Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Den mångkulturella förskolan

Motsägelser och möjligheter
Skickas följande arbetsdag

Den mångkulturella förskolan

Motsägelser och möjligheter

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Den här boken handlar om vad som menas med ett mångkulturellt samhälle och dess relation till utbildning i allmänhet och förskolan specifikt. Förskolan är en av samhällets viktigaste mötesplats för människor med olika bakgrund och erfarenheter. Med utgångspunkt i en studie gjord på en förskola och med exempel från vardagliga situationer i förskolan behandlas områden som: • förskolans uppdrag • det mångkulturella samhället • interkulturell pedagogik. Det här en reviderad upplaga av Den m...

Den här boken handlar om vad som menas med ett mångkulturellt samhälle och dess relation till utbildning i allmänhet och förskolan specifikt. Förskolan är en av samhällets viktigaste mötesplats för människor med olika bakgrund och erfarenheter. Med utgångspunkt i en studie gjord på en förskola och med exempel från vardagliga situationer i förskolan behandlas områden som: • förskolans uppdrag • det mångkulturella samhället • interkulturell pedagogik. Det här en reviderad upplaga av Den mångkulturella förskolan: Motsägelser och möjligheter. Innehållet i boken har uppdaterats med aktuell forskning och med de förändringar som skett i läroplanen sedan den första upplagan publicerades. Författaren har haft som avsikt att på ett tydligt sätt lyfta fram hur man i förskolan kan arbeta på ett sätt som är socialt inkluderande och främjar ett mångfalds­perspektiv. Bokens målgrupp är blivande och verksamma lärare i förskola, fritidshem, förskoleklass och skola. Boken är också lämplig som fördjupning och fortbildning för socionomer och andra yrkesgrupper vars arbete vänder sig till barn och ungdomar.

    • 7
      Förord
      • 1
        9
        Sverige – ett mångkulturellt samhälle
        • 9
          Inledning
        • 10
          Förskolans uppdrag
        • 15
          Ett mångkulturellt samhälle
        • 16
          Mångfald
        • 21
          Invandrare
        • 23
          Etnicitet
      • 2
        29
        Mångkulturell och interkulturell utbildning
        • 29
          Mångkulturell utbildning
        • 32
          Interkulturell pedagogik
        • 35
          Kritik av mångkulturell utbildning som idé
        • 36
          Forskning om den mångkulturella förskolan
        • 37
          Segregerad utbildning
      • 3
        41
        Förskolan och invandrarbarnen
        • 42
          Barnstugeutredningen
        • 44
          Invandrarbarn i förskolan
        • 45
          Språk- och kulturstöd
        • 46
          Pedagogiskt program
        • 47
          Att erövra omvärlden
        • 49
          Läroplan för förskolan
        • 52
          Diskussion
      • 4
        55
        Skogsbackens förskola
        • 55
          En dag på Skogsbackens förskola
      • 5
        61
        Mellan segregation och integration
        • 62
          ”Så kallade invandrarområden”
        • 63
          ”Jag läste i tidningen”
        • 65
          ”Jag brukar säga att jag bor på Blomstergatan”
        • 66
          ”Här går gränsen”
        • 68
          Rävberga i siffror
        • 70
          ”… det är sådan öppen stämning här …”
        • 71
          ”Många av dem som bor här trivs i området”
        • 71
          ”Och då hjälper man dem – det är så vanligt”
        • 73
          ”Vad då invandrare?”
        • 74
          ”Jag tycker det är bra om det är blandat”
      • 6
        77
        Mångkulturella mål
        • 77
          ”Vi har det kognitiva också”
        • 78
          ”Vissa saker finns ju med lite överallt”
        • 79
          Målsättning: avdelning Björnbäret
        • 80
          Målsättning: avdelning Smultronet
        • 81
          ”… så att vi kan ta upp det här”
        • 82
          ”Fast högtiderna hänger ju ihop med deras religion”
        • 83
          ”De kan ta med sig gitarren”
        • 84
          ”De har ju den där guldfisken också”
        • 85
          ”Vilka är de?”
        • 86
          ”Lena, vad är de?”
      • 7
        89
        Utvärdering av mångkulturella mål
        • 89
          ”Det har vi helt misslyckats med …”
        • 90
          ”Nej, det ramlade bort”
        • 91
          ”Ja, då har vi ju inte några rätt”
        • 92
          ”Det fanns liksom ingen tid”
        • 93
          ”Vi kan ju inte hitta på egna ramsor”
        • 94
          ”… så rann det liksom ut i sanden”
        • 96
          ”Ska vi skriva varför?”
      • 8
        99
        Gemensamt och rättvist
        • 99
          ”Hon flyger”
        • 100
          ”Det är samma”
        • 101
          ”Andra firar andra saker”
        • 103
          ”Vi jobbar väldigt lite med barnens språk”
        • 103
          ”De har lärt sig att prata svenska …”
        • 104
          ”… så att man kan uppmärksamma dem lika mycket”
      • 9
        107
        Naturligt
        • 107
          ”… få in det på ett naturligt sätt”
        • 108
          ”Det får ju komma naturligt”
        • 110
          ”Det kommer kanske mer naturligt”
        • 111
          ”… det ska bli något naturligt …”
        • 112
          ”… att vi på ett naturligt sätt”
        • 113
          ”… det känns naturligt”
        • 114
          ”Det blir naturligt”
        • 115
          ”Nej, jag tycker inte att det passar sig”
      • 10
        119
        Från mångkultur till hemkultur
        • 119
          ”Du har landat i Thailand”
        • 121
          ”I Chile är det varmt”
        • 122
          ”Titta, här är pappa född”
        • 123
          ”I kväll ska vi åka till olika länder”
        • 125
          ”… de pratar andra språk också”
        • 127
          ”För det har funnits vissa tendenser …”
        • 128
          ”Det var först nu som vi hittade en metod”
        • 129
          ”… det handlar egentligen om barnens hemkulturer …”
        • 130
          ”För alla har ju en hemkultur”
      • 11
        133
        Med allas hemkultur som utgångspunkt
    • 139
      Metod – appendix
    • 139
      Observationer och samtal
    • 143
      Litteratur
    • 149
      Sakregister

