Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Barnet och förskolans pedagogiska ledarskap

Skickas följande arbetsdag

Barnet och förskolans pedagogiska ledarskap

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Har barnets röst betydelse för förskolans ledarskap? Den här boken handlar om vad ledarskap i förskolan kan betyda för såväl barn som pedagoger, förskolechefer och föräldrar. Boken fokuserar på för­skolechefens och förskollärarens pedagogiska ledarskap och ansvar med särskild inriktning mot barnet och förskolans demokratiuppdrag. Vi disku­terar ledarskapets betydelse för barnets villkor och de värden som ska prägla barnets barndom i förskolan. Förskolans pedagogiska arbete ska vila på vetens...

Har barnets röst betydelse för förskolans ledarskap? Den här boken handlar om vad ledarskap i förskolan kan betyda för såväl barn som pedagoger, förskolechefer och föräldrar. Boken fokuserar på för­skolechefens och förskollärarens pedagogiska ledarskap och ansvar med särskild inriktning mot barnet och förskolans demokratiuppdrag. Vi disku­terar ledarskapets betydelse för barnets villkor och de värden som ska prägla barnets barndom i förskolan. Förskolans pedagogiska arbete ska vila på vetenskaplig grund och be­prövad erfarenhet. Vi har i boken särskilt understrukit pedagogens professionella uppdrag som är tänkt att genomsyra förskolans vardag. Att leda ett sådant uppdrag kan ses som både intressant och svårt. Vår förhoppning är att boken bidrar till ett ökat intresse för såväl det pedagogiska ledar­skapet som för yrkesmässigheten i förskolan. Vi illustrerar bokens innehåll med berättelser om händelser i förskolan. Att dokumentera i form av berättelser synliggör den vardag som pågår och gynnar möjligheten att betrakta det som händer ur olika pedago­giska perspektiv. Barnet och förskolans pedagogiska ledarskap riktar sig till all personal i förskolan, främst till förskolechefer och förskollärare som ansvarar för det pedagogiska arbetet i förskolan. Den riktar sig också till utbildning och fortbildning av förskollärare. Bokens innehåll har betydelse för politiker och tjänstemän som har att realisera barns möjligheter till delaktighet och inflytande i samhället. Boken utgör dessutom ett viktigt diskussionsunderlag för föräldrar och andra intresserade som vill fördjupa sin kunskap om barns liv i förskolan.

    • 7
      Förord
    • 9
      Författarpresentation
    • 11
      Inledning
      • 1
        13
        Pedagogiskt ledarskap i förskolan
      • 2
        17
        Förskolans värld – en del av barndomen
        • 21
          Möt ett litet barn – på fullt allvar
      • 3
        23
        Att berätta
        • 23
          Pedagogisk dokumentation i berättelsens form
      • 4
        29
        Tid är något man egentligen har
      • 5
        33
        Att välja perspektiv
        • 34
          Att leda arbetet utifrån pedagogiska perspektiv
        • 35
          Punktuellt och relationellt perspektiv
        • 39
          Barnperspektiv och barns perspektiv
        • 40
          Att vara yrkesmässigt intresserad och kunnig
      • 6
        43
        Ett demokratiskt förhållningssätt
        • 44
          Att skälla på barn eller visa dem vägen
        • 47
          Att möta barn med sitt allvar
      • 7
        49
        Att välkomna barnets initiativ
      • 8
        55
        Förskollärares utvidgade ansvar
      • 9
        59
        En förskolechefs berättelse om sitt ledarskap
      • 10
        65
        Att utveckla förskolans pedagogiska arbete – ett exempel
      • 11
        71
        En pedagogs möte med en ny världsbild
      • 12
        75
        Att ta beslut tillsammans med barnen utan att förankra det hos kollegor
        • 76
          Får barn i förskolan gehör för sina initiativ?
      • 13
        81
        Behöver barn få vara i fred?
      • 14
        83
        Att bemöta nya medarbetare
      • 15
        87
        Föräldrar i förskolan
        • 88
          Några pedagogers röster om föräldrar
        • 90
          Om förskolans hall som mötesplats
        • 91
          Om att ”curla” föräldrar eller ge dem stöd
        • 94
          Leksaker hemifrån in i förskolan
      • 16
        95
        Att bedöma ett barn
      • 17
        97
        Barnets egen uppfattning om sin dag i förskolan
      • 18
        99
        Demokrati som en väg till ansvar
      • 19
        103
        Om motstånd och utveckling
      • 20
        107
        Att stå upp för sin pedagogiska kompetens
      • 21
        111
        Barnet och det demokratiska ledarskapet
    • 115
      Litteratur

