Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Estetikens kraft

- att skapa uttryck och mening i förskolan
Skickas följande arbetsdag

Estetikens kraft

- att skapa uttryck och mening i förskolan

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Boken utgår från att estetiken har en kraft. De estetiska uttrycksformerna ger alla medborgare, även de yngsta, möjlighet att kommunicera om både det lilla och det stora, det nära vardagliga och det övergripande existentiella. Hur kan det få plats i förskolans verksamhet? I boken får vi olika exempel på hur det kan ske och ­vilka konsekvenser det får för innehållet i den pedagogiska verksamheten. Boken kan med fördel användas i grundutbildning av förskollärare. Den kan användas som underlag ...

Boken utgår från att estetiken har en kraft. De estetiska uttrycksformerna ger alla medborgare, även de yngsta, möjlighet att kommunicera om både det lilla och det stora, det nära vardagliga och det övergripande existentiella. Hur kan det få plats i förskolans verksamhet? I boken får vi olika exempel på hur det kan ske och ­vilka konsekvenser det får för innehållet i den pedagogiska verksamheten. Boken kan med fördel användas i grundutbildning av förskollärare. Den kan användas som underlag för utveckling av förskoleverksamhet och förskollärares kompetensutveckling. Den är också ange­lägen för politiker, tjänstemän, rektorer och vårdnadshavare som är intresserade av förskoleverksamhet.

Författarpresentation 9

Att skapa uttryck och mening 13

Per Dahlbeck & Ingrid Bogren

Varför förskola? 14

Ett sammansatt uppdrag 15

Begäret då? 16

Människans drivkraft 16

Relation till oss själva och vår omvärld 17

Makt 17

Njutning  18

Mening 19

Att skapa mening 20

Olika former av lärande 20

Kulturens och estetikens roll i vårt samhälle 22

Etik och estetik i förskolans praktik 23

Historiskt perspektiv 24

Fem berättelser  25

Lekens och fantasins plats i samhället 27

Suzanne Osten

Lekens ställning inom högre utbildning 27

Ett annat exempel 28

Tillitsrummet 30

Hur går det till? Konkret? 31

Alla är blyga – tillitens rum 32

Innehållet då?  34

Vägen till childism och revansch 35

Inspirerande personer och teorier 37

Alice Miller 37

Doktorn med en babyklinik 37

Psykoanalys med spädbarn 38

Fler exempel 38

Childism – en sorts barnrasism 39

Konstnärer som låter sig inspireras av barn 40

Sally Mann, fotograf 40

Paula Rego 42

Svåra ämnen – tabun då? 43

Goda fantasier, lögner och överdrifter 45

Sammanfattning 46

Estetisk verksamhet – vad kan det vara? 49

Josefin Snygg

Måleri – lust och utforskande av universella former 51

Tvärdisciplinärt utforskande i det fria måleriet 53

Färgen som material och kemi 55

Förvandling 59

Komposition 62

Verktyg 65

Bildskapande 65

Reflektion 66

Syftet då? 66

Lerhusen 67

Första tillfället 67

Andra tillfället 72

Sammanfattande reflektion 81

… när vi lyser för varandra … 85

– om konstnärliga samarbetsprocesser som kunskapande arena

Ellen Spens

Vad – om vägar till kommunikation och processer i blivande 87

Hur – att skapa rum för nya subjektspositioner 89

Motettens förskola i Malmö 91

Förskolan Uroxen i Lund 98

Varför – om betydelser av det rörliga, osäkra och normbrytande 107

Utebyggen på kullen 115

Axel Åberg & Pål Spendrup

Vår första upptäckt 116

Materialets enkelhet och användbarhet  116

Hur det kan gå till och när sågspån blir viktiga 118

När regler får mening 119

Arbetet fortsätter … 120

Prova och testa materialet 120

Byggandet och kunskapandet tar fart 122

Upptäckten av att hjälpa varandra 123

Först ska vi göra så! 125

Det saknas hål  126

Tänka framåt och tillsammans 126

Att hålla fast – brädan och tanken 127

Erfarenhet som drivkraft 129

Konstruktion, dekoration och funktion 129

Utan träpluggar, vad händer? 132

Ritningar som ett tillägg 133

Pedagogens dilemma 133

Sammanfattande reflektion 135

Trollflöjten 139

Pontus Sjöberg

Teatern tar form 142

Ensemblen utökas 144

Steget in i finkulturen 146

Handlingen 148

Trollflöjten blir en naturlig del av vardagen 148

Musiken spelar roll 150

En scen växer fram 152

Hur gå vidare? 153

Tystnad, tagning 158

Och omtagningar 159

Premiär 161

Sammanfattning 162

Referenser 165

Information

Redaktörer:
Per Dahlbeck Ingrid Bogren
Kapitelförfattare:
Suzanne Osten Pontus Sjöberg Pål Spendrup Ellen Spens Josefin Snygg Axel Åberg
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144130699
Utgivningsår:
2020
Artikelnummer:
40268-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
168

Författare

Per Dahlbeck

Per Dahlbeck arbetar som universitetsadjunkt på fakulteten för lärande och samhälle på Malmö universitet och som utvecklingspedagog inom förskolefö...

