Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Pedagogisk portfölj

för karriär och utveckling
Skickas följande arbetsdag

Pedagogisk portfölj – för karriär och utveckling ger fakta, råd och inspiration till dem som vill dokumentera sina pedagogiska meriter i en högkvalitativ pedagogisk portfölj. Genom sitt innehåll är boken också lämpad för dem som ska bedöma pedagogisk skicklighet med hjälp av sådan dokumentation. Boken består av teoretiska beskrivningar, autentiska exempel och tips på hur pedagogisk skicklighet kan beskrivas, dokumenteras och bedömas. Författarna är utförliga kring alla de perspektiv som är nö...

Pedagogisk portfölj – för karriär och utveckling ger fakta, råd och inspiration till dem som vill dokumentera sina pedagogiska meriter i en högkvalitativ pedagogisk portfölj. Genom sitt innehåll är boken också lämpad för dem som ska bedöma pedagogisk skicklighet med hjälp av sådan dokumentation. Boken består av teoretiska beskrivningar, autentiska exempel och tips på hur pedagogisk skicklighet kan beskrivas, dokumenteras och bedömas. Författarna är utförliga kring alla de perspektiv som är nödvändiga i en portfölj, oavsett syfte och portföljmodell: lärarens pedagogiska ställningstaganden, lärarens redogörelse för sin pedagogiska verksamhet och andras värderingar av dessa. Pedagogisk portfölj – för karriär och utveckling vänder sig till högskolans lärare och andra som vill utveckla en pedagogisk portfölj, antingen för framtida karriärsteg eller för egen pedagogisk utveckling. Den vänder sig även till blivande eller erfarna pedagogiskt sakkunniga som vill ha stöd vid sina bedömningar. Boken är väl lämpad som kurslitteratur i portföljutbildningar. Andra upplagan innehåller flera nya exempel, en uppdaterad nationell och internationell utblick samt fördjupade avsnitt om vad pedagogisk skicklighet är, hur den kan dokumenteras och hur den kan bedömas. Andra upplagan

    • 9
      Förord
      • 1
        13
        Vad är en pedagogisk portfölj?
        • 14
          Användning av olika begrepp
        • 15
          Portföljens innehåll
        • 17
          Varför en pedagogisk portfölj?
          • 19
            Individuell pedagogisk utveckling
          • 19
            Bedömning av pedagogisk skicklighet
          • 20
            Spridning av kunskaper och erfarenheter
        • 21
          Kritik mot portföljer
        • 22
          Stöd för portföljer
        • 24
          Portföljen kombineras med andra dokument
          • 25
            Pedagogisk portfölj och CV
      • 2
        27
        Vad är pedagogisk skicklighet?
        • 30
          Definitioner
          • 30
            Fokus på läraren
          • 32
            Fokus på lärandet
          • 33
            Fokus på handlingsberedskap
          • 34
            Det pedagogiska isberget
          • 36
            Lokala definitioner
          • 38
            Nationell definition
          • 39
            Akademiskt lärarskap
        • 41
          Olika skicklighetsnivåer
      • 3
        47
        Portföljens innehåll
        • 48
          Dokumentationsarbetet
          • 48
            Steg 1: Insamling av material
          • 48
            Steg 2: Syfte och urval
          • 49
            Steg 3: Reflektion
          • 49
            Steg 4: Färdriktning
          • 49
            Steg 5: Kollegial granskning
          • 49
            Steg 6: Presentation och publicering
        • 50
          Skapa överskådlighet
          • 53
            Form och struktur
          • 54
            Omfattning
          • 54
            Olika portföljformat
          • 55
            Verifiering av meriter
          • 56
            Balans
        • 57
          Lärarens pedagogiska ställningstaganden
          • 57
            Pedagogisk grundsyn
          • 58
            Vilja att utveckla och att utvecklas
          • 59
            Ramfaktorer
        • 59
          Lärarens pedagogiska verksamhet
          • 61
            Undervisningserfarenhet
          • 62
            Pedagogiskt utvecklingsarbete
          • 63
            Administration av utbildning
          • 64
            Utveckling av läromedel
          • 65
            Övriga pedagogiska meriter
        • 65
          Andras värderingar
          • 65
            Chefer och kollegor
          • 67
            Utmärkelser och utlåtanden
          • 68
            Studenter
        • 69
          Teoretisk koppling
      • 4
        71
        Lärarens pedagogiska ställningstaganden
        • 72
          Pedagogisk grundsyn
          • 72
            Varför ska den beskrivas?
          • 75
            Hur formuleras den?
          • 76
            Rätt eller fel grundsyn?
        • 79
          Vilja att utveckla och att utvecklas
        • 81
          Ramfaktorer
        • 83
          Fina ord eller logisk helhet
        • 86
          Råd och tips för att komma i gång
      • 5
        93
        Att beskriva och illustrera konkreta exempel
        • 94
          Dokumentation främjar kvalitet
          • 95
            Det måste hänga ihop
          • 96
            Att välja rätt exempel
          • 98
            Hur börjar man?
        • 99
          Några konkreta exempel
          • 100
            Exempel från undervisningspraktiken
          • 104
            Exempel från kursutveckling
          • 108
            Exempel på metodutveckling
          • 111
            Exempel på lärarens professionella utveckling
          • 114
            Exempel på oväntade resultat
          • 118
            Exempel på läromedelsproduktion
          • 121
            Exempel på pedagogiskt ledarskap och utbildningsadministration
          • 124
            Exempel från handledning
          • 127
            Exempel på examinationer
        • 129
          Håller ditt exempel måttet?
      • 6
        131
        Bedömning av pedagogisk skicklighet
        • 132
          Är det möjligt?
          • 133
            Bedömningskriterier
          • 136
            Underlaget
          • 136
            Bedömarna
        • 138
          Sakkunniguppdraget
          • 139
            Är den sökande behörig?
          • 139
            Är portföljen bedömningsbar?
          • 140
            Är kriterierna för pedagogisk skicklighet uppfyllda?
        • 141
          Sakkunnigutlåtandet
        • 144
          Motsvarandebedömning av pedagogisk utbildning
        • 146
          Vilken bedömningsgrund väger tyngst?
        • 148
          Att bli bedömd
      • 7
        151
        Så arbetar du vidare med din portfölj
        • 152
          Samla strategiskt
          • 153
            Optimera dina konkreta exempel
          • 154
            Optimera dina bilagor
          • 155
            Optimera dina referenser
          • 155
            Optimera din layout
        • 156
          Slutord
      • 8
        157
        Appendix
        • 158
          Mallar för pedagogisk portfölj
        • 159
          Mall för intyg om pedagogisk skicklighet
        • 160
          Mall för sakkunnigutlåtande
    • 163
      Litteratur
    • 173
      Sakregister

Information

Författare:
Katarina Winka Åsa Ryegård
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144121765
Utgivningsår:
2013
Revisionsår:
2019
Artikelnummer:
35817-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
176

Författare

Katarina Winka

Katarina Winka är universitetslektor i biologi, pedagogisk utvecklare och chef för den högskolepedagogiska utvecklingsenheten vid Umeå universitet.

Åsa Ryegård

Åsa Ryegård är lektor i pedagogik med inriktning mot högskolepedagogik/didaktik vid Mälardalens universitet. Från början är hon ämneslärare i matem...

 ;