Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Hållbarhet och egenmakt i förskolan

Skickas följande arbetsdag

Hållbarhet och egenmakt i förskolan

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Hur kan man arbeta med hållbarhet i förskolan? Hur kommer man vidare från skräpplockarrundor och sopsortering? Hur förbereder man dagens barn på de problem de kommer att få hantera som vuxna? I Hållbarhet och egenmakt i förskolan besöker Marit Olanders tre förskolor, två i Malmö och en samisk förskola i Norge, som arbetar med dessa frågor. Hon möter Kungen i mikrosamhället Den återvunna staden, hon får se hur barn och pedagoger gör egna leksaker av trä, och hon får en inblick i respekten för...

Hur kan man arbeta med hållbarhet i förskolan? Hur kommer man vidare från skräpplockarrundor och sopsortering? Hur förbereder man dagens barn på de problem de kommer att få hantera som vuxna? I Hållbarhet och egenmakt i förskolan besöker Marit Olanders tre förskolor, två i Malmö och en samisk förskola i Norge, som arbetar med dessa frågor. Hon möter Kungen i mikrosamhället Den återvunna staden, hon får se hur barn och pedagoger gör egna leksaker av trä, och hon får en inblick i respekten för naturen i samisk kultur. Boken belyser också teoretiska aspekter av hållbarhet och egenmakt: barns delaktighet och tillträde till det offentliga rummet, vikten av artkunskap samt ledarskapsperspektiv. Med Hållbarhet och egenmakt i förskolan får läsaren verktyg att skapa egenmakt i teori och praktik tillsammans med barnen. Avslutningsvis diskuterar boken hur man kan förstå människans förhållande till jorden, med en jämförelse mellan västerländsk kultur och tre urfolkskulturer. Boken vänder sig till blivande förskollärare samt yrkesverksamma på olika nivåer inom förskolan.

Information

Redaktörer:
Marit Olanders
Kapitelförfattare:
Bim Riddersporre Kristina Westlund Gezim Isufi Anette Barr Carina Berkhuizen Maria Borda
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144156545
Utgivningsår:
2022
Artikelnummer:
44985-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
160

Författare

Bim Riddersporre

Bim Riddersporre, leg. psykolog, leg. logoped och fil.dr i psykologi. Tidigare universitetslektor i Malmö, nu aktiv som föreläsare, konsult, forska...

Kristina Westlund

Kristina Westlund är förskollärare och arbetar som kvalitetsstödjare på förskoleförvaltningen i Malmö. Hon är fil.lic. i pedagogik och studerade i ...

Marit Olanders

Marit Olanders är förskollärare med ett förflutet som journalist. Hon har en master i pedagogik och arbetar som universitetsadjunkt på Malmö univer...

Anette Barr

Anette Barr är utbildad förskollärare och universitetsadjunkt på Malmö universitet där hon bland annat är kursledare för kursen i naturvetenskap, t...

Carina Berkhuizen

Carina Berkhuizen är förskollärare och fil.dr i pedagogik. Ett stort forskningsintresse hos henne är människors samspel med varandra och deras sams...

Maria Borda

Maria Borda har sedan 2009 skrivit om föräldraskap i olika kulturer. Hon har en fil.kand. i socialantropologi och en magister i visuell antropologi.

 ;

Hur kan man arbeta med hållbarhet i förskolan? Hur kommer man vidare från skräpplockarrundor och sopsortering? Hur förbereder man dagens barn på de problem de kommer att få hantera som vuxna? I Hållbarhet och egenmakt i förskolan besöker Marit Olanders tre förskolor, två i Malmö och en samisk förskola i Norge, som arbetar med dessa frågor. Hon möter Kungen i mikrosamhället Den återvunna staden, hon får se hur barn och pedagoger gör egna leksaker av trä, och hon får en inblick i respekten för...

Hur kan man arbeta med hållbarhet i förskolan? Hur kommer man vidare från skräpplockarrundor och sopsortering? Hur förbereder man dagens barn på de problem de kommer att få hantera som vuxna? I Hållbarhet och egenmakt i förskolan besöker Marit Olanders tre förskolor, två i Malmö och en samisk förskola i Norge, som arbetar med dessa frågor. Hon möter Kungen i mikrosamhället Den återvunna staden, hon får se hur barn och pedagoger gör egna leksaker av trä, och hon får en inblick i respekten för naturen i samisk kultur. Boken belyser också teoretiska aspekter av hållbarhet och egenmakt: barns delaktighet och tillträde till det offentliga rummet, vikten av artkunskap samt ledarskapsperspektiv. Med Hållbarhet och egenmakt i förskolan får läsaren verktyg att skapa egenmakt i teori och praktik tillsammans med barnen. Avslutningsvis diskuterar boken hur man kan förstå människans förhållande till jorden, med en jämförelse mellan västerländsk kultur och tre urfolkskulturer. Boken vänder sig till blivande förskollärare samt yrkesverksamma på olika nivåer inom förskolan.

Information

Redaktörer:
Marit Olanders
Kapitelförfattare:
Bim Riddersporre Kristina Westlund Gezim Isufi Anette Barr Carina Berkhuizen Maria Borda
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144178790
Utgivningsår:
2022
Artikelnummer:
44985-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Bim Riddersporre

Bim Riddersporre, leg. psykolog, leg. logoped och fil.dr i psykologi. Tidigare universitetslektor i Malmö, nu aktiv som föreläsare, konsult, forska...

Kristina Westlund

Kristina Westlund är förskollärare och arbetar som kvalitetsstödjare på förskoleförvaltningen i Malmö. Hon är fil.lic. i pedagogik och studerade i ...

Marit Olanders

Marit Olanders är förskollärare med ett förflutet som journalist. Hon har en master i pedagogik och arbetar som universitetsadjunkt på Malmö univer...

Anette Barr

Anette Barr är utbildad förskollärare och universitetsadjunkt på Malmö universitet där hon bland annat är kursledare för kursen i naturvetenskap, t...

Carina Berkhuizen

Carina Berkhuizen är förskollärare och fil.dr i pedagogik. Ett stort forskningsintresse hos henne är människors samspel med varandra och deras sams...

Maria Borda

Maria Borda har sedan 2009 skrivit om föräldraskap i olika kulturer. Hon har en fil.kand. i socialantropologi och en magister i visuell antropologi.

 ;