
Vygotskij i praktiken
Bland plugghästar och fusklappar
Skickas följande arbetsdag
Hitta produkten hos våra återförsäljare som levererar utanför Sverige
- 7Plugghästar och andra hästar
- 7inuti huvudet?
- 10aktivitet ”mellan huvuden”
- 11Lärande som socio-kulturell-historisk praxis
- 11Sociala
- 11Medierade
- 11Situerade
- 12Kreativa
- 14denna bok
- 18Lärande i rum – Lärandets situerade natur
- 18människan och världen
- 18människan i världen
- 21livets rumsliga aspekter
- 22rum för lärande
- 22att utveckla ”stödstruktur”
- 23läranderum – en checklista
- 23Interaktioner
- 24Aktivitet
- 24Artefakter
- 24Utvecklingshopp
- 24Kreativitet
- 25Tillgång till
- 27Tillgång till interaktioner
- 28Tillgång till aktivitet
- 30Tillgång till verktyg och tecken
- 32Tillgång till hopp om utveckling
- 35Tillgång till kreativitet
- 35att bygga nytt
- 36femte dimensionen
- 36klasslösa rum
- 37Rum för samtal och diskussioner
- 38Rum för dialoger mellan elever
- 39Rum för dialog mellan elev och lärare
- 39rum för enskilt tankearbete
- 41Verktygsrummet
- 43Rum för utställning
- 43Rum för perspektiv och komplexitet
- 44Uterummen
- 46några slutord om rum
- 47Interaktioner och social kompetens
- 47samspel grundlägger kompetens
- 48samspel grundlägger intellekt
- 50barnet pratar innan det kan prata
- 52det enkla möter det svåra
- 54gör det tillsammans! att praktisera …
- 55Inför ett nytt tema – Gör det tillsammans!
- 55Lärarens berättelse – Gör det tillsammans!
- 56Reflektioner – Gör det tillsammans!
- 56Grupperingar – Gör det tillsammans!
- 56Knepiga problem – Gör det tillsammans!
- 56Växelspelet mellan yttre och inre aktiviteter
- 57Prov – Gör det tillsammans!
- 58en ny studieteknik
- 60Lathund i studieteknik
- 61barn gör inte som vi säger
- 62arbetslagets interaktioner – lärande samtal
- 66elevernas delaktighet
- 68Dialogisk kvalitet
- 73Tänkandets metoder
- 76språkspel
- 79avslutande rättesnören
- 80Verktyg för lärande – Fusklappens psykologi
- 80medierad aktivitet
- 84fusklappens psykologi
- 86Pennor och papper
- 87Anteckningsteknik
- 87Böcker, uppslagsverk, lexikon
- 88Miniräknare
- 89Bilder, former, färger
- 91Ledtrådar, ramsor, ljud och andra minneslappar
- 91Prototyper och tredimensionella konstruktioner
- 93IKT
- 97kreativitet och verktyg
- 98människan i given kultur
- 99människan i den pågående historien
- 99vygotskij om kreativitet
- 102behövs kreativitet i skolan?
- 103den kreativa verkstaden
- 104Kreativitet och kontext
- 105Kreativitet och interaktion
- 106Kreativitet och språk
- 107Kreativitet och verktyg
- 108Kreativa tankar överordnas givna strukturer
- 109Kreativitet och kombinerande
- 110Kreativitet och kreativitetens produkter
- 112tecknet, det inre samtalet och portfolioarbetet
- 112kulturella tecken
- 113tillgång till tecken och växelspelet mellan yttre och inre aktivitet
- 116det inre samtalet
- 120för andra – för mig själv
- 121jaget och miget
- 122den viktiga aktiviteten
- 124portfolioarbete
- 125tio aspekter på portfolioarbete
- 1125Bilder, fotografier och rörliga bilder
- 2126Elevprodukter och alster
- 3127Digital portfolio
- 4127Redovisningar
- 5128Igen och igen – upprepningens pedagogik
- 6128Dagbok
- 7128Tid till portfolioarbete
- 8129Självförtroende och portfolio
- 9131Portfolio och den personliga knorren
- 10131Portfolio och elevernas samarbete med varandra
- 132det inre samtalet och portfolioarbetet
- 132medierad aktivitet – en sammanfattning
- 133Lärandets progression och utvecklingszoner
- 133önskad utveckling
- 135röda tråden
- 136vad är utveckling?
- 137nivåer
- 138intelligensnivåer
- 144hur präglas röda tråden av utvecklingstanken?
- 146utvecklingstanken och lärmomenten
- 147mål och kriterier
- 149vygotskij om utvecklingszoner och lärandets progression
- 151instruktioner, imitationer och utvecklingszoner
- 154Rusty Springs Railroad Corporation
- 158Klassrummet och vinden
- 158Att dra i kronbladen?
- 159lekens metoder som utvecklingszoner
- 161En stol är en stol är inte en stol
- 165Självkontroll och självbestämmande
- 167Problem med uppmärksamhet
- 167avslutande ord om utvecklingstankar och utvecklingszoner
- 169Frågor och funderingar om Vygotskij
- 169plugghäst?
- 169miniräknaren och datorn
- 171prov och betyg
- 173ska barn vara lärare?
- 174finns det inget medfött?
- 175funktionshinder och intelligens
- 177kroppslängd och intelligens
- 178vygotskijs liv
- 195vygotskij i svenska skolor
- 197lärarroller
- 197varför är vygotskij ”inne” idag?
- 199Ordlista
- 203Referenslista
- 207Andra källor:
- 209Register
Information
- Författare:
- Leif Strandberg
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144125473
- Utgivningsår:
- 2009
- Revisionsår:
- 2017
- Artikelnummer:
- 38152-03
- Upplaga:
- Tredje
- Sidantal:
- 212