Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Dans som undervisning

Skickas följande arbetsdag

Dans som undervisning

Dans, pedagogik, estetik, etik. Teori och metod

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Dans som undervisning Teori och Metod I boken presenterar författaren en teoretisk grund i spänningsfältet mellan danskonst och pedagogik, förankrad hos utbildningsteoretikern Gert Biesta, pragmatikern John Dewey och danspedagogen och forskaren Susan Stinson, samt en handfast dansmetodik för förskolans, skolans och fritidshemmets pedagogiska verksamhet. Dans erbjuder barnet och eleven ett sätt att öppna sig för världen och med sin handlingskraft och fantasi gå i dialog med den, att estet...

Dans som undervisning Teori och Metod I boken presenterar författaren en teoretisk grund i spänningsfältet mellan danskonst och pedagogik, förankrad hos utbildningsteoretikern Gert Biesta, pragmatikern John Dewey och danspedagogen och forskaren Susan Stinson, samt en handfast dansmetodik för förskolans, skolans och fritidshemmets pedagogiska verksamhet. Dans erbjuder barnet och eleven ett sätt att öppna sig för världen och med sin handlingskraft och fantasi gå i dialog med den, att estetiskt erfara en värld av kunskap och att etiskt vara med andra. På så sätt kan dans undervisa om vad det innebär att vara i världen, den värld vi är satta till att gemensamt förvalta och ta hand om. Dans som undervisning, som här föreligger i en andra, lätt uppdaterad upplaga, vänder sig i första hand till lärare och lärarstudenter inom förskola och grundskola, anpassad skola och fritidshem som vill utveckla formerna för sin undervisning i dans, språk, matematik och naturkunskap, men också till beslutsfattare, skolledare, föräldrar och andra som är intresserade av dansens och konstens djupare betydelse för utbildning och pedagogik. Andra upplagan

Om boken 11

Om författaren 13

Förord 15

 

Inledning 19

Del I

Allmän­didaktisk ram

                      1  Begreppsapparat och kunskapsteori 27

                      2  Dans och utbildning – att skapa relationer 31

Att vara i dialog med världen 31

Att bli till 33

Att bli till i dans 35

Estetisk erfarenhet 36

Estetisk bildning och estetisk litteracitet 37

Kinestetiskt erfarande 39

Kinestetik och etik 41

Estetisk erfarenhet i dans som ämnesundervisning 43

 

Del II

Att undervisa i dans

                      3  Dansens särart och elementa 51

Vad dans är 51

Kinestetisk medvetenhet – sinne för rörelse 52

Uttryck? 53

Dansens byggstenar 56

Rörelseaspekter 56

Rörelsebegrepp och rörelsekvaliteter 57

Att undervisa i skapande dans 58

Kropp, kraft, rum, tid, relationer 59

Kropp och steg 59

Rum och form 64

Tid och rytm 65

Kraft, vikt och flöde 66

Relationer 67

Rekvisita 67

Ett danspass syfte och upplägg 68

Samling och uppvärmning 69

Hälsa med en rörelse 70

Dansa in i en eller flera slingor 71

Gå med hela kroppen 72

Värma upp kroppsdel för kroppsdel 73

Fördjupande dansmoment 75

Armar som vingar att flyga med 75

Galoppera eller hoppsa två och två 76

I galopp med hopp över floden 78

Härma och hitta på – göra efter och göra eget 79

Dansa hit! ... Hur då? 80

Spanskinspirerad dans – plocka frukt under apelsinträdet 81

Stampa takter med fötterna – göra fruktmos  85

Plocka apelsiner, bananer, små bär och vattenmeloner  86

Dansa som en kompis 90

Avslutning – avspänning 90

Språka dans – metasamtal 91

Göra eget  93

 

