Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Vygotskij i praktiken

Bland plugghästar och fusklappar
Skickas följande arbetsdag

Vygotskij (1896–1934) skapade under sin korta levnad en teori om lärande som var förunderligt framsynt. Det finns idag många uttolkare av Vygotskij, men Leif Strandberg är sannolikt den som mest konkret tar in hans tankar i den svenska förskolan och skolan. Resultatet håller läsaren i sin hand: en lärorik och inspirerande skrift. Denna bok är helt i samklang med de svenska läroplanerna hade lika gärna kunnat heta Vygotskij på skolsvenska innehåller praktiska tips från en som sett ovanligt m...

Vygotskij (1896–1934) skapade under sin korta levnad en teori om lärande som var förunderligt framsynt. Det finns idag många uttolkare av Vygotskij, men Leif Strandberg är sannolikt den som mest konkret tar in hans tankar i den svenska förskolan och skolan. Resultatet håller läsaren i sin hand: en lärorik och inspirerande skrift. Denna bok är helt i samklang med de svenska läroplanerna hade lika gärna kunnat heta Vygotskij på skolsvenska innehåller praktiska tips från en som sett ovanligt många skolor inifrån Den spännande historien om hur Lev Semjonovitj Vygotskij skapade sin teori, hur den förbjöds under Stalin för att sedan ”återuppstå” och inspirera stora delar av världen berättas i slutet av boken. Vygotskij i praktiken vänder sig till pedagoger, lärare, lärarstuderande, skolledare, psykologer och andra som vill förstå och praktisera Vygotskij. Vygotskij i praktiken ges numera ut av Studentlitteratur AB. Denna tredje upplaga innehåller dock inga förändringar av innehållet jämfört med den andra upplagan.

