Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Kreativitet i förskolan

Skickas följande arbetsdag

Vad är kreativitet? Hur uppstår den och vad innebär det att vara kreativ? Är kreativitet en medfödd talang eller är det en förmåga som går att förklara, beskriva, lära sig och utveckla? Kreativitet tillhör alla livets aspekter och utveckling i sin helhet, alltså inte enbart den konstnärliga världen. Dagens forskare är överens om att kreativitet utgör en allmänmänsklig egenskap och förmåga som emellertid är olika omfattande och kommer till uttryck på olika sätt. Kunskaper om kreativitet som e...

Vad är kreativitet? Hur uppstår den och vad innebär det att vara kreativ? Är kreativitet en medfödd talang eller är det en förmåga som går att förklara, beskriva, lära sig och utveckla? Kreativitet tillhör alla livets aspekter och utveckling i sin helhet, alltså inte enbart den konstnärliga världen. Dagens forskare är överens om att kreativitet utgör en allmänmänsklig egenskap och förmåga som emellertid är olika omfattande och kommer till uttryck på olika sätt. Kunskaper om kreativitet som ett mänskligt fenomen behandlas i denna bok utifrån ett didaktiskt perspektiv och mot bakgrund av förskolans och läraryrkets pedagogiska uppdrag med andra ord, kreativitet som vad, hur och varför. Vad innebär ett kreativt arbetssätt i förskolan? Hur kan vi urskilja kreativitetens olika uttryck i förskolans vardag? Vad kännetecknar en kreativ lärare och ett kreativt arbetslag? Vilka innehåll och vilka miljöer i förskolan främjar vuxnas och barnens kreativitetsutveckling? Med denna bok vill författaren bidra till en diskussion om kreativitetens betydelse i förskolans utbildningspraktik. Barns kreativitetsutveckling och kreativa uttryck presenteras i boken genom varierande exempel. Dessa illustrerar barns förmåga att vara fantasifulla och kreativa som en följd av lärarnas inspirerande och kreativa arbetssätt.

    • 5
      Förord
        • Silwa Claesson
    • 7
      Inledning
        • 9
          Varför denna bok?
        • 10
          Bokens upplägg
  • 1 
    Del 1
      • 1
        13
        Kreativitet och kreativa handlingar
        • 13
          Från guds gåva till föremål för forskning
        • 15
          Forskning om kreativitet
        • 16
          Förklaringsmodeller och kreativitetskomponenter
  • 2 
    Del 2
      • 2
        29
        Kreativitetens aspekter i praktiken
        • 29
          Några betraktelser och den viktiga frågan ”Varför”?
        • 35
          Kreativitetens karameller
  • 3 
    Del 3
      • 3
        75
        Från Lev Vygotskij till Richard Florida
  • 4 
    Del 4
      • 4
        85
        Kreativitet i förskolan
        • 97
          Lära spindlar tala svenska
        • 109
          Miljöns betydelse för inspiration och kreativitet
        • 120
          Problemlösning och kreativt tänkande
      • 133
        Avslutningsvis
    • 135
      Bilaga
        • 135
          Memphismanifestet
    • 139
      Referenser

Hon (författaren) lyfter fram hur aktuell kreativitetsforskning kan vara en del i att förstå barns värld i relation till dagens samhälle. För i tider av ständiga barnprogram på tv och paddor – vilken funktion har då handdockor som pedagogiskt verktyg?

Information

Författare:
Mirella Forsberg Ahlcrona
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144108179
Utgivningsår:
2016
Artikelnummer:
38969-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
144

Författare

Mirella Forsberg Ahlcrona

Mirella Forsberg Ahlcrona är förskollärare, dockteaterpedagog och fil.dr i pedagogik. Hon är lektor i utbildningsvetenskap vid Högskolan Väst i Tro...

 ;