
Samhällsvetenskaplig metod
Skickas följande arbetsdag
Hitta produkten hos våra återförsäljare som levererar utanför Sverige
- 3Tack
- 5Introduktion och bokens struktur
- Del I Att börja forska
- 121Att komma i gång: teori, forskningsfråga och forskningsdesign
- 21Att stiga ner i vattnet
- 22Vad är samhällsvetenskaplig forskning? Vetenskap, teori och datainsamling
- 24Att identifiera en forskningsfråga
- 27Förfina din forskningsfråga: från forskningsfråga till forskningsdesign
- 35Att skriva en forskningsansökan
- 39Sammanfattning
- 39Frågor
- 39Vidare läsning
- 241Att vara etisk
- 41Sensitivitet: att vara etisk vid varje stadium – före, under och efter
- 44Etiska frågor vid beslutet att forska
- 49Sensitivitet i forskning
- 51Etiskt beteende i samhällsvetenskaplig forskning
- 56Sensitivitet i fråga om bruket av samhällsvetenskapliga forskningsresultat
- 58Sammanfattning
- 59Frågor
- 59Vidare läsning
- 361Sökning och genomgång av litteratur
- 61Litteraturundersökning
- 63Sökning i arkiv
- 64Sökning efter böcker, artiklar, avhandlingar, webbmaterial, tidningar och andra källor
- 64Sammanfattningar och index för artiklar, avhandlingar och rapporter
- 68Genomgång av innehåll
- 70Systematisk genomgång, metaanalys och narrativ genomgång
- 72Att ge referenser till dina källor
- 74Sammanfattning
- 75Frågor
- 75Vidare läsning
- 477Teori och forskning: kvalitet och kvantitet
- 77Introduktion
- 77Ontologi, epistemologi, metodologi och metod
- 81Hur teori ”sensitiviserar” empirisk samhällsforskning
- 82Dubbla betydelser
- 82Kvalitet och kvantitet: bortom religionskrigen?
- 87Den djupare klyftan: det handlar inte bara om hur man ska forska om människor, det handlar om kontrasterande föreställningar om vad som gör människor till vad de är
- 89Det kvalitativa i all forskning: klassificering
- 92Det kvantitativa i all forskning: mätning
- 93Kvalitet och kvantitet: distinktioner och paralleller
- 94Blandade metoder, pluralism och triangulering
- 95Sammanfattning
- 95Frågor
- 96Vidare läsning
- Del II Strategier för datainsamling
- 599Introduktion till den kvalitativa forskningsprocessen
- 99Induktion och exploration
- 100Primärdata eller sekundärkällor?
- 101Intervjuer, observationer, arkivstudier
- 102Från litteraturgenomgång till forskningsfråga: grader av tillslutning
- 105Grader av grundad teori och stickprovsundersökning inom kvalitativ forskning
- 108Den kvalitativa forskningens etik
- 110Sammanfattning
- 111Frågor
- 111Vidare läsning
- 6113Kvalitativt intervjuande
- 113Kvalitativt intervjuande
- 114Att utforma öppna frågor och halvstrukturerade intervjuguider
- 117Att genomföra en kvalitativ intervju
- 120Inspelning, utskrift och lagring av kvalitativa intervjuer
- 121Sammanfattning
- 121Frågor
- 121Vidare läsning
- 7123Fokusgrupper
- 123Fokusgruppsintervju
- 123Form och funktion
- 125Fördelar och nackdelar med fokusgrupper: etiska och praktiska
- 126Sammansättning och storlek
- 128Struktur, organisation och plats
- 130Genomförande och styrning
- 131Inspelning och utskrift
- 132Sammanfattning
- 133Frågor
- 133Vidare läsning
- 8135Etnografi
- 135Vad är etnografi?
- 136Etnografins ursprung
- 138Etnografiska metoders fördelar och nackdelar: etiska och praktiska
- 141Stadier i den etnografiska metoden
- 143Roller
- 144Datainsamling
- 146Att bygga teori
- 148Att bli klar
- 148Sammanfattning
- 148Frågor
- 148Vidare läsning
- 9149Fallstudieforskning
- 149Fallstudier
- 149Vad är ett ”fall”?
- 151Vad konstituerar en ”fallstudie”?
- 151En rad olika fokusfält
- 152Kort historik över fallstudieforskning
- 154Fallstudiemetoder: starka och svaga sidor
- 156Livshistorier och (själv)biografiska ansatser
- 158Sammanfattning
- 158Frågor
- 158Vidare läsning
- 10159Insamling av textuella och visuella data: offentliga och privata
- 159Textuella data
- 159Syften med och varianter av textuella data
- 163Urval av textmaterial
- 164Att samla in visuella ”texter”
- 164Dokumentforskningens etik
- 165Registrering och lagring
- 166Sammanfattning
- 166Frågor
- 166Vidare läsning
- 11167Grundad teori som en abduktiv metod för insamling av data
- 167Ursprung
- 168Mening och principer: att upptäcka, grunda och teoretisera
- 169Centrala begrepp: ständig jämförelse, teoretiskt urval och mättnad
- 172Datainsamling och dataanalys infogade i varandra: inte ren induktion!
