Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Samhällsvetenskaplig metod

Skickas följande arbetsdag

Samhällsvetenskaplig metod ger en bred introduktion till teori, logik och praktiska metoder för kvalitativ och kvantitativ forskning samt för forskning med blandade metoder. Boken täcker alla centrala aspekter av forskningsdesign, datainsamling, dataanalys och rapportering. Den blir därmed en grundläggande handbok för studenter på både grundnivå och högre nivåer som går metodkurser eller deltar i samhällsvetenskapliga forskningsprojekt. I del I ligger fokus på den inledande fasen i samhälls...

Samhällsvetenskaplig metod ger en bred introduktion till teori, logik och praktiska metoder för kvalitativ och kvantitativ forskning samt för forskning med blandade metoder. Boken täcker alla centrala aspekter av forskningsdesign, datainsamling, dataanalys och rapportering. Den blir därmed en grundläggande handbok för studenter på både grundnivå och högre nivåer som går metodkurser eller deltar i samhällsvetenskapliga forskningsprojekt. I del I ligger fokus på den inledande fasen i samhällsvetenskaplig forskning. Det handlar här främst om hur man kommer i gång med forskning och utvecklar forskningsfrågor. I del II behandlas olika strategier för datainsamling som brukar användas av samhällsforskare. Både kvalitativa och kvantitativa ansatser tas upp. I del III går författarna konkret igenom olika kvalitativa och kvantitativa tekniker för dataanalys. I del IV diskuteras hur forskning kan presenteras för olika publiker såväl skriftligt som muntligt. Samhällsvetenskaplig metod har ett genomarbetat pedagogiskt upplägg. Kapitlen inleds med en presentation av kunskapsmål och avslutas med instuderingsfrågor och tips på vidare läsning. Boken innehåller en rad faktarutor med praktiska exempel och fördjupning samt skärmdumpar som illustrerar användningen av mjukvaran för dataanalys. En ordlista på över 300 termer kompletterar materialet.