Boken har byggts utifrån samtal mellan författarna och visar på ett stort engagemang och patos i frågan som rör barns inflytande.

Information

Författare:
Elisabeth Arnér Solveig Sollerman
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144113487
Utgivningsår:
2018
Artikelnummer:
39281-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
120

Författare

Elisabeth Arnér

Elisabeth Arnér är fil.lic. och förskollärare i grunden och har under många år arbetat vid Örebro universitet. Nu föreläser hon runt om i landet om...

Solveig Sollerman

Solveig Sollerman är förskollärare i grunden. Hon har gått skolledarutbildning och har arbetat som chef och utvecklingsledare under många år i Öreb...

 ;

Har barnets röst betydelse för förskolans ledarskap? Den här boken handlar om vad ledarskap i förskolan kan betyda för såväl barn som pedagoger, förskolechefer och föräldrar. Boken fokuserar på förskolechefens och förskollärarens pedagogiska ledarskap och ansvar med särskild inriktning mot barnet och förskolans demokratiuppdrag. Vi diskuterar ledarskapets betydelse för barnets villkor och de värden som ska prägla barnets barndom i förskolan. Förskolans pedagogiska arbete ska vila på vetenskap...

Har barnets röst betydelse för förskolans ledarskap? Den här boken handlar om vad ledarskap i förskolan kan betyda för såväl barn som pedagoger, förskolechefer och föräldrar. Boken fokuserar på förskolechefens och förskollärarens pedagogiska ledarskap och ansvar med särskild inriktning mot barnet och förskolans demokratiuppdrag. Vi diskuterar ledarskapets betydelse för barnets villkor och de värden som ska prägla barnets barndom i förskolan. Förskolans pedagogiska arbete ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Vi har i boken särskilt understrukit pedagogens professionella uppdrag som är tänkt att genomsyra förskolans vardag. Att leda ett sådant uppdrag kan ses som både intressant och svårt. Vår förhoppning är att boken bidrar till ett ökat intresse för såväl det pedagogiska ledarskapet som för yrkesmässigheten i förskolan. Vi illustrerar bokens innehåll med berättelser om händelser i förskolan. Att dokumentera i form av berättelser synliggör den vardag som pågår och gynnar möjligheten att betrakta det som händer ur olika pedagogiska perspektiv. Barnet och förskolans pedagogiska ledarskap riktar sig till all personal i förskolan, främst till förskolechefer och förskollärare som ansvarar för det pedagogiska arbetet i förskolan. Den riktar sig också till utbildning och fortbildning av förskollärare. Bokens innehåll har betydelse för politiker och tjänstemän som har att realisera barns möjligheter till delaktighet och inflytande i samhället. Boken utgör dessutom ett viktigt diskussionsunderlag för föräldrar och andra intresserade som vill fördjupa sin kunskap om barns liv i förskolan.

Information

Författare:
Elisabeth Arnér Solveig Sollerman
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144173122
Utgivningsår:
2018
Artikelnummer:
39281-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Elisabeth Arnér

Elisabeth Arnér är fil.lic. och förskollärare i grunden och har under många år arbetat vid Örebro universitet. Nu föreläser hon runt om i landet om...

Solveig Sollerman

Solveig Sollerman är förskollärare i grunden. Hon har gått skolledarutbildning och har arbetat som chef och utvecklingsledare under många år i Öreb...

 ;