Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Antisemitism

Historiska, kulturella och pedagogiska perspektiv
Skickas följande arbetsdag

Antisemitism

Historiska, kulturella och pedagogiska perspektiv

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Trots att Sverige är ett av världens minst antisemitiska länder ökar antalet antisemitiska hatbrott kraftigt varje gång Israel-Palestinakonflikten tilltar i intensitet. Även om öppna och tydliga antisemitiska utsagor är svåraccepterade i Sverige har det visat sig att urgamla fördomar om judar kan aktiveras snabbt. Hur ska vi förstå detta fenomen och hur hanterar vi det inom skola och undervisning? Antisemitism handlar inte om judar. Antisemitism handlar om antisemiters fantasier om judar och...

Trots att Sverige är ett av världens minst antisemitiska länder ökar antalet antisemitiska hatbrott kraftigt varje gång Israel-Palestinakonflikten tilltar i intensitet. Även om öppna och tydliga antisemitiska utsagor är svåraccepterade i Sverige har det visat sig att urgamla fördomar om judar kan aktiveras snabbt. Hur ska vi förstå detta fenomen och hur hanterar vi det inom skola och undervisning? Antisemitism handlar inte om judar. Antisemitism handlar om antisemiters fantasier om judar och dessa fantasier får negativa, ibland förödande, konsekvenser för judar och samhället i stort. Fördomar finns bevarade i tankestrukturer, språkliga uttryck, symboler och andra kulturella markörer utan att den enskilde individen nödvändigtvis är medveten om det. Implicita antisemitiska föreställningar, vad som här benämns som strukturell antisemitism, kan aktiveras både snabbt och omedvetet. Boken ger kunskaper om antisemitismens historiska rötter och bidrar med socialpsykologiska och pedagogiska perspektiv på antisemitism. Den är avsedd för grundläggande högskole- och universitetsutbildning inom humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnen och med sitt tydliga fokus på skola och undervisning är den särskilt relevant för lärarutbildningen.

1. Introduktion 9

Christer Mattsson & Thomas Johansson

2. Antisemitismens kristna rötter 19

Jakob Wirén

Inledning 19

En inomjudisk rörelses identitetskamp 22

Nya testamentet och den tidiga kyrkans framväxt 23

Två inflytelserika tänkare från medeltid och reformationstid 27

Kristna antijudiska strategier 33

Antijudiskhet och ersättningsteologi idag? 36

Ersättningsteologins betydelse 39

Att ta ansvar 40

Referenser 42

3. Från antijudaism till antisemitism – den ”judiska” moderniteten 45

Lars M Andersson

Inledning 45

Moderniteten 46

Den farliga judiska staden – invandringsmotstånd och patologisering 52

Nationalism och nationalstater – demokratisering, medborgarskap och utanförskap 58

Rastänkande om judar 66

Sammanfattning 69

Referenser 71

4 . Den ”oreflekterade” anti­semitismen efter Förintelsen 75

Karin Kvist Geverts

Sverige, andra världskriget och Förintelsen 75

Förintelsen som symbol för ondskan 78

Skuldproblematik och demonologi 79

Från antisemitism till antisionism 80

Från förnekande till förvanskande 83

När judar blev ”vita” och Israel en ockupationsmakt 85

”Jag är inte antisemit, men …” 89

Avslutning: Den ”osynliga” antisemitismen 90

Referenser 91

5. Islam, judendom och antisemitism 93

Göran Larsson

Inledning 93

Judar och judendom i islams historia  94

Kolonialism och antisemitism 99

Samtida antisemitism  105

Avslutning 110

Referenser 112

6. Antisemitism, gråzon eller legitim kritik av Israel – var går gränserna? 115

Anders Persson

Tre stora definitionsförsök 116

30 uttryck i 3 kategorier 121

Anklagelser mot Israel 121

Strategier för att bekämpa Israel 130

Slutsatser 136

Referenser 137

7. Antisemitismens socialpsykologi 141

Thomas Johansson

Inledning 141

In- och utgrupper 143

Den auktoritära personligheten 144

Lydnadens socialpsykologi 147

Främlingen och ambivalens 150

Den högerextrema doxan och mainstream 152

Antisemitismens återkomst 155

Socialpsykologiska perspektiv på antisemitism 158

Referenser 159

8. Antisemitism i digitala medier 163

Mirjam Katzin

Antisemitiska uttryck i digitala medier 166

Antisemitism på mainstreamplattformar 169

Mindre plattformar med minimal moderering 172

Spridning av antisemitism från de mindre plattformarna till andra digitala miljöer 174

Konsekvenser av antisemitism i digitala miljöer 176

Möjliga motstrategier? 177

Lärdomar för lärare 180

Referenser 182

9. Att undervisa om och bemöta antisemitism i klass­rummet 185

Christer Mattsson

Inledning 185

Att undervisa om antisemitism 188

Att bemöta antisemitism i undervisning 193

Framför en tavla med nycklar 201

Referenser 203

10. Undervisning om Förintelsen – lärande om antisemitism? 205

Ola Flennegård

Inledning 205

Undervisning och lärande om Förintelsen 206

Att främja demokrati – undervisning om Förintelsen i svensk skola 209

Hur undervisning om antisemitism förbigås 213

Vad kan och kan inte läras om antisemitism? 218

Grundläggande undervisningsstrategi 222

Att vara utlämnad åt turen 224

Referenser 225

11. Efterord 229

Christer Mattsson & Thomas Johansson

Författarpresentationer 233

Register 237

Mycket väl framfört och intressant för både studenter och övriga som önskar fördjupa sig i ämnet.