- 173Datainsamlingens och teoribyggandets process: kodning och minnesanteckningar
- 174Mångfald
- 175Starka och svaga sidor
- 175Sammanfattning
- 176Frågor
- 176Vidare läsning
- 12177Introduktion till kvantitativ forskningsdesign
- 177Forskningsdesign
- 178Primär datainsamling eller sekundära källor
- 178Forskningsdesign: experimentell och icke-experimentell
- 183Den kvantitativa forskningens etik
- 184Sammanfattning
- 184Frågor
- 184Vidare läsning
- 13185Hypoteser, operationalisering och variabler
- 185Formulering av forskningsfrågan: teori, hypoteser och operationalisering
- 186Operationalisering: att mäta begrepp och utveckla indikatorer
- 187Exempel på en operationaliseringsprocess: studenter, betyg och avlönat arbete
- 187Variabler och prövning av relationer
- 189Variabler och skalnivåer
- 191Sammanfattning
- 191Frågor
- 191Vidare läsning
- 14193Urval
- 193Population och urvalsram
- 194Urvalstyper
- 194Sannolikhetsurval
- 196Icke-sannolikhetsurval
- 198Urval och internet
- 198Urvalsstorlek
- 201Svarsfrekvens och icke-svar
- 201Sammanfattning
- 201Frågor
- 201Vidare läsning
- 15203Metoder för datainsamling i kvantitativ forskning
- 203Enkäten och den strukturerade intervjun
- 204Enkäten: fördelar och nackdelar
- 206Strukturerade intervjuer: fördelar och nackdelar
- 208Att formulera enkätfrågor
- 208Att komma i gång med formulerandet av frågor
- 209Typer av frågor
- 210Slutna eller öppna frågor?
- 210De slutna frågornas format
- 211Att formulera svar på slutna frågor
- 212Olika format för svar på slutna frågor
- 217Att utveckla formuleringen av frågor
- 218Insamling av demografisk information
- 218Enkätlayout
- 220Reliabilitet
- 220Validitet
- 221Sammanfattning
- 221Frågor
- 221Vidare läsning
- 16223Insamling och kodning av kvantitativa data
- 223Pilotstudie
- 224Administrering av enkätundersökningen
- 228Att utveckla ett kodschema
- 230Hur ska ett kodschema se ut?
- 234Lokalisering av och åtkomst till sekundära kvantitativa data
- 235Sammanfattning
- 236Frågor
- 236Vidare läsning
- 17237Metodologiska innovationer: blandade metoder och e-forskning
- 237Introduktion till blandade metoder
- 238Varför ska man använda blandade metoder
- 238Syften med forskning med blandade metoder
- 240Att sätta i gång med blandade metoder
- 242Vad är utvärderingsforskning?
- 243Kostnads–nyttoanalys och kostnads–effektanalys
- 244Exempel på forskning med blandade metoder
- 247E-forskning
- 253Sammanfattning
- 253Frågor
- 253Vidare läsning
- Del III Dataanalys
- 18257Introduktion till kvalitativ analys
- 257Att utföra en kvalitativ analys
- 260Typer av kvalitativa data: mångfald och enhet för analytiska syften
- 265Några tumregler och råd för process och praktik
- 267Två centrala dimensioner i kvalitativ analys: styrning och syfte
- 269Innehållsanalys kontra olika former av diskursanalys
- 270Sammanfattning
- 270Frågor
- 270Vidare läsning
- 19271Kodning av kvalitativa data: kvalitativ innehållsanalys
- 271Kodning
- 272En kort historik över kodning i kvalitativ forskning
- 273Att skapa en kodningsram
- 273Typer av kodning
- 276Axiala koder och systematiska koder
- 277Gallring och förfining: expansion och reducering
- 278Högre former av kodbaserad analys: matriser och nätverksdiagram
- 284Några tumregler för konstruktionen av matrispresentationer
- 286Inomfallspresentation: exploration och beskrivning
- 287Inomfallspresentation: förklaring och prediktion
- 287Mellanfallspresentation: exploration och beskrivning
- 288Mellanfallspresentation: ordning och förklaring
- 288Sammanfattning
- 288Frågor
- 288Vidare läsning
- 20289Semiotiska och narrativa former av diskursanalys samt samtalsanalys
- 289Semiotiska och narrativa former av diskursanalys
- 292Semiotisk analys
- 298Narrativ analys
- 302Sammanfattande kommentarer om diskursanalys
- 302Samtalsanalys
- 304Diskursanalys: tidningsartiklar om studenter
- 308Sammanfattning
- 309Frågor
- 309Vidare läsning
- 21311Att använda dataprogram: arbeta med NVivo
- 311Att använda dataprogram
- 313Att skapa ett projekt
- 318Kodning: noder och länkar, linjer och rapporter
- 328Fall och attribut
- 331Minnesanteckningar
- 332Modeller
- 334Sökning
- 337Analys?
- 338Alternativa dataprogram för kvalitativ analys
- 338Sammanfattning
- 339Frågor
- 339Vidare läsning
- 22341Visuell analys
- 341Introduktion
- 342Etnografi: visuell analys eller upplevelse
- 343Modaliteter och metoder
- 344Produktion, producenter och teknologi
- 345Kompositionell analys och innehållsanalys
- 347Keith Macdonald om att ”bygga respektabilitet”
- 347Semiologi och Saussure: färg är relationellt
- 351Diskursanalys och visuella bilder
- 353Publikmottagande
- 355Framkallning av data genom visning av foton och grundad analys
- 355Sammanfattning
- 356Frågor
- 356Vidare läsning
- 23357Introduktion till inmatning av kvantitativa data
- 357Introduktion till inmatning av kvantitativa data
- 358Dataprogram för analys av kvantitativa data
- 358Datainm
Information
- Författare:
- Matthew David Carole D. Sutton
- Översättare:
- Sven-Erik Torhell
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144099958
- Utgivningsår:
- 2016
- Artikelnummer:
- 38319-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 496