Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Varubrev 1:a klass

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Barn och trauma

Skickas följande arbetsdag

Barn och trauma

- en handbok för föräldrar och professionella vuxna

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Barn i förskole- och skolåldern kan ha utsatts för traumatiska händelser, som t.ex. en närståendes död, misshandel eller sexuella övergrepp. Men barn kan även bli traumatiserade utan att själva vara direkt utsatta. Det kan ske t.ex. genom att barnen bevittnar svåra händelser. Om långvariga problem ska kunna förebyggas måste det finnas vuxna som ger barnen stöd för bearbetningen av det inträffade så att de kan bemöta, uttrycka och integrera de svåra händelserna i sina liv. Denna, reviderade up...

Barn i förskole- och skolåldern kan ha utsatts för traumatiska händelser, som t.ex. en närståendes död, misshandel eller sexuella övergrepp. Men barn kan även bli traumatiserade utan att själva vara direkt utsatta. Det kan ske t.ex. genom att barnen bevittnar svåra händelser. Om långvariga problem ska kunna förebyggas måste det finnas vuxna som ger barnen stöd för bearbetningen av det inträffade så att de kan bemöta, uttrycka och integrera de svåra händelserna i sina liv. Denna, reviderade upplaga av boken är ett hjälpmedel för vuxna i möten med barn som upplevt trauma. Förutom att ge en introduktion i hur barn reagerar under och efter traumatiska situationer ger boken riktlinjer och praktiska förslag på hur vuxna kan hjälpa barn så att långvariga problem kan förebyggas eller dämpas. Nyskrivna avsnitt finns, speciellt om specifika arbetsmetoder, och boken avspeglar också all ny kunskap som tillkommit efter bokens första upplaga. Många praktiska exempel levandegör de åtgärder som föreslås.Författarens kännetecken är att det han skriver lätt kan omsättas i konkret hjälp. Denna bok är inget undantag.Boken är avsedd för grund- och fortbildning av lärare, förskollärare, fritidspedagoger, skolpsykologer, socionomer och personal inom barnhälsovården. Den vänder sig också till föräldrar och andra vuxna som behöver kunskap om barns reaktioner i samband med svåra upplevelser.

    • 7
      Förord
    • 9
      kapitel 1 Vad innebär ett trauma
    • 15
      kapitel 2 Barns reaktioner under och efter traumatiska händelser
        • 15
          Omedelbara reaktioner
        • 21
          Traumatiska efterverkningar
        • 33
          Långsiktiga effekter av traumatiska händelser
        • 41
          Posttraumatisk stress
        • 44
          Omfattningen av PTSD
    • 51
      kapitel 3 Viktiga aspekter av ett trauma
        • 51
          Trauman i olika åldrar
        • 54
          Faktorer som påminner om den traumatiska händelsen
        • 56
          Samspel med andra – föräldrarnas rektioner, anknytning och klimat i familjen
        • 59
          Barn som lever med våld i familjen
        • 62
          Trauma och minne
    • 71
      kapitel 4 Flickor och pojkar – lika eller olika
        • 71
          Könsskillnader i samband med trauman
    • 77
      kapitel 5 Vänners betydelse efter ett trauma
        • 77
          Vänners betydelse
        • 78
          Vänner och trauman
        • 78
          Svårigheter i vänskapskontakterna
        • 80
          Vilket stöd vill vänner ge och få
        • 80
          Att stimulera vänskapskontakter
    • 83
      kapitel 6 Riskfaktorer och skyddsfaktorer efter ett trauma
        • 83
          Att hantera traumatiska händelser
        • 85
          Vilka faktorer påverkar barns traumatiska reaktioner
        • 88
          När behöver barnet hjälp
        • 93
          Förhållanden som bidrar till barns motståndskraft
        • 95
          Bedömning av hjälpbehov
        • 96
          När är ett trauma färdigbearbetat
    • 101
      kapitel 7 Hjälp till barn efter ett trauma
        • 101
          Tidigt ingripande
        • 107
          Olika insatser för att hjälpa barnen
        • 111
          Att återvända till platsen
        • 113
          Åtgärder i klassrummet och i mindre grupper
        • 114
          Föräldrarådgivning
        • 116
          Rådgivning till övriga vuxna
        • 117
          Lek och teckningar
        • 123
          Andra uttrycksmetoder
        • 123
          Tillvägagångssätt vid hjälpinsatser
    • 135
      kapitel 8 Grupper för traumatiserade barn
        • 135
          Varför samlas i grupp
        • 136
          Erfarenheter av grupper för traumatiserade barn
        • 139
          ”Debriefing”-grupper för barn
    • 149
      kapitel 9 Posttraumatisk terapi
        • 149
          Vad fungerar
        • 149
          Kognitiv beteendeterapi (KBT
        • 150
          Grupper för barn med PTSD eller PTSD-symptom
        • 152
          Andra behandlingsmetoder för PTSD
        • 154
          Behandlingens inledning
        • 158
          Posttraumatisk terapi – ulika metoder
        • 196
          Terapi för små barn
        • 198
          Terapi efter kumulativa trauman
    • 207
      kapitel 10 Trauman och skolprestationer
        • 211
          Skolan och dess beredskap för traumatiska situationer
        • 212
          Tidig kontakt med skolan
        • 213
          Hantering i skolan
        • 216
          Skola och familj
        • 216
          Skolan och våld
        • 217
          Skottlossningar – flera i skolan dödas
        • 224
          Skolan och självmord
    • 231
      kapitel 11 Att fungera som hjälpare
        • 231
          Varför är arbetet med traumatiserade barn så svårt
        • 232
          Vanliga reaktioner hos personer som arbetar med traumatiserade barn
        • 234
          Hjälp för hjälpare
        • 236
          Kumulativ stress hos hjälppersoner
        • 236
          Vad kan man göra om man själv har varit utsatt
        • 237
          Att ta hand om sig själv
        • 241
          Sammanfattning
    • 243
      Appendix
        • 243
          Hjälp med posttraumatiska problem för förskolebarn och lågstadiebarn
        • 244
          Hjälp med posttraumatiska problem i skolåren
    • 247
      Sakregister

