Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Handledning i praktiken

Om studenters självständighet och akademiska litteracitet
Skickas följande arbetsdag

Handledning av självständiga arbeten är en omfattande pedagogisk verksamhet inom högre utbildning och ingår i de flesta universitetslärares undervisningsvardag. Samtidigt är uppsatshandledning på många sätt speciell. Exempelvis ställs det höga krav på studenters självständighet, samtidigt som handledaren får en tätare och mer långvarig relation till studenten än normalt. Dessa speciella villkor ställer handledaren inför nya frågor och utmaningar: • Hur kan jag stötta studenten i uppsatsarbet...

Handledning av självständiga arbeten är en omfattande pedagogisk verksamhet inom högre utbildning och ingår i de flesta universitetslärares undervisningsvardag. Samtidigt är uppsatshandledning på många sätt speciell. Exempelvis ställs det höga krav på studenters självständighet, samtidigt som handledaren får en tätare och mer långvarig relation till studenten än normalt. Dessa speciella villkor ställer handledaren inför nya frågor och utmaningar: • Hur kan jag stötta studenten i uppsatsarbetet och samtidigt uppmuntra självständighet? • Var drar jag gränsen mellan en professionell och en mer personlig handledningsrelation? • Hur mycket kan jag berömma och bekräfta studenten när det är en examinator som sätter betyg? I den här boken ligger fokus på hur handledning ser ut och fungerar i praktiken. Genom exempel från verkliga handledningssituationer och teoretisk diskussion av dessa, behandlas handledares uppfattningar om självständighet, relationen mellan handledare och student, känslornas betydelse i handledningsprocessen, olika handledningsverktyg för självständighet, och handledarens roll som bedömare. Handledning i praktiken kan användas i handledningskurser inom högskolan, men också som underlag för kollegiala diskussioner av frågor relaterade till handledning och uppsatsskrivande.

        1. Ett empiriskt perspektiv på handledning    7

Vad är handledning?     8

 

        2. Utgångspunkter och teoretiska perspektiv    13

Teoretiska perspektiv på handledning    13

Hur kan man studera handledningspraktik?    24

 

        3. Självständighet i uppsatsskrivande och handledarens agerande    31

Självständighetsbegreppet i högre utbildning    31

Handledaruppfattningar om självständighet    37

Didaktiska implikationer av ett svårgripbart begrepp    48

 

        4. Att bygga en relation    55

Relationen mellan handledare och student    55

Professionell, personlig, privat    59

Hur samtalens utformning påverkar relationen    77

 

        5. Känslomässiga aspekter av handledning    89

Osäkerhet och oro i uppsatsarbetet    89

Att hantera studenters osäkerhet    92

Känslor som handledningsverktyg    111

Handledares osäkerhet och oro    119

 

        6. Stöttningsverktyg för självständighet i handledningssamtalet    131

Handledarens stöttningsverktyg    131

Krav, uppmaningar och frågor    133

Beröm    147

Perspektivtagande genom röstskiften     154

 

        7. Handledaren som bedömare    169

När respons också blir bedömning    169

Att ge kritik – en form av formativ bedömning    175

Att bedöma självständighet    189

 

        8. Avslutande råd och reflektioner    203

Vikten av att reflektera    205

Vikten av att diskutera    207

Vikten av att kommunicera    208

Tack! 211

Materialförteckning 213

Litteraturlista 217

Genom att ha samlat in ett stort material bestående av fokusgruppintervjuer, inspelade handledningsmöten, studentenkät och dokument (kursplaner för självständiga arbeten) har bokens författare ett värdefullt material att presentera. […] Efter genomläsning av boken upplever jag som läsare och recensent flera stärkande perspektiv och tankar. Boken har givit mig som universitetslärare och handledare sedan många år tillbaka något att tänka på. Författarna har med innehållet och språket i boken berört mig på flera vis. […] [B]oken är ett tillskott till annan handledningslitteratur eftersom den innehåller både röster från handledare och studenter. Jag vill varmt rekommendera boken för läsning.

Information

Författare:
Jenny Magnusson Maria Zackariasson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144136424
Utgivningsår:
2021
Artikelnummer:
40748-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
224

Författare

Jenny Magnusson

Jenny Magnusson är docent i svenska vid Södertörns högskola. Hon har lång erfarenhet av uppsatshandledning och undervisning inom svenska och på lär...

Maria Zackariasson

Maria Zackariasson är professor i etnologi vid Södertörns högskola. Hon har stor erfarenhet av undervisning och handledning på olika nivåer, inom b...

 ;