Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Skönlitteratur för barn och unga

Skönlitteratur för barn och unga
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Inledning 9
1. Barnbokens framväxt 19
Levnadsregler 19
Gemensam läsning för barn och vuxna 21
Exempellitteratur 22
Synen på barnet och barndomen 26
Den uppfostrande barnboken 27
Det roande har svårt att slå igenom 32
Barnboken finner nya vägar under 1800-talet 35
Barnboken som estetik och folkuppfostran 39
Kvinnornas frammarsch på barnboksområdet 41
Barnkammaridyll ifrågasatt 43
Många satsningar på barn efter 1945 46
Politisering och lekfullhet 49
Ungdomsromanens genombrott 51
Didaktik med nya förtecken 54
Från hemmiljö till institutionsmiljö 56
Lekfulla fäder 58
Vidgad realism 59
Flytande gränser mellan barn och vuxna 62
2. Barnbokens genrer 67
Olika indelningsgrunder 67
Genreindelningens svårigheter 67
Behovet av en indelning växer fram 72
Bokhandelns och bokkatalogernas indelning 73
Svenska barnboksinstitutets bokkategorier 74
Bibliotekens klassifikationssystem 76
Handböckernas indelning 77
Klassikerbegreppet 79
Fabeln 82
ABC-boken 85
Sagan 88
Bilderboken 93
Faktaböcker 95
Biografiska skildringar 98
Fantasy och science fiction 100
Ungdomslitteratur 103
Chick lit 107
Deckare och thrillers 110
Grafisk roman 113
Fanfiction 114
3. Barnbokens kontexter 117
Gränsdragningen mellan barn- och vuxenlitteratur 118
Växelverkan mellan barn- och vuxenlitteratur 121
Tidiga studier av barnboken 125
Ellen Keys betydelse 127
Barnboken blir akademisk 129
Barnboken mellan etik och estetik 131
En naiv estetik 135
Den naiva läsningen 138
Barnets avsiktslösa tillvaro 141
Hemmet 143
Förskolan 146
Skolan 150
4. Barnbokens berättande 155
Termer och begrepp 155
Motiv och tema 156
Den tematiska kritiken 161
Temat det kompetenta barnet 162
Arketyper 166
Narratologi 168
Handling och intrig 169
Metafiktion 172
Barnbokens karaktärer 174
Vem berättar? 177
Att byta perspektiv 181
Intertextualitet 185
Barnbokens språk 190
Bildspråk och symboler 194
5. Barnboken i teorin 197
Tolkningar och analysexempel 197
Ett rikt teoriutbud 197
Historisk-biografisk forskning 200
Litteratursociologisk forskning 202
Rysk formalism och främmandegöring 205
Nykritiken och närläsningens metod 210
Strukturalismen 211
Propps narrativa funktionsanalys 212
Exemplet Hur gick det sen? 214
Exemplet Den farliga resan 219
Genusinriktad forskning 223
Mansforskning 232
Queer 234
Kroppsfixering 235
Intermedialitet och bilderboksanalys 237
Läsarorienterade teorier och läsarens makt – receptionsforskning 241
6. Barnboken i praktiken 245
Litteraturdidaktiska resonemang 245
Läroplanerna och barnlitteraturen 250
Exemplet H.C. Andersens saga om den lilla sjöjungfrun 253
Samtalets betydelse 257
7. Barnbokens framtid? 263
Berättandet i en ny medievärld 263
Läsfrämjande för hundra år sedan och i dag 268
Termer och begrepp 277
Litteratur 287
Sak- och personregister 305
Information
- Författare:
- Lena Kåreland
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144140117
- Utgivningsår:
- 2015
- Revisionsår:
- 2021
- Artikelnummer:
- 37238-02
- Upplaga:
- Andra
- Sidantal:
- 314
Information
- Författare:
- Lena Kåreland
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144187495
- Utgivningsår:
- 2015
- Revisionsår:
- 2021
- Artikelnummer:
- 37238-SB02
- Upplaga:
- Andra