Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Barn med utmanande beteende

- tidiga insatser i förskola och skola
Skickas följande arbetsdag

Barn med utmanande beteende

Tidiga insatser i förskola och skola

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Som lärare i förskola eller skola kommer man ofta i kontakt med barn som har svårt att hantera sina känslor och reaktioner och som har behov av anpassning och särskilt stöd. I bemötandet av dessa barn är det viktigt att utgå från barnens kompetens och möjligheter i stället för att se deras beteenden som problematiska. I Barn med utmanande beteende ges en bred beskrivning av varför barn uppvisar negativa beteenden. Författarna ger många exempel på pedagogiska strategier som kan vara användbar...

Som lärare i förskola eller skola kommer man ofta i kontakt med barn som har svårt att hantera sina känslor och reaktioner och som har behov av anpassning och särskilt stöd. I bemötandet av dessa barn är det viktigt att utgå från barnens kompetens och möjligheter i stället för att se deras beteenden som problematiska. I Barn med utmanande beteende ges en bred beskrivning av varför barn uppvisar negativa beteenden. Författarna ger många exempel på pedagogiska strategier som kan vara användbara för att bemöta och förändra problemskapande beteenden, oavsett bakomliggande orsaker. Boken tar upp psykologiska teorier om till exempel anknytning, psykisk ohälsa och affekter, men också neuropsykiatriska teorier om ADHD och autism. Författarna betonar vikten av tidiga insatser för att hitta förhållningssätt och tydliggörande pedagogik så att barnen kan utvecklas utifrån bästa tänkbara förutsättningar. Med sina många fallbeskrivningar, och tillhörande diskussionsfrågor, fungerar boken väl som diskussionsunderlag och kompetensutveckling för arbetslag i både förskola och skola. Den är också väl lämpad för lärarstudenter.

Förord 7

 

1 Barns psykiska hälsa – en utmaning för förskola och skola  9

Olika typer av beteendeproblem 13

Salutogent perspektiv 15

Skyddsfaktorer 16

Riskfaktorer 17

Sammanfattning 18

 

2 Läroplan för förskolan och skolan – tidiga insatser  19

Styrdokument och inkludering 20

Utmanande beteenden 22

Ohälsa 22

Posttraumatisk stress 23

Tidiga insatser 24

Specialpedagogiska insatser i förskolan och skolan 26

Särskilt begåvade barn 28

Sammanfattning 31

 

3 Anknytning och samspel  33

Bowlbys och Ainsworths klassiska studie 35

Mentalisering 42

Sammanfattning 46

 

4 Samspel och utmanande beteende  49

Samspel mellan barn 50

Strategier för ett positivt beteende 52

Sammanfattning 56

 

5 ADHD  57

Olika former av ADHD 58

Uppmärksamhetssvårigheter 59

Sammanfattning 61

 

6 Pedagogen som vägledare för barn med ADHD  63

Pedagogiska åtgärder 64

Flickor och ADHD 65

Trotssyndrom 70

Sammanfattning av pedagogiska åtgärder vid ADHD/­koncentrationssvårigheter 71

Sammanfattning 74

 

7 Autism  77

Diagnoskriterier 77

Nedsatt förmåga till social interaktion 78

Theory of mind – mentalisering 81

Sammanfattning 84

 

8 Språk och flerspråkighet  85

Typisk språkutveckling 86

Flerspråkighet 87

Språkstörning i kombination med flerspråkighet 87

Språkstörning 89

Nyanlända barn och lekarbete 90

Att stödja barns språkutveckling 92

Lev Vygotskijs teori om lärande och språk 94

Sammanfattning 98

 

9 Problemskapande beteende  99

Utmanande beteende 99

Lågaffektivt bemötande 102

Positiv förstärkning 103

Sammanfattning 105

 

10 Affekt och känsla  107

Affekter och emotioner 107

Affektteori 108

Affekter smittar 111

Sammanfattning 115

 

11 Lösningsorienterat ­förhållningssätt  117

Lösningsorientering 118

Det respektfulla samtalet 120

Sammanfattning 123

 

12 Samtal med barn  125

Alternativt bemötande 126

Att utveckla samspel med barn 128

Att se barnet 129

Att få uttrycka alla våra känslor 129

Förväntningar på barnet 130

Sammanfattning 132

 

13 Förhållningssätt och bemötande  135

Människosyn och kunskapssyn 136

Samverkan med föräldrar 137

Samverkan 138

Att skapa goda relationer 140

Ett exempel på hur kommuner kan arbeta med förhållningssätt och bemötande 141

Sammanfattning 143

Slutord 144

Referenser 145

 

Person- och sakregister 151

Information

Författare:
Britt-Inger Olsson Kurt Olsson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144151526
Utgivningsår:
2017
Revisionsår:
2021
Artikelnummer:
39020-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
240

Författare

Britt-Inger Olsson

Britt-Inger Olsson är specialpedagog, gymnasielärare i psykologi och barn- fritidsvetenskap samt utbildningskonsult inom det specialpedagogiska omr...

Kurt Olsson

Kurt Olsson är gymnasielärare i svenska, textkommunikation, religion och filosofi.

 ;

Som lärare i förskola eller skola kommer man ofta i kontakt med barn som har svårt att hantera sina känslor och reaktioner och som har behov av anpassning och särskilt stöd. I bemötandet av dessa barn är det viktigt att utgå från barnens kompetens och möjligheter i stället för att se deras beteenden som problematiska. I Barn med utmanande beteende ges en bred beskrivning av varför barn uppvisar negativa beteenden. Författarna ger många exempel på pedagogiska strategier som kan vara användbar...

Som lärare i förskola eller skola kommer man ofta i kontakt med barn som har svårt att hantera sina känslor och reaktioner och som har behov av anpassning och särskilt stöd. I bemötandet av dessa barn är det viktigt att utgå från barnens kompetens och möjligheter i stället för att se deras beteenden som problematiska. I Barn med utmanande beteende ges en bred beskrivning av varför barn uppvisar negativa beteenden. Författarna ger många exempel på pedagogiska strategier som kan vara användbara för att bemöta och förändra problemskapande beteenden, oavsett bakomliggande orsaker. Boken tar upp psykologiska teorier om till exempel anknytning, psykisk ohälsa och affekter, men också neuropsykiatriska teorier om ADHD och autism. Författarna betonar vikten av tidiga insatser för att hitta förhållningssätt och tydliggörande pedagogik så att barnen kan utvecklas utifrån bästa tänkbara förutsättningar. Med sina många fallbeskrivningar, och tillhörande diskussionsfrågor, fungerar boken väl som diskussionsunderlag och kompetensutveckling för arbetslag i både förskola och skola. Den är också väl lämpad för lärarstudenter.

Information

Författare:
Britt-Inger Olsson Kurt Olsson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144183855
Utgivningsår:
2017
Revisionsår:
2021
Artikelnummer:
39020-SB02
Upplaga:
Andra

Författare

Britt-Inger Olsson

Britt-Inger Olsson är specialpedagog, gymnasielärare i psykologi och barn- fritidsvetenskap samt utbildningskonsult inom det specialpedagogiska omr...

Kurt Olsson

Kurt Olsson är gymnasielärare i svenska, textkommunikation, religion och filosofi.

 ;