Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Kränkande beteende i förskolan

- förstå, förebygga och hantera
Skickas följande arbetsdag

Upprepade kränkningar, d.v.s. mobbning, börjar redan i förskolan. Det är därför viktigt att förskolepersonalen i ett tidigt skede identifierar situationer där ett barn utsätts för upprepade negativa handlingar i barngruppen. Då får personalen möjlighet att förebygga och hantera detta. I Kränkande beteende i förskolan presenteras forskningsbaserad kunskap på ett konkret och handlingsorienterat sätt. Här ges praktiska exempel på vad som kan utgöra upprepade kränkningar i förskoleålder, vilka ut...

Upprepade kränkningar, d.v.s. mobbning, börjar redan i förskolan. Det är därför viktigt att förskolepersonalen i ett tidigt skede identifierar situationer där ett barn utsätts för upprepade negativa handlingar i barngruppen. Då får personalen möjlighet att förebygga och hantera detta. I Kränkande beteende i förskolan presenteras forskningsbaserad kunskap på ett konkret och handlingsorienterat sätt. Här ges praktiska exempel på vad som kan utgöra upprepade kränkningar i förskoleålder, vilka uttryck kränkningarna kan ta sig i barngruppen och hur de kan utvecklas över tid. I boken ges också förslag på förebyggande strategier samt handfasta tips på hur man identifierar och arbetar för att motverka oönskat negativt beteende i barngruppen. Boken riktar sig till förskollärarstudenter, till förskolans ledning och personal samt till forskare på fältet och lärare på förskol­lärarutbildningarna. Den vänder sig också till studenter på special­lärarprogrammet och till verksamma speciallärare.

    • 9
      Förord till den svenska utgåvan
    • 11
      Förord
      • 1
        13
         ad är kränkande beteende i förskolan
        • 14
          Kunskapsökning och styrdokument
        • 16
          Hur vanligt är kränkande beteende i förskolan
        • 18
          Vad är kränkande beteende och hur yttrar det sig hos förskolebarn
        • 23
          Upprepade kränkningar, retande eller konflikt
        • 27
          … och vuxna står modell för barnen
        • 28
          Sammanfattning
        • 29
          Referenser
      • 2
        33
         lika former av kränkande beteende 
i förskolan
        • 34
          Olika former av kränkande beteende
        • 36
          Resurskontrollteorin och kränkande beteende
        • 40
          Vilka beteenden och situationer ska förskolepersonalen vara observant på
        • 41
          Barn som uppvisar kränkande beteende, barn som utsätts för kränkande beteende och barn som ser på (åskådare
        • 42
          Kränkande beteende hos förskolebarn
        • 45
          De som utsätts för kränkande beteende
        • 48
          Barn som blir åskådare till upprepade kränkningar
        • 50
          Sammanfattning
        • 53
          Referenser
      • 3
        57
         ad kan förskolepersonal göra? …|
Förebyggande aktiviteter
        • 57
          De vuxna måste ta sitt ansvar
        • 58
          Viktigt att tala om upprepade kränkningar
        • 59
          Exempel på aktiviteter för att tala om kränkande beteende och upprepade kränkningar
        • 65
          Program för att förebygga upprepade kränkningar i förskolan – ”Fri for Mobberi
        • 67
          Referenser
      • 4
        69
         ocial kompetens för att förebygga …| kränkande beteende i förskolan
        • 70
          Att utveckla social kompetens och prosocialt beteende hos barn
        • 73
          Aktiviteter som främjar empati
        • 74
          Aktiviteter för att stimulera och utveckla empatiska färdigheter
        • 83
          Barnen behöver erfarenhet av att hantera konflikter och situationer med upprepade kränkningar
        • 84
          Exempel på aktiviteter för att lära barnen problemlösningsstrategier
        • 87
          Referenser
      • 5
        89
         entrala åtgärder …|–
förutsättningar för att lyckas förebygga upprepade kränkningar i förskolan
        • 90
          Tidig insats
        • 92
          Hela förskolemiljön måste aktiveras i arbetet mot upprepade kränkningar
        • 93
          Kapacitetsuppbyggnad i personalgruppen
        • 95
          Auktoritativa vuxna
        • 100
          Sensitiva vuxna
        • 101
          Sårbara barn
        • 102
          Samarbete mellan förskolan och hemmet
        • 103
          Be-Prox – ett exempel på ett program mot upprepade kränkningar
        • 105
          Interventioner mot upprepade kränkningar i tidig ålder
        • 107
          Hur hantera kränkande beteende
        • 108
          Åtgärder på tre nivåer
        • 110
          Referenser
      • 6
        115
         mplementering av åtgärdsprogram …|
mot upprepade kränkningar
        • 118
          Träning (övning
        • 120
          Handledning
        • 121
          Administrativt stöd
        • 122
          Implementeringskvalitet
        • 124
          Hinder för förändring
        • 125
          Den kollektiva orienteringen i implementeringen
        • 126
          Implementeringsplan relaterad till upprepade kränkningar
        • 127
          Ett exempel på en implementeringsplan
        • 128
          Sammanfattning
        • 129
          Referenser

Boken erbjuder ett gott stöd i att förstå hur och när kränkande beteenden kan uppstå, men framför allt ge redskap så att de inte upprepas och får fäste. Här tar man bland annat upp förebyggande strategier. Författarna fokuserar på kränkande beteenden mellan barn och betonar de vuxnas ansvar. Varje kapitel rymmer en kort sammanfattning med en ”kom ihåg-lista”, en referenslista samt diskussionsfrågor.

Information

Författare:
Ella Cosmovici Idsøe Pål Roland
Översättare:
Susanne Uhler
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144129105
Utgivningsår:
2019
Artikelnummer:
40177-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
130

Författare

Ella Cosmovici Idsøe

Ella Cosmovici Idsøe är professor i pedagogisk psykologi vid Naturfag-senteret vid Universitetet i Oslo. Hon har under många år arbetat vid Nasjona...

Pål Roland

Pål Roland har en doktorsgrad i utbildningsvetenskap och är docent vid Læringsmiljøsenteret, UiS. Hans forskning handlar om innovation i skola och ...

 ;