    • 3
      Tack
    • 5
      Introduktion och bokens struktur
  • Del I Att börja forska
      • 1
        21
        Att komma i gång: teori, forskningsfråga och forskningsdesign
        • 21
          Att stiga ner i vattnet
        • 22
          Vad är samhällsvetenskaplig forskning? Vetenskap, teori och datainsamling
        • 24
          Att identifiera en forskningsfråga
        • 27
          Förfina din forskningsfråga: från forskningsfråga till forskningsdesign
        • 35
          Att skriva en forskningsansökan
        • 39
          Sammanfattning
        • 39
          Frågor
        • 39
          Vidare läsning
      • 2
        41
        Att vara etisk
        • 41
          Sensitivitet: att vara etisk vid varje stadium – före, under och efter
        • 44
          Etiska frågor vid beslutet att forska
        • 49
          Sensitivitet i forskning
        • 51
          Etiskt beteende i samhällsvetenskaplig forskning
        • 56
          Sensitivitet i fråga om bruket av sam­hällsvetenskapliga forskningsresultat
        • 58
          Sammanfattning
        • 59
          Frågor
        • 59
          Vidare läsning
      • 3
        61
        Sökning och genomgång av litteratur
        • 61
          Litteraturundersökning
        • 63
          Sökning i arkiv
        • 64
          Sökning efter böcker, artiklar, avhandlingar, webbmaterial, tidningar och andra källor
        • 64
          Sammanfattningar och index för artiklar, avhandlingar och rapporter
        • 68
          Genomgång av innehåll
        • 70
          Systematisk genomgång, metaanalys och narrativ genomgång
        • 72
          Att ge referenser till dina källor
        • 74
          Sammanfattning
        • 75
          Frågor
        • 75
          Vidare läsning
      • 4
        77
        Teori och forskning: kvalitet och kvantitet
        • 77
          Introduktion
        • 77
          Ontologi, epistemologi, metodologi och metod
        • 81
          Hur teori ”sensitiviserar” empirisk samhällsforskning
        • 82
          Dubbla betydelser
        • 82
          Kvalitet och kvantitet: bortom religionskrigen?
        • 87
          Den djupare klyftan: det handlar inte bara om hur man ska forska om människor, det handlar om kontrasterande föreställningar om vad som gör människor till vad de är
        • 89
          Det kvalitativa i all forskning: klassificering
        • 92
          Det kvantitativa i all forskning: mätning
        • 93
          Kvalitet och kvantitet: distinktioner och paralleller
        • 94
          Blandade metoder, pluralism och triangulering
        • 95
          Sammanfattning
        • 95
          Frågor
        • 96
          Vidare läsning
  • Del II Strategier för datainsamling
      • 5
        99
        Introduktion till den kvalitativa forskningsprocessen
        • 99
          Induktion och exploration
        • 100
          Primärdata eller sekundärkällor?
        • 101
          Intervjuer, observationer, arkivstudier
        • 102
          Från litteraturgenomgång till forskningsfråga: grader av tillslutning
        • 105
          Grader av grundad teori och stickprovs­under­sökning inom kvalitativ forskning
        • 108
          Den kvalitativa forskningens etik
        • 110
          Sammanfattning
        • 111
          Frågor
        • 111
          Vidare läsning
      • 6
        113
        Kvalitativt intervjuande
        • 113
          Kvalitativt intervjuande
        • 114
          Att utforma öppna frågor och halvstrukturerade intervjuguider
        • 117
          Att genomföra en kvalitativ intervju
        • 120
          Inspelning, utskrift och lagring av kvalitativa intervjuer
        • 121
          Sammanfattning
        • 121
          Frågor
        • 121
          Vidare läsning
      • 7
        123
        Fokusgrupper
        • 123
          Fokusgruppsintervju
        • 123
          Form och funktion
        • 125
          Fördelar och nackdelar med fokusgrupper: etiska och praktiska
        • 126
          Sammansättning och storlek
        • 128
          Struktur, organisation och plats
        • 130
          Genomförande och styrning
        • 131
          Inspelning och utskrift
        • 132
          Sammanfattning
        • 133
          Frågor
        • 133
          Vidare läsning
      • 8
        135
        Etnografi
        • 135
          Vad är etnografi?
        • 136
          Etnografins ursprung
        • 138
          Etnografiska metoders fördelar och nackdelar: etiska och praktiska
        • 141
          Stadier i den etnografiska metoden
        • 143
          Roller
        • 144
          Datainsamling
        • 146
          Att bygga teori
        • 148
          Att bli klar
        • 148
          Sammanfattning
        • 148
          Frågor
        • 148
          Vidare läsning
      • 9
        149
        Fallstudieforskning
        • 149
          Fallstudier
        • 149
          Vad är ett ”fall”?
        • 151
          Vad konstituerar en ”fallstudie”?
        • 151
          En rad olika fokusfält
        • 152
          Kort historik över fallstudieforskning
        • 154
          Fallstudiemetoder: starka och svaga sidor
        • 156
          Livshistorier och (själv)biografiska ansatser
        • 158
          Sammanfattning
        • 158
          Frågor
        • 158
          Vidare läsning
      • 10
        159
        Insamling av textuella och visuella data: offentliga och privata
        • 159
          Textuella data
        • 159
          Syften med och varianter av textuella data
        • 163
          Urval av textmaterial
        • 164
          Att samla in visuella ”texter”
        • 164
          Dokumentforskningens etik
        • 165
          Registrering och lagring
        • 166
          Sammanfattning
        • 166
          Frågor
        • 166
          Vidare läsning
      • 11
        167
        Grundad teori som en abduktiv metod för insamling av data
        • 167
          Ursprung
        • 168
          Mening och principer: att upptäcka, grunda och teoretisera
        • 169
          Centrala begrepp: ständig jämförelse, teoretiskt urval och mättnad
        • 172
          Datainsamling och dataanalys infogade i varandra: inte ren induktion!
        • 173
          Datainsamlingens och teori­byggandets process: kodning och minnesanteckningar
        • 174
          Mångfald
        • 175
          Starka och svaga sidor
        • 175
          Sammanfattning
        • 176
          Frågor
        • 176
          Vidare läsning
      • 12
        177
        Introduktion till kvantitativ forskningsdesign
        • 177
          Forskningsdesign
        • 178
          Primär datainsamling eller sekundära källor
        • 178
          Forskningsdesign: experimentell och icke-experimentell
        • 183
          Den kvantitativa forskningens etik
        • 184
          Sammanfattning
        • 184
          Frågor
        • 184
          Vidare läsning
      • 13
        185
        Hypoteser, operationalisering och variabler
        • 185
          Formulering av forskningsfrågan: teori, hypoteser och operationalisering
