Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Varubrev 1:a klass
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Barn och trauma

Barn och trauma
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
- 7Förord
- 9kapitel 1 Vad innebär ett trauma
- 15kapitel 2 Barns reaktioner under och efter traumatiska händelser
- 15Omedelbara reaktioner
- 21Traumatiska efterverkningar
- 33Långsiktiga effekter av traumatiska händelser
- 41Posttraumatisk stress
- 44Omfattningen av PTSD
- 51kapitel 3 Viktiga aspekter av ett trauma
- 51Trauman i olika åldrar
- 54Faktorer som påminner om den traumatiska händelsen
- 56Samspel med andra – föräldrarnas rektioner, anknytning och klimat i familjen
- 59Barn som lever med våld i familjen
- 62Trauma och minne
- 71kapitel 4 Flickor och pojkar – lika eller olika
- 71Könsskillnader i samband med trauman
- 77kapitel 5 Vänners betydelse efter ett trauma
- 77Vänners betydelse
- 78Vänner och trauman
- 78Svårigheter i vänskapskontakterna
- 80Vilket stöd vill vänner ge och få
- 80Att stimulera vänskapskontakter
- 83kapitel 6 Riskfaktorer och skyddsfaktorer efter ett trauma
- 83Att hantera traumatiska händelser
- 85Vilka faktorer påverkar barns traumatiska reaktioner
- 88När behöver barnet hjälp
- 93Förhållanden som bidrar till barns motståndskraft
- 95Bedömning av hjälpbehov
- 96När är ett trauma färdigbearbetat
- 101kapitel 7 Hjälp till barn efter ett trauma
- 101Tidigt ingripande
- 107Olika insatser för att hjälpa barnen
- 111Att återvända till platsen
- 113Åtgärder i klassrummet och i mindre grupper
- 114Föräldrarådgivning
- 116Rådgivning till övriga vuxna
- 117Lek och teckningar
- 123Andra uttrycksmetoder
- 123Tillvägagångssätt vid hjälpinsatser
- 135kapitel 8 Grupper för traumatiserade barn
- 135Varför samlas i grupp
- 136Erfarenheter av grupper för traumatiserade barn
- 139”Debriefing”-grupper för barn
- 149kapitel 9 Posttraumatisk terapi
- 149Vad fungerar
- 149Kognitiv beteendeterapi (KBT
- 150Grupper för barn med PTSD eller PTSD-symptom
- 152Andra behandlingsmetoder för PTSD
- 154Behandlingens inledning
- 158Posttraumatisk terapi – ulika metoder
- 196Terapi för små barn
- 198Terapi efter kumulativa trauman
- 207kapitel 10 Trauman och skolprestationer
- 211Skolan och dess beredskap för traumatiska situationer
- 212Tidig kontakt med skolan
- 213Hantering i skolan
- 216Skola och familj
- 216Skolan och våld
- 217Skottlossningar – flera i skolan dödas
- 224Skolan och självmord
- 231kapitel 11 Att fungera som hjälpare
- 231Varför är arbetet med traumatiserade barn så svårt
- 232Vanliga reaktioner hos personer som arbetar med traumatiserade barn
- 234Hjälp för hjälpare
- 236Kumulativ stress hos hjälppersoner
- 236Vad kan man göra om man själv har varit utsatt
- 237Att ta hand om sig själv
- 241Sammanfattning
- 243Appendix
- 243Hjälp med posttraumatiska problem för förskolebarn och lågstadiebarn
- 244Hjälp med posttraumatiska problem i skolåren
- 247Sakregister
Information
- Författare:
- Atle Dyregrov
- Översättare:
- Björn Nilsson
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144060415
- Utgivningsår:
- 1997
- Revisionsår:
- 2010
- Artikelnummer:
- 6521-02
- Upplaga:
- Andra
- Sidantal:
- 248
Information
- Författare:
- Atle Dyregrov
- Översättare:
- Björn Nilsson
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144178288
- Utgivningsår:
- 1997
- Revisionsår:
- 2010
- Artikelnummer:
- 6521-SB02
- Upplaga:
- Andra