Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Populärlitteratur

De populära genrernas estetik och historia
Skickas följande arbetsdag

Populärlitteratur

De populära genrernas estetik och historia

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Populärlitteraturen är ingen enhetlig företeelse trots att den ofta klumpats ihop med nedlåtande benämningar som skräp-, trivial- eller kiosklitteratur. I själva verket består populärlitteraturen av en rad olika arter eller genrer. Varje genre kännetecknas av att den vill gestalta, utforska och kartlägga en viss del av vår verklighet. Denna bok strävar efter ett ge en mera nyanserad bild av den populära litteraturen. Efter en teoretisk inledning tar vart och ett av de åtta kapitlen upp genrer...

Populärlitteraturen är ingen enhetlig företeelse trots att den ofta klumpats ihop med nedlåtande benämningar som skräp-, trivial- eller kiosklitteratur. I själva verket består populärlitteraturen av en rad olika arter eller genrer. Varje genre kännetecknas av att den vill gestalta, utforska och kartlägga en viss del av vår verklighet. Denna bok strävar efter ett ge en mera nyanserad bild av den populära litteraturen. Efter en teoretisk inledning tar vart och ett av de åtta kapitlen upp genrer som kärleksromaner, science fiction, skräckskildringar, deckare, fantasy, vampyrberättelser och historiska populärromaner.I varje kapitel utreds genrens egenart och historia, och ett par moderna exempel analyseras. Bland dessa kan nämnas romaner av Maeve Binchy, Stephen King, Raymond E. Feist, William Gibson, Marion Zimmer Bradley, Philip K. Dick, Jean M. Auel, Sara Paretsky, Anne Rice och John Grisham.Boken är främst avsedd för studerande i litteraturvetenskap, biblioteksvetenskap, medie- och kommunikationsvetenskap och kulturstudier vid högskolor och universitet. Den riktar sig även till dem som i sin yrkesverksamhet kommer i kontakt med populärlitteratur, t.ex. bibliotekarier, fritidsledare och lärare på högstadiet och gymnasiet.

      • 5
        Förord
      • 1
        7
        Hög och låg litteratur
        • 8
          Hög och låg litteratur i mitten av 1800-talet
        • 12
          Populärlitteraturen, kvinnorna och modernismen
        • 14
          Litteraturens kanonisering och populärlitteraturen
        • 16
          Metoder för att analysera populärlitteratur
      • 2
        23
        Deckare och thrillers
        • 24
          Auguste Dupin, Sherlock Holmes och Miss Marple
        • 27
          Den hårdkokta deckaren
        • 30
          Den manlige deckaren: Philip Marlowe
        • 35
          Den kvinnliga deckaren: V.I. Warshawski
        • 43
          Den manlige hjältens förändring: John Grishams Försvararen
      • 3
        47
        Kärleksromanen
        • 49
          Den moderna kärleksromanens mönster
        • 55
          Teorier om kärleksromanen
        • 59
          Den massproducerade romanen
        • 62
          Passionens oordning: Harlequin Romantik
        • 69
          Passion, kärlek och modernitet: Maeve Binchys Glassjön
      • 4
        77
        Skräckromanen
        • 79
          Frankenstein som mönster för skräckromanen
        • 81
          Skräckromanens kriterier
        • 85
          Stephen Kings Lida
        • 93
          Vampyrromanen
        • 94
          Dracula och moderniteten
        • 100
          Vampyren och det existentiella dilemmat: Anne Rice
        • 106
          Den feministiska vampyrromanen: Suzy McKee Charnas
      • 5
        111
        Den historiska populärromanen
        • 112
          Den historiska romanen som förklaringsmodell
        • 113
          Lukács teori om den historiska romanen
        • 116
          En annan teori om den historiska romanen
        • 118
          ”Feminism” i förhistorien: Jean M. Auel
        • 130
          Medeltid och kärlek: Harlequin Historisk
      • 6
        135
        Fantasy
        • 137
          Den moderna fantasylitteraturen
        • 138
          Förhållningssätt till fantasy
        • 144
          Ursprung och öde: Raymond E. Feist
        • 152
          Feminism och fantasy
        • 153
          Riddare och häxor: Avalons dimmor
      • 7
        161
        Science fiction
        • 164
          Två strömningar inom science fiction
        • 166
          H. G. Wells tidmaskin
        • 168
          ’Upplysningens’ science fiction och 60-talets omsvängning
        • 170
          Människa eller maskin? Androidens drömmar
        • 177
          Cyberpunk och flykten från kroppen: William Gibson
      • 8
        187
        Genreperspektivet
        • 193
          Författarregister

Information

Författare:
Anders Öhman
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144015897
Utgivningsår:
2002
Artikelnummer:
7529-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
196

Författare

Anders Öhman

Anders Öhman är professor i litteraturvetenskap och litteraturdidaktik vid Umeå universitet. Öhmans forskning rör bland annat svensk roman­historia...

 ;

Populärlitteraturen är ingen enhetlig företeelse trots att den ofta klumpats ihop med nedlåtande benämningar som skräp-, trivial- eller kiosklitteratur. I själva verket består populärlitteraturen av en rad olika arter eller genrer. Varje genre kännetecknas av att den vill gestalta, utforska och kartlägga en viss del av vår verklighet. Denna bok strävar efter ett ge en mera nyanserad bild av den populära litteraturen. Efter en teoretisk inledning tar vart och ett av de åtta kapitlen upp genrer...

Populärlitteraturen är ingen enhetlig företeelse trots att den ofta klumpats ihop med nedlåtande benämningar som skräp-, trivial- eller kiosklitteratur. I själva verket består populärlitteraturen av en rad olika arter eller genrer. Varje genre kännetecknas av att den vill gestalta, utforska och kartlägga en viss del av vår verklighet. Denna bok strävar efter ett ge en mera nyanserad bild av den populära litteraturen. Efter en teoretisk inledning tar vart och ett av de åtta kapitlen upp genrer som kärleksromaner, science fiction, skräckskildringar, deckare, fantasy, vampyrberättelser och historiska populärromaner.I varje kapitel utreds genrens egenart och historia, och ett par moderna exempel analyseras. Bland dessa kan nämnas romaner av Maeve Binchy, Stephen King, Raymond E. Feist, William Gibson, Marion Zimmer Bradley, Philip K. Dick, Jean M. Auel, Sara Paretsky, Anne Rice och John Grisham. Boken är främst avsedd för studerande i litteraturvetenskap, biblioteksvetenskap, medie- och kommunikationsvetenskap och kulturstudier vid högskolor och universitet. Den riktar sig även till dem som i sin yrkesverksamhet kommer i kontakt med populärlitteratur, t.ex. bibliotekarier, fritidsledare och lärare på högstadiet och gymnasiet.

Information

Författare:
Anders Öhman
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144175201
Utgivningsår:
2002
Artikelnummer:
7529-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Anders Öhman

Anders Öhman är professor i litteraturvetenskap och litteraturdidaktik vid Umeå universitet. Öhmans forskning rör bland annat svensk roman­historia...

 ;