        • 186
          Operationalisering: att mäta begrepp och utveckla indikatorer
        • 187
          Exempel på en operationaliserings­process: studenter, betyg och avlönat arbete
        • 187
          Variabler och prövning av relationer
        • 189
          Variabler och skalnivåer
        • 191
          Sammanfattning
        • 191
          Frågor
        • 191
          Vidare läsning
      • 14
        193
        Urval
        • 193
          Population och urvalsram
        • 194
          Urvalstyper
        • 194
          Sannolikhetsurval
        • 196
          Icke-sannolikhetsurval
        • 198
          Urval och internet
        • 198
          Urvalsstorlek
        • 201
          Svarsfrekvens och icke-svar
        • 201
          Sammanfattning
        • 201
          Frågor
        • 201
          Vidare läsning
      • 15
        203
        Metoder för datainsamling i kvantitativ forskning
        • 203
          Enkäten och den strukturerade intervjun
        • 204
          Enkäten: fördelar och nackdelar
        • 206
          Strukturerade intervjuer: fördelar och nackdelar
        • 208
          Att formulera enkätfrågor
        • 208
          Att komma i gång med formulerandet av frågor
        • 209
          Typer av frågor
        • 210
          Slutna eller öppna frågor?
        • 210
          De slutna frågornas format
        • 211
          Att formulera svar på slutna frågor
        • 212
          Olika format för svar på slutna frågor
        • 217
          Att utveckla formuleringen av frågor
        • 218
          Insamling av demografisk information
        • 218
          Enkätlayout
        • 220
          Reliabilitet
        • 220
          Validitet
        • 221
          Sammanfattning
        • 221
          Frågor
        • 221
          Vidare läsning
      • 16
        223
        Insamling och kodning av kvantitativa data
        • 223
          Pilotstudie
        • 224
          Administrering av enkätundersökningen
        • 228
          Att utveckla ett kodschema
        • 230
          Hur ska ett kodschema se ut?
        • 234
          Lokalisering av och åtkomst till sekundära kvantitativa data
        • 235
          Sammanfattning
        • 236
          Frågor
        • 236
          Vidare läsning
      • 17
        237
        Metodologiska innovationer: blandade metoder och e-forskning
        • 237
          Introduktion till blandade metoder
        • 238
          Varför ska man använda blandade metoder
        • 238
          Syften med forskning med blandade metoder
        • 240
          Att sätta i gång med blandade metoder
        • 242
          Vad är utvärderingsforskning?
        • 243
          Kostnads–nyttoanalys och kostnads–effektanalys
        • 244
          Exempel på forskning med blandade metoder
        • 247
          E-forskning
        • 253
          Sammanfattning
        • 253
          Frågor
        • 253
          Vidare läsning
  • Del III Dataanalys
      • 18
        257
        Introduktion till kvalitativ analys
        • 257
          Att utföra en kvalitativ analys
        • 260
          Typer av kvalitativa data: mångfald och enhet för analytiska syften
        • 265
          Några tumregler och råd för process och praktik
        • 267
          Två centrala dimensioner i kvalitativ analys: styrning och syfte
        • 269
          Innehållsanalys kontra olika former av diskursanalys
        • 270
          Sammanfattning
        • 270
          Frågor
        • 270
          Vidare läsning
      • 19
        271
        Kodning av kvalitativa data: kvalitativ innehållsanalys
        • 271
          Kodning
        • 272
          En kort historik över kodning i kvalitativ forskning
        • 273
          Att skapa en kodningsram
        • 273
          Typer av kodning
        • 276
          Axiala koder och systematiska koder
        • 277
          Gallring och förfining: expansion och reducering
        • 278
          Högre former av kodbaserad analys: matriser och nätverksdiagram
        • 284
          Några tumregler för konstruktionen av matrispresentationer
        • 286
          Inomfallspresentation: exploration och beskrivning
        • 287
          Inomfallspresentation: förklaring och prediktion
        • 287
          Mellanfallspresentation: exploration och beskrivning
        • 288
          Mellanfallspresentation: ordning och förklaring
        • 288
          Sammanfattning
        • 288
          Frågor
        • 288
          Vidare läsning
      • 20
        289
        Semiotiska och narrativa former av diskursanalys samt samtalsanalys
        • 289
          Semiotiska och narrativa former av diskursanalys
        • 292
          Semiotisk analys
        • 298
          Narrativ analys
        • 302
          Sammanfattande kommentarer om diskursanalys
        • 302
          Samtalsanalys
        • 304
          Diskursanalys: tidningsartiklar om studenter
        • 308
          Sammanfattning
        • 309
          Frågor
        • 309
          Vidare läsning
      • 21
        311
        Att använda dataprogram: arbeta med NVivo
        • 311
          Att använda dataprogram
        • 313
          Att skapa ett projekt
        • 318
          Kodning: noder och länkar, linjer och rapporter
        • 328
          Fall och attribut
        • 331
          Minnesanteckningar
        • 332
          Modeller
        • 334
          Sökning
        • 337
          Analys?
        • 338
          Alternativa dataprogram för kvalitativ analys
        • 338
          Sammanfattning
        • 339
          Frågor
        • 339
          Vidare läsning
      • 22
        341
        Visuell analys
        • 341
          Introduktion
        • 342
          Etnografi: visuell analys eller upplevelse
        • 343
          Modaliteter och metoder
        • 344
          Produktion, producenter och teknologi
        • 345
          Kompositionell analys och innehållsanalys
        • 347
          Keith Macdonald om att ”bygga respektabilitet”
        • 347
          Semiologi och Saussure: färg är relationellt
        • 351
          Diskursanalys och visuella bilder
        • 353
          Publikmottagande
        • 355
          Framkallning av data genom visning av foton och grundad analys
        • 355
          Sammanfattning
        • 356
          Frågor
        • 356
          Vidare läsning
      • 23
        357
        Introduktion till inmatning av kvantitativa data
        • 357
          Introduktion till inmatning av kvantitativa data
        • 358
          Dataprogram för analys av kvantitativa data
        • 358
          Datainm

Information

Författare:
Matthew David Carole D. Sutton
Översättare:
Sven-Erik Torhell
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144099958
Utgivningsår:
2016
Artikelnummer:
38319-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
496

Författare

Matthew David

Matthew David är universitetslektor i sociologi vid School of Applied Social Sciences, Durham University.

Carole D. Sutton

Carole D. Sutton är universitetslektor i kvantitativa metoder vid Plymouth School of Government, Plymouth University.

 ;