Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Pedagogisk portfölj
- 9Förord
- 113Vad är en pedagogisk portfölj?
- 14Användning av olika begrepp
- 15Portföljens innehåll
- 17Varför en pedagogisk portfölj?
- 19Individuell pedagogisk utveckling
- 19Bedömning av pedagogisk skicklighet
- 20Spridning av kunskaper och erfarenheter
- 21Kritik mot portföljer
- 22Stöd för portföljer
- 24Portföljen kombineras med andra dokument
- 25Pedagogisk portfölj och CV
- 227Vad är pedagogisk skicklighet?
- 30Definitioner
- 30Fokus på läraren
- 32Fokus på lärandet
- 33Fokus på handlingsberedskap
- 34Det pedagogiska isberget
- 36Lokala definitioner
- 38Nationell definition
- 39Akademiskt lärarskap
- 41Olika skicklighetsnivåer
- 347Portföljens innehåll
- 48Dokumentationsarbetet
- 48Steg 1: Insamling av material
- 48Steg 2: Syfte och urval
- 49Steg 3: Reflektion
- 49Steg 4: Färdriktning
- 49Steg 5: Kollegial granskning
- 49Steg 6: Presentation och publicering
- 50Skapa överskådlighet
- 53Form och struktur
- 54Omfattning
- 54Olika portföljformat
- 55Verifiering av meriter
- 56Balans
- 57Lärarens pedagogiska ställningstaganden
- 57Pedagogisk grundsyn
- 58Vilja att utveckla och att utvecklas
- 59Ramfaktorer
- 59Lärarens pedagogiska verksamhet
- 61Undervisningserfarenhet
- 62Pedagogiskt utvecklingsarbete
- 63Administration av utbildning
- 64Utveckling av läromedel
- 65Övriga pedagogiska meriter
- 65Andras värderingar
- 65Chefer och kollegor
- 67Utmärkelser och utlåtanden
- 68Studenter
- 69Teoretisk koppling
- 471Lärarens pedagogiska ställningstaganden
- 72Pedagogisk grundsyn
- 72Varför ska den beskrivas?
- 75Hur formuleras den?
- 76Rätt eller fel grundsyn?
- 79Vilja att utveckla och att utvecklas
- 81Ramfaktorer
- 83Fina ord eller logisk helhet
- 86Råd och tips för att komma i gång
- 593Att beskriva och illustrera konkreta exempel
- 94Dokumentation främjar kvalitet
- 95Det måste hänga ihop
- 96Att välja rätt exempel
- 98Hur börjar man?
- 99Några konkreta exempel
- 100Exempel från undervisningspraktiken
- 104Exempel från kursutveckling
- 108Exempel på metodutveckling
- 111Exempel på lärarens professionella utveckling
- 114Exempel på oväntade resultat
- 118Exempel på läromedelsproduktion
- 121Exempel på pedagogiskt ledarskap och utbildningsadministration
- 124Exempel från handledning
- 127Exempel på examinationer
- 129Håller ditt exempel måttet?
- 6131Bedömning av pedagogisk skicklighet
- 132Är det möjligt?
- 133Bedömningskriterier
- 136Underlaget
- 136Bedömarna
- 138Sakkunniguppdraget
- 139Är den sökande behörig?
- 139Är portföljen bedömningsbar?
- 140Är kriterierna för pedagogisk skicklighet uppfyllda?
- 141Sakkunnigutlåtandet
- 144Motsvarandebedömning av pedagogisk utbildning
- 146Vilken bedömningsgrund väger tyngst?
- 148Att bli bedömd
- 7151Så arbetar du vidare med din portfölj
- 152Samla strategiskt
- 153Optimera dina konkreta exempel
- 154Optimera dina bilagor
- 155Optimera dina referenser
- 155Optimera din layout
- 156Slutord
- 8157Appendix
- 158Mallar för pedagogisk portfölj
- 159Mall för intyg om pedagogisk skicklighet
- 160Mall för sakkunnigutlåtande
- 163Litteratur
- 173Sakregister
Information
- Författare:
- Katarina Winka Åsa Ryegård
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144121765
- Utgivningsår:
- 2013
- Revisionsår:
- 2019
- Artikelnummer:
- 35817-02
- Upplaga:
- Andra
- Sidantal:
- 176