Information

Redaktörer:
Christer Mattsson Thomas Johansson
Kapitelförfattare:
Lars M Andersson Ola Flennegård Mirjam Katzin Karin Kvist Geverts Göran Larsson Anders Persson Jakob Wirén
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144186221
Utgivningsår:
2024
Artikelnummer:
47582-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
241

Författare

Christer Mattsson

Christer Mattsson är föreståndare och forskare vid Segerstedtinstitutet vid Göteborgs universitet. Mattsson är legitimerad lärare och har arbetet p...

Thomas Johansson

Thomas Johansson är professor i pedagogik med inriktning mot barn- och ungdomsvetenskap. Han är verksam vid Institutionen för Pedagogik, kommunikat...

Lars M Andersson

Lars M Andersson är universitetslektor i historia och föreståndare för Forum för judiska studier vid Uppsala universitet. Han har huvudsakligen for...

Ola Flennegård

Ola Flennegård är projektledare och lärare vid Segerstedtinstitutet, Göteborgs universitet, med forskningsintresse för undervisning och lärande om ...

Mirjam Katzin

Mirjam Katzin, juris doktor, är forskare och utredare med fokus på frågor om antisemitism och judiskt liv. Som samordnare mot antisemitism i Malmö ...

Karin Kvist Geverts

Karin Kvist Geverts är docent i historia och föreståndare för Institute for Holocaust research in Sweden (IHRS). Hennes forskning handlar om Sverig...

Göran Larsson

Göran Larsson är professor i religionsvetenskap vid Göteborgs universitet, samt gästprofessor vid Akademin för polisiärt arbete vid Högskolan i Bor...

Anders Persson

Anders Perssons primära forskningsområde rör EU:s roll i Israel-Palestinakonflikten. Han har skrivit fyra böcker om ämnet, varav den senaste är EU ...

Jakob Wirén

Jakob Wirén är adjungerad professor i religionsteologi vid Lunds universitet och teologisk sekreterare åt Svenska kyrkans ärkebiskop. I sin forskni...

 ;

Trots att Sverige är ett av världens minst antisemitiska länder ökar antalet antisemitiska hatbrott kraftigt varje gång Israel-Palestinakonflikten tilltar i intensitet. Även om öppna och tydliga antisemitiska utsagor är svåraccepterade i Sverige har det visat sig att urgamla fördomar om judar kan aktiveras snabbt. Hur ska vi förstå detta fenomen och hur hanterar vi det inom skola och undervisning? Antisemitism handlar inte om judar. Antisemitism handlar om antisemiters fantasier om judar och...

Trots att Sverige är ett av världens minst antisemitiska länder ökar antalet antisemitiska hatbrott kraftigt varje gång Israel-Palestinakonflikten tilltar i intensitet. Även om öppna och tydliga antisemitiska utsagor är svåraccepterade i Sverige har det visat sig att urgamla fördomar om judar kan aktiveras snabbt. Hur ska vi förstå detta fenomen och hur hanterar vi det inom skola och undervisning? Antisemitism handlar inte om judar. Antisemitism handlar om antisemiters fantasier om judar och dessa fantasier får negativa, ibland förödande, konsekvenser för judar och samhället i stort. Fördomar finns bevarade i tankestrukturer, språkliga uttryck, symboler och andra kulturella markörer utan att den enskilde individen nödvändigtvis är medveten om det. Implicita antisemitiska föreställningar, vad som här benämns som strukturell antisemitism, kan aktiveras både snabbt och omedvetet. Boken ger kunskaper om antisemitismens historiska rötter och bidrar med socialpsykologiska och pedagogiska perspektiv på antisemitism. Den är avsedd för grundläggande högskole- och universitetsutbildning inom humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnen och med sitt tydliga fokus på skola och undervisning är den särskilt relevant för lärarutbildningen.

Information

Redaktörer:
Christer Mattsson Thomas Johansson
Kapitelförfattare:
Lars M Andersson Ola Flennegård Mirjam Katzin Karin Kvist Geverts Göran Larsson Anders Persson Jakob Wirén
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144192086
Utgivningsår:
2024
Artikelnummer:
47582-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Christer Mattsson

Christer Mattsson är föreståndare och forskare vid Segerstedtinstitutet vid Göteborgs universitet. Mattsson är legitimerad lärare och har arbetet p...

Thomas Johansson

Thomas Johansson är professor i pedagogik med inriktning mot barn- och ungdomsvetenskap. Han är verksam vid Institutionen för Pedagogik, kommunikat...

Lars M Andersson

Lars M Andersson är universitetslektor i historia och föreståndare för Forum för judiska studier vid Uppsala universitet. Han har huvudsakligen for...

Ola Flennegård

Ola Flennegård är projektledare och lärare vid Segerstedtinstitutet, Göteborgs universitet, med forskningsintresse för undervisning och lärande om ...

Mirjam Katzin

Mirjam Katzin, juris doktor, är forskare och utredare med fokus på frågor om antisemitism och judiskt liv. Som samordnare mot antisemitism i Malmö ...

Karin Kvist Geverts

Karin Kvist Geverts är docent i historia och föreståndare för Institute for Holocaust research in Sweden (IHRS). Hennes forskning handlar om Sverig...

Göran Larsson

Göran Larsson är professor i religionsvetenskap vid Göteborgs universitet, samt gästprofessor vid Akademin för polisiärt arbete vid Högskolan i Bor...

Anders Persson

Anders Perssons primära forskningsområde rör EU:s roll i Israel-Palestinakonflikten. Han har skrivit fyra böcker om ämnet, varav den senaste är EU ...

Jakob Wirén

Jakob Wirén är adjungerad professor i religionsteologi vid Lunds universitet och teologisk sekreterare åt Svenska kyrkans ärkebiskop. I sin forskni...

 ;