      • 7
        Plugghästar och andra hästar
        • 7
          inuti huvudet?
        • 10
          aktivitet ”mellan huvuden”
        • 11
          Lärande som socio-kulturell-historisk praxis
        • 11
          Sociala
        • 11
          Medierade
        • 11
          Situerade
        • 12
          Kreativa
        • 14
          denna bok
      • 18
        Lärande i rum – Lärandets situerade natur
        • 18
          människan och världen
        • 18
          människan i världen
        • 21
          livets rumsliga aspekter
        • 22
          rum för lärande
        • 22
          att utveckla ”stödstruktur”
        • 23
          läranderum – en checklista
        • 23
          Interaktioner
        • 24
          Aktivitet
        • 24
          Artefakter
        • 24
          Utvecklingshopp
        • 24
          Kreativitet
        • 25
          Tillgång till
        • 27
          Tillgång till interaktioner
        • 28
          Tillgång till aktivitet
        • 30
          Tillgång till verktyg och tecken
        • 32
          Tillgång till hopp om utveckling
        • 35
          Tillgång till kreativitet
        • 35
          att bygga nytt
        • 36
          femte dimensionen
        • 36
          klasslösa rum
        • 37
          Rum för samtal och diskussioner
        • 38
          Rum för dialoger mellan elever
        • 39
          Rum för dialog mellan elev och lärare
        • 39
          rum för enskilt tankearbete
        • 41
          Verktygsrummet
        • 43
          Rum för utställning
        • 43
          Rum för perspektiv och komplexitet
        • 44
          Uterummen
        • 46
          några slutord om rum
      • 47
        Interaktioner och social kompetens
        • 47
          samspel grundlägger kompetens
        • 48
          samspel grundlägger intellekt
        • 50
          barnet pratar innan det kan prata
        • 52
          det enkla möter det svåra
        • 54
          gör det tillsammans! att praktisera …
        • 55
          Inför ett nytt tema – Gör det tillsammans!
        • 55
          Lärarens berättelse – Gör det tillsammans!
        • 56
          Reflektioner – Gör det tillsammans!
        • 56
          Grupperingar – Gör det tillsammans!
        • 56
          Knepiga problem – Gör det tillsammans!
        • 56
          Växelspelet mellan yttre och inre aktiviteter
        • 57
          Prov – Gör det tillsammans!
        • 58
          en ny studieteknik
        • 60
          Lathund i studieteknik
        • 61
          barn gör inte som vi säger
        • 62
          arbetslagets interaktioner – lärande samtal
        • 66
          elevernas delaktighet
        • 68
          Dialogisk kvalitet
        • 73
          Tänkandets metoder
        • 76
          språkspel
        • 79
          avslutande rättesnören
      • 80
        Verktyg för lärande – Fusklappens psykologi
        • 80
          medierad aktivitet
        • 84
          fusklappens psykologi
        • 86
          Pennor och papper
        • 87
          Anteckningsteknik
        • 87
          Böcker, uppslagsverk, lexikon
        • 88
          Miniräknare
        • 89
          Bilder, former, färger
        • 91
          Ledtrådar, ramsor, ljud och andra minneslappar
        • 91
          Prototyper och tredimensionella konstruktioner
        • 93
          IKT
        • 97
          kreativitet och verktyg
        • 98
          människan i given kultur
        • 99
          människan i den pågående historien
        • 99
          vygotskij om kreativitet
        • 102
          behövs kreativitet i skolan?
        • 103
          den kreativa verkstaden
        • 104
          Kreativitet och kontext
        • 105
          Kreativitet och interaktion
        • 106
          Kreativitet och språk
        • 107
          Kreativitet och verktyg
        • 108
          Kreativa tankar överordnas givna strukturer
        • 109
          Kreativitet och kombinerande
        • 110
          Kreativitet och kreativitetens produkter
        • 112
          tecknet, det inre samtalet 
och portfolioarbetet
        • 112
          kulturella tecken
        • 113
          tillgång till tecken och växelspelet
 mellan yttre och inre aktivitet
        • 116
          det inre samtalet
        • 120
          för andra – för mig själv
        • 121
          jaget och miget
        • 122
          den viktiga aktiviteten
        • 124
          portfolioarbete
        • 125
          tio aspekter på portfolioarbete
        • 1
          125
          Bilder, fotografier och rörliga bilder
        • 2
          126
          Elevprodukter och alster
        • 3
          127
          Digital portfolio
        • 4
          127
          Redovisningar
        • 5
          128
          Igen och igen – upprepningens pedagogik
        • 6
          128
          Dagbok
        • 7
          128
          Tid till portfolioarbete
        • 8
          129
          Självförtroende och portfolio
        • 9
          131
          Portfolio och den personliga knorren
        • 10
          131
          Portfolio och elevernas samarbete med varandra
        • 132
          det inre samtalet och portfolioarbetet
        • 132
          medierad aktivitet – en sammanfattning
      • 133
        Lärandets progression och utvecklingszoner
        • 133
          önskad utveckling
        • 135
          röda tråden
        • 136
          vad är utveckling?
        • 137
          nivåer
        • 138
          intelligensnivåer
        • 144
          hur präglas röda tråden 
av utvecklingstanken?
        • 146
          utvecklingstanken och lärmomenten
        • 147
          mål och kriterier
        • 149
          vygotskij om utvecklingszoner 
och lärandets progression
        • 151
          instruktioner, imitationer 
och utvecklingszoner
        • 154
          Rusty Springs Railroad Corporation
        • 158
          Klassrummet och vinden
        • 158
          Att dra i kronbladen?
        • 159
          lekens metoder som utvecklingszoner
        • 161
          En stol är en stol är inte en stol
        • 165
          Självkontroll och självbestämmande
        • 167
          Problem med uppmärksamhet
        • 167
          avslutande ord om utvecklingstankar 
och utvecklingszoner
      • 169
        Frågor och funderingar om Vygotskij
        • 169
          plugghäst?
        • 169
          miniräknaren och datorn
        • 171
          prov och betyg
        • 173
          ska barn vara lärare?
        • 174
          finns det inget medfött?
        • 175
          funktionshinder och intelligens
        • 177
          kroppslängd och intelligens
        • 178
          vygotskijs liv
        • 195
          vygotskij i svenska skolor
        • 197
          lärarroller
        • 197
          varför är vygotskij ”inne” idag?
    • 199
      Ordlista
    • 203
      Referenslista
    • 207
      Andra källor:
    • 209
      Register

Information

Författare:
Leif Strandberg
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144125473
Utgivningsår:
2009
Revisionsår:
2017
Artikelnummer:
38152-03
Upplaga:
Tredje
Sidantal:
212

Författare

Leif Strandberg

Leif Strandberg är legitimerad psykolog och har arbetat i skolans och förskolans världar sedan 1973. Hans bästsäljare Vygotskij i praktiken – bland...

 ;