Information

Författare:
Atle Dyregrov
Översättare:
Björn Nilsson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144060415
Utgivningsår:
1997
Revisionsår:
2010
Artikelnummer:
6521-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
248

Författare

Atle Dyregrov

Atle Dyregrov är professor och specialist i klinisk psykologi och har under flera decennier arbetat med barn, sorg och trauma samt med kris- och ka...

 ;

Barn i förskole- och skolåldern kan ha utsatts för traumatiska händelser, som t.ex. en närståendes död, misshandel eller sexuella övergrepp. Men barn kan även bli traumatiserade utan att själva vara direkt utsatta. Det kan ske t.ex. genom att barnen bevittnar svåra händelser. Om långvariga problem ska kunna förebyggas måste det finnas vuxna som ger barnen stöd för bearbetningen av det inträffade så att de kan bemöta, uttrycka och integrera de svåra händelserna i sina liv. Denna, reviderade up...

Barn i förskole- och skolåldern kan ha utsatts för traumatiska händelser, som t.ex. en närståendes död, misshandel eller sexuella övergrepp. Men barn kan även bli traumatiserade utan att själva vara direkt utsatta. Det kan ske t.ex. genom att barnen bevittnar svåra händelser. Om långvariga problem ska kunna förebyggas måste det finnas vuxna som ger barnen stöd för bearbetningen av det inträffade så att de kan bemöta, uttrycka och integrera de svåra händelserna i sina liv. Denna, reviderade upplaga av boken är ett hjälpmedel för vuxna i möten med barn som upplevt trauma. Förutom att ge en introduktion i hur barn reagerar under och efter traumatiska situationer ger boken riktlinjer och praktiska förslag på hur vuxna kan hjälpa barn så att långvariga problem kan förebyggas eller dämpas. Nyskrivna avsnitt finns, speciellt om specifika arbetsmetoder, och boken avspeglar också all ny kunskap som tillkommit efter bokens första upplaga. Många praktiska exempel levandegör de åtgärder som föreslås. Författarens kännetecken är att det han skriver lätt kan omsättas i konkret hjälp. Denna bok är inget undantag. Boken är avsedd för grund- och fortbildning av lärare, förskollärare, fritidspedagoger, skolpsykologer, socionomer och personal inom barnhälsovården. Den vänder sig också till föräldrar och andra vuxna som behöver kunskap om barns reaktioner i samband med svåra upplevelser.

Information

Författare:
Atle Dyregrov
Översättare:
Björn Nilsson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144178288
Utgivningsår:
1997
Revisionsår:
2010
Artikelnummer:
6521-SB02
Upplaga:
Andra

Författare

Atle Dyregrov

Atle Dyregrov är professor och specialist i klinisk psykologi och har under flera decennier arbetat med barn, sorg och trauma samt med kris- och ka...

 ;