144140117
Utgivningsår:
2015
Revisionsår:
2021
Artikelnummer:
37238-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
314

Författare

Lena Kåreland

Lena Kåreland är litteraturvetare och professor emerita i svenska med didaktisk inriktning vid Uppsala universitet. Hennes forskning har främst omf...

 ;

I en tid av kulturell och medieteknologisk förändring, och då betydelsen av humaniora inte sällan ifrågasätts, är det av stor vikt att ge blivande och verksamma lärare redskap att arbeta med litteratur. Skönlitteratur för barn och unga ger kunskap om barnlitteraturens framväxt och exempel på hur barnlitterära texter kan indelas, analyseras och diskuteras utifrån olika litteraturvetenskapliga teorier och metoder. Boken ger en överblick också över nyare genrer inom barnlitteraturen såsom gr...

I en tid av kulturell och medieteknologisk förändring, och då betydelsen av humaniora inte sällan ifrågasätts, är det av stor vikt att ge blivande och verksamma lärare redskap att arbeta med litteratur. Skönlitteratur för barn och unga ger kunskap om barnlitteraturens framväxt och exempel på hur barnlitterära texter kan indelas, analyseras och diskuteras utifrån olika litteraturvetenskapliga teorier och metoder. Boken ger en överblick också över nyare genrer inom barnlitteraturen såsom grafisk roman, teen lit och fanfiction. Författaren behandlar såväl bilderböcker som ungdomsböcker liksom så kallad crossover, litteratur för både barn och vuxna. Skönlitteratur för barn och unga vänder sig till såväl lärarstudenter som verksamma lärare, samt till studenter i litteraturvetenskap på universitet och högskolor.

Information

Författare:
Lena Kåreland
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144187495
Utgivningsår:
2015
Revisionsår:
2021
Artikelnummer:
37238-SB02
Upplaga:
Andra

Författare

Lena Kåreland

Lena Kåreland är litteraturvetare och professor emerita i svenska med didaktisk inriktning vid Uppsala universitet. Hennes forskning har främst omf...

 ;