Denna tredje, reviderade upplaga har uppdaterats med aktuell forskning och läroplansförändringar och med den volymförändring som skett i invandringen till Sverige så är boken viktigare än någonsin. Kopplingen till förskolans praktik gör att boken är lättillgänglig och applicerbar på andra verksamheter. Den är utmärkt som kompetensutvecklare och som tankeväckare för alla som arbetar inom förskolan.

Information

Författare:
Johannes Lunneblad
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144121949
Utgivningsår:
2009
Revisionsår:
2018
Artikelnummer:
32858-03
Upplaga:
Tredje
Sidantal:
152

Författare

Johannes Lunneblad

Johannes Lunneblad är lektor vid Göteborgs universitet och verksam i nationella och internationella forskningsmiljöer där frågor kring det mångkult...

 ;

Den här boken handlar om vad som menas med ett mångkulturellt samhälle och dess relation till utbildning i allmänhet och förskolan specifikt. Förskolan är en av samhällets viktigaste mötesplatser för människor med olika bakgrund och erfarenheter. Med utgångspunkt i en studie gjord på en förskola och med exempel från vardagliga situationer i förskolan behandlas områden som: • förskolans uppdrag • det mångkulturella samhället • interkulturell pedagogik. Det här är en reviderad upplaga av D...

Den här boken handlar om vad som menas med ett mångkulturellt samhälle och dess relation till utbildning i allmänhet och förskolan specifikt. Förskolan är en av samhällets viktigaste mötesplatser för människor med olika bakgrund och erfarenheter. Med utgångspunkt i en studie gjord på en förskola och med exempel från vardagliga situationer i förskolan behandlas områden som: • förskolans uppdrag • det mångkulturella samhället • interkulturell pedagogik. Det här är en reviderad upplaga av Den mångkulturella förskolan: Motsägelser och möjligheter. Innehållet i boken har uppdaterats med aktuell forskning och med de förändringar som skett i läroplanen sedan den första upplagan publicerades. Författaren har haft för avsikt att på ett tydligt sätt lyfta fram hur man i förskolan kan arbeta på ett sätt som är socialt inkluderande och främjar ett mångfaldsperspektiv. Bokens målgrupp är blivande och verksamma lärare i förskola, fritidshem, förskoleklass och skola. Boken är också lämplig som fördjupning och fortbildning för socionomer och andra yrkesgrupper vars arbete vänder sig till barn och ungdomar.

Information

Författare:
Johannes Lunneblad
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144173047
Utgivningsår:
2009
Revisionsår:
2018
Artikelnummer:
32858-SB03
Upplaga:
Tredje

Författare

Johannes Lunneblad

Johannes Lunneblad är lektor vid Göteborgs universitet och verksam i nationella och internationella forskningsmiljöer där frågor kring det mångkult...

 ;