Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Kränkande beteende i förskolan
- 9Förord till den svenska utgåvan
- 11Förord
- 113ad är kränkande beteende i förskolan
- 14Kunskapsökning och styrdokument
- 16Hur vanligt är kränkande beteende i förskolan
- 18Vad är kränkande beteende och hur yttrar det sig hos förskolebarn
- 23Upprepade kränkningar, retande eller konflikt
- 27… och vuxna står modell för barnen
- 28Sammanfattning
- 29Referenser
- 233lika former av kränkande beteende i förskolan
- 34Olika former av kränkande beteende
- 36Resurskontrollteorin och kränkande beteende
- 40Vilka beteenden och situationer ska förskolepersonalen vara observant på
- 41Barn som uppvisar kränkande beteende, barn som utsätts för kränkande beteende och barn som ser på (åskådare
- 42Kränkande beteende hos förskolebarn
- 45De som utsätts för kränkande beteende
- 48Barn som blir åskådare till upprepade kränkningar
- 50Sammanfattning
- 53Referenser
- 357ad kan förskolepersonal göra? …| Förebyggande aktiviteter
- 57De vuxna måste ta sitt ansvar
- 58Viktigt att tala om upprepade kränkningar
- 59Exempel på aktiviteter för att tala om kränkande beteende och upprepade kränkningar
- 65Program för att förebygga upprepade kränkningar i förskolan – ”Fri for Mobberi
- 67Referenser
- 469ocial kompetens för att förebygga …| kränkande beteende i förskolan
- 70Att utveckla social kompetens och prosocialt beteende hos barn
- 73Aktiviteter som främjar empati
- 74Aktiviteter för att stimulera och utveckla empatiska färdigheter
- 83Barnen behöver erfarenhet av att hantera konflikter och situationer med upprepade kränkningar
- 84Exempel på aktiviteter för att lära barnen problemlösningsstrategier
- 87Referenser
- 589entrala åtgärder …|– förutsättningar för att lyckas förebygga upprepade kränkningar i förskolan
- 90Tidig insats
- 92Hela förskolemiljön måste aktiveras i arbetet mot upprepade kränkningar
- 93Kapacitetsuppbyggnad i personalgruppen
- 95Auktoritativa vuxna
- 100Sensitiva vuxna
- 101Sårbara barn
- 102Samarbete mellan förskolan och hemmet
- 103Be-Prox – ett exempel på ett program mot upprepade kränkningar
- 105Interventioner mot upprepade kränkningar i tidig ålder
- 107Hur hantera kränkande beteende
- 108Åtgärder på tre nivåer
- 110Referenser
- 6115mplementering av åtgärdsprogram …| mot upprepade kränkningar
- 118Träning (övning
- 120Handledning
- 121Administrativt stöd
- 122Implementeringskvalitet
- 124Hinder för förändring
- 125Den kollektiva orienteringen i implementeringen
- 126Implementeringsplan relaterad till upprepade kränkningar
- 127Ett exempel på en implementeringsplan
- 128Sammanfattning
- 129Referenser
Boken erbjuder ett gott stöd i att förstå hur och när kränkande beteenden kan uppstå, men framför allt ge redskap så att de inte upprepas och får fäste. Här tar man bland annat upp förebyggande strategier. Författarna fokuserar på kränkande beteenden mellan barn och betonar de vuxnas ansvar. Varje kapitel rymmer en kort sammanfattning med en ”kom ihåg-lista”, en referenslista samt diskussionsfrågor.
Information
- Författare:
- Ella Cosmovici Idsøe Pål Roland
- Översättare:
- Susanne Uhler
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144129105
- Utgivningsår:
- 2019
- Artikelnummer:
- 40177-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 130