Ingrid Bogren

Ingrid Bogren är förskollärare och har under de senaste tio åren haft olika uppdrag i förskolans verksamhet. Hon har arbetat som ateljerista, pedag...

Suzanne Osten

Suzanne Osten är teater- och filmregissör. Hon drev Unga Klara 1975-2014, en teater med perspektiv på barns uppväxtvillkor, och hon arbetar fortf...

Pontus Sjöberg

Pontus Sjöberg är barnskötare på Dekanens förskola och har arbetat i både Norge och Sverige. Han har även gått teaterlinjen på Fridhems folkhögsk...

Pål Spendrup

Pål Spendrup arbetar som förskollärare i Malmö stad sedan 1997, de senaste åren på Sege parks förskola. Han är en mästare i pedagogik: han har en...

Ellen Spens

Ellen Spens har en konstnärlig bakgrund och utbildning inom fysisk och visuell scenkonst. Hon har bedrivit teoretiska studier i teatervetenskap o...

Josefin Snygg

Josefin Snygg är utbildad och verksam bildkonstnär och förskollärare. Som både konstnär och pedagog drivs hon av en ständig nyfikenhet på hur värld...

Axel Åberg

Axel Åberg arbetar som pedagog i barngrupp på Sege parks för­skola. Han har länge använt pedagogisk dokumentation som ett verktyg för att utveckl...

 ;

Boken utgår från att estetiken har en kraft. De estetiska uttrycksformerna ger alla medborgare, även de yngsta, möjlighet att kommunicera om både det lilla och det stora, det nära vardagliga och det övergripande existentiella. Hur kan det få plats i förskolans verksamhet? I boken får vi olika exempel på hur det kan ske och ­vilka konsekvenser det får för innehållet i den pedagogiska verksamheten. Boken kan med fördel användas i grundutbildning av förskollärare. Den kan användas som underlag ...

Boken utgår från att estetiken har en kraft. De estetiska uttrycksformerna ger alla medborgare, även de yngsta, möjlighet att kommunicera om både det lilla och det stora, det nära vardagliga och det övergripande existentiella. Hur kan det få plats i förskolans verksamhet? I boken får vi olika exempel på hur det kan ske och ­vilka konsekvenser det får för innehållet i den pedagogiska verksamheten. Boken kan med fördel användas i grundutbildning av förskollärare. Den kan användas som underlag för utveckling av förskoleverksamhet och förskollärares kompetensutveckling. Den är också ange­lägen för politiker, tjänstemän, rektorer och vårdnadshavare som är intresserade av förskoleverksamhet.

Information

Redaktörer:
Per Dahlbeck Ingrid Bogren
Kapitelförfattare:
Suzanne Osten Pontus Sjöberg Pål Spendrup Ellen Spens Josefin Snygg Axel Åberg
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144172958
Utgivningsår:
2020
Artikelnummer:
40268-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Per Dahlbeck

Per Dahlbeck arbetar som universitetsadjunkt på fakulteten för lärande och samhälle på Malmö universitet och som utvecklingspedagog inom förskolefö...

Ingrid Bogren

Ingrid Bogren är förskollärare och har under de senaste tio åren haft olika uppdrag i förskolans verksamhet. Hon har arbetat som ateljerista, pedag...

Suzanne Osten

Suzanne Osten är teater- och filmregissör. Hon drev Unga Klara 1975-2014, en teater med perspektiv på barns uppväxtvillkor, och hon arbetar fortf...

Pontus Sjöberg

Pontus Sjöberg är barnskötare på Dekanens förskola och har arbetat i både Norge och Sverige. Han har även gått teaterlinjen på Fridhems folkhögsk...

Pål Spendrup

Pål Spendrup arbetar som förskollärare i Malmö stad sedan 1997, de senaste åren på Sege parks förskola. Han är en mästare i pedagogik: han har en...

Ellen Spens

Ellen Spens har en konstnärlig bakgrund och utbildning inom fysisk och visuell scenkonst. Hon har bedrivit teoretiska studier i teatervetenskap o...

Josefin Snygg

Josefin Snygg är utbildad och verksam bildkonstnär och förskollärare. Som både konstnär och pedagog drivs hon av en ständig nyfikenhet på hur värld...

Axel Åberg

Axel Åberg arbetar som pedagog i barngrupp på Sege parks för­skola. Han har länge använt pedagogisk dokumentation som ett verktyg för att utveckl...

 ;