                      4  Dansa med den Andre – dans, lek och tillblivelse  97

Skapa och improvisera 99

Hälsa med en rörelse 99

Rörelsestafett 99

Följa John eller Yoanna med snabba byten  100

Följa, leda eller mittemellan 101

Stafett i ring 103

Samtal om dansens grundsteg och byggstenar 103

Improvisation till musik 104

Spegelövningar – två och två, fyra och fyra, åtta, allihopa 104

Kontaktimprovisation 105

Komponera och koreografera 106

Sätta ihop en dans med fyra bitar 106

Metasamtal om koreografier 109

Dansa solo 109

Lära ut sin dans och göra en gemensam koreografi 113

Dans, utbildning, estetik och etik 114

 

Del III

Dans som undervisning i språk, matematik och naturkunskap

Dans i den didaktiska triangeln – rum för undervisning

och lärande 120

Metasamtal 120

                      5  Dansa genom alfabetet® 123

Estetisk och språklig litteracitet i samspel 123

Hjälpmedel  124

Upplägg 124

Namnsamling 125

En bokstavlig uppvärmning 125

Gå!  128

Fåglarnas dans 130

Bokstäver med kroppar i samarbete 132

Plocka frukt på A B C 134

Stampa och göra fruktmos 136

Spansk armskola  136

Dansa med alla kroppsdelar och med hela kroppen 137

Galoppera och hoppsa två och två  138

Hästar i galopp och hopp över floden 139

Galoppera och hoppsa med flaggan i topp 141

Springfolket, smygfolket, stressfolket och slöfolket 142

Vaggande vågor  146

 

                      6  Matte som en dans® 149

Estetisk och matematisk litteracitet i samspel 149

Hjälpmedel 150

Etnomatematisk inledning – historiska och språkliga aspekter

på matematik 151

Upplägg 153

Dubbelt och hälften 154

Jämna och udda tal 158

Tvåans tabell 159

Treans tabell 159

Fyrans tabell 161

Femmans tabell, och så vidare 161

Multiplikation med noll 161

Lika många, fler, flest – få, färre, färst 163

10-kamrater – addition och subtraktion 165

20-kamrater 167

Examination på dubbelt i galopp två och två, fyra och fyra, åtta, sexton, trettiotvå 167

Lika långt, längre, kortare, dubbelt så långt, dubbelt så många 168

Galopp och stamp i två lika långa led  169

Positionssystemet med bas 10 170

Addition och subtraktion med uppställning och tiotalsövergång 172

Geometri 173

Figurdans 173

Cirkeln – för de något yngre  174

Cirkeln – för de något äldre 176

Ellipsen 179

Rektangeln 180

Kvadraten 181

En kvadrat och en kub med hälften så långa sidor 181

Triangeln 182

Triangeldrama med likbenta 183

Månghörningar 184

Repetition med dansstopp 184

Fallskärmsdanser – fågelperspektiv med inzoomning 184

Hela geometrin på fem minuter 185

Alla bråk 187

Och så gåtan med multiplikationen med noll av ett tal som strävar mot oräkneligt 188

Klockan 190

Avspänning 192

Udda eller jämnt 192

 

                      7  Dansa naturkunskap 197

Estetisk och naturvetenskaplig litteracitet i samspel  197

Vatten 199

Uppvärmning 199

Vattenvirvlar 199

Dans på isflak 201

Flyta, driva, sjunka 202

Livet i bäckar, sjöar och hav – spegeldans 203

Småkryp i vattnet 204

Vattenmolekyler 205

Vattenmolekyldansen – atomernas flirt  208

”Vatten”sport – slalom 209

Koreografera flera ”vatten”idrotter 210

Arkimedes badkar – koncentrationsövning 210

Följa John eller Yoanna 211

Vatten i kroppen, i blötdjur, på jorden, i frukt och grönsaker 212

Kroppsvätskor 212

Ett glas vatten – koncentrationsövning 214

Koreografera vattenkretsloppsdanser – vattenkanon 216

Avspänning – vaggande vågor 216

Luft 218

Uppvärmning – yoga med djupandning 218

Fåglarnas dans 219

Svalorna seglar under molnen 220

Flaggdans – vind, termik, gravitation och jordens rotation 223

Ljud 224

Flagg- och ljudstavsdansen 224

Handklapp – sordas och claras 225

Vågor av ljud 225

Flamenco – klappa och stampa 226

Dansa ljudvågorna från trumman till trumhinnan 228

Dansa till instrument – auditiv, visuell, taktil och kinestetisk perception i samverkan 231

Ljus 232

Stafettdans – fasettöga 232

Långa spegeldansen 234

Koreografera kalejdoskopdanser 235

Fotosyntesen och cellandningen  235

Rymden 237

Satellitdans 237

Planeternas dans 238

Planeternas dans runt solen 240

Fusionen i solens inre 243

Fusionsdans 244

Materia och antimateria – dansa Nobelpriset i fysik 2008 245

Big bang – från stora smällen till Aniara 246

Kosmisk koncentrationsövning 247

Sista dansen 248

 

Sammanfattning – dans som tillblivelse, dans som undervisning 251

Sammanfattning 251

Referenslista 257

Register 261

Boken får ses som ett viktigt bidrag där estetik, rörelse och kropp förenas med såväl teori som praktiska verktyg. Dans som undervisning bör finnas i alla lärarrum, och i alla idrottslärares, för- och grundskollärares och fritidslärares bokhyllor.

Information

Författare:
Paul Moerman
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144161365
Utgivningsår:
2021
Revisionsår:
2022
Artikelnummer:
43735-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
262

Författare

Paul Moerman

Paul Moerman är dansare, skådespelare och mimartist utbildad vid dåvarande Danshögskolan och Teaterhögskolan, numera Stockholms konstnärliga högsko...

 ;

I boken presenterar författaren en teoretisk grund i spänningsfältet mellan danskonst och pedagogik, förankrad hos utbildningsteoretikern Gert Biesta, pragmatikern John Dewey och danspedagogen och forskaren Susan Stinson, samt en handfast dansmetodik för förskolans, skolans och fritidshemmets pedagogiska verksamhet.Dans erbjuder barnet och eleven ett sätt att öppna sig för världen och med sin handlingskraft och fantasi gå i dialog med den, att estetiskt erfara en värld av kunskap och att etis...

I boken presenterar författaren en teoretisk grund i spänningsfältet mellan danskonst och pedagogik, förankrad hos utbildningsteoretikern Gert Biesta, pragmatikern John Dewey och danspedagogen och forskaren Susan Stinson, samt en handfast dansmetodik för förskolans, skolans och fritidshemmets pedagogiska verksamhet.Dans erbjuder barnet och eleven ett sätt att öppna sig för världen och med sin handlingskraft och fantasi gå i dialog med den, att estetiskt erfara en värld av kunskap och att etiskt vara med andra. På så sätt kan dans undervisa om vad det innebär att vara i världen, den värld vi är satta till att gemensamt förvalta och ta hand om. Dans som undervisning, som här föreligger i en andra, lätt uppdaterad upplaga, vänder sig i första hand till lärare och lärarstudenter inom förskola och grundskola, anpassad skola och fritidshem som vill utveckla formerna för sin undervisning i dans, språk, matematik och naturkunskap, men också till beslutsfattare, skolledare, föräldrar och andra som är intresserade av dansens och konstens djupare betydelse för utbildning och pedagogik.

Information

Författare:
Paul Moerman
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144178530
Utgivningsår:
2021
Revisionsår:
2022
Artikelnummer:
43735-SB02
Upplaga:
Andra

Författare

Paul Moerman

Paul Moerman är dansare, skådespelare och mimartist utbildad vid dåvarande Danshögskolan och Teaterhögskolan, numera Stockholms konstnärliga högsko...

 ;